Hoe losrijden als het koud is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:25

Hoe rijden jullie een paard los als het koud is.

Meestal rijd ik 10 minuten stap, dan ga ik draven en lichtrijden en beetje galloperen. Maar het lijkt net of mijn paard gewoon veel stoerder is als het koud is en of die dan ook al zijn alle voorwaarden om goed van achter naarvoren te rijden aanwezig toch blijft hij lang stoer. hangt een beetje op de handen enzo.
Later krijg ik hem er wel door maar het duurt me vaak te lang voordat ik lekker kan gaan werken en soms komt hij er gewoon helemaal niet door. Terwijl hij normaal super loopt.

Haha! Gelukkig is het hier nooit zoaldn koud en hebben we een binnenbak tot onze beschikking. Haha! het paard is overigens niet geschoren ofzo.

MilesNF

Re: Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:29

Een stuk actiever, ik stap wat korter in, maar ben meestal wel iets langer bezig met het los maken, lekker alle lichaamsdelen onspannen, warmmaken en lekker losgooien zodat alle stijvigheid weg is (als het echt koud is, is mijn pony een een beetje stijf in het begin).
Daarna ook wat actiever (meer galoperen/draven) werken zodat hij lekker warm blijft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:32

Meestal kort stappen en veel draven. Bovendien gaan sommige paarden zichzelf wel warmlopen (bok, spring, ren) en dan is gecontroleerd laten draven (of desnoods galopperen) een stuk fijner.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:40

als het echt heel koud is dan ga ik na een rondje stappen gelijk aangallopperen......... niet een te moeilijke galop maar gewoon op eigen benen galopperen.......

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:09

Als 't koud is en ik ga rijden; stap ik eerst een paar rondjes in met een dekentje op, daarna met het dekentje overgangen maken van stap naar draf en gewoon draven ( met deken op, hij moet natuurlijk wel goed blijven liggen niet dat je moet doorzitten omdat hij anders er af valt want dan ontspant hij nog zijn rug niet omdat het ook al koud en zo is.. ) onder het draven als hij het wat warmer heeft en ik klaar ben met het inrijden gaat de deken eraf dan ga ik gewoon aktief dingen doen en als ik ga afstappen doe ik nog even de deken erop zodat het zweet een beetje in kan trekken als hij heeft gezweet en anders is het ervoordat hij het niet opeens heel erg koud krijgt. Maar jij hebt het wel goed voor elkaar dat je een binnenbak tot je beschrikking hebt, dus is alles wel wat gemakkelijker..!!!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:41

Wij rijden ons paardje idd ook warm met een iets kortere stap en daarna lekker met lange teugel laten draven en galoperen.. Soms zelfs in de verlichte zit om der rug te ontlasten als ze erg gespannen loopt. De mijne reageerd gelukkig niet zo heel hefitg op kou zeker niet als ze goed in training staat! Als je paardje wel heel erg reageerd op de kou zou je dat idd kunnen gebruiken om het losrijden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:17

oo misschien is dit de rede dat obartja altijd zo fris is de eerste 20 min. ze wilt alleen maar rennen.....
goed dus dat ik het topic lees.

maar losrijden doe ik gewoon, veel wendingen en overgangen.
xxxiezzz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:14

als het koud is is Lucky ook altijd een stuk stijver merk ik..
Ik ga eerst een beetje stappen daarna draven met lange teugel veel figuren en overgangen om hem los te maken en daarna komt pas het echte werken }>

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:56

Als het echt heel koud is, hou ik eerste uitrijdeken op, wordt zijn kontje lekker warm, en blijft warm. (veel draven ,en beetje galopperen) Als we dan even bezig zijn haal ik hem eraf en ga ik verder.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:59

Er zijn paarden die veel levendiger zijn als het kouder is of wordt.

Ik blijf instappen, omdat stap arbeid voor het paard het meest heilzaam is in een warming-up fase, omdat in stap meer spieren gebruikt worden met een lager inspanningsniveau. De kans op blessures is wat spieren en pezen daardoor kleiner.

