Gespannen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManDy_tje

Gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:18

Heej,
Ik heb een probleempje...ik rijd op een welsh pony met veel arabisch bloed. Maar ze is heel snel gespannen...ze hoeft maar 1 ding te horen en daar spant ze der rug alweer. Daarna houd ze der rug nog heel lang vast...hoe kan ik ervoor ze der rug dan weer ontspant?

Groetjes kuzz Mandy

sharonaollie

Re: Gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:37

hoi
veel figuren ,overgangen rijden zodat ze op jou moet letten en niet op de rest.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:04

heyhey...

Misschien kan je ook wat gaan gymen op haar rug? Dus met je rechterhand je linkertenen aanraken e.d., om die rug een beetje los te maken. Dan raakt ze ook iets meer gewent aan bewegingen op haar rug. (ik weet niet of je bedoelt of ze daar op reageert, of om dingen die om haar heen gebeuren.)
En inderdaad veel overgangen, figuren, laten opletten dus.

Groetjes en succes! Haha!

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:28

vooral zelf rustig blijven.

mijn haflinger heeft dit ook heel erg gehad. van het minste of geringste werd hij heel erg gespannen.

eerste dacht ik dit op te lossen, door hem flink door te rijden, met de gedachte moe rijden, dan word hij wel ontspannen, en veel figuren rijden.

daarna ben ik dit anders op gaan lossen, zodra hij zich ging spannen, stappen, figuren maken, totdat hij zich weer ontspande, en dan draafde ik rustig weer aan.

nu kan hij zich nog wel een spannen, maar dit krijg ik in de draf al weer na een paar passen deruit!

succes ermee!

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:13

Steeds een aaitje over de nek geven om gerust te stellen.. de hele tijd praten.. En vooral ook zelf heel rustig blijven. Als je pony ergens naar kijkt, duw je gewoon je binnenbeen er in om de aandacht af te leiden.

Suc6 Pling

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:13

Ik heb ook zo'n hete pony;)
Maar, het helpt dus totaaaaaal niet om zelf boos te worden of een gevecht aan te gaan. Je zult het misschien wel winnen maar dna krijg je hem nooit goed door de rug! Blijf streng maar wel rustig en lief aai hem door de manen als hij iets eng ziet en zeg met een rustige stem hoooh braaf of wat je ook zelf wilt als het maar rustig en laag klinkt ( en niet te hard ) blijf ontspannen en heb geduld het lukt niet naar 5 keer je moet het hem leren om op die momenten naar jou te luisteren. Blijf hem aaien door de manen niet de hele tijd maar gewoon een paar keer en een beetje praten helpt daar ook bij! Niet te lief worden maar wel rustig blijven en dit de hele tijd herhalen dan reageert hij op jou, want jij bent rustig en dan gaat hij dat naar goed oefenen ook doen!
Veel succes:)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:42

Mijne pony is ook best een heet hoofdje af en toe,van de week in het bos was ook zo ontzettend gespannen en zette alles lekker vast en ze hoefde niks te doen mocht lekker met lang teugeltje stappen maar ze zetten uit spanning denk ik?Zich helemaal vast en toen is ze even gewoon wat bochtjes ,stelling alle kanten op en daarna was het eigelijk weer goed..Lette ze beter op en was ze veel minder gespannen maar dat is ook per paard denk ik ?