Pony schud met hoofd tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Pony schud met hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:20

Sinds een kleine twee maandjes is mijn paardje onder het zadel. Ik heb haar zelf beleerd, en met veel geduld en een zachte hand gaat het allemaal prima! Ze loopt erg netjes, is goed in balans en loopt op een ontspannen manier nagefelijk.
Alleen... als ze een tijdje nagefelijk loopt heeft ze soms wel eens de neiging om met haar hoofd steeds te 'knikken'. Het is dan net alsof ze de hele tijd ja knikt. Aan mijn teugelhulpen kan het haast niet liggen, ik rij met een zeer zachte hand en ze doet het ook als je de teugels los gooit. Als ze dan weer met de koppie omhoog loopt heeft ze er geen last meer van.
Ik heb inmiddels een anders zadel, maar ook nu doet ze het. Ook heb ik nu een ander bit, een zachter. Eerst had ik een enkel gebroken watertrens, nu een dubbelgebroken watertrens.
Ik weet niet of ze het ook met longeren doet, want dat kan ik helaas niet (zelf) met haar en heb verder helaas daar nog niemand voor die mij kan helpen.

Zou het kunnen zijn dat, als ze eenmaal lekker ontspannen nagefelijk loopt, ze er nog aan moet wennen? Toen ik haar kocht kon ze namelijk nog helemaal niks (op 6 jarige leeftijd Bloos ) dus ze moet aan alles nog wennen. Ik kan mij wel voorstellen dat het vreemd voor haar is dat ze op een ander soort manier haar rug en nek spieren moet gebruiken.

Fielychi

Re: Pony schud met hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:08

hmm....
Lijkt me toch dat je iets met je handen doet, ook al zeg je zelf dat je met heel zachte hand rijdt.
Misschien juist meer voorwaarts rijden.
Misschien dat het een stukje verveling is? Opvullen door overgangen rijden en figuren, niet altijd hetzelfde doen (dressuur) en ga eens met haar springen ofzo, of op haar gaan gymen, buitenrijden, crossen en niet altijd die nagefelijkheid blijven vragen, maar afwisselen.
Hopelijk heb je er iets aan!

groetjes en succes!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:02

Ze doet het ook al mijn tegels los zijn of als ze los hangen, dus aan mijn handen kan het gewoon écht niet liggen. Soms neem ik wel eens de teugels juist strakker aan maar dan doet ze het ook.
Voorwaarts is ze zeker wel, het is een ..uhhh... nogal vrij pittig ding Clown (Arab) dus voorwaarts loopt ze zeker. Haar achterhand zit er verder goed onder en ze loopt verder ook niet onregelmatig oid.

Ik rij niet zo heel vaak dressuur, en als ik dressuur met haar rij dan rij ik voornamelijk veel overgangen om haar goed aan het been te krijgen, figuren (om te leren!) en rechte lijnen. Buitenritten doe ik regelmatig maar omdat ik met dit soort plezier ritten niet om nagefelijkheid vraag schud ze ook niet.

Het schoot mij trouwens te binnen dat ze pas écht gaat knikken als ze er lekker door heen is (voornamelijk in draf). In het begin heeft ze er namelijk geen last van. Als ze stijf is doet ze het ook niet echt. het hoofdschudden wordt zeg maar erger naarmate ze beter gaat lopen. Echt waar, ze kan heerlijk ontspannen lopen, een plaatje om te zien alleen dat 'ja-knikken' verpest het zeg maar weer. Zelf schijnt ze er verder trouwens geen last van te hebben.

De 'paardentandarts' is trouwens vorige week nog langs geweest. Ik heb er toen nog naar gevraagd om te weten of het met haar tanden oid te maken kon hebben, maar dat zag er allemaal prima uit en daar kon het zoiezo niet aan liggen zei hij.

Jammer dat ik helaas nog geen rijfoto's of filmpjes heb, dat zegt meer dan 1000 woorden denk ik. Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:58

Heb je haar tanden laten nakijken? En weet je zeker dat het bit goed past en niet te dik is?

En is ze ook goed voor je been? Ik weet niet of het zo'n soort knikken is, maar paarden kunnen ook gaan knikken als ze niet voor je been zijn.

Veel succes ermee!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 12:33

spoekie schreef:
Heb je haar tanden laten nakijken? En weet je zeker dat het bit goed past en niet te dik is?

En is ze ook goed voor je been? Ik weet niet of het zo'n soort knikken is, maar paarden kunnen ook gaan knikken als ze niet voor je been zijn.

Veel succes ermee!

Wel even lezen he als je antwoord Knipoog

Mijn paardje is pas geleden naar de tandarts geweest en heeft al diverse bitten in gehad. Deze bitten waren kwa maat goed (ook verschillende maten geprobeerd btw) en ze zijn beslist niet te dik. Aan het bit kan het dus zeker niet liggen.
Ze is ook goed aan het been, soms een beetje té Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:20

Kyralovertje schreef:
spoekie schreef:

Veel succes ermee!

Wel even lezen he als je antwoord Knipoog

Mijn paardje is pas geleden naar de tandarts geweest en heeft al diverse bitten in gehad. Deze bitten waren kwa maat goed (ook verschillende maten geprobeerd btw) en ze zijn beslist niet te dik. Aan het bit kan het dus zeker niet liggen.
Ze is ook goed aan het been, soms een beetje té Haha!

