Basculeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

Basculeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:28

Hoi,

Laatst was ik op wedstrijd springen en iemand zei dat mijn pony goed basculeerde.. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies betekend? Ik dacht dat het was dat hij/zij goed door de rug sprong.. Of zit ik helemaal verkeerd?

Wie kan mij dit uitleggen? Alvast bedankt!

Groetjes Tessa

Glitch

Re: Basculeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:09

Basculeren is het harmonisch gebruik van de mogelijkheden die een paard heeft om boven een hindernis zijn hoofd en hals naar beneden te brengen,
en zijn rug gelijktijdig bol te maken in de curve die nodig is om de hindernis te overwinnen.

Simpel gezegd: Het evenwicht van een paard boven de sprong, en de manier waarop hij zijn rug en achterhand gebruikt.

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je Lachen

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:10

En is het nou goed als hij basculeert of niet..? Blond

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:11

abigaillover schreef:
En is het nou goed als hij basculeert of niet..? Blond

Jep, dat is heel goed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:08

ik zal het eens makkelijker uitleggen voor je

basculeren wil zeggen , het zich rond maken boven de sprong,
dus dat wil zeggen dat hoofd en hals naar voren worden gebracht, waardbij de rug in dezelfde buiging, rond word
dus naar gelang de sprong hoger en breder is, zal er meer bascule moeten komen

bascule is ook zeer goed te voelen voor de ruiter, een paard wat veel bascule heeft geeft elke sprong een gevoel alsof je een hindernis van 140 neemt Haha!

een paard zonder bascule geeft weinig gevoel op de sprong, en is voor de ruiter dus ook minder prettig

bascule :

Afbeelding

paard brengt duidelijk hoofd en hals naar voren, en de schoft welft daarbij ook omhoog
ruggebruik is wat minder te zien op deze foto, maar tis maar om je een voorbeeld te geven.

deze foto idem :
Afbeelding

deze foto laat zien wat weinig bascule is
nu is deze foto wel van een internationaal parcours, en op die hoogte is bascule niet echt belangrijk , belangrijker is dat ze foutloos over de hindernis komen Knipoog
en dat ze economisch springen, dus niet hoger springen dan nodig is . dus ik kraak deze foto dan ook niet af Knipoog

Afbeelding

dit paard , brengt wel hoofd-hals goed naar voren, maar houd zich in de lendenen teveel vast, en basculeert dus maar matig, achterhand vertoont te weinig activiteit en souplesse

Afbeelding

al blijven het natuurlijk maar momentopnames he Knipoog

en dus wat ik wil zeggen, bascule is dus goed, maar niet noodzakelijk
belangrijker is karakter en wil om te springen, en uiteraard voorzichtigheid
een paard wat een slechte techniek heeft, maar altijd springt en nooit een balk aanraakt, is veel meer waard dan een paard met een prachtige techniek en bascule. maar die regelmatig stopt, of een balkje aantikt Knipoog

dus is het goed, bascule? - ja
maar noodzakelijk of prijsverhogend ? - nee

ik heb wel de voorkeur aan een paard met bascule,omdat dat gewoon een veel fijner gevoel geeft op de sprong

en een juiste techniek geeft minder slijtage aan gewrichten

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:01

niets aan toe te voegen, crossmonster legt het heel goed uit!! Handig idd om dit adh van foto's te doen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:07

sans6 schreef:
niets aan toe te voegen, crossmonster legt het heel goed uit!! Handig idd om dit adh van foto's te doen!

dankjewel sans6 Lachen

een hele tijd geleden was hier een langlopend topic over, leuk om te doen
en voor de onervaren mensen zeer leerzaam Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:22

crossmonster schreef:

een hele tijd geleden was hier een langlopend topic over, leuk om te doen
en voor de onervaren mensen zeer leerzaam Lachen

Leuk om je uitleg te lezen en ook leerzaam.Dat stukje over dat bascule goed te voelen is omdat je dan bij de hindernis het gevoel hebt dat je over 1.40 heen springt dat ken ik dus.Leuk om te weten dat mijn pony dus ook bascule heeft.Ik heb het de laatste 2 springlessen gevoeld maar als beginnende springer voelt het heel eng je hebt echt het gevoel dat je vliegt{en er zo af kan vliegen}.

