Tips/oefeningen armhouding?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips/oefeningen armhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:47

Ik heb 1x in de week les op een vast paardje. Hij is kort en gedrongen en heeft een lekkere dikke nek. Nu loopt ie OF te hoog OF te laag. Ik rij hem altijd van begin tot eind van achter naar voren en ontspanning staat hoog in het vaandel in deze les.

Nu is het probleem bij dit paard eigenlijk dat ie OF te hoog OF te diep met zijn koppie loopt. En dan komt mijn probleem; ik hou mijn armen niet helemaal goed. Mijn schouders draag ik te hoog en hierdoor staan mijn ellebogen te ver naar achter. Hierdoor weer kantel ik mijn hand dus de verkeerde kant op waardoor ik mijn paard min of meer vast zet.

Ik heb het er gisteren tijdens de les uitvoerig met mijn instructrise over gehad, ik heb gevoeld hoe mijn armen horen te zijn: schouders laag, ellebogen iets van me af steken en mijn pink het verste punt naar voren. En idd, paardje liep geweldig!

Maar de rottigheid is dus dat het een ontzettend drukke les is, soms rijden we wel met zijn tienen en de consequentie daarvan is natuurlijk dat ik niet iemand heb staan die continue mijn armhouding verbetert.

Daarom wil ik jullie om tips vragen om deze houding uiteindelijk als automatisme te gaan zien!

Ik rij verder nog zo'n drie tot vier keer in de week op mijn bijrijdpaard dus ik heb in ieder geval genoeg mogelijkheden om aan te slag te kunnen gaan met jullie eventuele tips! (als de bak en het weer meewerkt dan Knipoog)

Dank jullie wel!

elmiran

Re: Tips/oefeningen armhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:56

prive les nemen Knipoog en zelf ook op je armhouding letten.

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:36

zitlessen helpt ook het is erg zwaar maar het werkt gegarandeerd ik heb het ook gedaan na een les merk je al verschil maar ik zou meerdere zitlessen nemen en regelmatig een zitles om het bij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:03

en waar vind ik die hier in de buurt? (zeist?) en wat kost zo'n zitles? En wat doe je eigen tijdens een zitles? ga je dan aan de longe ofzo???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:36

Niemand???? Ach gut

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:20

Bij een longeerles zit jij op het paard en iemand anders longeert het paard. Jij kan je dan volledig op het zitten concentreren, de hulpen worden door de longeerder gegeven. Als het goed gaat kun je tijdens de longeerles ook de hulpen zelf geven. Het voordeel is dat de controle over het paard bij de longeerder ligt. Die ziet vanaf de grond wat je goed en verkeerd doet en kan aanwijzingen geven. Longeerlessen zijn de beste lessen die je kan krijgen! Veel ruiters vinden longeerlessen beneden hun niveau. Door longeerlessen wordt je niveau veel beter. Ook top ruiters laten zich nog longeren. Op de rij-academies is dit nog standaard kost. Op maneges worden longeerlessen vaak door beginnende instructrices of meisjes die zich zo laten noemen, gegeven. Het belangrijkste is dat de longeerles door iemand met rijervaring en longeerervaring wordt gegeven. Dat soort mensen weet waar ze op moeten letten en hoe ze je het beste verder kunnen helpen. Het heeft geen zin om longeerlessen te nemen van iemand met weinig ervaring.
Dat is goed voor de handel, maar je leert er weinig van. Dus goed paard en een goede instructeur. Elke keer een 1/2 uurtje is genoeg Pling Niet doorgaan tot je moe wordt of uitgeput bent. Iemand die moe wordt of uitgeput is, kan niet ontspannen en in balans zitten. "Drillen" heeft geen enkel nut.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:52

Je kan jezelf best snel dingen aan- of afleren, vooral die kleine dingetjes die met je houding te maken hebben. Ik heb mezelf een keer tijdens een buitenrit 'hakken omlaag tenen naar binnen' geleerd door gewoon de hele rit achter iemand aan te rijden, zodat ik niet op hoefde te letten (met mijn paard kan dat, die loopt dan wel) en constant op dat ene ding kon letten. Het is dan dus vooral voelen, en je niet bezig houden met 'doen'. Eerst ga je zo ongeveer elke vijf minuten na of je nog wel goed zit. Op gegeven moment voel je dan vanzelf als je 'fout' zit.

Wat ook kan is de reactie van je paard gebruiken. Blijkbaar loopt je paard super als jij je armen goed houdt, en anders niet zo super. Jij kan dat voelen. Gebruik dan dat signaal van je paard als vervanging van een instructrice die steeds tegen je roept 'armen goed houden'. Gewoon steeds blijven concentreren op het voelen hoe je paard loopt, en daaruit opmaken of jij goed zit.