hoe aandrijven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

hoe aandrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 15:21

He!
Ik heb een probleempje met aandrijven. Ik heb gelezen dat je dat zo onopvallend mogelijk moet doen, mr ik heb eigenlijk de slechte gewoonte om met mn hielen aan te drijven *schaam* en dan krijg je zo van die kapstokken. Dus nt zo onopvallend Bloos
Als ik probeer om echt met mn kuiten aan te drijven, voelt het of ik helemaal niets doe en reageren de paardjes niet echt (ik rij op manege). Dan heb ik gewoon een heel vreemd gevoel. Mn tenen draaien dan ook automatisch nr buiten. Iemand tips?

Danielle01

Re: hoe aandrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:32

EEY!
hhmm, dat ken ik. Wat ik altijd doe is mijn hakken naar beneden en dan toch met je kuit aandrijven. Wat wel eens beter helpt is om je kuiten langer aan te drukken, dus eigenlijk net zo lang knijpen totdat de pony in draf gaat!! Let er wel op, dat je als je pony in draf gaat dat je dan niet je benen afsteekt, want dan valt het weer extra op als je weer been wilt geven!

Wat ook heel goed helpt is om tegelijk dat je been geeft, je stem erbij gebruiken, dus drrraf zeggen (met een rollende r zeg maar Haha! )

En als jij aandrijft, maar er gebeurt niks, dan kan je hem best een keertje been geven met je hak en dan belonen als hij voorwaarts gaat. Vervolgens nog een keertje opnieuw proberen en dan alleen met je kuiten!!

En verder, oefenen oefenen oefenen en telkens op je tenen letten! Dan gebeurt het op een keertje vanzelf Knipoog

succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:52

Probeer je pony op te tillen als je gaat aandraven.
Dus je benen proberen tegen elkaar aan de duwen, door zijn buik heen. Het duurt even tot het lukt en zal je waarschijnlijk ook spierpijn bezorgen, maar bij mij werkte deze manier heel goed.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:57

Heey,

Idd veel oefenen, en net doen alsof je de pony onder je fijn wilt knijpen. Het kost wat oefening en wss ook veel spierpijn, maar uiteindelijk zal het wel beter gaan.

Ow ik lees net dat je op een manege rijd. Dan ligt het natuurlijk wel een beetje anders, die reageren idd minder op je kuit omdat iedereen anders aandrijft, en ze per dag verschillende ruiters op hun rug hebben.

Maar laten we maar zeggen, de aanhouder wint Knipoog
Meer advies kan ik je via de compu echt niet geven, vraag het eens aan je instructeur of iemand anders die er een keer extra op let en je eventueel wat tips geeft.

Suc6 !!

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:25

Citaat:
Wat wel eens beter helpt is om je kuiten langer aan te drukken, dus eigenlijk net zo lang knijpen totdat de pony in draf gaat!! Let er wel op, dat je als je pony in draf gaat dat je dan niet je benen afsteekt, want dan valt het weer extra op als je weer been wilt geven!

=> ik heb altijd geleerd dat je juist niet moet blijven drukken, vooral niet als je paard niet goed reageert, maar dat als hij nogal traag is je benen er een beetje afhouden, drijven en dan er weer af zodat het meer plotseling komt, en dat hij hierdoor attenter wordt, en het niet al van ver ziet aankomen.. anders gaat je paard toch afstompen op je been..?en zo is het ook duidelijker voor je paard dat hij voorwaarts moet, mn paarden reageren hier direct op, beter dan als ik blijf drukken, dan denken die 'gooi mn kont even uit en dan stopt ze wel met zo te klemmen' je paard moet voorwaarts blijven denken, zonder dat je het hem blijft vragen met je benen..
maar dit is natuurlijk in geval van een sloom paard,want het is nogal opvallend dan en daar gaat het in dit topic niet echt over Knipoog maar na verloop van tijd gaat je paard wel attenter op de hulpen worden en moet je maar even je benen aanleggen en gaat hij vooruit, zonder je hakken te gebruiken, zo doe ik het allesinds, kan best zijn dat de voorgaande manieren beter zijn Lachen als je op een manegepaard rijdt is het mss wat moeilijk op deze manier omdat er zoveel anderen oprijden waardoor het paard wat afgestompt raakt.. je ziet maar Lachen
en mss ook dat ik het gewoon verkeerd heb begrepen en dat Danielle01 gewoon bedoelt de druk van je benen vergroten zonder te klemmen? Haha!
(en natuurlijk goed belonen als je paardje goed reageert,zodat hij weet dat hij het goed doet Knipoog )

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:22

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik zal zo hard mogelijk mn best doen om morgen mn paard fijn te knijpen Haha!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:12

lieselot schreef:
Citaat:
Wat wel eens beter helpt is om je kuiten langer aan te drukken, dus eigenlijk net zo lang knijpen totdat de pony in draf gaat!! Let er wel op, dat je als je pony in draf gaat dat je dan niet je benen afsteekt, want dan valt het weer extra op als je weer been wilt geven!

=> ik heb altijd geleerd dat je juist niet moet blijven drukken,

Dat bedoel ik ook niet. Ik zeg alleen dat je benen niet af moet steken. Je moet je benen wel aan je pony houden, als ondersteuning, maar zeker niet aan blijven drukken. Maar ze wil haar benen zo rustig mogelijk houden, op het moment dat je je benen niet aandrukt maar wel langs je paard houd, dan hoef je alleen maar aan te drukken! Ik heb het dus niet over constant drukken, maar je been niet afsteken

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:18

dus had ik je toch verkeerd begrepen, sorry dan voor de hele uitleg Knipoog

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:08

lieselot schreef:
dus had ik je toch verkeerd begrepen, sorry dan voor de hele uitleg Knipoog

Geef niet!! Dan zitten we weer op 1 lijn!!

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:07

Hai
ik had het ook howr, voornamelijk dat me tenen naar buiten gingen Bloos
Een vriendin van me gaf me een tip waar ik wat dat betreft best wat aan gehad heb, als je in het zadel gaat zitten moet je eerst ff helemaal achterin het zadel gaan zitten en dan naar voren glijden naar het diepste punt. dan liggen je benen beter tegen het zadel en gaan je tenen minder snel naar buiten.
Hoop dat je er wat aan heb! Haha!

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:25

Nu we het over de 'juiste manier van aandrijven' hebben... Er zit mij iets dwars en ik weet niet of ik dat nu zomaar hier mag posten of dat ik een nieuw topic moet beginnen, maar goed. Hier komt het:

Vroeger (toen ik begon met rijden, begin jaren 80 was dat of zo) werd mij altijd verteld dat je 'tactmatig' moet aandrijven, dus links-rechts-links-rechts etc. gelijk met het bewegen van de benen (in stap, heb ik het over).
Maar sinds een tijdje hoor ik juist dat je juist zo min mogelijk moet drijven en al helemáál niet tactmatig. Nu word mij verteld dat ik alleen maar moet drijven op het moment dat ik een actie verwacht, dus dat het paard harder moet o.i.d.

Van tactmatisch drijven zou een paard afstompen en dat klinkt logisch, maar goed. Het is wel erg moeilijk om iets af te leren wat je al meer dan 20 jaar *fout* blijkt te doen! Knipoog