beetje in de knoei over voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

beetje in de knoei over voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 16:25

(eerst en vooral zal ik maar vertellen dat het hier om een manegepaard Ido gaat, ik rij er nog niet lang mee, maar het is wel zo dat hij een paar vaste ruiters heeft)
Tijdens de les vraagt Ido constant om voorwaarts-neerwaarts te lopen.
De instructeur zegt dan meerdere malen dat ik hem mooi voorwaarts-neewaarts laat lopen, maar nu is de vraag of het wel goed is?
Als hij zijn hals zo laag heeft heb ik het gevoel dat hij in bochten wat evenwicht verliest.
Ik heb al een paar keer gehoord om hem meer vooruit te rijden, maar hij heeft al zo'n gigantisch snel tempo.
iemand tips?

Biepje

Re: beetje in de knoei over voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:36

en als hij zijn hals niet laag heeft, verliest hij zijn gewicht niet?

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:44

Biepje schreef:
en als hij zijn hals niet laag heeft, verliest hij zijn gewicht niet?

dan heb ik het gevoel dat hij beter loopt ja.
hij struikelt ook zo veel, maar ja dat is waarschijnlijk omdat de piste er slecht bij ligt....

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:58

Het idee van voorwaarts neerwaarts lopen is dat het paard op zijn eigen benen loopt. Dit paard heeft op het moment het nog erg moeilijk met het houden van zijn eigen evenwicht. Dit zou je kunnen oplossen door de teugels meer op te nemen, maar dat zou ik niet doen. Door het voorwaarts neerwaarts rijden moet het paard zijn eigen evenwicht zoeken en behouden. Wel kun je het afwisselen met het meer in de oprichting rijden van je paard, zodat je hem af en toe ondersteunt.

Bij het voorwaarts neerwaarts rijden is het ook erg belangrijk dat je het tempo onder controle houdt. Het toevallig hebben van een langere teugel, betekent niet dat je paard mag gaan rennen. Als het tempo lager ligt heeft het paard ook meer tijd om zijn evenwicht te behouden. Door bijvoorbeeld langzamer licht te rijden en iets zwaarder te zitten kunnen je zonder teugelhulpen het tempo al meer onder controle houden.

Succes ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:18

ik ben het idd met de vorige post eens over dat een paardje bij VW-NW op zn eigen benen moet lopen.. Als die er moeite mee lijkt te hebben kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn:

1. Zijn achterhand loopt er te ver achter en heeft hij ook moeite om hem erbij te zetten in de wendingen waardoor hij moeite heeft met everwicht te bewaren..

2. Dat je het contact verliefs en hij daardoor iets over zn tempo loopt en af en toe gewoon vergeet zn passen af te maken..

In beide gevallen is het van belang dat je hem iets meer bij elkaar rijdt en dat doe je vooral door in tempo terug te rijden en veel (schijn) overgangen te rijdne.. blijf constant schakelen en probeer ook eens uit wanneer die lekkerder de bochten door komt! IS dat in een hoger of juist lager tempo? Met veel of weinig stelling? Wel of nie tin de rug buigen? Door die vragen te stellen aan je zelf zal je dichter bij de oorzaak van het probleem komen

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:26

De theorie achter VW-NW is voor iedereen duidelijk. Je moet echter een zeer kundig ruiter zijn met kundige instructie om maximaal profijt uit deze methode te halen. Natuurlijk moet het paard op eigen benen lopen maar als het paard hiertoe niet in staat is of hier nog veel moeite mee heeft, dan valt hij op de voorhand en komt de achterhand niet onder. Voor het oog kan het er dan allemaal prima uit zien maar qua zuiverheid van de techniek klopt het dan niet. In plaats van de rug te trainen en het paard soepel te maken en sterk in de schterhand, beriek je dan precies het omgekeerde. Een paard dat goed VW-NW wordt gereden is op elk gewenst moment op de pakken naar een hogere verzameling, is te verruimen of verder terug te rijden, zonder dat dit invloed heeft op tact, regelmatig en tempo van het paard. Laten we niet vergeten dat het leuk is dat Anky van Grunsven en consorte hun paarden zo rijden maar dat dit ook allemaal topruiters zijn.
Kortom; ik kan me goed voorstellen dat je er een beetje mee in de knoei raakt. En uit je verhaal te horen, valt je paard wat op de voorhand, vandaar ook het struikelen. Als een paard echt op vier benen loopt kan de bodem nog zo slecht zijn dan struikelt hij niet omdat de achterhand de stuwende kracht vormt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:27

