Joepie, maar wel hulp gevraagd!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maxime

Joepie, maar wel hulp gevraagd!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:00

heez iedereen *o/*

Even alles vertellen wat ik al heb gedaan met paarden, daarna komen de vragen Knipoog in het middag van vorig schooljaar ben ik voor het eerst meegegaan met een vriendin naar haar verzorgpaarden. Daar heb ik eigelijk veel geleerd, ik mocht soms samen met de vriendin de pony kuisen en ik heb 1x het grote paard alleen mogen kuisen. Voor de rest stond er meestal enkel een veulen en dat was dan eten geven, hooi balen verplaatsen...Dan kreeg die vriendin een paard en ging ik op zoek naar verzorgpaarden! Een vriendin van mijn mama heeft 3 paarden, die verzorg ik nu Haha! (het zijn de paarden van Pepijn uit Het Liegebeest Bloos )
Ik mag ze veel kuisen, en ermee rondstappen, gewoon op straat, enkel in stap. Enkele maanden geleden ben ik voor het eerst naar de manege geweest en nam ik een loungeles, de eerste keer had ik wel veel schrik maar de tweede keer nog VEEL meer want het paard struikelde veel. Ik durf dus niet draven. Na die tweede les ben ik dan ook voor maanden niet meer gegaan. Nu ga ik morgen terug naar de manege, een andere manège Haha! Ik denk dat het daar veel beter(en goedkoper Knipoog )is dan in die andere manege. Ten eerste:in die andere manege betaal je 11€ voor een halfuur loungeles, soms op een paard met artroze dat eigelijk op rust zou moeten staan Hamer en ten tweede omdat ze daar totaal NIET vriendelijk zijn. Als je zegt dat je angst hebt zeggen ze "komaan, we draven nog wat sneller!" en dan in de manege waar ik nu heenga:
het is 10€ voor van 1uur tot 5uur les te krijgen. Niet alleen rijden, maar met een hele groep de paarden verzorgen,leren opzadelen,poetsen...en dan een groepsles waarbij rekening wordt gehoude met het feit dat je nog niet kan rijden!
Zo hier komen de vragen:
-Is het waar dat het beter is als je direct in groep leert rijden, zodat je meteen leert sturen. In plaats van een loungeles hé!
-Ik denk wel dat als ze mij een groot paard laten nemen(ik zelf ben groot, 1m71) ik er een beetje bang ga van zijn. Ik heb namelijk verzorgIJSLANDERS, dus 1m40-1m45. Weten jullie geen tips zodat ik geen angst heb om in de stal te gaan en te kuisen...?
-Het zal de eerste keer zijn dat ik op een paard zit zonder dat iemand het vast heeft aan een lounge of een halstertouw! Ik kan niet eens sturen, wat moet ik doen Verward ?
-Het lukt me nooit om recht te komen bij lichtrijden. Ik hobbel gewoon verder(heb nog maar 2x gedraafd maarja...) hebben jullie geen tips om het misschien thuis te oefenen of gewoon een beetje beter te kunnen lichtrijden?
-Ik heb nog nooit een paard aan de hand geleid buiten mijn verzorgpaarden, ik heb ooit 1x een pony aan de hand geleid en ik durfde dat echt niet, ze zijn me moeten komen helpen?!

Voor de rest: wat denken jullie, na alles wat je hierboven hebt gelezen. Zouden ze mij de eerste les laten draven als ik zeg dat ik veel schrik heb?

dit is wat ze vanavond brengen(nog van mijn oom geweest) Tok, Rijlaarzen, Zweepje! en zelf heb ik al een klein setje poetsgerief en een rijbroek. Denken jullie dat ik nog iets meer nodig heb om naar de les te moeten gaan?

Enne...Duimen voor me hé, om 1uur OK dan!

Groetjes van Maxime! (sorry voor de lange tekst en de vele vragen, maar ik dat is echt alles wat ik nog moet weten Vork )[b]

Biepje

Re: Joepie, maar wel hulp gevraagd!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:11

Persoonlijk vind ik het beter om eerst aan de longe privéles te krijgen op een goed manègepaard (en dus niet op een paard met artrose dat best niet rijdt). Zo kan je beter werken aan je zit, zonder dat je op je teugels moet letten. "Sturen" is een combinatie van het gebruik van benen, zit en handen, maar dat kunnen ze je beter leren in een les, op internet is het niet uit te leggen. Paarden zijn niet anders dan pony's, naar mijn ervaring juist vaak handiger. Pony's zijn koppiger e.d. Dus op vlak van stal hoef je echt niet bang te zijn.

Veel succes met je les!

maxime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:43

nog tips? nog antwoorden...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:51

ik vind ook dat een beginner beter eerst een paar keer aan de longe kan rijden. niet alleen om het sturen maar ook omdat je je zo wat meer op de bewegingen kan concentreren.
iemand die nog niet durft te draven hoort nog niet in een groepsles.
aan de longe heb je ook alle tijd voor je zelf,die tijd moet je anders delen en dat is zeker in het begin wel zo fijn.
angst van groote paarden is een kwestie van tijd,als het paard groot maar wel rustig is ben je dat zo vergeten.
voor jou lengte pas je echt nog wel op een hafje of e pony,vind je het echt eng geef dat daar dan aan.
zodra jij echt klaar bent voor de les word jij echt nog wel op een ''volg paard'' gezet,sturen leer je gauw genoeg.
licht rijden is een kwestie van gevoel en timing. niemand kan na 2 x draven lichtrijden.
mede hierom zijn die eerste longeer lessen zo belangerijk!
als je de beweging van het paard doorkrijgt gaat het vrij snel.
de een kan het na een paar x en de ander kan het na maanden nog niet.
als jij beginner bent en/of je bent bang moeten ze je altijd begelijden met je paard halen en wegbrengen.
over je spullen: ik neem aan dat een tok een cap is?
cap,laarsen en eventueel een rijbroek is goed. hang die zweep nog maar een tijdje aan de wilgen.
verder een goed humeur en goede moed niet vergeten!
veel plezier. Pling

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:40

toen ik voor het eerst in een monege les reed moes ik ook op een paard ik zelf vind ze stukken lekkerder rijden dan pony's vanwege de ruimere pasen Knipoog hihi en he daar heb je toch juist les voor om dat allemaal te leeren??toch *LOL* vertel je wel hoe het ging?? Ja ik wil het wel weten hoor

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:57

hallo
dat komt allemaal wel goed ook ik vind dat je beter aan de longe kan
dan leer je zelf goed te gaan zitten en balans te vinden!
als je eenmaal beter gaat zitten komt het ligtrijden vanzelf wel goed.
en daarna heb je wat meer rust om te leren sturen!
autorijlessen hoef je ook de eerste lessen niet gelijk te sturen en te schakelen Knipoog
en ja de een is wat sneller als de ander en dat maakt toch niets uit,
als je er maar plezier in heb! Haha!
maar na twee x draven zou je heeeeel erg snel zijn als je nu al goed ligt kan rijden.
veel rijplezier

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:26

Wat is kuisen???

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:51

kuisen= poetsen,schoonmaken.