De andere reden om langer te stappen is de aanmaak van synovia, het gewrichtsvocht wat nodig is om de gewrichten soepel te laten werken. Als synovia traag wordt aangemaakt en je gaat te snel draven of galopperen kan dat gevolgen voor de gewrichten hebben. Zie het maar als rijden met een auto zonder motor olie, maar nu de motor-olie in de gewrichten. Die gevolgen hiervan zijn niet omkeerbaar, de schade, als die optreedt, geneest niet meer. Dus ook hier blessure risiko, die er echter op een ander moment uit kan komen.

Er zijn paarden die niet graag stappen in die omstandigheden en die dan met galop wel in beweging zijn te houden. Je mist dan de goede "opwarmfase" maar het paard gaat dan wel goed. Wat de gevolgen daarvan zijn, is verschillend. Dat wordt bepaald door de constitutie en de intensiteit van het werk. Het is niet voor niets een "opwarmfase". Er is dus risiko aan gewrichten en spieren/pezen aan verbonden bij deze methode.

Een paard dat graag wil, hoeft geen paard te zijn dat een goede warming up heeft gehad. Als je haast hebt, of als het paard het gevoel geeft dat het wel kan, loop je het risiko om het verkeerd te doen en op langere termijn schade te berokkenen. Ook het Tijd is Geld principe wordt vaak gebruikt, de gevolgen zie je dan later.

De andere tips (zie boven) en met deken kunnen daarbij helpen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:08

ik stap kort in als ik voel dat yaan erg wakker is. ik ga dan gewoon aandraven na vijf minuten (normaal gezien doe ik tien minuten tot een kwartier), maar ga eerst gewoon aan een lange teugel hoefslagen draven. niks van figuren in het begin vragen. daarna begin ik met figuren, af en toe eens een overgangetje en ga ik langzamerhand de teugels meer op maat maken. ik begin dan met op beide kanten een paar keer eens goed doorgalopperen en begin na een stap van vijf minuten met het echte werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:49

Volgens mij heeft niemand het hier over 'tijd is geld' gehad.
Ik ben er in elk geval van overtuigd dat ontspannen draven of galopperen gezonder is dan stappen met een paar explosies tussendoor.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:23

Als het echt koud is zet ik mijn paard eerst een half uurtje in de stapmolen, met deken lekker instappen en ik kan ondretussen de stal doen. Daarna zadel ik dr op en ga dr eerst even lekker rustig longeren, na een kwartiertje ga ik er dan op en loopt ze vaak super. Soms heeft ze dan nog de kolder in dr kop en gaat ze als een achterlijke tekeer, dan rij ik gewoon door en word ze vanzelf relaxeter. Maar nu moet ik er wel even bijzetten dat mijn paard nog maar 4 is, dus vandaar dat ik sowieso vaak nog wel longeer voor ik erop ga Knipoog

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:23

Meestal ga ik dan wat minder lang losstappen, wat eerder zelfs in draf, lekker rustig (wat niet altijd makkelijk is bij fris weer Haha! ) beetje voltes en na de draf een lekker "los" galopje, alles links en rechtsom en dan gaan we wat doen, ik stap minder tussendoor als het heel koud is dat moet ik wel zeggen Knipoog

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:51

Ik heb dus ook dat mijn paard superfris is als het koud is! En als er sneeuw ligt is het al HELEMAAL erg. Dan merk ik het al als ik de stal inkom....staat ie al te blazen....Hij is dan erg schrikkerig en meestal duurt het ook wat langer, voordat ik hem er een beetje door heb...Maar ik vind het idd ook veel fijner als het gewoon weer is Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:09

heel kort stappen, op beide handen een drafje en dan een lange poos flink galloperen. Niet te moeilijk, grote lijnen eventueel wat schakelen, maar vooral lekker naar de hand oe galopperen.
Sjaak vindt het heerlijk en komt zo het beste los en houd zo zijn aandacht er goed bij vergezeld met een tevreden briesje OK dan!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 09:50

het valt mij op dat heel veel mensen zeggen: 'kort instappen', maar ik vind vooral met die kou het instappen echt wel heel belangrijk. Je haalt je paard zo van stal, spieren nog helemaal koud en je stapt 3 rondjes en gaat draven, volgens mij kan dat nooit goed zijn. Als het koud is ben ik juist geneigd om net een paard minuten langer los te stappen, lekker een dikke wolle deken op en hij vat heus geen kou ofzo hoor

