Sloom!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Sloom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 11:57

Hallo

Ik wil jullie ven om hulp vragen...

Rijd op een 4 1/2 jarige pony en hij is nogal sloom....
Dit terwijl er bloed genoeg in zit denk ik Welsh x Arabier.

Vooral als ie aan de teugel loopt dat houd ie graag in. Boos!

Ik ben nu bezig om hem met beenhulp meer voorwaarts te rijden dan loopt ie wel wat vaker met zijn hoofd omhoog maar dat is van latere zorg! Bloos

Nu wil ik weten of jullie meer tips hebben om hem meer vooraarts te rijden. Haha!

Ik rijdt liever niet met sporen op zo'n jong beetje omdat ik bang ben dat ie daar afhankelijk van word en dadelijk zonder helemaal niet meer vooruit te branden is. Doe ik hier goed aan????

Groetjes

Pam87

Re: Sloom!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:36

ik vind het wel goed dat je niet met sporen gaat rijden

mischien wat haver gaan voeren?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:18

is die echt sloom?...of is die gewoon niet attent op je beenhulp?!...op het moment dat je meer been geeft moet die wel gelijk reageren, doet die dat niet, doe je het nog een keertje harder.. nog niet??... dan een tikje met zweep, daar moet je heel consequent in zijn!sporen helpen hier ook niet mee...je moet voordat je ook maar denkt om aan de teugel te rijden..eerst hem naar voren zien te rijden..ze zeggen niet voor niets, je stopt er achter energie in en dat hou je voor tegen..maar als er niet achter zit en je rijd hem in de krul..dan staat ie stil!..want er zit geen energie in!...eerst attent op je been maken voordat je ook maar ergens mee verder gaat...hij/zij zakt dan vanzelf wel weer naar je hand..

succes en misschien hebben andere nog wel betere tips!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 14:37

Dat idee heb ik zelf dus ook dat ie voor inhoud.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik nog niet zo lang op die pony rij dus dat ik nu pas echt aan het trainen ben.

Eerst moest ik er zelf weer heel erg inkomen... Had een behoorlijk lange tijd niet meer gereden.... en daarna is de pony een hele tijd heel erg verkouden geweest.

Dus nu ben ik sinds een tijdje weer flink aan de gang.

Dus ik merk nu pas dat ie erg inhoud en ik wil dat dus veranderen...

Ik geef in mijn uitleg hierboven ook al aan dat ik bezig ben om hem voorwaarts te krijgen en ik er dus niet op aan het letten ben of ie wel netje aan de teugel loopt.... Dat vind ik minder belangrijk op het moment.

Ik heb het beestje niet ingereden maar wil hem wel het een en het ander leren vandaar dit topic!!!

Nou in ieder geval alvast bedankt voor deze tips... en ik hoop dat ik er meer krijg!!!

Groetjes

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:36

uhh mijn pony was ook steeds zo sloom..
ik voer hem nu een meusli mix (pavo-melange) daar zit extra veel energie in.. en hij reageert er goed op...

misschien een advies?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:36

Maak veel overgangen! daar worden ze oplettender van.
En voer anders wat muslie met extra energie erin (bijv cavalor perfomix). Die muslie werkt bij mij paard erg goed, na 3 dagen had ik al een heel ander paard Haha!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:29

veel schakelen.
en wakker houden met je been..

die van ons deed het ook maar daar hadden we wel een kort spoortje bij gepakt.. dat hielp super...

nu is ze voorwaarts en kan ik dr ook makkelijk rijden zonder spoor...

maar omdat jij niet met een spoortje wilt rijden hier een paar tips..

een keer geen reactie.. gelijk een veneidige schop.. reageerd die daar niet op tik achter je been..
nog geen reactie een lel op zn reet...

klikt miss hard maar das wel de manier om hem wakker te maken op je been.. en anders ja die spoortjes maar dat wil je niet

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:19

Inderdaad actief maken van achteren, desnoods met behulp van zweepje. Je pony moet jou altijd het idee geven dat hij duwt van achteren uit. Je pony moet reactie geven als gevolg op jouw hulpen.
Helpt dit niet dan kan het ook zijn dat je pony lichamelijk iets te kort komt of niet in orde is. Laat hem daarop nakijken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:09

proberen activer te maken door veel overgangen achter elkaar te rijden, daar wordt mijn paard aardig heet van

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:20

eerst zou ik proberen hem actief voor je been te maken, geef je bijv hulp om te draven; eerste x, geen reactie? tikje met je zweep... hij moet leren dat als jij 1 x been geeft voor bijv. de draf dat hij dat gelijk doet en niet dat je 10 keer moet 'schoppen' om hem in draf te krijgen. en idd ik zou hem wat energierijk voer bijvoeren!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:30

patries_kjp schreef:
eerst zou ik proberen hem actief voor je been te maken, geef je bijv hulp om te draven; eerste x, geen reactie? tikje met je zweep... hij moet leren dat als jij 1 x been geeft voor bijv. de draf dat hij dat gelijk doet en niet dat je 10 keer moet 'schoppen' om hem in draf te krijgen. en idd ik zou hem wat energierijk voer bijvoeren!!

