schrikken of donderen ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

radje

schrikken of donderen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:23

Hallo,
mijn merrie is zes jaar en bij ons geboren ze is echt heel lief maar ik heb 1 probleem, iedere dag vind ze op nieuw de open kant van de binnenbak 'eng'
Ze loopt dus al vanaf haar derde in deze bak buitenritten wedstrijden op weilanden met tenten en alles reageert ze totaal niet, dat gaat super.

als ik ze er in stap langs heb gekregen en ik ga aan draven dan begint ze op nieuw gaat ze dan goed en ik ga in galop raced ze de hele bak met me door uiteindelijk gaat het dan goed maar altijd na een gevecht, en de volgende dag begint het liedje weer opnieuw.
Als ik op een binnenwedstrijd kom met een open bak kant dan gaat ze dus ook verschrikkelijk, met los rijden eindelijk er langs en begint mijn proef en zoef daar gaat ze weer de teugels uit mijn handen trekken, sprintjes maken enz. Bij een dichte bak is er niks aan de hand, zelfs al is er niks te zien aan die open kant, ze blijft het doen.
Je zou denken na al die gevechten ontstaat er een soort angst van het paard naar mij toe, maar totaal niet, ze knuffelt en vind me nog net zo lief.
Het zit wel in haar karakter, want haar vader (onze eigen hengst) die heeft deze streken ook.

Wie weet wat ik eraan kan doen, want het moet toch op een normale manier kunnen dan met de zweep????

Anick

Re: schrikken of donderen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:37

nou ik zou er met een volte langs gaan rijden.. Steeds een grote volte maken en haar dan niet die kant op laten kijken.
Houd de aandacht bij jou.
Vraag stelling naar de binnenkant zodat ze niet naar buiten kan kijken ook.

Anders zou ik het ook niet weten

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:44

Dat doe ik ook en dat gaat goed en dan gaat ze er een paar x goed langs en dan in 1 keer trekt ze me weer uit het zadel en reced ze de andere kant op, best banketstaaf tijdens een proef.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:47

en als ze dan wegrent probeer je haar dan gelijk weer te stoppen??

Want als je haar dan door laat galoperen net zolang totdat ze moe wordt, en dan nog ff 2 rondjes extra... Dan gaat ze het echt niet leuk meer vinden om weg te rennen.
Misschien laat ze het dan op ene gegeven moment wel.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 16:58

Dat heb ik ook geprobeert maar ze heeft echt een hele truckendoos, het gaat wel even goed, het probleem is ook dat ze nooit moe is, maar het is lang geleden dat ik haar heb door laten rennen dus moet ik het misschien nog eens proberen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:35

Ach wen dr maar aan, hahaha (grapje!!).

Mijn beesje blijft het ook nog steeds doen. Gewoon het 'eng' blijven vinden. Pfff, gewoon negeren en er doorheen blijven rijden.

Echt soms kan ik mn beesje niet meer uitstaan....tot 10 tellen en dan gewoon doorrijden en haar gedrag negeren (naar binnen willen vallen, nekje dr op zetten). Uiteindelijk houd het wel op.

Mijn paardje net weer aan het opbouwen van blessure en het is natuurlijk weer SUPER eng Clown

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:44

Mss moet je er even iemand anders op laten rijden want als ze het al zolang doet is het waarschijnlijk dat jij er al rekening mee houdt dat ze wel eens weg kan schieten en dan veranderd er vaak wat aan je houding en dat hoeft maar iets heel kleins te zijn.

Verder het gedrag proberen te negeren.Je paard lekker bezig houden er een keer wel langs er een keer niet langs en beetje stelling vragen naar binnen of naar buiten en weer een overgang tussen door lekker actief blijven rijden en geen aandacht besteden aan haar gedrag.Goed je binnen heup naar voren toe houden.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:09

iemand anders laten rijden dacht ik ook, de eerste x gedraagt ze zich als een zonnetje en als die persoon er voor de tweede x op gaat rijden dan is ze weer een draak.
Het is echt een lief paard verder hoor, ben toch al bijna M met haar maar de winstpunten komen alleen met buiten wedstrijden.
Misschien moet ik er inderdaad maar aan wennen en hopen dat het verandert naar mate ze ouder wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:57

ook zeer herkenbaar. Sinds een jaar is een hoek van de bak ook ENG! Ik probeer hem er voorbij te rijdne met stelling naar binnen, hem rond te houden en zo normaal mogelijk voorbij te rijden.
Ik laat hem er de eerste paar rondjes in stap naar kijken. Hij mag ook stilstaan en het uitgebried onderzoeken. Daarna moet het afgelopen zijn met het gezeik want die hoek is niet anders we draven dan toen we er langs stapten. Alles wat tegen mijn hulpen ingaat bestraf ik. Vaak wordt hij daar dan die keer alleen maar heftiger van maar de keer daarna gaat het dan vaak wel weer goed.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:08

Als ik maar goed boos wordt dan gaat het goed, het lijkt wel of ze me eerst boos wil hebben voor dat ze voor me gaat werken en haar vader die hebben wij ook nog die doet precies het zelfde en ze blijft in de omgang zooo verschrikkelijk lief dus waarom doet ze het?

