Hallo!
Ik weet niet helemaal zeker of mijn vraag op de juiste plaats is, dus sorry daarvoor als dat het geval is!
Het zit zo, mijn pony steekt zijn tong uit aan de rechterkant. Hij legt zijn tong over zijn tanden waardoor je vlak voor het bit aan de zijkant een roze bult ziet. Ik heb hem nu ong. 3 jaar (hij is nu 18) en hij heeft dit altijd gedaan. Ik rij hem met een normale dikke bustrens. Tijdens het rijden is hij lekker los in zijn lichaam maar hij ontspant zijn kaken nauwlijks. Hij kauwt bijna niet op het bit en wanneer ik zijn hoofdstel uit doe moet is vaak lang wachten voordat hij zijn mond open doet en het bit loslaat. Met het hoofdstel omdoen staat hij altijd te popelen, je hoeft het maar voor zijn neus te hangen en hij hapt zo in het bit! Met het longeren gedraagt hij zich net zo. Rechtsom zie ik altijd een roze bult aan de zijkant, en ook dan geen ontspanning in zijn kaak.
Ik trek tijdens het rijden niet aan de teugels, ik heb hoogstens een lichte druk op beide handen. In het begin pakte hij constant het bit vast en ging met zijn neus in de lucht rondrennen. Dat doet hij nu niet meer. Zijn mond is afgelopen zomer gecontrolleerd en electrisch bijgevijld door de V arts en zag er goed uit.
Mijn vraag is: wat kan ik doen om zijn tong in zijn mond te krijgen/houden? (De sperriem strakker doen is voor mij geen oplossing!)
Ik hoop dat jullie wat bruikbare tips hebben!