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:15

Korter stappen rustig oppakken even uitlaten leven(galopje) en dan draven losmaken en gewoon rijden Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:40

jarrah schreef:
het valt mij op dat heel veel mensen zeggen: 'kort instappen', maar ik vind vooral met die kou het instappen echt wel heel belangrijk. Je haalt je paard zo van stal, spieren nog helemaal koud

trek hem zo van de wei waar hij al een uurtje of 4-5 heeft warm gelopen Schijnheilig

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:14

gewoon goed instappen met deken (mijne is geschoren) toch zeker wel 10 minuten, kwartiertje, en doe ik ondertussen wat oefeningen (keertwendingen, wijken, appuyeren) dan gaat de deken er af, en ga ik aandraven, wat vaak overgaat in galopperen, want mevrouw is dan veel te fris Haha! maar dan galopeer ik dus eerst heel wat naar voren, en dan wat overgangen terug maken, en vooruit, en dan draven, beetje wijken, en wat voltes en overgangen, en dan laat ik haar weer stappen met lange teugel, en stap ik 5 minuten, en pak ik haar op, en ga ik specifieke oefeningen rijden Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:00

shadow0 schreef:
Volgens mij heeft niemand het hier over 'tijd is geld' gehad.
Ik ben er in elk geval van overtuigd dat ontspannen draven of galopperen gezonder is dan stappen met een paar explosies tussendoor.

idd, bij mij is het ook van: beter draven dan plotselinge explosies in stap, dat kan nooit goed zijn voor de spieren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:07

Ik zie dat de verschillen hier enorm zijn. De ene stapt lang los, ik ook en de ander draaft vrij vlot aan.

Ik heb alleen als het gevoel dat het paard als het koud is veel stoerder is, minder snel nagevelijk minder snel in een fijne aanleuning komt.
Hier blijkt wel dat jullie dat allemaal ervaren. Haha!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:20

Ik vind ook dat als het koud is je je paard juist wat langer moet laten losstappen, om de spieren wat warmer te maken! En dan wel met een lekker warme deken erover natuurlijk Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:50

Mijn pony is 17 en als het koud is merk ik duidelijk dat hij meer tijd nogig heeft om warm te lopen hij is dan wat stijf. Als het koud is doe ik een deken op en stap net wat langer in als normaal daarna ga ik draven en laat hem eerst even een paar rondje met lange teugel in een arbeidsdrafje lopen. Ik ga wel wat sneller galopperen als normaal want daar wordt hij toch wel sneller los van.Omdat hij wat stijver is heb ik ook meer moeite om hem lekker nagevelijk te krijgen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:21

jarrah schreef:
het valt mij op dat heel veel mensen zeggen: 'kort instappen', maar ik vind vooral met die kou het instappen echt wel heel belangrijk. Je haalt je paard zo van stal, spieren nog helemaal koud en je stapt 3 rondjes en gaat draven, volgens mij kan dat nooit goed zijn. Als het koud is ben ik juist geneigd om net een paard minuten langer los te stappen, lekker een dikke wolle deken op en hij vat heus geen kou ofzo hoor

Ik draaf liever rustig, daar krijgen ze ook niets van, er wordt namelijk niet echt wat gevraagd, gooi ik mijn paard uit zijn stal los dan doet hij veel gekker en blijft hij ook niet braaf een paar rondjes stappen, dat zou dan geen aanslag op zijn spieren zijn?