GROOT probleem!!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

GROOT probleem!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:51

ik moet een paardje terug inrijden dat naar de knoppen is gereden maar elke keer als ik benen geef stopt ze en krijg ik haar met niets vooruit!!!!
iemand die het al heeft gehad of tips want ik ben stilletjes aan radeloos aan het worden Verdrietig

Kaja

Re: GROOT probleem!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:28

Terug naar af....
Aan de longe en opnieuw leren/laten lopen op stemhulpen!
Vanaf de grond kun je daar beter aan werken...

Als iemand met voldoende ervaring je kunt helpen, kun je blijven zitten en iemand anders met de longeerzweep erbij laten lopen...
(Ik weet niet hoe "kapot" gereden die is, maar pas wel op, als je hem niet vertrouwt kun je beter aan de longe blijven!)

Als je na twee keer vragen geen reactie hebt gekregen, komt de zweep even helpen! Natuurlijk wel eerlijk en consequent blijven, dit paard is al naar de knoppen gereden en waarschijnlijk is dit nog een laatste kans voor hem of haar!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:46

Heeft ze geen nare ervaringen gehad met benen? Misschien reageert ze daarom zo. Ik zou ook terug gaan naar het longeren en haar op de stemhulpen leren reageren. Daar kan je dan weer handig gebruik van maken als je er weer op gaat. Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:13

Kaja schreef:
Terug naar af....
Aan de longe en opnieuw leren/laten lopen op stemhulpen!
Vanaf de grond kun je daar beter aan werken...

Als je na twee keer vragen geen reactie hebt gekregen, komt de zweep even helpen! Natuurlijk wel eerlijk en consequent blijven, dit paard is al naar de knoppen gereden en waarschijnlijk is dit nog een laatste kans voor hem of haar!

Precies wat Kaja zegt eerst weer bij begin aanpakken en vertrouwen opbouwen. Elkaar leren begrijpen.

Daarna komt zweepje erbij kijken maar neem de tijd ervoor!!!!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:12

Ben ik het helemaal mee eens, vanaf de grond een band opbouwen met het paard en pas als jullie er allebei aan toe zijn erop en langzaamaan beginnen met rijden. Je kan haar in het begin rijden op stemhulpen en als ze dat gewend is de beenhulpen er zachtjes bij geven zodat ze weet wat je bedoelt. als je merkt dat het minder goed gaat terug naar de longe en het loswerken. succes en voor vragen kan je me Pben Knipoog

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:50

Oefen het eerst vanaf de grond. Je kan hier een stemhulp bij gebruiken. Als ze daar goed op reageerd kun je dit overnemen als je erop gaat. Dan gebruik je de zelfde hulpen en moet ze toch in beweging komen.

Ga dus alles eerst weer rustig opbouwen (wederzijds respect en vertrouwen) en daarna pas weer beginnen met rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:08

Dat is nou een staker Haha!

Rust en vertrouwen zijn de basis waarop je dit probleem oplost.

Straks als je weer gaat rijden moet je er iemand bijhebben met een longeerzweep die even inkomt als hij niet op je been reageert. Uiteraard een reactie naar voren overmatig belonen Haha! Haha! Haha!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:24

aan de longe is ze heel gehoorzaam maar als er iemand gaat opzitten luistert ze gewoon niet meer maar ik ga haar nu altijd longeren en later nog wel eens proberen
bedankt voor de info Lachen

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:23

leg eens eerst uit

'naar de knoppen'
hoe , wat enz...
wat zijn haar problemen...
het staken zal niet zomaar gebeuren

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:44

het was vroeger dus een heel goed paardje maar dan heeft iemand ermee gereden dat haar totaal verkeerd heeft behandeld en gereden en ze heeft hierdoor ook wonden opgelopen en nu lijkt ze bang om benen te krijgen ofzo....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:38

gijsenkim schreef:
Dat is nou een staker Haha!

Rust en vertrouwen zijn de basis waarop je dit probleem oplost.

Straks als je weer gaat rijden moet je er iemand bijhebben met een longeerzweep die even inkomt als hij niet op je been reageert. Uiteraard een reactie naar voren overmatig belonen Haha! Haha! Haha!

Dit is precies wat je moet doen!!