Ik ga bij de volgende wedstrijd eens nervo horse proberen ze blijft dan misschien iets meer ontspannen, ik weet het niet.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:17

Haha typisch een merrie Vork stomme beesten af en toe. Maar probeer gewoon door te rijden en vooral niet laten kijken. Als je merkt dat ze al begint te kijken, zelf compleet de andere kant op kijken en wendingen, voltes, schouderbinnenwaarts, tempowisselingen. Hierdoor heeft zij geen tijd om moeilijk te gaan liggen doen en ben jij bezig, waardoor jij ook geen spanning op kunt wekken. K denk dat dat ook meespeelt, want omdat het iedere keer gebeurd ga jij je voorbereiden, en dat merkt het paard dan weer, waardoor hij reageerd. Boos worden heeft weinig zin, omdat ze dan alleen maar het vertrouwen kwijtraakt. Gewoon heel veel aandacht opeisen en vooral niet de aandacht op dat open stuk leggen! Zowel jou aandacht als die van je paard!

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:59

nickjuh schreef:
nou ik zou er met een volte langs gaan rijden.. Steeds een grote volte maken en haar dan niet die kant op laten kijken.
Houd de aandacht bij jou.
Vraag stelling naar de binnenkant zodat ze niet naar buiten kan kijken ook.

Anders zou ik het ook niet weten

dit vind ik ook wel.. maar als ze er echt heel bang voor zijn.. en vooral met van die jonge beestjes gaan ze tog automatischi wel weer naar buiten kijke? heb ik altijd wel..wat doe ik fout??

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:11

een hele praktische oplossing, maar misschien kan je het dichtmaken?
eens kijken hoe het dan gaat.
natuurlijk nog steeds lastig op wedstrijden, maar misschien is ze gewoon bang voor open gaten.
Maar kan je in de bak voorlopig ff rustig rijden

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:44

@ paddie: Je kan dr proberen te dwingen de andere kant op te kijken.
Je moet in het begin heel streng zijn en als ze een btjuh naar de andere kant kijken even vrij geven...
Steeds meer zal je paardje dan naar je hand gaan luisteren als jij het hoofd de andere kant op wil.
Als er nou niet geluisterd wordt kan je een keer hard aan die teugel trekken...
Het is opzich best zielig maar meestal helpt het wel en hoef je het ook maar 1x te doen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:43

Troeta schreef:
een hele praktische oplossing, maar misschien kan je het dichtmaken?
eens kijken hoe het dan gaat.
natuurlijk nog steeds lastig op wedstrijden, maar misschien is ze gewoon bang voor open gaten.
Maar kan je in de bak voorlopig ff rustig rijden

Dat is natuurlijk geen oplossing, alles weghalen wat eng is, ze moeten het maar leren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:59

Tja, ik ben bang dat je niet veel meer kan doen dan je er vooral niet druk om maken, gewoon doorrijden.

Stelling naar binnen en binnenbeen duwt haar langs de deur.... eigenlijk moet je al 5 meter voor de deur zeggen.......... en we gaan langs de deur op een normale manier......

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:58

dicht maken is zeker geen oplossing want de bak is 60 m lang en de open wand is 40 meter lang dus dat is erg veel dichtmaken
Ik denk dat ik er maar mee moet leren en hopen dat het beter word naarmate ze ouder wordt, in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:41

radje schreef:
Wie weet wat ik eraan kan doen, want het moet toch op een normale manier kunnen dan met de zweep????
Maybe not. Als ze er elke dag loopt, maar het elke dag weer eng vindt, tot ze aangepakt wordt...

Ze is 6? En de hengst doet het ook... Zij is dan nu aan 't puberen ongeveer, en de vader... Ach, je weet wat ze zeggen he? Mannen blijven altijd puberen Haha!. Ik denk dat je je gewoon als de grote verschrikkelijke ruiter op moet stellen, al is het maar voor drie keer rijden. Dan weet ze dat het toch echt niet leuk is om daar te gaan irriteren, en zal ze ermee ophouden. Het klinkt mij in ieder geval heel erg als uitproberen.

