Luie Pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Katinka

Luie Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 13:10

Mijn verzorgpony is echt super lui!
Eerst moet je een kwartier "smeken" om te draven,
dan draaft ze eventjes en doe ik alles om haar in draf te houden,
maar ze valt er zo weer uit Verdrietig
Galopperen gaat dus al helemaal niet Huilen

Ik weet dat ze KAN draven en galopperen,
want als ik ergens rijdt waar ze naar haar paardenvriendjes rijdt
(dus op weg naar de andere paarden)
dan kan ze echt crossen in galop!
Dus ze kan het echt wel,
maar ze wil het gwn niet ofzo.

Weet iemand iets???

-XxX-

_Katinka

Re: Luie Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 13:12

Oja,
als ik een mep geef met m'n zweep dan reageert ze gwn niet ofwel geeft ze dan is een bokje...
Ik heb ook al geprobeerd met sporen, maar ook dat werkt niet...

Optometrist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:33

probeer eens achter een ander paard te rijden ( kudde dieren ) en zo leren op tempo te lopen en natuurlijk goed voeren

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:40

Wat een probleem kan zijn met zogenaamd luie paarden is dat jezelf te veel doet, omdat je weet dat het paard lui is. Je geeft een teveel aan hulpen, waardoor het paard geen zin heeft. Probeer zo licht en zacht mogelijk te zijn in je hulpen zonder duidelijkheid te verliezen.

Ook helpt longeren misschien, waarbij je gebruik maakt van zogenaamde "paardentaal" (lees bijv boeken van Hempfling). Deze taal zal je paard zeker begrijpen.

Een paard werkt nooit moedwillig tegen!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:32

Een probleem is vaak dat je bij een pony die niet goed wil lopen veel te veel hulpen geeft en je pony nog minder gaat luisteren omdat je altijd maar been geeft.Wat ik het beste zou vinden is om een tijdje les met je verzorgpony te nemen en dan leert om je pony met zo weinig mogelijk hulpen toch dat gene te laten doen wat jij wilt.Je moet je pony beter aan het been krijgen en om dat in je eentje te gaan doen is erg moeilijk.

Het is ook goed om je verzorgpony te longeren zo kan je hem laten wennen aan stem hulpen en dat kan je onder het rijden ook weer gebruiken.

Zorg ook voor veel afwisseling als je altijd hetzelfde doet kan dat een rede zijn waarom je pony niet goed wil lopen.Ga eens lekker naar buiten, ga eens met hem springen laat hem eens lekker los in de bak en ga die dag niet rijden veel verschillende dingen doen zodat je paardje het leuk vind om voor je te werken

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:40

Naar mijn idee bestaan er geen luie paarden. Natuurlijk is de één wel meer werklustiger dan de ander.
Luie paarden worden gemaakt doordat ze niet goed getraind worden en/of doordat de ruiter niet consequent genoeg is.
Laatst las ik in een ander topic een hele mooie uitleg over een paard iets leren. Het was een ander probleem maar het kan ook bij jouw probleem toegepast wordt.
Kijk, het probleem bij jou is dat je pony niet aan je been is. Ze heeft (waarschijnlijk) nooit goed geleerd om op been voorwaarts te gaan. Dus jij geeft been (lees: zegt duidelijk "been").
Pony begrijpt je niet.
Je geeft duidelijker been (lees: iets duidelijker "be-heen").
Pony begrijpt je nog steeds niet.
Jij schopt de pony (lees: schreeuwt "BEEN!")
Pony begrijpt je écht niet.

Moraal van het verhaal: je kan zo hard roepen wat je wil, maar als je pony je niet begrijpt dan heeft het geen zin.
Hetzelfde idee is als een buitenlander (bv. een Duitser) je de weg vraag en je antwoord hem in Nederlands dat het om de hoek is. Hoe hard je ook roept, gilt en schreeuwt, hij zal je niet begrijpen.
Dus je zal ervoor moeten zorgen dat je pony je begrijpt.

Hoe doe je dat?

Als je been geeft (ná de ophouding om hem erop attent te maken dat er wat komt) dan moet hij reageren. Zo niet, dan mag je bijtikken met je zweep. Reageert hij door voorwaarts te gaan, belonen! Dat oefen je en als je 't goed doet (consequent blijven, 1X been = voorwaarts) dan gaat het telkens makkelijker. Bij het draven hoef je niet telkens bij elke pas te drijven. Daardoor worden paarden alleen maar 'dood' voor het been. Dit moet je bij elke gang doen van het paard, dus ook in galop.

En dat ze crosst naar andere paarden toe is logisch. Als jij ergens alleen loopt en je ziet vrienden lopen, ga je ook een pasje harder lopen.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes ermee!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:30

Dank je voor de tips iedereen,
ga ze zeker proberen.
Maar als ik bv. van halt naar stap ga doet ze het meteen maar het is gewoon als ze van stap naar draf moet (of draf --> galop) dan doet ze het gewoon niet). Ze weet zeker wel wat ik bedoel, want vroeger was ze lekker actief en reageerde ze goed. Maar toen is ze eens een tijdje heel erg dik geweest waardoor ze bijna niet meer kon stappen en sindsdien doet ze niets meer. Ik heb ook al eens gesprongen, dan draaft ze wel voor de sprong en galoppeert ze enkele passen na de hindernis, maar bij dressuur is ze niet vooruit te krijgen. Misschien heeft het iets te maken met dat ze een tijd geleden zo dik is geweest?
Ik weet het echt niet meer

Ik maak ook vaak buitenritten enzo met haar, dan is ze wel redelijk actief.
Misschien vind ze dressuur niet leuk, maar ze moet toch de basis doen he?