Dus in je eentje gaat het niet lukken!!!

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:54

Wat je ook kunt proberen bij het longeren (zonder ruiter) als je gelongeerd hebt even erop en niets vragen voel je dat je paardje ontspannen blijft belonen er er weer af stappen dit blijven doen totdat je paardje ontspannen blijft als je erop zit dan heeeeel lanzaam beginnen met aan stappen bv 3 stappen belonen er weer eraf..... tijd rust en liefde.... succes.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:53

Grondwerk.. En anders met iemand ernaast of aan de longeerlijn.. en iemand erop zo geeft degene die op de grond staat stemcommando's en toch zit er iemand op.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:57

ik ga er een lange wandeling mee maken met zadel en hoofdstel aan de hand met mijn vriendin en haar paardje bij als we eenmaal in dat bos zijn is de kans groot dat ze ontspannen is en dan ga ik ermee stappen Lachen

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:03

tessyke schreef:
het was vroeger dus een heel goed paardje maar dan heeft iemand ermee gereden dat haar totaal verkeerd heeft behandeld en gereden en ze heeft hierdoor ook wonden opgelopen en nu lijkt ze bang om benen te krijgen ofzo....

Dat is dus echt een traumatische ervaring voor het paard. Wat je dan juist niet moet doen is dwingen. Dus ook geen zweep erachter zodat ze loopt. Je kan dit alleen met haar verwerken door veel geduld en wederzijds vertrouwen en respect.

Ga dus kijken wat zij aankan. Beter een stap terug doen, zodat je later weer een stap vooruit kan doen. Ga geen dwang gebruiken, maar steun en begrijp haar. Ga beginnen met loswerken en grondwerk. Gebruik hierbij duidelijk je lichaamstaal en desnoods je stem. Als je dan op haar gaat rijden, kan je je lichaamstaal en stem gebruiken, zodat je geen been nodig hebt. Later kun je langzamerhand voorzichtig je beenhulp combineren met je lichaamstaal en stem.

Zelf gebruik ik bijna geen been. Ik rijdt vanuit mijn centrum en gebruik mijn lichaam. Ik ondersteun dit dan wel soms weer door mijn stem.

Heel veel succes ermee en geef het paard een knuffel van mij en mijn animals. Dat kan ze vast wel gebruiken na zo'n traumatische ervaring...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:06

ga ermee in de piste, en laat een oerbraaf paard meelopen, kruip erop, en doe niks
maar laat dat paard rond haar stappen, terug naar haar en weer weg
er zit veel kans in dat ze dat pard gaat volgen, dan zeer goed belonen
na een poaard keer laat je dat ander paard aandraven, als ze volgt nog meer belonen, doet ze niks, blijf gewoon zitten
na een tijd wordt ze het zo beu dat ze wel eens in beweging komt, daar kun je gebruik van maken
als het goed gaat achter dat ander paard begin je zeer lichtjes hulpen te geven,, eerst met stem, na een tijd met benen, en zo bouw je op
doe rare dingen op haar rug, wrijf met je benen langs haar buik,
leer haar je benen vertrouwen, en wees nooity grof met je benen!
kom liever eens in met de zweep dan dat je een schop geeft!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:38

ik ga dit weekend die wandeling maken en mijn vriendin gaat mee met haar paardje en in dat bos ga ik als ze ontspannen is erop zitten en dan mag ze de andere pony volgen Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:13

aghh goed arm beestje..
ze is bang...

idd weer alleen maar basis.. alleen longeren.. wat je na een tijdje kan doen is aand e longeerlijn je beugels los.. dus dat ze mee bungelen.
dat moet alleen wel afkappen als ze helemaal is paniek raakt.
als je dr op zit reageerd ze dan op je stem..

ik weet niet of je het durft maar wat je ook kan proberen is er op met een voltige singel.. zonder zadel.. (aan de longe)je benen lang en ontspannen probeer dr niet aan te raken
en zitten maar veel praten en steldr op dr gemak..

zodra het 10 min goed gaat gelijk dr weer af en stoppen..
ik zou gewoon alles proberen..

en je moet heel erg leren tot 100 te tellen Tong uitsteken
blijf consequent en rustig..

succes ermee