pony steekt tong uit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

pony steekt tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:51

Hallo!
Ik weet niet helemaal zeker of mijn vraag op de juiste plaats is, dus sorry daarvoor als dat het geval is!
Het zit zo, mijn pony steekt zijn tong uit aan de rechterkant. Hij legt zijn tong over zijn tanden waardoor je vlak voor het bit aan de zijkant een roze bult ziet. Ik heb hem nu ong. 3 jaar (hij is nu 18) en hij heeft dit altijd gedaan. Ik rij hem met een normale dikke bustrens. Tijdens het rijden is hij lekker los in zijn lichaam maar hij ontspant zijn kaken nauwlijks. Hij kauwt bijna niet op het bit en wanneer ik zijn hoofdstel uit doe moet is vaak lang wachten voordat hij zijn mond open doet en het bit loslaat. Met het hoofdstel omdoen staat hij altijd te popelen, je hoeft het maar voor zijn neus te hangen en hij hapt zo in het bit! Met het longeren gedraagt hij zich net zo. Rechtsom zie ik altijd een roze bult aan de zijkant, en ook dan geen ontspanning in zijn kaak.
Ik trek tijdens het rijden niet aan de teugels, ik heb hoogstens een lichte druk op beide handen. In het begin pakte hij constant het bit vast en ging met zijn neus in de lucht rondrennen. Dat doet hij nu niet meer. Zijn mond is afgelopen zomer gecontrolleerd en electrisch bijgevijld door de V arts en zag er goed uit.
Mijn vraag is: wat kan ik doen om zijn tong in zijn mond te krijgen/houden? (De sperriem strakker doen is voor mij geen oplossing!)
Ik hoop dat jullie wat bruikbare tips hebben!

unamie

Re: pony steekt tong uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:02

een ander bit kan wel eens helpen
een dikkebustrens is n.l. niet geschikt voor paarden met een vrij dikke tong
soms is er bij bepaalde paarden gewoon te weinig ruimte in de mond voor zo'n dik bit
advies neem eens een dunner bit
in het blad Mensport (van februari) staat een stuk over Myler bitten en over hoe je kan zien of een bit ook echt past, heel leerzaam!!
veel bitten hangen ook te laag in de mond
succes Knipoog

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:22

Ik heb al een ander bit geprobeerd, een D -trens met koperen rollers (veel dunner dan zijn bustrens) maar dat had hetzelfde effect, geen verbetering dus. En zijn hoofdstel/ bit is goed afgesteld en ligt goed in zijn mond.
Maar bedankt voor je tip over die myler bitten!

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:16

als hij dit altijd al heeft gedaan is het heel moeilijk om dit af te leren die van mij doet het ook en er is al van alles geprobeerd maar niets werkt.

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:55

Hou er rekening mee dat als je een ander bit gebruikt, je niet meteen verbetering hoeft te zien... Als een paard iets heeft aangeleerd omdat hij last had van bijv. zijn bit, zal hij bij een nieuw bit eerst moeten ontdekken dat hij daar geen last van heeft en zal hij moeten leren om 'normaal' te lopen. Myler bitten zijn een goede optie, ook worden er vanuit Myler regelmatig lezingen gehouden over bitten en hoe je kan zien dat ze passen. Ik zou me daar zeker in verdiepen!

Tanden laten vijlen alleen is trouwens geen garantie dat er niks mis is! Bij mijn merrie heb ik meerdere paardentandartsen gehad, en het is voorgekomen dat een paardentandarts zei dat het goed was (en het zag er ook goed uit) maar dat er geen verbetering optrad; na een behandeling van een andere paardentandarts ging het WEL beter! Dus second opinion is soms noodzakelijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:50

dat kan inderdaad heel goed
niet iedere tandarts vind het nodig om de wolfs tandjes eruit te halen terwijl sommige ze er gewoon uit voorzorg altijd eruit halen Knipoog

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:53

Dit is duidelijk een vorm van protest ik denk dat je hier niets aan kan doen.
DAn hem wat meer te stimuleren het bit aan te nemen.
Ik heb begrepen dat je geen scherp bit heb dus daar ligt het niet aan.
Mijn paard heeft het ook, behalve als ze helemaal nageeflijk is.