Het paard gebruikt bij voorwaarts neerwaarts als het goed is zijn hals juist als een middel om in evenwicht te blijven. Als het paard slechter gaat bij het strekken van de hals en laten zakken van het hoofd (als een telescoop) met de neus voor de loodlijn en dus open keelgang, dan is het paard scheef, of heeft in ieder geval ergens last van. Ik kan niet uit je bericht afleiden, wat er aan de hand zou kunnen zijn. Waarschijnlijk gaat het paard helemaal niet in balans en is het niet soepel. Daar moet dan aan gewerkt worden. Een paard wordt gestimuleerd bij het strekken en laten zakken van de hals door het onderbrengen van de achterbenen onder de massa van het paard.
Je kan hiervoor wisselend gebogen lijnen rijden om op die manier twee kanten los te krijgen. Grote voltes rijden in draf op beide handen, werpt al snel vruchten af. Ook andere oefeningen met gebogen lijnen erin zijn goed. Overgangen, tempo wisselingen voor de longitudinale buiging.
Laatst bijgewerkt door Tact op 22-02-05 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:30

Ben er allemaal mee eens Knipoog

Ik denk enkel dat je verder moet denken van hoe VWNW, maar waarom wil hij dit constant. Ik denk dan als eerste zijn rug. Weinig bespierde rug met ruiter zakt snel in wat behoorlijk pijnlijk kan zijn. Gevolg is dat het paard zijn rug omhoog wil krijgen en dat is enkel zo mogelijk door de hals laag te brengen zodat de rug vanzelf omhoog gaat.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:46

AmbervdH schreef:
Laten we niet vergeten dat het leuk is dat Anky van Grunsven en consorte hun paarden zo rijden maar dat dit ook allemaal topruiters zijn.

Anky en consorten rijden LDR
Hier zijn al veel topics over geweest.

Als je iets meer wilt weten over VWNW dan moet je het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon maar eens lezen.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:28

[quote="shan
Anky en consorten rijden LDR
Hier zijn al veel topics over geweest.

[/quote]

Excuus parfum! en u bedoelt? Ken de afkorting LDR niet....

Ruiters en rechters zou voor iedere ruiter verplicht moeten zijn! Haha! fantastisch boek.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:29

LDR betekend Laag, Rond en Diep.. dat is dus je paard bewust achter de LL rijden om hem los in zn rug te krijgen. Op het momend dat die dan bewust achter die LL gereden word loopt die toch met zn achterhand erbij..

toch?

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:31

Mijn dank is groot M3! Knipoog

Kortom om same old same old... onder een nieuwe naam en wat verfijnd.
Tenminste toen ik (ook tien en 20 jaar geleden al) VWNW moest rijden, moest het paard ook laag en rond blijven en door de rug en met de achterhand onder als motor. Het enige verschil is dat destijds de neus voor de loodlijn bleef, zoals dat voor de gehele dressuus gold. Terwijl nu met de neus op de loodlijn wordt gerede. Bekijk maar eens foto's uit de vijftiger en zestiger en zeventiger jaren. Paarden lopen allemaal voor de loodlijn.

Voortschrijdend inzicht noemen ze dat.

Groeten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:44

AmbervdH: Ik denk dat de TS met vwnw wel degelijk iets anders bedoelt als LDR.

vwnw zoals jij dat beschrijft is wel degelijk iets anders als LDR zoals door oa Anky wordt toegepast.

Er zijn op Bokt al legio topics over LDR.

AmbervdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:07

Apple schreef:
AmbervdH: Ik denk dat de TS met vwnw wel degelijk iets anders bedoelt als LDR.

vwnw zoals jij dat beschrijft is wel degelijk iets anders als LDR zoals door oa Anky wordt toegepast.

Er zijn op Bokt al legio topics over LDR.

Ik beschrijf VWNW en LDR niet... Haha! en ik ontken niet dat het iets anders is.... beter lezen... Knipoog Zeg alleen dat er volgens mij sprake is van verfijning en geen compleet nieuwe uitvinding.

ik trek me terug uit deze discussie.

Succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:23

AmbervdH, ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.

In je eerste post leg je nl zelf de link tussen vwnw een LDR zoals Anky dat rijdt.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 16:00

alleszins allemaal al bedankt voor de tips Haha!
ik zal zo goed mogelijk proberen verder te trainen Tong uitsteken Ja