kort in de hals

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truusje

kort in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:26

mijn paard wordt bij het aan de teugel vragen kort in de hals cq bovenlijn, ze krult zich als het ware op. bij een lange teugel ontspant ze zich verder goed. iemand een tip om dit te verbeteren?? ik rijd ook veel overgangen en figuren dus ze is aardig aan het been

Biepje

Re: kort in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:14

doorrijden, niks vanvoor vragen. gewoon van achter naar voor rijden, ze moet vanuit een ontspannen houding meer verzameld worden gereden en haar hals zelf leren dragen.

truusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:39

Biepje schreef:
doorrijden, niks vanvoor vragen. gewoon van achter naar voor rijden, ze moet vanuit een ontspannen houding meer verzameld worden gereden en haar hals zelf leren dragen.

ben ik met je eens maar wordt er op concour wel voor afgestaft,want het word gezien als een vorm van spanning(wat het misschien ook is)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:43

Van achteren goed activeren dat achterbeen en voor niets vragen, alleen maar stelling en teugels om maat houden.
Als het paard zich oprolt moet je dat beantwoorden door meer been te geven en zo de achterhand er beter onder te zetten zodat ze gaat dragen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:54

En je handen iets meer mee geven naar voren. Als mijn paard heet word in draf kan hij ook weleens zich opkrullen. Het beste helpt dan been eraan, zit ietsje openen (vanuit je heup je been minimaal naar achteren leggen) en handen naar voren steken. Iedere keer van achteruit voor tegen het bit aanrijden. Vaak is het ook spanning (bij mijn paard ook) dus het is wel logisch dat dat op wedstrijd ook vaak gedacht word. Het kan misschien ook helpen om veel te wisselen met halstrekken en weer oppakken. Iedere keer als ze opkrult weer meegeven en hals laten strekken. Of veel afwisselen met stukje galop, in de galop vind ik het persoonlijk altijd makkelijk een paard van de hand af te rijden. Gaat ze trouwens ook met haar bit lopen rommelen of dat niet?

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:03

Mijn verzorgpony doet hetzelfde. Inderdaad van voor niks proberen te vragen, wel spanning op de teugel.
Heel erg veel overgangen rijden en tempowisselingen, zoals erg langzaam draven dat hij bijna is stap over gaat.
Op een gegeven moment zul je zien dat je paard naar beneden komt (als het goed is, werk bij mij bij heel veel pony's) zonder dat de hals word opgekrult.

Voorwaarts houden en van de hand afrijden.