Hallo,
Wat ik zelf doe bij jonge paarden is veel aangalopperen oefenen aan de longe. (aangalopperen, 1 volte galop en terug naar draf. Dan nog een paar keer, dit opbouwen zowel links- als rechtsom)
Belangrijk is dan dat het paard vanuit een rustige draf op de stem leert aangalopperen. Die stemhulp kun je dan ook gebruiken bij het rijden. Dan begrijpen ze de hulp beter. Die kun je dan ook heel licht geven.
Wat rijden betreft zou ik eerst rechtuit galopperen (een aantal rondjes) en later (als rechtuit goed gaat) pas op de volte gaan oefenen. Zoals eerder door anderen gezegd heeft je paard nog weinig balans met jou erop, dus is rechtuit makkelijker voor het paard dan op de volte. Ik rijd zelf in verlichte zit in galop, omdat je dan de bewegingen van de rug niet verstoord. Dat is prettig voor het jonge paard en dan leert hij ook dat galopperen best fijn is. Indien je zelf niet goed kunt rijden in verlichte zit moet je dat niet doen. Tijdens het aanspringen blijf ik trouwens wel zitten. Laat je niet kennen tijdens een bokje, als hij voelt dat je gespannen gaat zitten raakt hij zelf ook gespannen en zal dan eerder bokken.
Suc 6 DEE