stellingprobleempje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fabb

stellingprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:16

Ik heb een klein probleempje met rijden.. als ik stelling vraag aan mijn paard, gaat ie heel slim lopen briesen, zodat ie er onderuit komt. Soms gaat hij ook gewoon veel harder lopen of doet net alsof hij iets heel engs ziet. Ook maakt hij zich wel eens zijn hoofd heel zwaar. Ik kan hem niet op een kleine volte zetten want dat mag niet ivm nog gevoelige pezen.

Kan iemand mij helpen??

Tact

Re: stellingprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:06

Waarom vraag je stelling ? Wanneer vraag je stelling ? Hoe vraag je stelling ? Misschien kan er dan iemand reageren.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:53

je vraagt stelling om je paard lekker soepel te laten lopen...
zodat ze wat losser komt en makkelijker te rijden is...het is ook beter
bijvoorbeeld je vraagt stelling in een hoek als je door een hoek gaat en veel bij volters kleine volters grote volters slangenvolters..
je vraagt stelling door je binnenteugel van de hals af te houden en dat je zijn/haar neus ziet Haha!

kun je ook geen grote volters rijden dan Verward
of slangenvolter 3 bogen of zo

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:22

Maar doet Fabb dat ook ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:19

Je paard moet altijd licht gesteld lopen als je op bijvoorbeeld de rechterhand rijd moet je druk hebben iop je buitenteugel in dit geval de linkerteugel. Ook dat is stelling Haha! .

Briezen, proesten wat dan ook, sleutelwoord is niet toestaan consequent vragen.
Maar of TS het juist vraagt dan zal ze ons eerst moeten vertellen wat ze doet,
Hoezo zou je voor stelling op de kleine volte moeten dat snap ik even niet. Op de lange zijde moet je paard al licht gesteld zijn, in de hoeken.
De maximale stelling krijg en vraag je op een volte met diameter 6 meter, en als de pezen niet in orde zijn zou ik dat maar niet doen.

Harder lopen en doen alsof iets eng is is een manier om onder het werk uit te komen, simpel doorsluiten op de buitenhand en de binnenhand vanuit de pols opnieuw indraaien en ontspan, de buitenteugel blijft ondersteunen met de halve parades.

Dit probleempje mag dan heel klein zijn het is wel essentieel dat je dit oplost voor je uberhaupt verder kunt en mag rijden.

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:05

Tact het lijkt me vrij logisch dat je bij normaal dressuurrijden stelling vraagt aan je paard als je door een hoek gaat, waarschijnlijk ben je de enige die het niet doet (ik las dat je je afvroeg waarom mensen het doen). En zoals Kafue al zei, je paard moet altijd licht gesteld lopen.

Ik vraag stelling door mijn buitenhand tegen de hals aan te houden en de binnenhand er een stukje van af te doen, en tegelijk zachtjes mn binnenbeen er in te duwen. Kafue zegt dat je de maximale stelling krijgt op een volte met een diameter van 6 meter. Op een volte 10 meter moet je paard ook al flink doorbuigen en krijg je al bijna de maximale stelling, en is het moeilijk voor je paard om harder te gaan lopen. Helaas is dit voor mijn paard geen optie. Ik rij wel grote voltes, soms een volte 15 meter. Mn paard briest nogsteeds bij alles wat te moeilijk voor hem wordt, zoals bij gallop aanspringen..

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:47

Er zijn verschillende redenen waarom een paard in stelling gaat. Een simpel voorbeeld is het door een hoek gaan. Als het paard niet in stelling gaat, zou ik niet met andere oefeningen doorgaan. Het is erg belangrijk dat het paard dit goed kan. Als het paard dit niet kan, zou het paard gecontroleerd moeten worden, als je zeker weet, dat je het als ruiter goed doet. De kans is groot, dat het aan de ruiter ligt. Je hebt geen voltes van 6/10/15 meter nodig om dit te oefenen. Je kan de benen van het paard dus ontzien.

Ik vroeg niet waarom mensen stelling vragen, ik vroeg waarom topic starter stelling vraagt, waarom en hoe ? Dat is iets heel anders. Pling

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:21

Stelling is een basis die je moet beheersen. Wij noemen een paard die geen stelling aanneemt en ongebogen door de hoek gaat ook wel een kijk dan die gaat verdorie vierkant door de hoek.
Maar stelling vragen komt natuurlijk ietsje meer bij kijken dan doe de binnenteugel maar van de hals en de buiten ertegen aan.
Natuurlijk vraag je in hoeken stelling als je van hand moet veranderen krijg je ook een hoek bij het afwenden. Maar de voltes zijn alleen maar hoeken, daar heb je nog tijd om je paard toch door te buigen, meer in de hand te stellen en stelling te vragen. De hoek ben je vrij vlot door.
Een paard dat geen stelling aan kan nemen lijkt me hier niet het probleem. Ik denk eerder dat onze TS het een beetje verkeerd doet.

Tegenwoordig roept men maar ab sofort een dierenarts of een fysio bij het paard als het probleem zuiver rijkunstig is of onkunde van de ruiter.

Als voorbeeld iemand, laat gewoon taktfehler ontstaan door het vasthouden op de binnenhand maar inmiddels al wel twee keer DA en fysio erbij gehaald terwijl ik haar kostenloos 100 keer zeg jouw fout neemt ze met liefde een DA en betaald voor het mischien zit het paard wel een beetje vast. Ja nogal wiedes wij noemen dat spierpijn na een dag goed werken de DA zegt zit mischien vast doe maar 30 euro en de fysio masseert een beetje en zegt doe maar 100. Een goede rijleraar en simpel aannemen wat die zegt was goedkoper geweest.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:18

Ik heb geprobeerd om diplomatisch duidelijk te maken dat dit zeer waarschijnlijk een fout van de ruiter is. Daar moet het probleem worden gezocht en worden opgelost. Ach gut

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:49

Je kunt op meerdere manieren stelling vragen. Ik heb nooit geleerd de binnenhand van de hals te brengen voor stelling en nooit problemen gehad met stelling. Zou er een verband zijn?