Jong paard vind rijden niet leuk?'bakmoeheid'?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Jong paard vind rijden niet leuk?'bakmoeheid'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:51

Mijn 6 jarige draversmerrie is nu een half jaartje onder het zadel.Ze probeerd me flink uit en daarom zit ik ook op les.Onder het zadel doet ze werkelijk alles om onder het werk uit te komen,hard lopen,rondjes draaien,ineens van de hoefslag afslaan,bochten afsnijden Clown .Dat kan mij echt niets schelen,ik krijg er alleen maar de slappe lach van Slapen .Op dr donder krijgt ze natuurlijk wel en in de les heb ik ook al heel wat bruikbare tips gekregen om haar te slim af te zijn.

Maar nu komt het,ik twijfel of ze het rijden wel leuk vind?Klinkt misschien een beetje stom,ik heb zeker lol in het rijden en ik vind het ook echt niet erg dat ze een beetje puberig is maar ik heb het idee dat ze die bak maar saai vind.Buitenritten,losgooien,longeren en voor de sulky doet ze anders,dan heeft ze echt lol.Nu heeft ze ook wel lol,maar meer omdat ze mij aan het pesten is Sigaar .Bestaat er zoiets als 'bakmoeheid' ? Ik kan me eigenlijk al bijna niet voorstellen dat die van mij dat heeft,ik rij haar zo'n 2 keer per week en dan eigenlijk niet eens zoveel in de bak.Of denken jullie juist dat ik te weinig in de bak rij?Zoals mijn instructrice zei,je heb huiswerk Haha!

Revanches

Re: Jong paard vind rijden niet leuk?'bakmoeheid'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:06

sorry...BAKmoeheid??daar heb ik nog nooit van gehoord!!
maar het kan bestaan hoor Haha!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:29

Bakmoeheid zit tussen de oren van de ruiter.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:43

ik denk dat je dan maar wat meer moet afwisselen, een paard ervaart rijden wel anders als een ruiter, dus bakmoeheid is niet echt juist.

maar afwisseling is altijd wel goed voor een jong paard

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:09

Par had het ook, terwijl ze het rijden en bezig zijn op zich heel leuk vond.
Maar bij moeilijke dingen, dingen die ze niet snapte of gewoon moeite mee had, daar begon ze bij te rennen, of om te draaien, of gewoon etteren.

Ik dacht ook dat ze het rijden niet leuk vond, alhoewel ze wel altijd met frisse zin de bak instapte en het op makkelijkere momenten helemaal perfect deed.

Alleen als we dan iets op haar moeilijke hand vroegen, al was het maar een volte, dan nam ze een spurt.

Die van jou is dan niet meer superjong, maar wel pas ene half jaar onder het zadel en ander werk gewend.
Misschien vind ze het ook gewoon moeilijk en probeert ze er zo onderuit te komen?
Vooral opletten wanneer ze het doet, bij dezeflde oefening, tempo of hand, dan merk je denk vanzelf waar het ana ligt.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 05:14

ik kan vanuit hier niet zeggen hoe en wat, ik zie je haar niet rijden nl.... ik zie niet wat je wel en niet doet, en ja een paard kan verveeld worden als er constant hetzelfde rondje gelopen word, alleen lijkt me dat hier niet het geval.... ik denk dat ze te vaak de kans krijgt om ergens onderuit te komen, en dar dus steeds probeert... vertel eens wat je doet, hoe je haar rijdt?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:19

Zekers wel, Ofir heeft het ook. Als ik zelf meerdere keren achter elkaar in het land blijf, gaat ie etteren. Huppelen in draf (omdat ie harder wil) constant tempo wisselen, echt etteren. Buiten is er dan niets aan de hand. Ik moet het voor hem echt leuk houden, anders gaat het hem vervelen.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:55

Je moet veel afwisselen met een paard wat net onder het zadel is. De ene dag losgooien, dan weer rijden, dan weer longeren, dan weer balkjes draven etc. Ook als je rijdt is het belangrijk dat je afwisselt. Niet alleen hameren op de dingen die ze nog niet kan, maar ook afwisselen met de dingen die al wel goed gaan en dan ook overdreven belonen. Als je paard merkt dat ze beloont wordt op momenten dat ze haar best doet zal ze op andere momenten ook beter haar best doen ( dus wanneer ze het moeilijk vindt)
succes in ieder geval!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:56

het kan heel goed dat je paard pijn heeft...
of dat je zadel niet goed past....
laat dat eens checken door een fysiotherepeut
dan kom je misschien meer te weten
op z'n donder zou ik hem maar niet geven... want als ie inderdaad pijn heeft, is dat niet zo eerlijk t.o. je paard!!