zo doe ik het ook (heb ook zo'n geval staan Tong uitsteken ). en als hij niet luistert, dan geef ik hem echt wel een flinke mep. klinkt hard, maar ja...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:34

jah idd... meeste paarden leren er wel van als je ze een keer een tik geeft... en neej niet 20 keer een megatik achter elkaar ... maar gewoon een keer een flinke tik als hij niet luisterd.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:05

mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze totaal niet aan mn been was.

ik gaf eerst gewoon been... geen reactie een venijnige prik met mn spoor. toch geen reactie een klap met de zweep.

nou en die loopt nu wel hoor.
rij nu nog wel met sporen maar zonder zweep.
ze reageerd nu gewoon op mn been.
heb mn sporen bijna niet meer nodig..

jimny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:30

ik sluit me aan bij de vorige tips en als ie eenmaal loopt: been stil houden dus niet blijven drijven, succes! Rolleyes

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:03

Heel erg bedankt voor alle tips in ieder geval!!!

Ben er al mee aan de slag gegaan!!!

Nog niet het voeder omdat ze de komende weken niet veel naar buiten kunnen en de eigenaresse dat liever nog niet doet.
Ook vanwege haar dochterje die er ook op rijdt..

En ik moet zeggen dat ie gister al een heel stuk actiever over kwam...
En vandaag... tja weer een heel stuk minder...misschien was ie uitgeput van gister!! Haha!

En zoiets kost nu eenmaal wat tijd!!! Knipoog

Maar in ieder geval bedankt!!!! Haha!

En ik hou jullie op de hoogte

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:03

Dat het vandaag niet lukte en gister wel kan best zijn dat hij wat spierpijn had.Meestal is het ook zo als je 1 stap vooruit gaat je weer 2 terug gaat maar goed blijven oefenen dan komt het wel goed.

Waarschijnlijk komt het doordat je voor wat teveel tegen houdt dat ze zo terug komt probeer wat meer ruimte te geven van voor maar houd wel contact met zijn mond.Het rijden van veel overgangen helpt je om hem beter aan je been te krijgen en ze worden er vaak veel actiever van.Het best is om kleine stukjes te vragen dus een paar passen voorwaarts is al genoeg je moet niet gelijk een hele zijde voorwaarts gaan rijden en af en toe een paar overgangen naar galop mee nemen geen hele rondes maar een volte of 1 lange zijde en weer terug naar draf.Maar niet alleen voorwaarts ook overgangen terug rijden en af en toe ook even terug schakelen naar de stap.Succes en leuk dat je ons op de hoogte wilt houden.

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:37

je zegt: hij word nog slomer als ik hem naar beneden rij.....
probeer eerst is.... rij hem los gewoon met zijn koppie in de lucht! hoe hem lekker voorwaarts maar wel op 1 tempo! je galoppeerd wat .... ook met zijn koppie in de lucht! je neemt hem weer terug naar draf..... laat hem eerst op 1 tempo draven zoals jij wilt en niet wat hij wilt!! maar wat JIJ wil! dan pak je hem rustig op en probeer je hem wat naar beneden te werken.... maar je blijft op dat tempo rijden!! het is soms moeilijk maar heel veel geduld helpt vaak.... en neem het hem niet kwalijk als hij het niet gelijk begrijpt.... je probeerd tenslotte een hele andere manier.... en hij is pas 4 1/2 dus doe alles rustig aan.... geef hem de tijd om het te begrijpen...
ik hoop dat het helpt!
xxx roxanna

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:23

Wij zijn bezig met een pony die bijna 4 jaar is en ze is ook verschrikkelijk sloom.

Wij zijn begonnen met longeren en dan vooral overgangen.
Ook als we rijden overgangen rijden, waarbij druk van het been betekent dat ze vooruit moet er wordt dus niet en ik herhaal absoluut niet geschopt.

Met schoppen bereik je dus absoluut helemaal niks. Als ze niet reageren op je been, neem een zweepje en geef ze dan een flinke tik. Hier moet ze direct op reageren, zoniet direct weer een tik.
Kom nu niet allemaal af met dat is zielig want dat is het absoluut niet.
Het werkt echt, ze worden niet bang van het been op deze manier en met schoppen bereik je alleen dat ze uiteindelijk helemaal niet meer reageren op een beenhulp en dan wordt het pas zielig.

Ik wens je veel succes.