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:29

heyy crossmonster goed uitgelegt allen met dat
stukje dat op een hoogte van een internationaal parcours het niet belangrijk is dat het paard goed basculeert ben ik het niet eens
of een paard nou heel hoog of laag springt hij moet gewoon goed in
evenwicht zijn
niet aanvallend bedoelt ofzo moest het gewoon ff kwijt
kuzz laura

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:52

basculeren heeft niets met evenwicht te maken Knipoog

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:27

Bedankt voor je reactie! Nu snap ik het dus.. Whaha Knipoog

Maar op deze foto van mijn pony he.. basculeert ze nu of niet.. Ik dacht een klein beetje..:
Afbeelding

Maar.. als ik het dus uit jouw verhaal begrijp, is basculeren niet noodzakelijk maar wel goed? Ik snap het nu wel beter met die foto's er bij! En voordat ik las bij die foto van dat paard met die achterhand (die losspringende) zag ik al gelijk wat er was Tong uitsteken

JVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:51

op deze foto basculeert ze niet.

je zult een ervaren, niet door de rug gewerkt paard zelden zien basculeren. Een paard zal alleen basculeren als de ruiter het (door lange intensieve training) soepel in zijn lichaam gemaakt heeft. Paarden die nog nooit gesprongen hebben durven ook nog wel eens basculeren uit angst voor de (dan nog onbekende) hindernis.

Op deze link zie je een voorbeeld van basculeren (bovenste foto): http://users.skynet.be/horseworld/norina1.htm

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:49

daar ben ik het niet helemaal met je eens, paard basculeerd wel, maar wel vrij matig
geeft verder ook een trage indruk, met traag beenwerk ( hangend)
zegt niets over de kwaliteit van het paard, maar basculeren is dit niet echt hét voorbeeld voor.
ik denk dat het lijkt of ie zoveel basculeerd, omdat de ruiter erop zit alsof die een hindernis van 1.40 m springt Haha!

pony op de foto in de post erboven,
brengt hoofd-hals goed naar voren, maar springt met een holle rug

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 17:20

Oké! Whaha.. Abi is ook een dressuurpony dus zo perfect hoeft ze ook niet te springen Haha! Maar in ieder geval: Heel erg bedankt voor je goede uitleg! Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:27

abigaillover, jouw pony heeft absoluut geen slechte techniek trouwens hoor Knipoog

en het allerbelangrijkste wat ik op de foto zie , is dat ze er schik in heeft, ze heeft de oortjes naar voren! ze vind het dus echt leuk, en ze komt er zo te zien netjes overheen,dus wees maar trots op zo'n pony Knipoog

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 17:48

Whaha, ben ik ook hoor!! Haha!

JVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:49

@crossmonster: lol, toen leek alles nog 1.40 voor mij Lachen sprong niet traag, zit nu in zweden waar ze regelmatig 1.30 wint maar idd mss niet het beste voorbeeld...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:25

JVD schreef:
@crossmonster: lol, toen leek alles nog 1.40 voor mij Lachen sprong niet traag, zit nu in zweden waar ze regelmatig 1.30 wint maar idd mss niet het beste voorbeeld...

haha , nou wees gerust, veel springruiters maken die fout hoor Haha!
een foto is en blijft een momentopname , dus zegt ook niet alles over de werkelijke kwaliteit van het paard

en zoals ik ook altijd erbij zeg, techniek is niet het belangrijkst, de wil om te springen en de voorzichtigheid en vermogen zijn veel en veel belangrijker, een paard met een perfecte techniek dat niet wil springen is geen ene donder waard, daarentegen een paard met een baggertechniek dat koste wat kost altijd afgaat, en alles laat liggen , is zijn gewicht in goud waard Knipoog