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:45

Paarden pesten hun ruiter niet. Ja ze kunnen heel handig zijn om onder het werk uit te komen, maar vraag je dan af waarom ze onder het werk uit wiilen komen.
Vaak bij de wat hetere types krijg je problemen met het tempo en de zuiverheid als ze je niet snappen.
ZE denken wat moet je van me? Dan gaan ze dingen proberen die jij volgens hun wel kunt bedoelen , ze gaan harder, doen een stapje naar binnen, gaan stilstaan..... Dat bedoelde jij niet en volgens jou ettert je paard, dus geef je hem op zijn donder... Je geeft hem een lel of duwt je benen/sporen tussen zijn ribben, je kan hem ook nog een ruk in zijn mond geven.
Je paard word bang en wordt behalve gespannen ook angstig. Hij wil hard wegrennen, het is immers een vluchtdier. Maar dat durft hij niet. Dan heeft hij een ruk in zijn mond te pakken oid. De enige oplossinbg die hij ziet : dribbelen. Hte tempo ligt laag en hij kan zijn opgebouwde spanning kwijt.

Probeer iets meer vanuit het paard te denken. Gaat ze hard laat haar lopen en zet haar rustig op een volte die je steeds kleiner maakt. Op een moment zal ze langzamer gaan lopen, tot ze jouw tempo heeft. Dan ga je weer rechtuit en beloon je haar. Gaat ze harder zet je haar rustig op de volte. En vooral belonen als ze iets goed doet. Dan weet ze WANNEER ze het goed doet.
Snijdt ze de hoeken af, je zit iets richting de kant waar je heen wilt en je binnenhand iets omhoog zetten tot ze de hoek in loopt en dit in combinatie met je binnenbeen. Loopt ze de hoek in op jouw hulpen, BELONEN, voor haar is zoiets niet normaal. Voor jou wel maar hoe weet zij dat ze de hoeken in moet lopen. Binnendoor is toch handiger???
Behandel je paard als een peuter, zij weet niet hoe een paard volgens de mens hoort te lopen.....
Succes

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:00

Odie schreef:
Gelukkig hebben we de alwetenden, die het antwoord in 1 regel kunnen geven Clown

Mijn vroegere verzorgpony had het heel erg... Ik gaf 'm elke dag beweging, over 't algemeen de ene dag longeren de andere dag rijden. Ik mocht alleen naar buiten als de eigenaresse op haar andere paard meeging, want die was bang voor ongelukken. Ik ben in anderhalf jaar tijd geloof ik 5x buiten geweest.

Nou hadden ze daar op stal een "laantje", en aan het eind van het laantje was dan "buiten". Ik mocht dus wel op het laantje stappen. Als ik dan richting "buiten" liep, werd hij actief, oortjes naar voor, en vrolijk. Zodra we dan weer omkeerden, richting "stal", werd hij sloom, ongeinteresseerd, en verveeld. En zodra ik dan besloot 't laantje nog 'n keer op te gaan, werd hij weer als voorheen. Gewoon hoopvol een keertje naar buiten te mogen.

En als ik dan definitief richting bak ging, probeerde hij te weigeren. Niet gevaarlijk, maar gewoon even stilstaan en liever 'n stapje opzij doen dan door 't hek de bak in gaan. Ik kreeg 'm wel de bak in, maar hij was er niet blij mee...

Maar jou paard rijdt helemaal niet zo eentonig als hij. Die heeft afwisseling. Dus ik denk dat het bij haar toch meer om het moeilijke gaat, en daar dan proberen onderuit te komen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:48

Maar even wat reacties dan Haha! :

Ik weet ook wel dat de term bakmoeheid vast niet in de Dikke van Dale staat Haha! .Maar ik zocht iets wat ik in de titel kon zetten om het probleem te omschrijven zeg maar Lachen .

