Goede stelling!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Goede stelling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 18:29

Hey!

Ik ben sinds gisteren heel erg bezig, met de goede stelling. Ik ben zondag (gisteren) geholpen, en die is daar heel erg op verder gegaan. Rechtsom liep die vast in zijn nek. Ik wist niet meer goed wat ik aan moest. Ik krijg wel les, maar... Dat was clubles, en privéles loopt een beetje uit de hand.... Dan is de weg te glad, gaat mijn moeder dus niet met de trailer weg, is mijn instuctrice op vakantie ect... Nu hielp iemand anders mij zondag dus even, en ik noemde het, en dat was hem ook opgevallen. Het probleem is, ik heb rechtsom de verkeerde stelling. Als ik hem meer naar mijn binnenhand neem, valt die ook metteen naar binnen. Teken dus dat ik niet goed mijn binnenbeen eraan heb. Als ik die er goed indruk, wil het wel, maar blijft het moeilijk, en ik trek mijn hak erg op dan, wat ook niet de bedoeling is. Daar moet ik dus goed op oefenen. Maar als ik dan weer mijn buitenteugel erbij haal, heb ik weer geen goede contacten met de teugels, dus denk ik die, dit is niet fijn, en gaat die met z'n hoofd naar links kijken. Helemaal verkeerd!!! Verdrietig Linksom, heeft die bijna altijd wel de goede stelling, maar moet ik er ook nog goed aan werken om hem bij alle bochten goed in de stelling te hebben..

Heeft iemand tips?

lin1da

Re: Goede stelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:42

geen tip maar ik wens je wel succes met oefenen.

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:12

ik heb precies het zelfde probleem...ook op rechts...uhm..probeer veel te wijken voor je rechter been ook van de hoefslag af... dan zal 't denk k steeds beter gaan

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:16

EEY!
Wat jou paardje heeft, heeft bijn elk paard hoor. Elk paard vindt een bepaalde kant nou eenmaal moeilijker dan een andere kant. Wat moet je doen: Rechtrichten...

Een paard recht maken is eigenlijk de basis van alles. Dus ga op de tweede hoefslag rijden en laat je paardje op je eigen benen lopen en houdt hem op de tweede hoefslag. Probeer hem te corrigeren met je benen...Dit is in het begin al lastig zat denk ik. Lukt dit dan kan je rustigaan stelling vragen en dan ook op dit punt op de tweede hoefslag rijden en hem corrigeren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je hem niet meer hoeft te corrigeren.

Vervolgens ga je aan de binnenstelling werken..Je paard wil op een bepaalde hand niet naar binnenkijken...dus hij wil eigenlijk zijn tegenovergestelde spier niet oprekken. Vraag met je binnenhand en corrigeer met je binnenbeen als deze naar binnenvalt, maar let ook op je eigen houding! Om het iets makkelijker te maken kan je iets meer op je buitenbeugel leunen. Vind je paardje het nou erg moeilijk om als hij goed loopt rond te komen. Dan kan je hem ook eerst iets naar buiten vragen, dan komt hij rond en kan je hem naar binnen stellen!

Op de andere hand loopt de binnenstelling vaak wel goed! Is dan natuurlijk ook logisch, wat je dan moet proberen is buitenstelling! (niet overdrijven natuurlijk). Dit kan je ook proberen op de volte!

En verder is het echt oefenen oefenen en oefenen. Dit is niet wat je even in een uurtje doet, maar duurt aardig lang!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:59

idd probeer eerst je paardje goed recht te richten.. ga voor het rijden eerst een half uurtje langs de weg lopen met hem..