Natuurlijk is 't anders als ze 't al vanaf dag 1 doet, maar ook in dat geval zou een "en nou ga je verdorie 'ns ophouden met je zo aanstellen" best goed kunnen helpen.

De zweep is niet bedoeld als martelwerktuig, maar als een versterking van de hulp. Hetzelfde geldt voor de sporen. Maar misschien dat je met je stem kan straffen? Een zweep is wel makkelijker en duidelijker, maar je moet die zweep wel kunnen blijven gebruiken, aan trauma's ervoor heb je niets.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:57

Clitia schreef:
radje schreef:
Maybe not. Als ze er elke dag loopt, maar het elke dag weer eng vindt, tot ze aangepakt wordt...

De zweep is niet bedoeld als martelwerktuig, maar als een versterking van de hulp. Hetzelfde geldt voor de sporen. Maar misschien dat je met je stem kan straffen? Een zweep is wel makkelijker en duidelijker, maar je moet die zweep wel kunnen blijven gebruiken, aan trauma's ervoor heb je niets.

K denk dat kwaad worden niet helpt. Ze doet het juist om je te 'pesten' dus om onder het werk uit te komen. Dan krijg je haar er met de zweep echt niet erlangs! Gewoon echt aan het werk zetten en zelf overtuigd zijn dat ze derlangs gaat. Je kunt altijd de zweep aan de binnenkant gebruiken bij je been, zo van 'heej hier op letten en buigen'. Maar gewoon er met de zweep straffen heeft geen nut en zo raakt ze alleen het vertrouwen kwijt. Geloof me maar, k heb genoeg mensen zo bezig gezien en het helpt echt niet. Gewoon rijtechnisch oplossen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:38

Vandaag heb ik de eerste resultaten bij mijn paardje op de negeer methoden. Het komt ooit wel goed. Vork

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:38

Ik merkte trouwens dat ik mn beesje extra bezig hield, dus overgang rijden of iets dergelijks

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:01

Eerst had je het probleem bij de kantine misschien ben je dit vergeten maar dat probleem heb je er toch ook uitgekregen. Ze heeft nu het probleem verlegd naar een ander deel van de bak. Haar vader kennende denk ik dat het het aard van het beestje is.

Echt schrikken kan het niet zijn want ze loopt ergens 10x langs en bij de 11e keer gaat ze uit haar dak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:43

Ulissa schreef:
Eerst had je het probleem bij de kantine misschien ben je dit vergeten maar dat probleem heb je er toch ook uitgekregen. Ze heeft nu het probleem verlegd naar een ander deel van de bak. Haar vader kennende denk ik dat het het aard van het beestje is.

Echt schrikken kan het niet zijn want ze loopt ergens 10x langs en bij de 11e keer gaat ze uit haar dak.

in dit geval aanpakken
'verdorie en nou gá je luisteren!!!' maak je maar een keer boos op der. Laat er maar een keer voelen dat je niet lief blijft! (en nou bedoel ik niet door der te slaan he)

daagd ze je alsnog uit? oke! dan heeft ze er zelf om gevraagd.geef haar dan maar een keer een tik (dus niet echt slaan gewoon een tik om er te laten weten dat e t niet mag). Of roep maar een keer wat naar der. Dat ze wéét dat je niet met je laat sollen.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:09

[quote]
Toch denk ik dat het met de kantine anders was want die was nieuw en ze vond het echt eng al die bewegende dingen achter het raam, kon er met binnen stelling langs rijden en dat duurde maar een paar dagen en nu loopt ze er gewoon langs zonder te kijken, soms schrikt ze iets als de barjuffrouw de koelkast open trekt maar verder niet.

Dat langs die bak rand is echt steeds weer op nieuw bij deze bak sinds die staat en de oude bak dus al vanaf het moment dat ze zadelmak is dus ben ik er niet van overtuigd dat ze het echt eng vind.
(er is een loop pad tussen de twee bakken en dat gedeelte daar gaat het om)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:11

Ik ken dit probleem helaas ook. Er is in onze bak ook één hoek die volgens mijn paard doodeng is Afbeelding Meestal probeer ik het te negeren en gewoon goed door te rijden, maar als ze vervelend blijft in die hoek, dan moet ik gewoon even flink kwaad worden en haar een tik geven, meestal is het dan gebeurd. Het is gewoon vervelend doen, overdag staat ze namelijk ook in dezelfde bak en dan is er natuurlijk niks engs aan die hoek, alleen tijdens het rijden. Tja, merries....