Mexicaanse neusriem of toch iets anders??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Mexicaanse neusriem of toch iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 20:28

Hoi,

Mijn pony die is best wel sterk. Als ik dus ga paardrijden dan is ze echt heel sterk en heb ik moeite met haar inhouden.
Ik had eerst een pessoa bit maar dat heb ik eruit gehaald en nu rijd ik met een dubbelgebroken bit met neusriem en sperriem.
Eerst ging dit goed. Ik weet niet wat ik nu kan doen want ik heb echt als ik geen handschoenen aandoe blaren op mijn vingers...
Iemand heeft me al eens gezegt een mexicaanse neusriem te proberen...Zou dit een optie zijn?? Of weet iemand anders nog wat??

Groetjes

xMarieke

Re: Mexicaanse neusriem of toch iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:39

Ik denk niet dat het help. Misschien wel in het begin, maar dan is ie daar aan gewend en dan?
Als je blaren hebt na het rijden trek je te veel. Je moet dus loslaten. Niet dat ik dit zo even kan is ook lastig. Zou daarom met je instructeur overleggen, want dit wordt alleen maar erger als t zo door gaat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:12

je kan het proberen ja..
maar...
zo los je niet het probleem op..

je kan elke keer wel iets anders proberen maar opeen gegeven moment helpt het ook niet...

je moet loslaten ophouding.. los..ophouding...los enz..
niet te veel aan die mond gaan trekken...

maak je lichaam is zwaar en rij dr zoveel mogelijk op je zit...

vraag anders is aan je instructeur wat je moet doen...

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:42

Kan iemand mij uitleggen hoe een mexicaanse neusriem werkt en wat nou het grootste verschil is met een dubbele neusriem?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:15

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:21

als eerst: ik weet het allemaal niet zeker, ik gebruik even mijn eigen interpetatie!

Volgens mij werkt de mexicaanse neusriem meer op de neus. Maar ik denk niet dat je het werken kan noemen, want je hebt er geen contact mee. Het zit alleen iets anders en misschien dat je paard in het begin iets nagefelijker kan worden om die druk te ontwijken.

Ik denk echter dat je het probleem alleen maar verschuift. Je zegt zelf: ik krijg blaren op mijn handen als ik geen handschoentjes aandoe. Hier zit je dus al fout, denk ik. Die teugel eerst loslaten, vasthouden, loslaten, vasthouden. Spelen met je teugel, zodat hij zijn bit loslaat. Neem les!!!

Zolang hij zijn bit niet loslaat, heb je niks aan een andere neusriem.
Mijn idee is dat de Mexicaanse neusriem meer voor de sier is dan voor zijn functionaliteit.

Heb zelf ook een prive-pony gereden, eerst gewoon met neusriem/sperriem en daarna had haar eigenaressetje een maxicaanse neusriem gekocht, vond ze mooi.
Kheb er paar x mee gereden, maar vond het geen succes. Ik merkte alleen maar dat de riempjes gingen verschuiven en dus einde van de les helemaal scheef zat. En de riempjes zaten echt strak genoeg!

Of je er iets aan heb, ik weet het niet, maar hoop het wel!
Succes ermee en groetjes! Haha!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:32

Ok bedankt hiervoor Lachen

Ik blijf het proberen dan Lachen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:35

Inderdaad, loslaten van voren. Van mij part met echt losse teugels, als ze maar op haar eigen benen gaat lopen en niet in jouw handen gaat hangen. Veel been geven dus.
Veel succes Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:41

Jaaa ZITLES nemen en je pony van voren LOSLATEN. Hoe meer je trekt hoe erger het wordt. JE pony moet aan je zit zijn en dan van achteren naar voren rijden zodat die loslaat.

AAAAAAH iemand die zegt dat een mexiacaanse is voor de sier???? Die is niet wijs.
Helaas gebruiken veel mensen hem verkeerd en zit hij zo los dat het idd geen werking heeft of heel erg scheef. Als ik met springen met leys geen mexicaanse gebruik is hij niet te houden met de mexicaanse kan ik hem net wat beter onder mij houden dus ook aan mijn zit. Deze neusriem drukt idd op de neus zodat ze wat meer terug komen. Dit zal niet bij ieder paard werken.