Afwisselen is denk ik niet echt het probleem Verward .Ze komt hoogstens 2 keer in de week onder het zadel in de bak.Ik maak veel buitenritten en ze komt ook veel los en voor de sulky,vandaar dat ik me ook al hard op zat af te vragen of ze me niet gewoon in de maling neemt Vork .

Het gedeelte van Sily komt me wel een beetje bekend voor,al heb ik niet het idee dat ik iets moeilijks van haar vraag.Ik wil alleen haar tempo iets naar beneden en ik probeer haar rond door de hoeken te krijgen in plaats van vierkant Haha! .Maar om nou te zeggen dat ik daar op aan het hameren ben,ook niet echt eigenlijk.Dus ja,hoe ik haar rijd,ik stap er eigenlijk altijd met lol op en stap dan veel.Ik probeer haar zeg maar eerst in stap een beetje rond te krijgen en veel slangenvoltes te rijden en in stap doet ze ook niets fout.In draf begint het meestal,dan gaat ze de dingen doen die ik al genoemd heb.Maarja,om nou alleen maar te blijven stappen omdat ze in draf vervelend word?

Het zadel ligt goed,dat weet ik echt 100% zeker,het is een zadel waarbij de schoft totaal vrij ligt en de rug ook voor een groot deel.Een soort endurance zadel wat alleen maar raakt aan de zijkant zeg maar,ja hoe leg je dat nou uit Clown .Ik denk ook niet echt dat ze pijn heeft omdat ze met buitenritten en voor de kar wel alles gewoon doet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:54

mohock schreef:
Paarden pesten hun ruiter niet. Ja ze kunnen heel handig zijn om onder het werk uit te komen, maar vraag je dan af waarom ze onder het werk uit wiilen komen.
Vaak bij de wat hetere types krijg je problemen met het tempo en de zuiverheid als ze je niet snappen.
ZE denken wat moet je van me? Dan gaan ze dingen proberen die jij volgens hun wel kunt bedoelen , ze gaan harder, doen een stapje naar binnen, gaan stilstaan..... Dat bedoelde jij niet en volgens jou ettert je paard, dus geef je hem op zijn donder... Je geeft hem een lel of duwt je benen/sporen tussen zijn ribben, je kan hem ook nog een ruk in zijn mond geven.Je paard word bang en wordt behalve gespannen ook angstig. Hij wil hard wegrennen, het is immers een vluchtdier. Maar dat durft hij niet. Dan heeft hij een ruk in zijn mond te pakken oid. De enige oplossinbg die hij ziet : dribbelen. Hte tempo ligt laag en hij kan zijn opgebouwde spanning kwijt.

Probeer iets meer vanuit het paard te denken. Gaat ze hard laat haar lopen en zet haar rustig op een volte die je steeds kleiner maakt. Op een moment zal ze langzamer gaan lopen, tot ze jouw tempo heeft. Dan ga je weer rechtuit en beloon je haar. Gaat ze harder zet je haar rustig op de volte. En vooral belonen als ze iets goed doet. Dan weet ze WANNEER ze het goed doet.
Snijdt ze de hoeken af, je zit iets richting de kant waar je heen wilt en je binnenhand iets omhoog zetten tot ze de hoek in loopt en dit in combinatie met je binnenbeen. Loopt ze de hoek in op jouw hulpen, BELONEN, voor haar is zoiets niet normaal. Voor jou wel maar hoe weet zij dat ze de hoeken in moet lopen. Binnendoor is toch handiger???
Behandel je paard als een peuter, zij weet niet hoe een paard volgens de mens hoort te lopen.....
Succes

Kan me toch niet voorstellen dat als ik gewoon de hoefslag volg in draf en niet aan haar zit,zij van mij kan begrijpen dat ze ineens de hoefslag zijwaards af moet om dan vervolgens in uitgestrekte draf de andere kant op te gaan Slapen

Ik heb in mijn hele leven nog nooit met sporen gereden,zou niet weten hoe ze om moeten en mijn benen tussen haar ribben doe ik ook niet,in haar mond rukken laat ik ook wel uit mijn hoofd,maar ik vind het echt heel erg knap van je dat jij van zo'n afstand kan zien dat ik dat doe Vork

Angstig is ze ook zeker niet,ik denk dat ieder mens het verschil wel ziet tussen een angstig dribbelend paard en een paard wat van een uitgestrekte draf naar een middendraf moet(ik verwacht echt niet van haar dat ze ineens mega langzaam gaat lopen ofzo).

