Losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:06

Hai, ik denk dat wat jij doet helemaal niet slecht is maar juist erg goed! Ik ga met mijn pony als ze rustig is vaak wel wat langer stappen maar als ze fris is of als het erg koud is ook al na een paar rondjes draven, links en rechtsom. Daarna ga ik, nog aan de lange teugel, een paar rondjes galopperen links en rechtsom en dan aan de lange teugel nog ff draven en dan naar stap en de teugels aannemen en mn pony aan het werk zetten. Ze heeft hierdoor nog nooit problemen gehad en loopt zo alleen maar beter.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:08

Ik moet hem eerst lekker los rijden zodat ie lekker buigt en niet in verzet komt. Duz ga k eerst stappen links,recht inbuigen ik begin niet gelijk met allemaal oefeningen want als ie niet lekker buigt kan ie ook geen schouderbinnenwaarts in ieder geval geen goeie. Daarna ga k draven en weer op volte inbuigen enz daarna galop ik wissel het ook af met rechte stukken enzo en het laatste kwartier/20 min ga k pas aan de gang met de oefeningen zodat k ook lekker kan doorzitten!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:09

Steef schreef:
volgens mij ben ik heel zondig in jullie ogen. Ik stap een paar rondjes (2/3) en dan ga ik draven. Gewoon omdat hij het anders koud krijgt en dan is hij niet zo heel makkelijk. In de zomer doe ik het ook zo.


zo doe ik het ook steef maar ik rijd hem nie gelijk aan de teugel. stel hem eerst lang en laag in en dat doe ik zo ongeveer een 15 min. en dan stap ik weer en neem ik de teugels op

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:06

Ik loop naar de bak, stap op doe alles goed en dan stap ik zo een minuut of tien, kan iets korter of langer zijn, dat hangt er van af, maar minder dan 5 minuten eigenlijk niet. Maar daar zit je al snel op hoor Knipoog
Afhankelijk hoe los en ontspannen hij is in stap al laag en rond of eerst aan losse teugel draven en galoperen op beide handen.

Mijn pony is laatste tijd erg druk en schrikkerig geweest, en scheurde vooral in begin steeds weg... Tja, dan heb ik echt niet zo veel te vertellen. Gecontroleerd draven zonder nodstoppen en vreemde draaien lijkt me gezonder Schijnheilig

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:16

Toevallig heb ik vorige week dit nog met onze fysio besproken. Het is in ieder geval niet erg - zegt hij - om los te werken in stap en in draf. Een paard is een vluchtdier en het lichaam is er dus wel op ingesteld dat er vrij snel iets meer wordt gevraagd dan alleen maar stap. Wel waarschuwde hij voor al te grote temperatuurveranderingen, dus in deze tijd van het jaar inderdaad in- en uitstappen met een dekentje. Lang uitstappen is overigens wel erg belangrijk: minstens 10 minuten, met dekentje in de winter.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:59

Cody"]
[quote="Lovely schreef:
dan laat ik hem liever even draven dan dat ie zichzelf een spierverrekking aandoet door zich zo op te winden.

Nou inderdaad, als ik langer dan 10 minuten stap (ik rijd overigens in een binnenbak, paard komt van stal) wordt ze onwijs opgefokt en kan ik er op rekenen dat ze er een paar keer flink vandoor probeert te schieten.

Dat
is lekker voor de spieren en pezen Verward
[/quote]
Het ziet er in mijn visie uit dat jullie je paard bij het losstappen ook maar gewoon alleen laten stappen. Je moet je paard natuurlijk wel bezighouden anders gaat het zich vervelen en zal het rare dingen gaan doen. Je moet het paard constant bezig houden, vooral in het begin wanneer het koud is e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:20

Tijdens het stappen stel ik hem laag in, ik rij wat voltes en ik pak er eigenlijk altijd wat wijken bij. Dan merk ik gauw genoeg hoe fris hij is en dan beslis ik of ik al snel ga draven of niet. Mijn paard ontspant zich makkelijker in draf, dus als ik merk dat hij zich wat oppropt, dan ga ik draven.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 13:05

ik rid meestal een minuut of 5 aan de lange teugel, dan pak ik hem op (slof hangt los) dan rijd ik hem zo nog een paar rondjes, kijken hoe hij is en dan maak ik de los vast en begin ik eerst met het stapwerk... losmaken, voltes, langzaam maar toch actief stappen. Halthouden, voorwaarts en dan na een 5/10 actief stappen ga ikdraven met veel tempowisselingen, schijnovergangen, inbuigen, slangevoltes, voltes halve baan alles om hem maar los te maken! Dan een galopje 2 rondjes hoefslag en de volte een paar x rond rijden, dan terug en dan halthouden achterwaartst en weer in draf enz. En meestal op de andere hand van stap in galop aan springen om de reactie op mn been te controleren! maar in de galop rijd ik veel tempowisselingen!