Rij een een tijdje met een losse teugel zodat jij leert loslaten en je pony leert te wachten op je zit. Ga dan oefenen in tempo wisselingen met die losse teugel. Door sneller of langzamer te gaan lichtrijden zal je pony langzaam gaan verbeteren. Vooral GEEN discussie met de mond aangaan je gaat dit niet winnen en het probleem allen maar erger maken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:02

Prisca schreef:
AAAAAAH iemand die zegt dat een mexiacaanse is voor de sier???? Die is niet wijs.
Helaas gebruiken veel mensen hem verkeerd en zit hij zo los dat het idd geen werking heeft of heel erg scheef. Als ik met springen met leys geen mexicaanse gebruik is hij niet te houden met de mexicaanse kan ik hem net wat beter onder mij houden dus ook aan mijn zit. Deze neusriem drukt idd op de neus zodat ze wat meer terug komen. Dit zal niet bij ieder paard werken.

Zoals ik al zei: hij zat zeker wel strak en hoog genoeg, maar ging toch scheef zitten. Kwam zeer waarschijnlijk door beweging van de neus.
Die prive-pony die ik ermee reed had vroeger zeer veel springwedstrijden gelopen en was gewent met springen loeihard te gaan. De Mexicaanse had totaal niet meer effect dan een gewone neusriem.

En ik ben wel degelijk wijs, maar wijs vanuit mijn eigen ervaring. Heb helaas niet de mogelijkheid om in andermans hersenen te kijken, dus iets meer respect graag.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:48

als je weet hoe je er mee om kan gaan kan het een tijdelijke oplossing zijn.

maar wanneer je deze neusriem te lang erom houd
kan je niet meer terug naar een gewone neusriem.
de pony luisterd er dan niet meer naar omdat hij veel meer druk gewent is.

ik denk dat je met je instructie de rijtechnische fout moet aanpakken...
want met andere bitten erin hangen en neusriemen eraan doen word het er niet beter op..

wel zou het een hulpmiddel kunnen zijn als je de rijtechnische fout aanpakt

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:32

Nja,, heb ook een paard wat veel trekt en graag hard gaat...
en ik heb ook een pessoabit en een mexicaanse neusriem
Dat laatste puur omdat ik het mooi vind Bloos en omdat ik crossen rij en er ooit tegen mij is gezegt dat je paard door zon neusriem meer zuurstof binnenkrijgt.

Het is een mooi hoofdstel, maar ik heb zeker niet het idee dat ik me paaard er beter door in de hand heb,,
als je zon hoofdstel koopt omdat je denkt dat je pony er rustiger van wordt kan je beter je geld in het water gooien want dat is echt zonde van het geld!!!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:43

Meer zuurstof door een mexicaanse neusriem? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:26

Marieke_ schreef:
Meer zuurstof door een mexicaanse neusriem? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

?? een paar quotes terug geef je het nog zelf aan
Marieke_ schreef:
http://members.lycos.nl/aandeteugel/mexi.htm:
Bijzonderheden
Deze neusriem werkt vrij sterk in op de neus. Verder geeft deze neusriem het paard wel veel ademvrijheid door de combinatie van een hoge en lage neusriem

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:33

Met extra zuurstof wat jij zei, kreeg ik een heel ander idee Bloos Want er zit maar een bepaalde hoeveelheid zuurstof in de lucht, daarom vond ik het raar dat je paard extra zuurstof zou krijgen. Maar ik denk dat je idd hetzelfde bedoelt als ademvrijdheid

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:32

ja bedoelde idd hetzelfde,,
sorry beetje vaag omschreven..
vind het trouwens beetje apart dat sommige mensen het stom vinden als je een mexicaanse neusriem koopt voor de sier (dus omdat je het mooi vind) ik bedoel,, waarom mag dat niet?

