Waar werk je aan tijdens de les?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loutje

Waar werk je aan tijdens de les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:33

Dat was mijn vraagje.........
Deze week heb ik een aantal keer gereden, en ook een keer les gehad van mij instructrice...
Elke keer loopt mijn paard zo lekker ontspannen als zij lesgeeft, ik kan echt super rijden.
Deze week was het slecht weer dus ik heb maar een uurtje les gehad...Heb de hele les aan de ontspannenheid gewerkt Haha! En echt lekker dat het ging joh!
Ze zei achteraf nog van weet je eigenlijk waarom we geen 'truukjes' hebben gedaan?
Ik een heel verhaal gegeven...........Ze zei ook van het belangrijkste is dat je paard gewoon ontspannen loopt, en als dat zo is dan kun je lekker je oefeningen rijden en gaat dat als het ware bijna 'vanzelf'.
Fijn is dat om zelf ontspannen van je paardje af te stappen en je paard vindt het rijden ook nog fijn Haha!

Maar waar werken jullie nou aan tijdens de les?

meikemarieke

Re: Waar werk je aan tijdens de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:39

Ik probeer haar altijd eerst ontspannen te laten lopen, dat lukt meestal vrij snel, daarna ga ik oefeningen doen met haar. Ben op het moment heel hard bezig met het wijken en een goede overgang van galop naar draf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:09

met privéles van mijn instructrice werken we eerst aan tact (regelmaat) en losgelassenheit (ontspanning) en hebben we dat redelijk voor elkaar gaan we bezig met impuls opwekken, oftewel, de motor van achteren sterker maken... tenslotte proberen we nog wat oefeningen te trainen/verbeteren.

We rijden L1, dus zijn dan veel bezig met overgangen, tempowisselingen (o.a. richting middenstap/draf en galop) en oefeningen om het wijken te verbeteren.

Altijd terugkomend is: hoeken inrijden met achterhand, schouder-voor rijden, volte openen en sluiten, en overgangen en tempowisselingen.

Met clubles moet ik meer oprichting vragen, door haar haar van achteren naar mijn hand op te rijden. Gehoorzaam/feller aan het been maken, tempowisselingen en overgangen. En afwisselend oefeningen als stelling vragen, volte openen en sluiten, wijken, schoudervoor richting schouderbinnenwaarts.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:10

Vooral bezig met voorwaarts rijden, dat ze goed aan mijn been is. Zodra ze dan is, kan je bijna alle oefeningen wel doen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:22

ik zorg tussen de lessen ervoor dat er impuls, aanleuning, tact, ontspanning, soepelheid, ... is. voordat de les begint rijd ik eerst een halfuur in, zodat yaan al los is door zijn lijf, goed ontspannen loopt en goed reageert op mijn been. tijdens de les kijkt mijn instructrice altijd eventjes hoe het eruit ziet, en gaat dan samen met mij eventuele fouten (die er wel altijd zijn, maar kom Haha! ) wegwerken. ze kijkt ernaar wat ik fout doe en wat yaan fout doet en stelt dan eigenlijk oplossingen voor. dan doen we daar oefeningen op en begeleidt ze mij daarin.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:25

Eerst tact, dan ongedwongenheid, soepelheid of ontspanning, dan Aanleuning en dan werken aan Schwung. Als dat allemaal lukt ben je een heel eind. De oefeningen hiervoor zijn bekend?

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:28

Wij zijn nu ook nog bezig met aan het been 'maken' wat al veel beter begint te lukken. Veel overgangen rijden en vooral vooruit!
Daarna komen de echte oefeningen. Haha!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:43

basisbasisbasis en als die helemaal ok is pakken we de technische dingen dr bij...die gaan dan dus eigenlijk vanzelf

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:44

craz schreef:
Wij zijn nu ook nog bezig met aan het been 'maken' wat al veel beter begint te lukken. Veel overgangen rijden en vooral vooruit!
Daarna komen de echte oefeningen. Haha!

Hé, wat toevallig, wij ook Tong uitsteken Haha!! (Ik rijd Craz' paard bij, en we krijgen les van dezelfde instructrice Knipoog.)
Ook maken we hem los door binnenstelling af te wisselen met buitenstelling, en slangenvoltes.

