Nageven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:04

Ik reed vandaag op de manege, en op een gegeven moment liep mijn pony helemaal ontspannen en ze krulde d'r nek. Ik merkte dat ze toen veel soepeler liep &zo. Is dat nou nageven? En is nageven nou hetzelfde als "stelling"? Ik vind het zo ingewikkeld allemaal, dus ik dacht; misschien weten ze het hier Haha!

felicity

Re: Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:18

Ik denk inderdaad dat jou pony vanmidag nagaf.

Stelling is dat het paard kijkt waar hij naar toe gaat. Dus als je gaat afwenden laat je je paard al een beetje kijken waar hij naar toe moet.

Misschien kan iemand het beter uitleggen als ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:28

Verplaatst van VMR naar RT.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:41

als ze soepeler liep en het bit aannam, dan gaf ze inderdaad na. belangrijk is nu dat je als ze dat doet eventjes probeert om je hand te openen, maar dat kan je beter oefenen met je instructrice Knipoog

stelling is wanneer je het oog van je paard kan zien in een wending, zijgang,...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:24

Het lijkt erop dat je paard heeft nagegeven. Als je paard begint met nageven, is dat "een geschenk" wat het paard je aanbiedt.
Gefeliciteerd en houden zo !
=-=

Bij stelling vragen wordt het hoofd van het paard en een klein stukje van het smalle deel van de hals bovenin ingebogen. Je zal gemakkelijker en preciezer gebogen lijnen kunnen lopen.

Dat effect van stelling vragen, kun je ook bij jezelf uitproberen. Loop maar eens rechtuit en kijk recht vooruit. Ga daarna op dezelfde manier lopen en draai je hoofd een klein stukje naar een kant. Doe daarna hetzelfde met je hoofd vlak bij je schouder. Als je ontspannen in de spieren bent voel je wat er gebeurt.

Nu kun je een cirkel lopen op dezelfde drie manieren. Als je recht vooruitkijkt op de cirkel, of iets naar binnenkijkt of je hoofd naar je schouder draait, wat gebeurt er dan ? Bij een paard (viervoeter) is het principe hetzelfde, maar wel iets anders. Je merkt bij een cirkel (volte) dat met hoofd iets naar binnendraaien een cirkel lopen eenvoudig is. Als je je hoofd naar je schouder draait, kun je waarschijnlijk geen mooie cirkel lopen.

Stelling vragen is bij de africhting en scholing van het paard om nog meer redenen een belangrijke oefening.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 13:50

Ja, ze liep in een keer stukken beter, ze deed d'r nek wat lager en ik voelde helemaal geen druk van d'r mond af komen zeg maar, ze ontspande d'r mond. Het was wel steeds een klein stukje, en dan vooral in de hoeken Lachen

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:00

Het lijkt er inderdaad op dat ze aan het nageven was.
Rijdt lekker hè?! Ja Na een tijdje ontspannen ze dan lekker. Lachen