Hoe rijden/verbeteren jullie de uitgestrekte draf?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Hoe rijden/verbeteren jullie de uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:31

Ik zat me af te vragen hoe jullie de uitgestrekte draf trainen en verbeteren? Ik ben nu zelf bezig om mijn paard van achter sterker te maken door veel overgangen etc te rijden. Hij heeft een goede uitgestrekte draf maar nog niet echt uitmuntend zeg maar Clown (alleen als hij los loopt Haha! hij kan het dus wel Vingers aflikken )
En nu vroeg ik me dus af wat voor oefeningen jullie doen om dat te verbeteren?

alle reacties zijn welkom Haha!

Magic_Ubaila

Re: Hoe rijden/verbeteren jullie de uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:11

Hallo, Ik zelf had dat probleem ook.Ik moest toen balkjes neerleggen en dan de balken steeds wijder..Ik hoop dat je er iets aan hebt groetjes joyce

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:24

Door water rijden (of diepe sneeuw) helpt ook. Je moet wel oppassen ivm overtrainen: uitgestrekte draf is echt enorm inspannend voor een paard, je vraagt al snel te veel. De achterhand sterker maken door oefeningen (balkes) en overgangen rijden zorgt voor verbetering en kun je dus lekker opbouwen, maar de uitgestrekte draf zelf moet je niet te vaak en te lang achterelkaar vragen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 13:29

Ik ben er ook nog niet mee bezig, af en toe laat ik hem een paar passen strekken op de lange zijde maar meer voor de afwisseling. Ik ben nu voornamelijk bezig met de achterkant het goed laten reageren op mijn hulpen en dat soort dingen. Vroeg me gewoon af hoe jullie dat trainen en wat jullie doen om het te verbeteren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:00

Overgangen, goed op de achterhand rijden.
Ook rij ik 's zomers buiten veel overgangen in galop, dus verzameld en weer vertekken, verzamelen en weer vertrekken.
En van te voren wat meer verzamelen, nog meer op de achterhand zetten, aandrijven je hand iets openen en pas weer aansporen als hij terugvalt, niet blijven drijven, dat helpt toch niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:01

Ik oefen het door tempowisselingen te rijden, terug en naar voren schakelen. Paar passen iedere keer, daarna eens wat langer vooruit rijden zodat hij kans krijgt zijn passen groter te maken. Ik merk dat naarmate hij sterker wordt hij ook beter gaat strekken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:45

Verplaatst van VMR naar RT.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 16:50

Katja schreef:
Verplaatst van VMR naar RT.

Bedankt Lachen

Ik ben nu ook eerst bezig om hem van achter sterker te maken, Pas als hij daar sterk is wil ik gaan beginnen met het verbeteren van het strekken. Ik rij nu veel overgangen en merk daarmee dat hij goed vanuit achter vertrekt hoe vaker ik dat herhaal hoe beter hij dat gaat doen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe en voor de andere kom maar op met je reacties Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:50

Breitling schreef:
Ik ben nu ook eerst bezig om hem van achter sterker te maken, Pas als hij daar sterk is wil ik gaan beginnen met het verbeteren van het strekken. Ik rij nu veel overgangen en merk daarmee dat hij goed vanuit achter vertrekt hoe vaker ik dat herhaal hoe beter hij dat gaat doen.

Als hij niet sterk is van achteren, lukt het hem nooit een spectaculaire draf te laten zien Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:19

Nee weet, zei eerder ook al dat hij wel strekt maar nog niet uitmuntend Clown Hij is nog jong en moet nog erg veel leren Haha! dus dat komt allemaal vanzelf wel Lachen

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:26

Veel schakelen. Dus schijnovergangen rijden. Wel opletten dat ie van achter blijft stuwen.
Dus wegrijden, terugrijden, wegrijden,terugrijden.
Wanneer je terugrijd, en hij stuwt achter niet, gelijk weer weg. Anders wordt ie achter nooit sterker.

Daarnaast gewoon de uitgestrekte draf opbouwen. Je kunt in het begin simpelweg geen hele lange zijde. Dus eerst terugrijden, druk opbouwen en bij elkaar rijden. Vervolgens langzaam weg, een paar passen voluit en dan langzaam weer terug.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:39

wat bedoel je met stuwen? heb nog nooit van dat woord gehoort Clown

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:43

Drang van achteruit houden. Dus van achter naar voren blijven lopen. Zodra als ie achter dan niet meer loopt, wordt de "druk" op de teugels dan ook minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:10

Vanuit SB handveranderen en daarbij strekken.
Dan zijn ze als het goed is al lekker op dat achterbeen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:46

DAt is idd ook wat ik doe, paar passen sb en dan schuin oversteken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:00

Ook eerst heel goed opvangen en heel sterk tegen je gesloten hand aanrijden. Als je voelt dat er druk komt dan nog meer drijven en heel iets toestaan als je voelt dat hij eruit strekt dan nog meer toestaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:54

Voor het keuringklaar maken van de pony en de draf te verbeteren moesten we idd gebruik maken van balken. En dan meerdere balken achter elkaar...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:48

Ik heb gemerkt dat nadat ik aan de verzamelde draf ben gaan werken, kleine wendingen rijden in een zeer laag tempo op eigen benen, waarbij de impuls bewaard blijft (paard gaat swingen) en bijzetten en los longeren, mijn paard redelijk snel een stuk sterker werd waardoor ze ineens goed kon strekke.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:18

Juist op de lange zijde sluiten en op de korte zijdes vertrekken laten. Hierdoor moet het binnen achter been meer tot dragen komen dan op de (rechte) lange zijde....

Wegrijden vóór de hoekletter en terugrijden ná de hoekletter en dan weer (door)sluiten (en hou het achterbeen actief bij het (door)sluiten)...

(Ik spreek hier trouwens wel over een 20 x 40 m rijbaan.)

Mijn merrie is hierdoor in korte tijd stúkken sterker geworden en veel meer in balans gekomen in de midden en uitgestrekte draf....

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:04

Heeeeeel veel overgangen rijden.
Van een rustig drafje waarbij het paard netjes aan de teugel loopt, een paar passen weg draven, hierbij mag het neusje voor de loodlijn komen.
Dan weer oppakken en weer aan de loodlijn laten lopen.
Dit tig keer herhalen.
Als hij hier goed op reageerd kan je hem wat "heter" maken door hem wat meer in de verzameling te laten treden voordat je hem naar de uitgestrekte draf rijd, vanuit deze verzameling laat je hem netjes wegdraven, en pak je hem weer op.
Hier worden ze zo ontzettend heet van, dat ze vanzelf gaan strekken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:38

Constant schakelen, en dan bedoel ik in draf echt continu. Eerst langzaam, richting verzamelen rijden, en dan weg.. en dan weer terug, en weer weg. Mijn paard is er echt veel sterker van geworden, als ik hem nu laat vertrekken voel ik zijn kont echt eronder zetten. Een heerlijk gevoel!!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:27

Handige tips!
Zelf rijd ik ook de hele tijd overgangen om de achterhand sterkter te maken, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat ze de middendraf/gestrekte draf goed beheerst.

De tip van Randy01 lijkt me wel wat Ja
En die van RK ook!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:34

Die tip van Randy en Horselover ga ik ook uitproberen. ThanXXXX