Als die goed recht is ga je proberen de volte te sluiten, begin hier mee op de goede hand. Doe gewoon alles zoals het hoord, je binnen hand netjes van de hals, rechtop zitten, recht voor je uit kijken. Als die netjes op de volte loopt, de stelling is dan nog niet eens zo van belang, ga je de volte openen door ietsjes op je buitenzit been te gaan zitten, ophoudingen te maken met je buitenteugel, binnenteugel van de hals te houden en je binnenbeen iets achter de singel. De kunst is om zo min mogelijk been of teugelhulpen te geven maar je paardje op je zit al op zij te laten wijken naar buiten toe... Als je de volte vergroot heb beloon je hem met je stem en laat je hem iets door stappen, ietsjes verruimen als is het maar 2 stappen. Dit is om hem weer op de voorwaardse hulpen te laten reageren. Als je dit gedaan heb ga je weer de volte sluiten. Ga op je binnenste zit been zitten leg je buiten been ietsjes meer aan en hou je die binnen stellen.. als dit nou niet lukt kan je ook gewoon een contra stelling aannemen.. Als dit lukt ook weer belonen met je stem en een stapje rustiger (onder zn tempo) laten lopen.

Dit oefen je eerst in stap op bijde kanten daarna en in draf en later zelfs in galop.

Wissel deze oefening wel goed af met andere oefeningen en rechte lijnen..

succes ermee

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:16

Je paard is links hol en rechts bol, het paard is niet recht. Er zijn veel diskussie over holle zijde en bolle zijde geweest. Kijk daar maar eens onder. Daar staan ook de oefeningen aangegeven. Het is een normaal probleem dat met wat oefeningen is op te lossen.
Suc6.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:24

Ben het helemal mee eens dat dit paard recht gericht moet worden. Om even verder te gaan denk ik ook dat dit paard naar recht overhangt. Nooit het idee of gevoel gehad dat je naar buiten word gezet en dat je moeite heb met je evenwicht.

Het paard helt over naar rechts waardoor je zelf genijgt ben om op links te gaan zitten. Niet doen, maar door te werken aan reactie op het been en door stellingen te rijden krijg je dit paard weer recht op zijn benen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:18

Hoihoi
ik heb een keertje geleerd dat je als je een paard recht wil leren lopen dat je dan op de makkelijke hand eens contra stelling moet vragen, dus stelling naar de verkeerde kant. Dit hou je een volte vol, en dan vraag je weer normale stelling. Als dit eenvoudig gaat, moet je het een op de moeilijke hand normale stelling vragen. Dit kun je ook met achtjes doen en dan de stelling naar een kant. Wel af wisselden blijven dat je paard niet op een kant blijft hangen! anders heb je er nog niets aan. Loopt je paardje soepel, moet je het ook een op de andere hand proberen.
Wat ook helpt is op een rechte zeide lichte stelling vragen, en dan de lange zeide daarna eens de andere stelling. Is ook al weer een beetje voor berijding op schouderbinnenwaarts. (Als je je buiten been aandrukt, moet hij drie hoefslagen hebben i.p.v. 2) Maar probeer hem eerst maar eens recht te krijgen!

Succes er mee!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:31

love_sander schreef:
Hey!

Ik ling. Als ik hem meer naar mijn binnenhand neem, valt die ook metteen naar binnen. Teken dus dat ik niet goed mijn binnenbeen eraan heb. Als ik die er goed indruk, wil het wel, maar blijft het moeilijk, en ik trek mijn hak erg op dan, wat ook niet de bedoeling is.

Je hebt je binnenbeen er warschijnllijk wel aan, maar hij reageerd daar gewoon niet op. En omeen paard recht te stellen of te laten buigen zal hij goed tussen twee benen en twee teugels moeten lopen.

Dus heel consequent zijn: als jij een wijkende hulp geeft met je binnebeen moet hij daar onmiddelijk opreargeren. Goede oefening is over de middellijn en dan paar pasjes links, recht stellen en weer een paar pasjes rechts wijken enz..

Heel belangrijk is is dat je zelf goed rechtop zit. Als je (zoals ik Haha! ) een knik in je heupen hebt of gewoon scheef zit, dan duw je je paard precies de verkeerde kant op. Dan kun je drijven wat je wilt, maar doordat je een tegengestelde hulp geeft, en hij nooit goed kan reageren op je beenhulp, krijg je daar geen reactie op.

succes.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:00

He,
Bedankt voor jullie tips. Het gaat al een stuk beter, maar met oefenen ben je nooit klaar. Knipoog