Belonen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:30

Vind ik einglijk jammer maar daar hoor ik weinig over.
Wordt het onderschat?? Of gewoon vergeten als er raad gegeven wordt.

Ikzelf denk dat beloning het meest belangrijkste is in het hele rijden omgang met paarden.

Ikzelf ben nogal overdreven in m'n beloningen misschien maar als ik zie hoe m'n kereltje daar op reageert. Pling
Gebruik heel veel stemhulp en een aai met m'n binnenhand.

Voel hem gewoon rijzen als ik zeg Goed zo, braaf zo.
Daarintegen met een uhhhhh heb ik vaak al genoeg als berisping.

Ook buiten bereik ik met beloning veel meer dan met gedwing.
Bv Hij ziet iets heel engs en wilt er niet voorbij. Dan banketstaaf ik me suf en blijf drijven. Zet hij een pasje in de goed richting gelijk braaf en soms voel je dan toch even die twijfel terug maar als ik blijf belonen wordt hij moediger en stapt door.

Hoe ervaren jullie belonen en wat doe je??

F3mke

Re: Belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:45

Jawel zelf vind ik belonen ook erg belangrijk, wanneer het nodig is beloon ik m'n paard. Best grappig om te zien hoe paarden reageren op maar een kleine beloning dmv even snel met je hand over zijn hals strijken of eventjes 'braaf' zeggen.

Maar je kunt het ook wel overdrijven. Als je niet erg vaak (bijna constant) beloont zal je paard naar mijn gevoel daar veel meer motivatie uithalen, dan als je erg vaak beloont. Ook moet je goed opletten dat je echt beloont na een goed uitgevoerde oefening, dus wanneer je echt verandering voelt, want dan kan hij het gelijk koppelen aan die goed uitgevoerde oefening, anders word ie er ook niet veel wijzer van Knipoog.
En nee bestraffen moet je ook niet te hard in zijn, wanneer duidelijk is dat iets niet de bedoeling is, gelijk stoppen (met het bestraffen), anders verliest dat ook zijn kracht.

Als mijn paard bang is..ja dan beloon ik hem wel als hij erlangs durft. Dan zal hij toch inzien dat het niet zo heel eng is. Maar, het kan ook tegenwerken, want als je ook maar enigzins merkt dat hij toch huivert, moet je niet gelijk je paard aanmoedigen, eerst proberen, en niet troosten.
Maargoed, beloning is erg belangrijk ja!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:47

Ik beloon mijn paard behoorlijk veel. Bij elke handeling
die zij goed uitvoerd komt er een "braaf, Goedzo, ga zo door, heel braaf" uit
of een aai over de hals. Ik denk dat je daar veel meer mee bereikt dan hem/haar alleen maar te corrigeren en
te wijzen op de fouten die hij/zij maakt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:53

Ik beloon paarden en pony's die ik rijd altijd veel. Al is het maar even ontspannen aan de lange teugel. Ik werk zoiezo veel met stemhulpen. Als ik tegen mn pony zeg dat ie braaf is, doet ie een stapje extra voor me. Ik aai mn pony ook regelmatig over hals, of ik geef een klein kriebeltje bij de schoft. Ook in de proef beloon ik gewoon net als thuis. Belonen is heel belangrijk als je een paard iets wil leren.

Belonen is misschien wel het meest onderschatte hulpmiddel als je echt met paarden wilt werken. Het wordt vaak vergeten, als het niet goed is wordt een paard afgestraft, maar een paard krijgt bijna nooit te horen dat het goed is. Dat is jammer, als er meer met belonen gewerkt zou worden had je veel blijere paarden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:54

Leuk dat je dit vraagt.Ik ben heel erg voor belonen en zie dat het ook erg goed werkt.Mijn pony heeft heel lang zijn eigen gang kunnen gaan lees 12 jaar en sinds 2 jaar hebben we les en dit is wel eens lastig want hij heeft een erg groot ego door hem te belonen gaat hij steeds beter zijn best doen voor mij.Even een aai over zijn hals en je hebt hem ook zo weer ontspannen lopen.Ik stap ook heel vaak tussendoor even een rondje met lange teugel.

In mijn omgeving zie ik dat er bijna nooit wordt beloont.Wel kunnen mensen altijd erg goed straffen maar als hun paard dan een heel goed stuk heeft laten ze dat gewoon voorbij gaan ik vind dat jammer paard rijden moet toch voor beide partijen leuk zijn.

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:09

Ik vind het ook heel belangrijk..
Ik ben van mening dat een pony sneller leert als je hem beloont voor wat hij goed doet, dan als je straft voor wat hij fout doet.
Als je hem beloont voor wat hij goed doet dan snapt hij namelijk dat was hij deed goed was. Als je hem straft als hij het fout doet, weet hij niet hoe hij het goed moet doen..

snappen jullie het?? Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:12

ik beloon ook vrij veel.
gewoon door even "braaf" of "goed zo" te zeggen, of klopje met mn binnenband. Mooi moment voor de ontspanning, paarden worden zekerder als ze weten dat datgene dat ze probeerden ook echt goed was.
Ik heb er 1, die is echt heel moeilijk, dominant, maar ook super onzeker (fijne combi dus) die moet je dus heel consequent zijn, als hij lastig is pak ik hem aan, maar goed is dan ook echt goed.
De ander is super werkwillig, maar ook een twijfelaar, dus ook bij hem geef ik altijd aan dat ik tevreden ben als hij zn best doet.
En als ze echt ergens hun best voor doen, of toch redelijk tot hun (op dat moment) uiterste gaan voor me, dan is het halthouden, belonen en snoepje. Dit doe ik niet om de 5 minuten, maar wel zeker dagelijks. Ze gaan er ook geen verwend gedrag van vertonen, maar weten wel, als ze snoepje gehad hebben, dan waren ze echt knap!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:36

Tuurlijk is belonen erg belangrijk!
Ik heb wel eens gehoord dat mensen hun paard belonen door iets lekkers te geven aan het eind van de les? Dat doe ik nou weer niet...dat lijkt mij niet de goede methode om te belonen. Stem werkt beter denk ik.
Alleen bij ons is er een klein probleempje...ik weet niet hoe het is gekomen maar als we onze fries aan het longeren zijn en we roepen: goed zo!! dan gaat hij langzamer Haha! hahaha....dus nu zijn we hard aan het oefenen met: goed zo, draaf door! roepen hahaha....snel dr 8er aan dus...of is dit niet de goede manier?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:56

Leuk te horen dat iedereen dat toch voelt op een eigen manier aan hun "schatje"

Inderdaad is overdaad ook niet goed of op het verkeerde moment maar beter een keer te veel als te weinig.
Als ik twijfel of ik nu zelf de goede hulp gaf of hij gewoon niet luisterde negeer ik de fout. (heb wel een snel beledigd typje)

Maar er zijn er toch meer die merken dat beloning vaak ondergewaardeert wordt. Toch jammer want dan haal je toch net niet dat beetje extra uit je knollie.

Asielover.. ik geef m'n ventje wel iets lekkers als hij uitgekleed z'n stalletje ingaat maar ik denk persoonlijk niet dat hij dat dan de link legt met het werk van daarvoor in de bak Vingers aflikken
Misschien kan je braaf roepen hi hi Tot hij dat weer doorheeft en terug langzamer gaat.