Het verschilt wel per paard hoor hoelang je moet losrijden, maar ik ken er ook die komen in passage binnen wandelen en dan gek op kijken omdat het paard peesblessures heeft Boos! OF binnen stappen en met dekentje nog om al schouderbinnenwaarts enz. Maar goed dat moeten hun weten wat hun doen! Bij Geisha hoefd eik maar ff in te stappen want die was in no-time warm, doordat ze zo druk was in hoofd en beweging! WEl een voordeel want als ik ging draven was het over! Maar jet het was een heethoofd!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:51

Nou Cody ik doe het hetzelfde hoor, maar misschien is dat wat anders omdat Amu ook dag in nacht op het land staat (Aldira staat toch op stal ?)en hij heeft dus absoluut GEEN last van ontploffingsgevaar, maar als ik zo lang met hem ga instappen dan wordt hij ongeduldig en wil hij graag wat harder, dus om dat te voorkomen hou ik hem direct goed bezig, anders wordt hij ook erg lui als ik het zo rustig aan doe, dus ik ga vaak op iederehand 3/5 min losstappen en dan begin ik (al) te draven, maar adt verschilt ook per keer ligt eraan hoe braaf hij is.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 23:13

carola schreef:
Ik stap eerst 20 minuutjes, met een dekentje erop. Daarna deken eraf en draven. Juist met deze kou moet je goed stappen. Ik geloof er niet in dat draven de spieren ook 'rustig' en 'gelijkmatig' kan opwarmen. Ik vind dat echt een "smoes" voor mensen die niet lang willen losstappen.


Nou ik heb laatst een clinic gehad en daar zeiden ze tegen me omdat het lang duurt totdat me paard loskomt dat ik 5 minuutjesmoet gaan draven 1 rondje en dan gaan aangaloperen
en dat heeft echt geholpen ze s nu veel losser (hij zei dat ze zich alleen maar in de galop goed los kan maken in de rug)

Dus een smoes is het dus niet want ik stapte ook altijd eerst braaf een kwartiertje in en dan iets na laten geven en dan zetten ik dr op de volte in draf zodat ze goed lengte buiging gaat geven
maar dat moet ik dus na 1 rondje draven in galop gaan doen dus ik draaf eigenlijk helemaal niet in

En ze heeft echt geen last van dr pezen dus ik vind dat perzoonlijk een beetje onzin maar er zijn paardjes die er snel last van hemmen

Maar ik vind dit dus van carola echt onweize onzin

SUC 6 nog wel !!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23551
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 11:38

Ik stap meestal de straat uit met Polly (ong 3 a 5 min.) en dan komen we bij een grasveldje waar ze niet meer te houden is, het eerste stuk loopt ze altijd te etteren en als ik haar op dat grasveldje een klein stukje aan de lange teugel laat gaan (meestal vind ze zelf dat ze ingalop moet) en ik haar dan rustig terugneem is ze helemaal wakker en ontspannen en kan ik lekker verder lopen, anders loopt ze toch maar irritant te trekken.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 14:27

XoNo schreef:
Het ziet er in mijn visie uit dat jullie je paard bij het losstappen ook maar gewoon alleen laten stappen. Je moet je paard natuurlijk wel bezighouden anders gaat het zich vervelen en zal het rare dingen gaan doen. Je moet het paard constant bezig houden, vooral in het begin wanneer het koud is e.d.

Dat bezighouden doe ik ook echt wel, maar het probleem is gewoon dat ze soms echt op springen staat als ik erop stap. Dan kan ik haar afleiden wat ik wil maar dan probeert ze er echt een paar keer vandoor te schieten en ze is totaal niet geconcentreerd.
Juist daarom stap ik even lekker los, dan een paar rondjes draven zodat de ergste 'druk' eraf is en daarna kan ik heerlijk aan de slag.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:45

Ok, ik blijf bij mijn methode omdat het gewoon het beste voelt, en ik ook zeker weet dat het niet slecht is voor het paard. Ik snap best dat sommige paarden een andere behandeling nodig hebben en daar leg ik me bij neer.