Dus het voornaamste: voorwaarts, aktie-reaktie, en soepelheid. Daar zijn we een hele les mee bezig.
Moet er wel bij zeggen dat elke les weer anders is, heb nog nooit twee dezelfde lessen gereden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:48

Ik krijg les met 2 paarden van dezelfde instructeur. Het ene paard loopt Z1 en het andere paard loopt in de L2.
We beginnen altijd voorwaarts-neerwaarts los te werken, waarbij ik met Kingston (Z1) in deze houding veel tempowisselingen en overgangen moet rijden om hem helemaal los te werken. Als hij helemaal ontspannen en nageeflijk is (en vooral ook gehoorzaam aan de hulpen) werken we naar de oprichting toe. Door schijnovergangen te rijden en stukjes schouderbinnenwaarts kan ik Kingston hoger instellen.
Vaak doen we veel galopwerk met Kingston, omdat hij hier heel fijn van gaat lopen. In galop rijd ik veel tempowisselingen en schoudervoor/schouderbinnenwaarts op de hoefslag, om Kingston recht te richten en de galopsprong te verbeteren. In alle gangen moet ik veel voltes openen en sluiten (met binnenbeen naar de buitenteugel rijden) om de oprichting te verbeteren (neus voor de loodlijn). Alle oefeningen worden steeds afgewisseld met tempowisselingen.
Van daaruit gaan we verder met de zijgangen in draf (schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren) en mijn instructeur weet de zijgangen altijd op een leuke manier met elkaar te combineren (bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts rijden over de middellijn tot X, daarna appuyeren naar de hoefslag, of vanuit schouderbinnenwaarts over de middellijn terug wijken naar de hoefslag, etc.). Soms gaan we echter ook verder met de galoptraining en wordt er meer aandacht besteed aan de galopwissels en de contragalop. Tussendoor doen we overigens regelmatig een stukje stap aan de lange teugel...
Na het 'echte werk' moet ik Kingston voorwaarts-neerwaarts uit laten draven en vervolgens lekker uitstappen.

Met Temptation (L2) zijn we heel lang alleen maar bezig geweest met voorwaarts-neerwaarts rijden en in deze houding moest ik heel veel overgangen en tempowisselingen rijden. Temptation heeft geleerd op eigen benen en in balans te lopen (ik mocht vrijwel alleen maar over de binnenhoefslag rijden waarbij ik constant heel licht buiging om mijn binnenbeen moest houden --> soort van rechtrichten). Hij is heel fijn nageeflijk en sinds kort zijn we echt bezig met schijnovergangen, wijken in galop en het rijden van schoudervoor/schouderbinnenwaarts in zowel draf als galop om zo de achterhand steeds meer te belasten en geleidelijk aan tot meer oprichting te komen.

Mijn instructeur vindt tact, losgelassenheit, impuls, gehoorzaamheid en nageeflijkheid ontzettend belangrijk en hier wordt heel veel aandacht aan besteed. Het achterbeen moet snel zijn en het paard moet snel reageren op de hulpen, zonder dat het rijden er chaotisch uit gaat zien.
Ik moet de paarden constant 'van de hand af rijden' (wat er ongeveer op neer komt dat de paarden absoluut niet in de krul getrokken mogen worden, het contact tussen de paardenmond en mijn hand moet zo licht mogelijk blijven) zodat de achterhand maximaal kan ondertreden.
Mijn paarden moeten constant aan het werk zijn, ik mag absoluut geen 'rondjes rijden'. Daarnaast besteed hij erg veel aandacht aan mijn houding en zit en regelmatig moet ik het laatste halfuur van de les zonder beugels rijden. Hij is erg kritisch maar ook erg enthousiast en legt alles supergoed uit Haha! !!!!! De training verloopt eigenlijk helemaal volgens het Duitse Ausbildungsskala en daardoor wordt het veel makkelijker om gericht naar bepaalde oefeningen toe te werken. Ik krijg met beide paarden 1 x per 2 a 3 weken les en krijg ook echt huiswerk mee waar we dan de volgende les weer verder mee werken.

Mijn instructeur vindt de theoretische kennis net zo belangrijk als het paardrijden in de praktijk zelf en hij laat me dan ook regelmatig bepaalde boeken of hoofdstukken lezen die te maken hebben met het werk waarmee we bezig zijn. Omdat ik zelf de opleiding in Deurne heb gevolgd is mijn theoretische achtergrondkennis vrij groot, maar ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik uitgeleerd ben, eigenlijk begint het nu pas!

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:12

Dat hangt er helemaal vanaf hoe het op dat moment gaat, de ene les werk ik eigenlijk alleen maar naar ontspanning toe. Als dit aan het begin al goed gaat ga ik wat mee oprichten en wat meer oefeningen en zijgangen rijden. De ene keer ben ik tevreden als de achterhand er goed onder is, de volgende keer ben ik bezig met een stukje travers of wending om de achterhand oid. hangt er maar net van af hoe het gaat.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:15

Aan gezien ik geen eigen paard heb kan ik alleen mezelf trainen.
Ik let dan extra op me zit en zorg dat ik zo onzichtbaar mogelijke hulpen geef, ook let ik goed op of ik de wendingen en overgangen goed maak.