help, waar kan ik de rem vinden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

help, waar kan ik de rem vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 07:48

ik rijd nu al een maand op obartja, en ik heb nog een beetje moeite met de rem vinden. Gister ging ze te hard, en k kon echt niet meer remmen, dus ik trok haar de hoek in..... Dit is 3x gebeurd, en daarna niet meer.

Het probleem is, ze is erg voorwaarts. Te voorwaarts.
Hoe kan ik haar langzamer laten rijden, en haar ook laten ontspannen? Ze gaat steeds als ze harder gaat lopen, met dr hoofd naar boven..... Niet fijn dus. (dit is alleen in draf, stap vaaak aan de teugel en in galop altijd!)

wie heeft er een ideale oplossing?
ze is btw ook heel sterk, maar k weet niet of een hulpmiddel nodig is.
ik heb les, 1x in de 2 weken, en volgende week zondag heb ik een wedstrijd (F5!)

xxiezz
k hoop op reacties....

Poenarie

Re: help, waar kan ik de rem vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:32

De teugels goed op maat houden en een beetje naar achter zitten zodat er wat meer druk op de achterhand komt.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:49

Ik heb dit probleem ook met een pony gehad.
Die was nog erg jong en onervaren, en elk klein tikje met mn kuiten, sprong ie gelijk een paar meter naar voren. Die was TE gevoelig en TE voorwaarts. Nu is dit al veel en veel minder, maar hoe ik dat precies gedaan heb, geen idee Verward!

In ieder geval goed naar achteren blijven zitten, en rustig zitten met je benen, zodat je niet steeds (per ongeluk) aantikt. En als ze er echt van door vliegt, korte rustige ophoudingen maken, maar niet keihard trekken natuurlijk en dr op de noodrem zetten, maar gewoon kleine rustige korte ophoudingen maken.

En misschien eerst even een tijdje met dr galopperen!? Zodat ze dr energie kwijt kan?! Heb ik in het begin ook moeten doen, anders was er geen beginnen aan !

Maar bij mij is het goedgekomen en mevrouw loopt nu geweldig Pling Bloos !
Succes ermee.. Lachen

jeof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:09

Ik heb ook een erg snel (jong) paard (ik heb ze nu één jaar en ze was 3 toen ik ze kocht) en heb dit door veel te oefenen leren te controleren.
Ik heb geleerd om dieper te gaan zitten en ook iets heel belangrijks: de teugels helpen je niet om te vertragen! Ik heb zo één privé les gehad en daar leerde ik dat als ik mijn teugels volledig loslaat mijn paardje er niet met mij vandoor ging, de eerste keer liep ze wel snel, maar van zodra ze merkte dat ik daar niet op reageerde (geen teugel opnemen, ..) ging ze trager lopen en uiteindelijk viel ze vanzelf stil.

Is jouw paard nog jong? Want bij jonge paarden komt dit wel vaker voor, ze moeten nog hun eigen tempo en evenwicht zoeken .

Sindsdien probeer ik voornamelijk op mijn zit en knieën te stoppen en klein beetje teugels (maar zeker niet trekken), nu reageert ze daar direct op! Ik zeg niet dat het altijd even makkelijk en perfect is vanaf nu, iedereen heeft zen goede en slechte dagen uiteraard, maar dat heeft mij echt verder geholpen.

De vorige tip van ze eens te laten doorlopen (in het tempo paard zelf verkiest) zal je ook meer vertrouwen geven. Zowel aan het paard als aan jouw.

Veel succes en nog veel plezier ermee! Pling

Veerle

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:40

jeof schreef:
Ik heb ook een erg snel (jong) paard (ik heb ze nu één jaar en ze was 3 toen ik ze kocht) en heb dit door veel te oefenen leren te controleren.
Ik heb geleerd om dieper te gaan zitten en ook iets heel belangrijks: de teugels helpen je niet om te vertragen! Ik heb zo één privé les gehad en daar leerde ik dat als ik mijn teugels volledig loslaat mijn paardje er niet met mij vandoor ging, de eerste keer liep ze wel snel, maar van zodra ze merkte dat ik daar niet op reageerde (geen teugel opnemen, ..) ging ze trager lopen en uiteindelijk viel ze vanzelf stil.

Dit heb ik ook gehad met Lorena. Werd op een gegeven moment bijna gek van m'n instructeur 'met je zit, zitten!' Gelukkig had zij het alleen als ze een slechte bui had.
Het hielp wel, op een gegeven moment zat ik zo goed, dat ik echt ontzettend bij moest drijven, soms zelfs een tikje geven. Maar ze werd er ook lekker nageeflijk van Haha!
Succes

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:10

Hey,

Dat probleem heb ik ook af en toe.
Mevrouw gaat steeds harder scheuren!
Het probleem bij mij was, dat wanneer zij harder ging ik (onbewust) mijn benen ging afsteken. Bloos
Mijn instructrice wees mij daarop en inderdaad, zodra ik mijn benen er weer goed aanhield moest mijn paard haar achterhand er weer onder plaatsen en was ze minder bezig met hard rennen.
Aan de teugels trekken werkt dus absoluut niet. Daar gaan ze vaak alleen maar harder van...

Wat ook wel eens hielp bij mij, was mijn paard iets uit balans brengen door langzamer te gaan lichtrijden dan dat zij liep (snappie? Tong uitsteken ).
Dat vond ze namelijk niet fijn en probeerde weer in het ritme te komen door op mijn licht-rijd-tempo te gaan lopen. Haha!

