niet in galop willen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

niet in galop willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 15:57

ik heb laatst bij een vriendin gereden op haar haf..
heel leuk.. maar ze zat mij (en haar eigenaar) enorm uit te proberen en wou absoluut niet in galop...
we hebben dit beiden geprobeerd en zelf een instructrice erbij gehaald.
Deze heeft toen geholpen en zei: been achter de singel en als ze niet reageerd, dan geeft je dr maar een aantal tikken,
dus zat ik daar, met mijn been achter de singel en steeds te slaan met de zweep (en de haf de heletijd bokken), maar ik kreeg haar niet in galop..
op een gegeven moment moest de instructrice weg (had een afspraak) en is het dus niet gelukt op haar in galop te krijgen... Boos!

hebben jullie misschien tips????

abcde123

Re: niet in galop willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:00

Dat is een lastig probleem dat die niet in galop wil!!

Is die anders wel goed voor het been?

probeer heel veel overgangen te rijden waar die dan wel in 1x weg moet als jij het zegt! Zodat die meer voor het been komt! En misschien wel in Galop wil.

Anders een hindernisje neerzetten en laten springen en als die in galop land, doorgaloperen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:09

hoe doet die haflinger het aan de longe???

xxiezz

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 16:16

weet ik niet, want volgens mij is ze nog nooit gelongeerd.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:18

Dan kan je beter hem aan de longe hem op commando leren galoperen! En dan het zelfde commando gebruiken met rijden!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:35

Weet je zeker dat het beestje niks heeft, geen problemen in de rug, mond enz enz. Anders moet je daar eens verder naar gaan zoeken, dat kan ook een rede zijn dat het niet wil galoperen misschien heeft het wel pijn. En anders, ja als hij elke keer zijn zin krijgt heeft ie het gauw door hoe hij onder het werk uit kan komen. Ga eens lekker met m naar het bos een stukje scheuren (als ie braaf is natuurlijk) de meeste paarden vinden dat wel leuk, kijken of hij dan wel gewoon wil galoperen. xxx

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:36

ik heb weer zo'n fijn antwoord maar ik zou hem laten nakijken door een dierenarts er kan iets zijn waardoor hij niet kan galopperen en dan verlies je zijn vertrouwen door maar steeds met de zweep te slaan.

Mocht hier niets uitkomen en hij heeft echt nergens pijn dan kun je kijken hoe hij het onder het longeren doet je kan hem dan goed aan je stem laten wennen en dat kan je onder het zadel weer helpen.Mss is het ook een oplossing om les met hem te nemen en dan niet bij degene die jullie heeft geholpen en zei dat je hem maar flink moest slaan zo leer je een paard namelijk niets en van zo iemand zou ik echt nooit les willen hebben.Je moet je paard eerst goed voor het been hebben voordat je weer verder kunt gaan.

Sonja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:16

Er van uitgaande dat het paard gezond is:
Probeer de volgende keer om het paard niet zomaar ergens te slaan, maar geef hem een flinke tik op de plaats waar je hem aanspoort. Dus net iets achter je voet.
Als het paard dan niet aangalloppeerd moet je het niet meteen nog een keer proberen. De rust is dan weg. Eerst weer terugpakken totdat hij rustig op een normaal tempo draaft. Blijft hij druk, ga dan even stappen. Probeer het vervolgens opnieuw en geef weer duidelijke gallophulpen, eventueel met behulp van de zweep. Blijf geduldig. het kan gerust een tijdje duren voordat hij juist reageert op je hulpen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:23

Als er niks met het paard mis is dan zou ik ook eens rustig aan aan de longe op een ruime volte gaanwerken veel op stemhulpen.

Wat soms ook wel helpt is even in het begin achter een andere pony aan. Soms is het in de bak wat latstiger voor paarden. je kan ook in het bos gaan oefenen op een langer recht stuk endan een paar keer proberen aan te galloperen en goed belonen als ze het doet.

Je stemcommando kan hierbij erg goed helpen.