tong over bit --> wie heeft handige tips

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

tong over bit --> wie heeft handige tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:12

Hallo allemaal

ik heb sinds kort het robleem dat mijn paard zijn tong over zijn bit gooit (s&T). Het stomme is dat hij dit thuis niet doet, maar wel op wedstrijd, nie met het inrijden maar opeens tijdens de proef. Wie heeft er tips over wat ik hier het beste aan zou kunnen doen?
Heb als gehoord dat je hem strakker moet aansnoeren met de neusriem zodat hij ermee stopt. Zou het stress kunnen zijn van de wedstrijd??
Het is nu pas 2 keer gebeurd maar het is wel heel erg zonde want je kan dus niets meer tijdens je proef.

Nu hoorde ik van mijn jury gister dat je af mag stappen om de tong weer terug te doen tijdens je proef. klopt dit? Iemand ook dit wel eens gedaan?? Wat was de reactie van de jury??

thanx alvast

Optometrist

Re: tong over bit --> wie heeft handige tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:28

Vaak is het spanning maar je kunt ook een ander bit proberen evt met zeem erom Wel goed neusriem strak om doen Gecombineerde neusriem kun je strakker vastsnoeren ( om de kaken en niet op het onderste neusbot )waardoor je paard zich prettiger voelt Ook net voor het on de ring gaan een suikerklontje geven wil wel helpen
Succes

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:55

Het klopt volgens mij inderdaad dat je af mag stappen om de tong weer goed te leggen, maar dat moet wel binnen een bepaalde tijd gebeuren, anders wordt je gediskwalificeerd.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:25

flamingo schreef:
Het klopt volgens mij inderdaad dat je af mag stappen om de tong weer goed te leggen, maar dat moet wel binnen een bepaalde tijd gebeuren, anders wordt je gediskwalificeerd.

Check daarvoor het reglement dan even, weet je 't zeker. Just in case... Knipoog
Ik weet niet hoelang je al met S&T rijd (op wedstrijden). Is het ook niet een spanning van de kant van jou (in de vorm van iets minder soepele handen) waardoor je paard dat aanvoelt en daardoor onder de druk wil uitkomen door z'n tong over het bit te gooien?

Optometrist schreef:
Vaak is het spanning maar je kunt ook een ander bit proberen evt met zeem erom Wel goed neusriem strak om doen Gecombineerde neusriem kun je strakker vastsnoeren ( om de kaken en niet op het onderste neusbot )waardoor je paard zich prettiger voelt Ook net voor het on de ring gaan een suikerklontje geven wil wel helpen
Succes

Als je met S&T rijd, dan mag je niet met een gecombineerde neusriem rijden. Alleen maar met een Engelse neusriem.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:29

Misschien kun je de S & T op concours iets hoger hangen dan anders... Zo kost het je paard meer moeite z'n tong eroverheen te gooien... Het kan ook zijn dat je paard toch een beetje last van spanning heeft in de proef en daardoor wat gaat klieren met z'n aanleuning. Verder zorgen dat de neusriem vrij strak zit zodat je paard z'n kaken op elkaar houdt...
Volgens mij mag je tijdens de proef niet afstappen om de tong goed te doen, denk dat je dat het beste even op kunt zoeken in de reglementen van de KNHS.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:45

Mies7 schreef:
Misschien kun je de S & T op concours iets hoger hangen dan anders... Zo kost het je paard meer moeite z'n tong eroverheen te gooien... Het kan ook zijn dat je paard toch een beetje last van spanning heeft in de proef en daardoor wat gaat klieren met z'n aanleuning. Verder zorgen dat de neusriem vrij strak zit zodat je paard z'n kaken op elkaar houdt...
Volgens mij mag je tijdens de proef niet afstappen om de tong goed te doen, denk dat je dat het beste even op kunt zoeken in de reglementen van de KNHS.