Maar even een vraag, waarop baseren jullie de kennis wanneer jullie paarden losgestapt zijn?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 03:21

het heet ook losrijden en niet losstappen.

ik stap meestal een rondje of wat met de deken nog op, dan ga ik draven.
en daarna gaat het verschillen, soms ff een stap tussendoor (evt met deken) maar soms ook galopperen.
in alle drie de gangen kun je losrijden.
*********
zomers als ik naar de manege toe rij is dat mijn opwarmtijd, eerst stappen, dan draven en soms op een stukkie waar dat kan, galopperen.
en in de manege begint dan het werk ongeveer.
*********
vandaag heb ik eerst gelongeerd, toen meteen de deken er al af, haar ff laten stappen, toen draven en galopperen en vaak van gang verwisselen (beide handen!), toen heb ik de longeerlijn eraf gehaald, deken erop, zelf erop stappen en ff een rondje of wat stappen, deken er af en draven/galopperen enzo.
toen moest ik ff iemand helpen die zeer grote problemen had met haar pony, dus deken erop en ff iemand haar vast laten houden.
na dat ik daar mee klaar was, opstappen en ff stappen, daarna vrij vlot weer aan het werk gegaan, draven/galopperen.

nu lijkt het misschien wel of ik veel galoppeer maar mn paard neigt daar meer naar toe en ben op dit moment erg veel bezig met de galop (nouja vooral het aangalopperen).
er zijn ook tijden dat ik veel meer stap en alles in de stap doe dan beide andere gangen bij elkaar.
het ligt er maar net aan.
ik rij meestal ook maar heel kort, inrijden/basis, de rest zou moeten kunnen maar daar zijn we nu gewoon ff niet mee bezig, nu vooral weer de basis.

maar stap wel altijd heel erg lang uit, ff een rondje ofwat zonder en dan al vrij snel de deken achterop.
ik erger mij vaak meer aan mensen en hun paarden tijdens het uitstappen dan bij het losrijden, want daar zijn zoveel manieren/gebruiksaanwijzingen voor, tijdens het uitstappen is mijn paard meestal het meest ontspannen (terwijl tijdens het trainen daar niks van te merken is, maar zodra ze aanvoelt dat we aan het uitstappen zijn, is het goed), doe dan ook niks, lekker lang teugeltje en uitstappen maar.
maar sommige rijden hun werkje, stappen een rondje, deken gaat erop en paard op de trailer.
ik rij mn paard net zolang tot ze helemaal droog is/normale temperatuur heeft (voel ik op de borst/achterhand).
en ik kan me dan zo ergeren aan mensen die het uitstappen maar ff vergeten voor de makkelijkheid.

ik ben het dus met je eens wat betreft het inrijden van je, en snap niet dat je instructeur zo tegen je durft uit te vallen, omdat wat jij in een boekje had geschreven tegen de eigenaar (is toch niet dezelfde persoon?).
in de winter draven de meeste eerder aan, want de meeste paardjes zijn dan wat frisser en door het draven hou je meestal de kolder uit hun kop, worden ze eerder warm van.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 17:16

Chrystal-gek schreef:
het heet ook losrijden en niet losstappen.
ik ben het dus met je eens wat betreft het inrijden van je, en snap niet dat je instructeur zo tegen je durft uit te vallen, omdat wat jij in een boekje had geschreven tegen de eigenaar (is toch niet dezelfde persoon?).
in de winter draven de meeste eerder aan, want de meeste paardjes zijn dan wat frisser en door het draven hou je meestal de kolder uit hun kop, worden ze eerder warm van.

Mijn instructrice is tevens de eigenaresse van Dira, degene met wie ik Dira doe is Madeleine, waarmee ik dus ook in het boekje communiceer.
Madeleine heeft alleen gezegd wat ik geschreven had "ik ga eerder draven de laatste tijd omdat ze zo fris is" en mijn instructrice heeft dat heel verkeerd opgevat.
Ze weet nu hoe ik erover denk dat er zo over me gepraat wordt, ik heb liever dat iemand aan mij vraagt hoe iets zit in plaats van meteen conclusies te trekken die best wel kwetsend zijn.
Achteraf was ze het wel eens met mijn manier van losrijden, ook omdat ze Dira laatst heeft zien lopen de eerste 5 minuten, gespannen en opgefokt. Na het stukje draven was die spanning weg en hebben we heerlijk gereden.