geen stelling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

geen stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:23

mijn paard wil naar rechts geen stelling geven.
in stap doet ze haar hele hals en nek naar binnen en loopt haar hals niet rond naar binnen en in draf komt ze gewoon naar binnen of loopt ze gewoon door... ze luisterd dus niet naar mijn binnenbeen...
hoe moet k dit oplossen?
Als k haar rond rij wil ze helemaal geen stelling meer lopen.... Huilen

Chocopasta

Re: geen stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:45

Mischien zit ze vast, rechts. Probeer eens in de stal of gewoon als je erop zit een snoepje bij haar schoft te houden (ongeveer, wel iets meer richting het hoofd) en laat haar het snoepje pakken. Doe dit voor het rijden, met ''een beetje geluk'' wil ze nu ook onder het rijden stelling geven.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:00

uhm... als ze rechts niet na wil geven zit ze links vast... Ze moet namelijk de spieren aan de linkerkant van de hals verlengen wil ze rechts buigen. Zitten deze linkerspieren vast, dan zal ze niet naar rechts kunnen buigen.

Een oplossing hiervoor is*kom ik weer* longeren. Met een touwtje en aan de kant die je op aant gaan bent een bijzetteugel. Hiermee zal ze en omlaag moeten*touwtje* en stelling/ buiging aan moeten nemen*bijzetteugel*

Word niet boos en ga eraan liggen trekken want dan zal het paard zich gedwongen voelen om af te buigen en hier ontzettend veel spierpijn aan overhouden en dit afbuigen dus met pijn gaan assioseren, en vervolgens dus hlml niet meer doen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 12:25

okee, k zal eens probeer te longeren met een touwtje aan de binnenkant, dan moet k zeker veel rechtsom longeren??(dat is dus juist haar moeilijke kant)
ze wil trouwens oowk niet rechtsom gelongeert worden, heeft dat er misschien mee te maken??

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:54

LauEef schreef:
okee, k zal eens probeer te longeren met een touwtje aan de binnenkant, dan moet k zeker veel rechtsom longeren??(dat is dus juist haar moeilijke kant)
ze wil trouwens oowk niet rechtsom gelongeert worden, heeft dat er misschien mee te maken??

Tijdens het longeren doe je het paard met het touwtje bijzetten, zodat het niet sterre loopt te tellen. Hieronder de werking enz van de touwtjes wta ik gekopierd heb uit mijn afsluitingswerkstuk vr het certificaat longeren.:

Het gemakkelijkste bijzetmiddel zijn de touwtjes. Ze zijn goedkoop, degelijk en simpel in gebruik maar hebben een goede werking. Met de touwtjes kun je het paard op de meeste manieren bijzetten. Moet het paard lager, dan knoop je het touwtje tussen zijn benen vast. Moet hij met zijn hoofd omhoog, dan stel je hem hoog in.

Het touwtje is meestal een nylon of katoenen koord van 61/2 meter, met een dikte van 5 millimeter. Het is verkrijgbaar bij de buiten en watersportzaken. Om te voorkomen dat het touwtje gaat rafelen brand je de uiteinden bij elkaar. Op het midden leg je een knoopje, zodat je tijdens het longeren bij het omstellen gemakkelijk het midden kunt vinden.

Er zijn veel manieren om het touwtje te bevestigen.Het meest voorkomend is om het midden van het touw boven op de singel te leggen en door de bovenste ringen naar het bit te laten gaan en weer terug naar de zijkant van de singel. Je legt het touwtje vast met een lusknoop, zodat je het met een rukje los kunt trekken. Met een paard dat zijn rug wegduwt kun je het touw in plaats van naar de zijkant laten gaan, tussen de voorbenen bevestigen. Bij een paard dat meer opwaarts moet gaan lopen kun je het touw van het bit naar de zijkant van de schouder laten gaan, zodat het zijn hoofd hoger zal houden en gemakkelijker ‘bergop’zal kunnen gaan lopen.

Het voordeel van het touwtje is dat je eenvoudig stelling kunt vragen door het iets verder door het bit te schuiven. Het touwtje loopt in de driehoek in een doorlopen circuit. Het touwtje schuift soepel door de bitringen, zodat het paard niet word tegengehouden in zijn natuurlijke halsbewegingen.

Daarnaast doe je een bijzetteugel aan de kant waar je natoe bent aant gaan. Ben je linksom aant longeren dan zit die bijzetteugel aan de linkerkant. maar wel strak genoeg om hem ietsje naar binnen te laten buigen. Ga je van hand veranderen dan ze bijzetteugel om naar de rechterkant. Je hebt dus maar 1 bijzetteugel nodig om stelling/ buiging te vragen.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd. Veel succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:01

LauEef schreef:

Dat heeft waarschijnlijk wel met elkaar te maken.Je moet idd haar moeilijke kant goed trainen maar ook weer niet te vaak je moet ook goed linksom blijven trainen anders heb je kans dat dat straks een moeilijke kant wordt omdat je alleen maar rechtom traint.

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:10

Til je binnen teugel opzodat ze aanspanning vraagt aan die kant, niet gaan trekkenofzo alleen opbeuren. Ondertussen geefje binnenbeen zo krijgen die 2 dingen contact en hoe vaker je dit oefend hoe beter het wordt als jij dan over een tijd met je binnenbeen aangeeft datje stelling wilt gaat het vast veel beter. Maar hou ook je buiten been erbij zodat hij neit uitzwaait. Dus: binnenteugel opbeuren
binnenbeen geven
buitenbeen erbij
Dit is geen teken om in galop te gaan want; met je buiten been mag je als je wilt aangalloperen niets doen alleen naar achter leggen en dan ga je aangalloperen dat doe je met je binnen beendie ligt op de singel. Met deze manier geef je binnen been je houd je binne been op de normale plek en je buiten been houd je er ook bij zodat hij niet uitzwaait ( als dat gebeurt ). Dit helpt bij veel ponys misschien ook wel bij die van jou!! Suc7

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:11

precies. hier heb ik ook last van gehad Bloos Mijn pony was rechstom ook moeilijk. Toen heb ik hem heel veel getraind aan die kant, en toen werd links om zijn moeilijkke kant... Lachen Dus wel opletten met hoeveel je elke kant uit gaat. Omdat hij rechts moeilijk is natuurlijk iets meer rechtsom dan linksom, maar je mag linksom zeker niet verwaarlozen

OK dan! Komt goed meid!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:45

Heeft idd met 'vast zitten' te maken .
Ook wel hol en bol genoemd.
Zoek eens hier op bokt, staat al veel geschreven over hol, bol en rechtrichten.