Ik ben het niet met je eens over het hoger hangen van het bit alleen op concours. Wie weet reageert het paard er heel anders op en gaat het helemaal bagger. Mócht je het gaan toepassen, probeer dan eerst thuis uit hoe de reactie van het paard is.
Zoek eerst uit of de spanning de oorzaak is. Pas dan kun je naar andere oplossingen zoeken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:07

porscherider schreef:

Optometrist schreef:
Succes

Als je met S&T rijd, dan mag je niet met een gecombineerde neusriem rijden. Alleen maar met een Engelse neusriem.

ik denk dat hij/zij nog niet wist wat een S&T als betekenis van een afkorting hier op bokt had. aangezien hij/zij net nieuw is...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:26

porscherider schreef:
Mies7 schreef:

Ik ben het niet met je eens over het hoger hangen van het bit alleen op concours. Wie weet reageert het paard er heel anders op en gaat het helemaal bagger. Mócht je het gaan toepassen, probeer dan eerst thuis uit hoe de reactie van het paard is.
Zoek eerst uit of de spanning de oorzaak is. Pas dan kun je naar andere oplossingen zoeken.

Ze hoeft de S & T ook niet meteen een halve meter hoger te hangen Haha! , misschien maakt 1 gaatje al het verschil! Thuis testen kan inderdaad geen kwaad, maar ze zegt dat ie het alleen op concours doet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:39

Mies7 schreef:
Ze hoeft de S & T ook niet meteen een halve meter hoger te hangen Haha! , misschien maakt 1 gaatje al het verschil! Thuis testen kan inderdaad geen kwaad, maar ze zegt dat ie het alleen op concours doet.

Natuurlijk, dát ben ik wel met je eens. Haha! Een gaatje hoger kan geen kwaad, thuis eerst testen is het beste om te kijken wat ie gaat doen.
Maar goed, dat neemt volgens mij de oorzaak van het probleem niet weg. (hoe bedoel je betweter?) Maar dat is aan TS zelf om het uit te zoeken.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:58

Nee dat neemt het probleem inderdaad niet weg, ik denk dat het paard (of de ruiter, of allebei) last heeft van wedstrijdspanning en van daaruit een aanleuningsprobleem krijgt. Misschien kan het paard beter eerst eens op een gewoon bit gereden worden in de proef, dus geen S & T en kijken of ie dan ook de tong eroverheen gooit...
Ik rijd ook in het Z op een dubbelgebroken bitje, mijn instructeur vindt onze aanleuning nog niet constant genoeg voor S & T en ik kan mijn paard heel fijn rijden op het dubbelgebroken bitje dus vind een S & T ook niet perse nodig...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:10

Doe het bit eens wat hoger in de mond, niet alleen tijdens een wedstrijd maar ook thuis.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:58

thanx.
het stomme is dat de aanleuning zowel thuis als op de wedstrijden echt wel goed is. Ik heb dus ook nog nooit eerder het probleem gehad tot de afgelopen keer. En toen was het ook ineens floep erover terwijl hij daarvoor niet liep te klieren met het bit.
Ik wil het alleen voorkomen dat het vaker gaat gebeuren want dan heb je dus echt een probleem. Vandaag thuis maar even de neusriem wat strakker gedaan want die zat eigenlijk wel iets te los, maarja nieuw hoofdstel en dan rekt alles nog uit.

Ik weet niet of het wedstrijdspanning is hoor, want het was niet de eerste wedstrijd met s&t en eerst deed hij het nooit.

Ik vraag me af of iemand weet waar ik het kan opzoeken of je mag afstappen tijdens je proef. ben nu wel benieuwd mocht hij het nog eens doen (niet te hopen natuurlijk).

zou het ook gewoon uitproberen kunnen zijn?? Hij heeft wel altijd foefjes gehad, msischien is dit een nieuw probeersel van hem??

oja vandaag probeerde hij wel af en toe om het weer te doen maar hij heeft z'n tong er niet overheen gekregen. gelukkig, verder liep hij wel goed.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:39

Ik kan me niet voorstellen dat je tijdens een proef mag afstappen om de tong goed in de mond te leggen. Het is ook niet de bedoeling van de neusriem om het onmogelijk te maken dat de mond van het paard dicht blijft. De neusriem moet met voldoende ruimte worden vastgemaakt. Je zou zoals aangegeven alleen of trens hoger in de mond kunnen rijden. Met Stang en Trens heeft het paard toch meer in de mond. Daarmee kan je ook experimenteren door wat hoger in de mond te leggen en de scharen niet te groot en in de goede hoek in te stellen. Ook de beide teugels in elke hand iets anders vasthouden, wil wel eens helpen. Sommige ruiters zijn tijdens en vlak voor een wedstrijd wat anders als thuis in de vertrouwde omgeving. Misschien dat dat ook meespeelt. Het komt wel goed !
Suc6.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:07

ja hoop het ook

het is ook idd niet de bedoeling om vanaf nu altijd met een hard ingesnoerd paard te gaan lopen, maar het moest nu even een paar keer van mijn instructrice zodat hij door heeft dat de tong er toch niet meer over kan. hopelijk geeft hij het dan op om te proberen.
Misschien is het ook best zo dat ik op wedstrijd net wat anders rij dan thuis, je hebt toch onbewust wat meer spanning en dat zal hij ongetwijfeld merken. Vind het alleen raar dat hij er nu pas na een paar maanden mee komt en niet in het begin.

