Hij loopt achter de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eros

Hij loopt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 21:16

hey hey
ik heb een 3½ jarig friesje al een tijdje en het is altijd super gegaan met rijden liep heel netjes enz.
Maar tegenwoordig loopt hij heel erg achter de teugel behalve als je druk op zijn mond uit gaat oefenen dan word hij extra gespannen en gaat heel hoog opgeheven lopen ook als ik uitstap ofzo strekt hij nooit helemaal zijn hals maar laat er toch nog een boog in zitten ik heb heel lang gewoon elke dag met losse teugel gereden om het eruit te krijg maar dat lukt gewoon niet heeft iemand nog tips en zijn er nog hulpteugels voor die je kan gebruiken? ik ken weld e bekendste hulpteugels maar weten jullie nog een paar goeie en hadden jullie dezelfde problemen zegdan hoe je het er uit hebt gekregen...

Groetjes denise (eros)
Alvast bedankt _/-o_

Eros

Re: Hij loopt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:40

Kan niemand reageren Verdrietig

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:06

Niet ieder paard gaat vanzelf met zijn neus over de grond lopen. Je moet het hem leren. Ik weet dat hier commentaar op gaat komen, maar ik ben altijd gelerrd geweest om te blijven vragen tot ze het door hebben. In het begin moet je het elke 2 stappen doen, gaandeweg kun je het uitbouwen. De truc is om heel snel te zijn in je rijden: 1 stap vragen, bij het minste dat er toegegeven wordt moet jij lossen. In het begin mag je dit allemaal best overdrijven.
Rij met lange teugels, schuif je handen over je teugels gewoon open als je wilt vragen, vergeet nooit om te ondersteunen met je benen (daaruit moet uiteindelijk het motorwerk komen). Je moet eigenlijk je borstspieren zover mogelijk openzetten. Wanneer het paard het kaakbeen ontspant en knikt breng je je handen onmiddellijk weer naar elkaar zodat het paard de neus kan laten zakken. Als je dit mechanisme eenmaal goed door hebt zul je het paard van hieruit ook kunnen oppakken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:34

Je moet zijn achterhand extra activeren. proberen in ruimere passen te lopen en vragen en nageven. Geen hulpteugels erin gaan hangen dat werkt averechts en ook niet gaan hangen. Gewoon actief die 8hand eronder rijden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:06

Luister eens naar je paard....

Hij geeft al aan nergens in de ontspanning te kunnen/willen lopen.
I.p.v. direct naar hulpteugels te grijpen, welke hierbij enkel tegenstrijdig resultaat zal geven, laat je paard dan eens je hand volgen en zorg voor ontspanning in het geheel, vertrouwen in je handen. Denk eraan dat hij nog erg jong is, je kan niet verwachten dat hij direct alles snapt en het maakt niet uit waar hij loopt met zijn hoofd, als hij maar ontspannen is, van daar uit kun je verder werken Knipoog !

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 09:16

Ok bedankt allemaal maar iemand zij tegen mij dan moet je die en die hulpteugels gebruiken maar ik ben zelf eerlijk gezegd niet de grootste voorstander met hulpteugels Knipoog maar ik ga het proberen en ik hoop dat ik nog waty tips krijg ik zal kijken of ik iemand met camera kan regelen zodat diegene wat foto's kan maken Bloos

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:07

als je een paard aan de teugel rijd moet je ondertussen hem "eronder" rijden. dus z'n achterhand erbij houden, het lijkt mij dat nu zelf "voor hem" rijd. dus je moet hem meer naar voren drijven zodat je op dezelfde lijn met hem zit. en hou vooral de rust erin, dus niet meteen crossen en heb beste van hem verw88. vooral als hij het altijd zo heeft gedaan kan het niet in een keer veranderen!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:06

Eros schreef:
hey hey
ik heb heel lang gewoon elke dag met losse teugel gereden om het eruit te krijg maar dat lukt gewoon niet

Das niet echt slim, je paard loopt waarschijnlijk achter de teugel om van de druk af te zijn. Door je teugels lang te laten, bevestig je dit gedrag. Idd veel been gebruiken, dus tempowisselingen en proberen (licht) contact te houden en vooral toestaan als zn neusje naar voren komt. Dat wil dus niet zeggen teugels losgooien! Gewoon contact houden, maar iets meer je handen openen zodat ie iets meer ruimte krijgt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:02

Vooral goed voorwaarts rijden en aan de voorkant niet zitten prutsen. Maak veel tempowisselingen en zorg dat ie de achterhand goed gebruikt! Dan komt de voorkant bijna vanzelf.
En neem goed les, vooral bij zo'n jong paard is dat erg belangrijk dat hij de goede basis leert.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:44

Voorwaarts neerwaarts rijden wil wel helpen, en geen hulpteugen maar meer op je been en je zit gaan rijden, als je je hand ontspant moet je paard je hand (en de aanleuning) gaan opzoeken. Als je werkelijk met je been naar je hand kan rijden in alle gangen dan zal dit probleem snel minder zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:30

ik ben daar ook zo lang mee bezig geweest..
ik heb hem echt weken laten stofzuigen..
bijna met zn neus over de grond..
en daarna ben ik weer opgericht gaan rijden..

maar idd het was heeel moeilijk om m te laten stofzuigen,
hij krulde zich eerst alleen maar op.
ik denk dat ie van mij gewoon erg bang was voor de hand.
De vorige eigenaaresse reed m nogal op kracht terwijl hij een heel gevoelig mondje heeft.
ik ben gewoon gaan oefenen,, en maar hopen dat ie t uit eindelijk door kreeg dat ie voor mijn hand niet bang hoefde te zijn en mn hand rustig mee naar beneden kon nemen.

t heeft lang geduurd maar t is me gelukt.

hulp teuegels zag ik t nut niet van in.. dan krulde hij zich alleen maar meer op en werd ook nog eens zo gespannen dat ie ongelijke passen kreeg..
suc6

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:35

oke heel erg bedankt voor jullie tips en reacties allemaal ik zal het proberen en zal een keer laten horen hoe het gaat Knipoog

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:02

handen mee naar vooren en veel been geven zodat hij naar je been toe komt.

als dat beter gaat kun je steeds lager gaan rijden, is ook goed voor zijn spieren

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:32

Eros schreef:
hey hey
ik heb een 3½ jarig friesje al een tijdje en het is altijd super gegaan met rijden liep heel netjes enz.
Maar tegenwoordig loopt hij heel erg achter de teugel behalve als je druk op zijn mond uit gaat oefenen dan word hij extra gespannen en gaat heel hoog opgeheven lopen

Als hij 3,5 jaar is, is hij volop aan het wisselen. Laat een paardentandarts controleren of hij geen doppen op zijn kiezen heeft zitten. Doppen zijn oude melkkiezen die niet uitvallen maar op de ware kiezen zijn blijven zitten. Ook wolfskiesjes (kleine, rudimentaire kiesjes die voor de kiezen zitten) kunnen een pijnlijke reactie op het bit veroorzaken. Tijdens het wisselen kunnen ze pijn in de mond hebben waardoor ze moeilijker te rijden zijn. Achter de teugel lopen en verzet duiden op pijn in de mond. Ook een onrustige of harde ruiterhand kan bovenstaand gedrag veroorzaken. Maar omdat jouw paard 3,5 jaar is zou ik eerst zijn gebit goed laten nakijken.