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:29

hmm, zo te horen vindt ze dressuur niet echt leuk nee, maar dat betekent niet dat ze geen respect voor je been zou moeten hebben!
je moet toch ook inrijden voor springen, dat is toch ook meer dressuurmatig en moet ze ook aan je been zijn,
ik ga mee met joki en monsera die zeggen dat je zo weinig mogelijk hulpen moet geven, en dan nog zo klein mogelijk, dat klinkt mss onlogisch, maar geloof me, het helpt heel goed OK dan!
en als er iemand anders op zit, is ze dan ook zo lui? want ik wil je niet beoordelen, maar mss doe je iets waardoor ze zo lui wordt, of heeft ze
geen respect voor je been, en dat moet ze zeker wel hebben!
en dit moet je niet oplossen door te gaan schoppen en alleen maar gaan meppen met je zweep, en sporen dienen hier ook niet als oplossing => nu niet denken dat ik zeg dat je dat doet, maar ik zeg gewoon wat al niet moet Knipoog
wat ook wel wil helpen is haar (ook al is het moeilijk) echt eens aan het werk te zetten, haar goed laten draven en galopperen, dat vind ik een betere methode om een paard te laten weten dat je de baas bent dan gaan slaan ofzo, natuurlijk wel zorgen dat ze niet te moe is, en er al helemaaal geen zin meer in heeft, maar laten merken dat ze toch echt moet luisteren, en goed belonen als ze vooruit gaat!
als het een medisch probleem is, is het natuurlijk een andere zaak! maar dat zul je zelf ook wel weten Lachen ik weet niet of het iets met dat dik zijn te maken heeft, nuja mss dat ze totaaaal geen conditie heeft, maar zoals je zegt is ze met een buitenrit en springen wel actief, dus kan ik me niet voorstellen dat ze echt niet een beetje kan lopen omdat ze geen conditie heeft, en van dat dik zijn => dat krijg je er toch alleen maar af door te werken dus..
veel succes!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:42

Ja, bij anderen is ze ook zo lui...
En ze is inmiddels al wel wat vermagerd,
maar het blijft toch nog een dikkie dik Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:39

Dat ze erg dik is zal zeker schelen.Hier kan ze goed last van hebben dus ik zou er voor zorgen dat ze afvalt.Wat krijgt ze nu te eten?Afvallen lukt het beste als je haar veel laat bewegen krijgt ze vaak beweging nu?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:11

Wat noem jij dik? Kijk een pony met overgewicht zal idd niet erg blij zijn met zijn training.
Maar het lijkt erop dat het een combinatie van twee dingen is het eerste is luiheid en het tweede is het respect. Ze heeft natuurlijk langere tijd niet veel gedaan en nu moet ze omdat de vakantie over is aan het werk.

Je moet haar dus attent maken, been is vertrek niet vertrekken dan consequent de zweep erover. Luisteren en daarmee basta.
Het is een opvoeding. Je moet telkens consequent zijn, jij geeft been en de bijbehorende hulpen en pony moet aandraven, hij draaft niet aan jij geeft been bijbehorende hulpen en zweep. Mischien kun je haar ondersteunen met je stem en gelonen als het goed gaat.
Verleren doen ze het niet, ik heb een keer een fokmerrie voor moeten rijden, die was zes jaar niet meer onder het zadel geweest, zadel erop en voila alles kon het beesie, stap, draf, galop, schouderbinnenwaarts, wijken noem maar op.

Een paard/pony moet gewoon luisteren naar je. Jij ind toch ook niet alles leuk, nou dan hoeft een pony het ook niet leuk te vinden dat dressuuren maar het hoort er gewoon bij.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:31

Ik heb een tijdje een superluie (dachten we) haf gereden van iemand. Je kon alles doen, hij ging niet in draf ( laat staan galop), alleen wanneer hij andere paarden zag, dan werd die zot en was hij niet meer te houden. Die mensen hebben hem verkocht en daarna bericht gekregen dat die al een hele tijd bloedwormen had. Nu is hij van die bloedwormen af en is het een levendige haf die zelfs goed kan springen! Dus misschien eens denken aan zo iets...

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:51

idd zo te horen vind ze dressur niet leuk maar het hoord erbij en ze moet er maar genoegen mee nemen!!! het is nou eenmaal de basis en dat komt iedere keer weer terug..... maar goed ze is lui.... ja waarschijnlijk rij je zelf te veel waardoor je snel vermoeit raakt.... en daarna meestal maar rustig aan gaat doen of er mee stop.....(nooit stoppen dan wint je pony! en doet ze het de volgende dag weer!) je moet streng en conseqent zijn! op het begin al heel voorwaarts gaan stappen... je draaft aan.... een geeft haar een paar keer extra de benen, zodat ze weet.... ow ik moet naar voren! en dat doe je bij elke gang!!! voorwaarst houden! en als je zonder sporen rijd is een spoortje ook wel aan te raden! rij ook altijd maar met je zweepje om haar bij te tikken als dat nodig is..... want tempo verlies gaat heel snel! rij ook lekker overgangen zodat ze naar je been leert luisteren..... en wees eerlijk tegenover haar..... is ze braaf, geef haar een klopje of een snoepje! is ze vervelend en luisterd ze helemaal niet..... straf haar dan op wat ze verkeerd doet!!! maar wel gelijk anders weet ze niet meer wat ze fout doet en wat ze goed doet!
nou succes ermee!!!
xxx roxanna

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:06

Oke dank je iedereen!!
(meer tips = nog altijd welkom natuurlijk!!)

Ik rijdt met sporen en ik zal eens een foto trekken van d'r zodat jullie kunnen zeggen of jullie haar dik vinden.
Ik vindt haar toch dik.

Ze is ook een haflinger merrietje Tong uitsteken