Ja sorry... maar kun je haar ook laten afwenden op je benen (of iig ver daarmee komen) ? Want dat is ook een onderdeel van aan het been zijn Lachen

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:02

spoekie schreef:

Ja sorry... maar kun je haar ook laten afwenden op je benen (of iig ver daarmee komen) ? Want dat is ook een onderdeel van aan het been zijn Lachen

Ja dat gaat gelukkig allemaal prima. Naast aandrijven en dergeleijke kan ze ook zijgangen, figuren en achterwaards d.m.v. mijn beenhulpen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:28

Kyralovertje schreef:
spoekie schreef:

Ja dat gaat gelukkig allemaal prima. Naast aandrijven en dergeleijke kan ze ook zijgangen, figuren en achterwaards d.m.v. mijn beenhulpen.

Hmmm... misschien dat ze na een tijdje vindt dat ze genoeg gedaan heeft en om meer teugel vraagt...dan zou je dus been moeten geven.
Dan zou het dus zijn om onder het werk uit te komen...
Heb je er ook een fysio bij gehad? Want misschien krijgt ze na een tijdje nagevelijk lopen, ergens last van ofzo.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:46

Laine heeft het zelfde,is ook nog niet zo lang onder het zadel heb haar eerste zelf zadelmak gemaakt ging zeer braaf nu rijd een vriendin haar tijdelijk en is ze ook netjes nagevelijk en net als hierboven.Maar dat schudden doet zij dus ook ,ook met lange teugel.De tandarts komt binnenkort aan het bitje ligt het volgens mij niet want met ander bit deed ze het ook?.Zij is dan 10 toen ze onder het zadel kwam voor het eerst dus zal vast wel wat met spieren zijn ,wil ook een fysio laten komen ofzo binnenkort?Maar misschien dat hier nog meer reacties op komen waar Laine en ik ook wat aan hebben Ja

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:55

Heb ik ook last van maar niet zo erg
Degene die haar heeft beleerd (op een handelsstal) zegt dat hij dan na een tijdje spierpijn krijgt omdat hij die spieren nog niet zo veel gebruikt heeft. Ik heb nu al een tijdje niet gereden ban bang dat k uitglij met hem dus k weet ook niet of het later minder word.
Voordat ik deze winter stopte werd het wel langzaam minder.
Het kan ook aan zn tanden liggen maar dan kun je beter de DA of de tandarts laten kijken die hebben daar wel verstand van

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:02

Komt me heeeeel bekend voor!
Gaat vanzelf weer over.

Ik heb me laten vertellen dat het kwam omdat hij toen tanden aan het wisselen was. Hij was toen ongeveer 4 denk ik.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:08

Misschien doet ze het juist wel omdat ze zo ontspanne is..
Wanneer wij ontspanne zijn zijn we slap (zallik het zo maar zeggen Schijnheilig)
Misschien valt ze wel zo in slaap na een tijdje, en moet je haar dus actief houden b.v. een actief galopje aan de lange teugel ofzo of iets anders waar ze plezier in heeft..

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:23

Actief is ze wel hoor dan nog eerder te actief dan niet Haha!.

En wisselen kan niet denk ik ze is al tien/elf??

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 23:06

Rhea is ook al zes jaartjes oud, dus wisselen zal denk ik niet meer gebeuren Haha! Daarnaast is, zoals ik al eerder zei, haar gebit prima in orde.

Ik zat zelf ook gewoon te denken aan dat het meer een soort beweging is tegen het 'spierpijn' in haar hals. Meestal is het namelijk ook niet aan het begin van het rijden maar komt het pas echt als ze lekker los gewerkt is.

Ik neem binnenkort een les, mijn eerste les met haar, dus misschien dat ze intructeur het voorval (her)kent.
Maarja, voorlopig ben ik nog wel benieuwd naar hoe jullie erover denken:j

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:08

Kyralovertje schreef:
Rhea is ook al zes jaartjes oud, dus wisselen zal denk ik niet meer gebeuren Haha! Daarnaast is, zoals ik al eerder zei, haar gebit prima in orde.

Ik zat zelf ook gewoon te denken aan dat het meer een soort beweging is tegen het 'spierpijn' in haar hals. Meestal is het namelijk ook niet aan het begin van het rijden maar komt het pas echt als ze lekker los gewerkt is.

Ik neem binnenkort een les, mijn eerste les met haar, dus misschien dat ze intructeur het voorval (her)kent.

Maar dan zou het elke keer wat later moeten komen, omdat ze er toch steeds meer aan gewend raakt

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 23:42

jolinda schreef:
Kyralovertje schreef:

Maar dan zou het elke keer wat later moeten komen, omdat ze er toch steeds meer aan gewend raakt

Nouja, ik rij nog niet echt dagelijks met haar.
Ik rij zo'n 3 à 4 keer in de week, en bij mooi weer ga ik lekker naar buiten dus dan doet ze het zoiezo niet. Verder heeft ze op de andere dagen gewoon lekker vrij en mag ze dollen in de paddock met vriendjes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:51

Sommige paarden reargeren met het lichtelijke ja knikken als ze echt goed van achter komen en met een licht elastische aanleuning gereden worden.
Ik zou er me maar niet teveel druk om maken en haar gewoon verder rijden zoals je begonnen bent.
lekker van achter naar voren en via been en zit naar een elastische hand.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 00:15

Kafue schreef:
Sommige paarden reargeren met het lichtelijke ja knikken als ze echt goed van achter komen en met een licht elastische aanleuning gereden worden.
Ik zou er me maar niet teveel druk om maken en haar gewoon verder rijden zoals je begonnen bent.
lekker van achter naar voren en via been en zit naar een elastische hand.

Ok! En weert je misschien of het in de loop der tijd verminderd?