Manowar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:23

Ik rijd zelf met een mexicaanse neusriem tijdens het springen. Het paard dat ik rijd is een heel sterk en enthousiast paard en springt dwars door de hindernis als je hem niet ondersteunt. Koe

Ik heb zelf de indruk dat ik met dit hoofdstel het paard juist voor de sprong goed kan verzamelen waardoor hij beter afzet en basculeert. Uiteraard probeer ik hem voornamelijk met mijn zit te controleren, al geef ik toe dat ik nog wel eens de neiging heb om te veel mee te gaan met de sprong. Al doende leert men en we schijnen vooruit te gaan.

In elk geval rijd ik met een heel zacht bit. Persoonlijk werk ik liever in op de neus dan op de mond. En aangezien hij doorgaans met een normaal hoofdstel wordt gereden zal het allemaal wel meevallen met de 'ongevoelige' neus.

Cool

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:50

CrOsSgIrL schreef:
vind het trouwens beetje apart dat sommige mensen het stom vinden als je een mexicaanse neusriem koopt voor de sier (dus omdat je het mooi vind) ik bedoel,, waarom mag dat niet?

Omdat bij ondeskundig gebruik de mexicaanse neusriem erg scherp kan inwerken en het dan een martelwerktuig wordt.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:29

Citaat:
Omdat bij ondeskundig gebruik de mexicaanse neusriem erg scherp kan inwerken en het dan een martelwerktuig wordt.

Nou, het spijt me zeer, maar ik zie niet in hoe de de neusriem als een martelwerktuig gebruikt!
Vind ik wel errug scherp omschreven!
Verkeerd gebruik misschien, waardoor probleempjes kunnen ontstaan, maar martelwerktuig...
Goeiemorgen, je slaat geen spijkers in zijn neus als je de neusriem gebruikt!

Groetjes! Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:57

Esther schreef:
CrOsSgIrL schreef:

Kan je mij dan ook uitleggen waarom dat zo is alsjeblieft??
Wat doet er dan precies pijn bij het paard met een Mexicaanse neusriem en waarom is het slecht??

ik vind het namelijk nogal meevallen als je echt weet war het doet

Het probleem van de TS is imo een rijtechnisch probleem dat je niet met een ander bit of neusriem moet oplossen. Een paard kan alleen maar trekken als de ruiter weerstand biedt.
Dit paard wil misschien wel vlot doorlopen, maar lijkt me niet voorwaarts en word niet met het been naar de hand gereden en van aanleuning is geen spraken

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:45

Vind het ook een beetje vaag, een normaal hoofdstel kan namelijk ook als een 'martel werktuig' werken als je het niet goed onderhoud en er bijv. scherpe randen aan zitten!! ik bedoel het is maar hoe je het middel zelf gebruikt hoor! :S
naja ik vind het iig geen martelwerktuig, mijn pony reageert er namelijk echt niet anders op als op een ander hoofdstel, de spareriem en de neusriem zitten alleen aan elkaar en kruizen elkaar op het voorhoofd iets hoger als bij een ander hoofdstel,,
so wat????
en het ziet er nog tof uit ook *LOL*

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:05

Het schijnt dat je met een mexicaanse neusriem minder controle over je paard hebt dan met een engelse neusriem, dus dat lijkt mij geen goed idee..
mischien een engelse neusriem in combinatie met een dubbelgebroken bit?
ik heb zelf een best felle pony, en daar helpt het ook bij..
mischien bij jou ook wel
groetjes marinda

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:18

een mexicaanse neusriem is heus niet straffer dan eender welke andere neusriem, ik rijd mijn paard al van toen ik ze opleerde met een mexicaanse neusriem en als ik is met een andere neusriem rijd voel ik geen verschil.het is niet omdat je nu met een mexicaanse neusriem gaat rijden dat je pony beter gaat bij je blijven.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:33

Ik denk dat het per paard verschilt of het effect heeft of niet. Ik heb nu meerder paarden gereden en ik rij meerdere paarden met mexicaanse neusriem, en voor mij heeft het weldegelijk effect bij de meeste paarden.
En CrOsSgIrL de paarden die er niet op reagen hebben er bij mij ook vaak een om omdat ik het zo mooi vind. hihi Haha! (Je bent echt niet de enige)

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 17:25

hahah dankjj,
iemand die me geen paardenmishandelaar vind Tong uitsteken