De rest is wel handig hoor,dat leer ik in mijn les ook Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:18

Ik bemoei me er ook maar even tegenan Haha! Haha! Haha!

Ruitje is een hele eerlijke ruiter die onder op zn sodemieter verstaat een harde HEEEEI brul Haha! Haha! Haha!

Het paard is jong, heeft nog heeeeel weinig balans. Zijn manier om de balans op te zoeken is door wat harder te gaan, en omdat hij wat harder gaat hij naar buiten kijken en valt hij naar binnen als het ware. De hoeken komt hij niet mooi gebogen door omdat (zoals een goed draver betaamt Haha! Haha! Haha!) graag naar buiten kijkt in de wending.

Hij snapt ook nog niet helemaal de bedoeling van het verhaal, maar met rustig stap voor stap probleempjes op te lossen komt het vanzelf wel goed.

Eerst gaan we het tempo onder controle krijgen, en nee niet door te trekken aan de voorkant maar zoveel mogelijk op zit. Als dat goed zit dan gaan we aan stelling en buiging werken....... en als die twee dingen erop zitten dan is het binnen no time in orde Haha! Haha! Haha!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:19

Clitia schreef:
Odie schreef:

Gelukkig hebben we de alwetenden, die het antwoord in 1 regel kunnen geven

Ik blijf toch bij mijn ene regel, ik heb zelf zo'n lauw beest te rijden, waarbij 'bakmoeheid wel van toepassing' is. Als mijn eigen instelling en manier van rijden fanatiek overkomt op dat paard, en als ik niet laat merken dat ik het vervelend vind dat hij liever lui dan moe is, dan neemt hij vanzelf mijn fanatisme over.
Met andere woorden; als jij, terwijl je in de bak rijdt, continue denkt aan het feit dat je paard niet wil lopen, nergens zin in heeft, het saai vind, niet goed op je hulpen reageert, dan zal hij dat ook zeker niet doen.
Motiveer elkaar, stel je altijd fanatiek op tegenover je paard, laat hem voelen dat je die dag iets -ookal is het iets kleins- wil bereiken en je paard. Hij moet het fijn gaan vinden om voor jou te werken.

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:31

Heb niet alles gelezen maar zal even mijn mening geven Lachen
Vaak zijn paarden die al een paar maanden onder t zadel zijn het moeilijkst, krijgen dan hun balans en gaan juist dan uitproberen. Ook vind ik dat je een paard moet gunnen om alles te verwerken dus na het inrijden eventueel een paar weekjes stil te zetten.
Tja dan blijft natuurlijk bij ieder paard (of die nou 3 of 30 is) afwisseling heel erg belangrijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:32

Odie,mijn paard is niet lui Haha! !Misschien voortaan lezen voordat je iets post Lachen .

Kim,bedankt voor je reactie,jij kan tenminste uitleggen wat je ziet vanaf de zijkant Lachen !Ik heb ook zeker wat aan mijn lessen,vandaag in de binnenbak ging het toppie Haha! !

Over dat verwerken,ik weet het nog niet zeker maar ik zit er over te denken om haar van de zomer dag en nacht in het land te gooien,maar dat hangt er ook vanaf hoe ze zich ontwikkeld.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:57

Misschien vindt ze het allemaal wel juist wel wat te makkelijk en wil ze juist wat meer uitdaging als je in de bak ,met haar bezig bent. Ook om deze reden kunnen paarden gaan 'etteren' ja ik noem het maar even zo.
En vaak als je ze wat meer uitdaging geeft en wat harder laat werken beginnen ze het weer leuk te vinden.
Als jij twee keer in de week naar school moet en doet vaak hetzelfde is voor jouw de lol ook er gauw af.

note: Bak moeheid zit zeker niet tussen de oren van de ruiter maar zeker bij het paard. bij jongere paarden wordt het ook wel omschreven als 'afgestompt' maar in werkelijkeid vervelen die paarden zich te pletter en zoeken uitdaging!!!!

weet niet of het een oplossing is en of je er al over na hebt gedacht.
Wat vaak ook wel helpt is balken in de bakleggen en daar over heen draven als afwisseling en uitdaging

Veel succes