Heb mijn stang een gaatje hoger gedaan, wie weet helpt dat.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:10

Oke, nou hopen dat het werkt! Veel suc6!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:50

Ojeee, zo is het bij mijn paard ook begonnen! Ik reed M1, dus nog wel met gewone trens. We stonden stil, net voor de proef en *floep* daar ging die tong! en waarom? Ja het zal wel met spanning te maken hebben gehad? Enniewee, het 'truukje' ging zich steeds vaker opvolgen, dus waak daarvoor!! Het kán een vervelende gewoonte worden. Wat ik gedaan heb is het bit wat hoger hangen, neusriem ook en iets strakker gedaan. Meestal hielp dat wel. Toen ook dat uiteindelijk niet geholpen heeft heb ik een Mylerbit met tongboogje erin gehad. En toen was het op een zeldzame vergissing na over Lachen

Ieder paard zal wel anders reageren, maar ik denk dat je nu ff goed moet opletten dat het geen gewoonte gaat worden.

Claudia_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:31

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:11

Je schrijft dat je een nieuw hoofdstel hebt, kan het niet daaraan liggen? dat je je bit nu iets lager hebt hangen al eerst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:25

Claudia_89 schreef:
ik zou zeer zeker dit bit aan raden als het nog niet over is !! :

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14164.jpg
Groetjes Claudia Vork Haha!

En die wil je nog bij de S&T erbij stoppen??
Zal goed werken Haha! Knipoog

verder is vanaf de klasse Z en hoger een tonglepel niet meer toegestaan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:24

jah ik heb een bit en dat is een stangetje en dan rolt zijn tong terug dat is een heel leuk ding als die dan ze tong der over wil leggen rolt dat bit zijn tong terug weet alleen niet meer hoe dat ding heet heb het van een vrouw geleend

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:15

Optometrist schreef:
Succes

ja zo stak dat hij niet meer zo goed kun ademen
niet dus

pjoter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:25

esperance schreef:
Optometrist schreef:
Succes

niet dus

ja hier ben ik het mee eens, het is niet goed als je een gecombineerde neusriem te strak doet..

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:55

esperance schreef:
Optometrist schreef:
Vaak is het spanning maar je kunt ook een ander bit proberen evt met zeem erom
Wel goed neusriem strak om doen

Gecombineerde neusriem kun je strakker vastsnoeren ( om de kaken en niet op het onderste neusbot )waardoor je paard zich prettiger voelt Ook net voor het on de ring gaan een suikerklontje geven wil wel helpen
Succes

niet dus

ja hier ben ik het mee eens, het is niet goed als je een gecombineerde neusriem te strak doet..
[/quote]

Het gaat niet om een gecombineerde neusriem hier Pling maar om een hoge neusriem...
[/quote]

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 11:44

even voor de duidelijkheid. ik rijdt pas met s&t sinds ik dit nieuwe hoofstel heb. Dat is nu ongeveer drie maanden . Hij heeft sinds die tijd pas een keer thuis zijn tong erover gegooid en nu een keer met wedstrijd.
Tonglepel is idd geen optie in de Z, dat mag niet. Te strak aansnoeren doe ik zowieso niet, maar nu op het moment wel even een gaatje strakker voor de zekerheid. Heb mijn stangf een gaatje hoger gehangen. Vandaag ga ik weer rijden, ben benieuwd.
Wil gewoon voorkomen dat hij het zochzelf gaat aanleren want dan heb je een probleem.

sassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:23

Hoi ik ben sacha,

En mijn tinker doet het ook en je kan een tong lepel
voor op je bit kopen en dan kan hij zijn tong niet
meer over het bit gooien is van rubber dus ook
niet scherp ofzo.
mischien kan je dat gewoon proberen.
wie weet
groetjes sassie