Ik weet niet of dit bij jou ook zal helpen, maar in ieder geval veel suc6!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 17:43

oo leukt mij een super tip jeof!
langere teugels.
k reed gister (gewooon in het begin) met korte teugels, maar in het begin is ze ook fris he! maar k zal het vandaag proberen

ze is 7 jaar (word 8) maar heeft vroeger Z gelopen met springen en dresuur... maar daar zal het denk niet aan liggen

xxiezz

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:34

Devica schreef:
ze is 7 jaar (word 8) maar heeft vroeger Z gelopen met springen en dresuur... maar daar zal het denk niet aan liggen

xxiezz

En waarom geloof ik dit nou net even niet........... Lips are sealed

Maargoed.

Loslaten aan de voorkant, op je zit terug rijden, zorg ervoor dat JIJ je eerst ontspant.

Met loslaten aan de voorkant bedoel ik niet de teugels losgooien, maar bedoel ik dat je geen spierkracht gebruikt van je rug naar je handen toe.

Blijf je been eraan houden, ga achterin je zadel rijden en ga langzamer lichtrijden met kleinere bewegingen. dus zelf steeds kleiner gaan lichtrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:36

en daarnaast zou ik toch wat meer gaan lessen

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:41

hey hallo
Ik rij een haflinger van 4 jaar en die houdt ok wel is van racen duss ik ben er mee gewent wat mij werd geleerd in het begin was met je knieen knijpen en been blijven geven en diep gaan zitten desnoods een heeeelleeee kleine op houding maken maar dat is eigenlijk nooit nodig
greetzz mii evelien

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:24

net gereden, en ik ging zonder beugels rijden, dat ging al een stuk beter, maar ook de iets langere teugels!

ik ga meer lessen nemen, maar ik ken haar pas 4 weken.
xxiezz

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:56

Als je haar nog niet zo lang kent, kan het ook zijn dat ze je lekker aan het uitproberen is... Haha!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 16:51

Cyrilletje schreef:
Als je haar nog niet zo lang kent, kan het ook zijn dat ze je lekker aan het uitproberen is... Haha!

ja had ik ook een vermoeden, maar hoe lang het duurt.... k heb geen idee!

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:35

Wat je nooit moet doen is terugtrekken.. dat werkt niet dan gaat je paard alleen maar harder en wordt daardoor sterker! Je kunt proberen om wat meer met je stem te gaan rijden, het is ideaal als je paard op je stem reageerd. Dat gaat je echt niet meteen lukken maar als je volhoudt dan kun je daar een eind meekomen. Misschien is het ook een idee om je paard bijvoorbeeld 2x in de week te longeren en probeer dan ook alles op je stem te doen. Zo leert je paard te luisteren en vaak vinden ze het nog leuk ook. Als je paard beter gaat luisteren heb je daar veel profeit van tijdens het rijden. Het is ook slim om veel te gaan doorzitten, hierdoor voel je beter wat je paard doet en met je zit kun je over het algemeen ook veel bereiken!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:30

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard toen deze nog jong was. Je kan het beste veel op de volte rijden en deze vergroten en weer verkleinen absoluut niet te veel rechtdoor want dan maak je het alleen maar makkelijker om hard te gaan. Veel op de binnen hoefslag werken en veel overgangen. Let er wel op dat je in die overgangen niet gaat verruimen of versnellen want dan ben je het paard kwijt.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:11

gijsenkim schreef:
Loslaten aan de voorkant, op je zit terug rijden, zorg ervoor dat JIJ je eerst ontspant.

Met loslaten aan de voorkant bedoel ik niet de teugels losgooien, maar bedoel ik dat je geen spierkracht gebruikt van je rug naar je handen toe.

Blijf je been eraan houden, ga achterin je zadel rijden en ga langzamer lichtrijden met kleinere bewegingen. dus zelf steeds kleiner gaan lichtrijden.

Dit moet ik ook doen! Mijn paard had ook elke keer zin om super hard onder mioj vandaan te rennen, zit ook iets in zijn rug vast omdat ik juist te veel met hand ging doen. Moet van mijn instructeur ( Bloos ) veel meer met mijn benen rijden, en gewoon contact houden met teugels. Meer niet. Gewoon handen voor me en contatc houden. Verder gewoon alles met been doen. Ook opvangen kun je met je been doen, als je denkt dat ze 'ervan door gaat' als je je been gebruikt, moet je juist meer been gebruiken. Het klinkt gek maar is echt waar!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:56

k heb net weer gereden.
ging in het begin best goed, maar met de 20 min, wou ik gaan galoperen, (toen was ze beetje aan het klieren met dr hoofd, maar k kon haar wel aan de teugel krijgen) en zoef! hoofd in de lucht en rennen maar...
k ben geschrokken alweer, en heb dr maar eens goed gelongeerd en aan de eigenaar verteld.

gelongeerd, en pas na 20 min weer, smakken en kouwen...
moeilijk moeilijk!xxiezz

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:06

Niet terug gaan trekken maar heel zwaar gaan zitten en misschien wat toestaan met je hand. Lijkt tegenstrijdig maar vaak werkt het wel!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 08:01

ik kan me alleen goed zwaar maken, als ik geen beugels in heb, dan heb ik ook meer controle over haar, maar ik kan mn wedstrijden niet zonder beugels rijden. MIjn beugels zitten goed, maar om met beugels nou te kunnen door zitten, voel ik niet het diepste punt van het zadel.

k vind het zo stom van me zelf om te gaan trekken, (volgens mij is het echt van mij onmacht want zij loopt onder mij uit)
maar k kan het niet in 1 dag afleren.

xxxiezzz