zonder thiedemann sterrenkijken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

zonder thiedemann sterrenkijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:39

ik rijd mijn bijrijdpaard meestal met thiedemann,
op aanraden van de instructrice en eigenaresse.

dit komt omdat het paard haar rug heel erg wegdrukt en heel
erg moeite heeft met haar rug los te laten en te ontspannen.

om haar rug te sparen gebruiken we dus de thiedemann (ik zet hem
altijd op het middelste knipje).

omdat er de laatste tijd veel verbetering is geboekt met het lang en laag rijden en ontspanning en daarna nageeflijk rijden, ben
ik nu begonnen om zonder thiedemann te rijden.

met als gevolg: sterrenkijken, niet ontspannen, rug wegdrukken, stijf door het hele lijf en niet los te rijden.
dit is dus weer slecht voor haar rug, maar het moet toch een keer
gebeuren dat die thiedemann afgaat?

gister had ik les en mijn instructrice zei dat het te lang duurt om haar zo los en ontspannen te krijgen (ook omdat ik nog veel moet leren,
bij haar is ze zonder thiedemann heel snel soepel en los).
pas na een half uur ging ze wat lager lopen en uiteindelijk was ze
wel helemaal los en nageeflijk.

wat is wijsheid? zonder thiedemann verder, met in het begin
sterrenkijken en dus een pijnlijke rug
of de thiedemann er weer aan en na een tijd het alsnog proberen zonder?

eekhoornerik

Re: zonder thiedemann sterrenkijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 17:30

mmm durft er zich niemand aan te wagen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:44

Dat is dus het nadeel aan dat soort fratsen.
Ik weet niet of je goed overweg kunt met een slof? Anders kan je die gebruiken, die kan je heel langzaam telkens iets laten vieren. Hierdoor heeft je paard het minder door, maar kan je hem net wél door dat punt heen helpen. Als je niet met een slof kan rijden, doe het asjeblieft niet dat doe je er te veel fout mee, aangezien dat heel snel gebeurd bij een slof. Maar als jij er goed mee overweg kunt, lijkt mij dit in jouw situatie een goede oplossing.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:14

De reden dat hij met weggedrukte rug loopt is omdat hij dat normaal ook doet. Je krijgt geen ruggebruik door het hoofd naar beneden te zetten op wat voor hulpteugel dan ook. Nu die teugel die hem daar vastzet weg is kan hij zijn hoofd aanpassen bij de houding van de rest van zijn lichaam: met de neus in de lucht.

Ik begrijp dat de teugel gebruikt wordt om hem naar beneden te krijgen, misschien zelfs om hem in de krul te zetten. Maar met het hoofd in een bepaalde positie zetten, of je dat nu op teugels, met hulpteugels of wat dan ook doet krijg je geen rugebruik of nageeflijkheid. Je doet niet meer dan dat: het paard vastzetten in die positie.

De oplossing is je paard goed van achter naar voren gaan rijden, onder goede begeleiding. En een instructrice die een paard 'losmaakt' door met een hulpteugel het hoofd in een bepaalde positie te zetten valt hier imo niet onder. Ik denk ook niet dat het onverstandig is om eens iemand naar zijn rug te laten kijken. Misschien dat het wel een lichamelijk probleem is dat hij zichzelf niet los wil laten.

Begrijp me niet verkeerd, ik val je niet persoonlijk aan, het is niet jou paard en je hebt een instructrice die verteld dat je zo moet rijden. Maar ik denk dat als je er over nadenk wat hier boven staat je zelf ook wel vindt dat daar een zekere logica inzit.

Als ik een verkeerd beeld heb van hoe de hulpteugel wordt gebruikt dan hoor ik dat graag, maar dit maak ik op uit jij vraagstelling.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:19

Sjonniej, ik vind het wel erg extreem om een slof te adviseren, terwijl een tiedeman niet helpt. Als ie blijft sterrenkijken en je trekt 'em aan de slof in de kruk, heb je kans dat ie helemaal kapot gaat.

Advies: laat iemand met verstand van zaken er eerst goed naar kijken (fysio of zo) en bedenk dan samen wat de meeste kans biedt om je paard wat losser te maken. Is er iets aan de hand dan kan dat een behandeling zijn, maar ook longeren met touwtjes, pessoa of gogue kunnen helpen.
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat hulpteugels tijdens het rijden in dit soort situaties een risico vormen omdat je 'em toch enigszins in een houding dwingt en daardoor minder goed kunt voelen wat je paard nu precies doet.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:53

Tis vast ook niet de bedoeling om haar paard naar beneden met de slof te trekken! Een slof kan idd af en toe nuttig zijn en idd je kan hem ook gewoon los laten hangen als het goed gaat..
zo raar vindt ik dat idee niet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:00

Ik zou eerst uitsluiten dat er echt niet iets lichamelijks is een paard doet zulk gedrag vaak niet voor niets.Als er niets is zou ik toch er voor kiezen om zonder hulp middel te gaan rijden.Je instructrice zegt dat het lang duurt voor ze lekker loopt dus het kan wel je moet gewoon blijven oefenen en rustig blijven met je paard dan zal ze steeds sneller lekker lopen.Met longeren zou ik dan wel een hulp teugel gebruiken zodat je haar op die manier ook verder kan trainen en ze steeds sterker wordt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:07

Ik zie het gebruik van de Thiedemann meer als een stukje veiligheid voor de ruiter. Door het paard met een Thiedemann te beletten om het hoofd omhoog te brengen, gaat het paard beslist niet in een ontspannen houding lopen. Het lijkt misschien beter, het is beslist niet beter.
Als je de Thiedemann gebruiikt voor veiligheid, dan is daar niets mis mee. Het uitstrekken van de hals als een telescoop, het openen van de keelgang en het afkauwen van het bit bereik je hier niet mee op de goede manier. Je zal het paard meer onder moeten laten treden, voltes rijden, stelling vragen en goed om je been heen laten buigen. Het strekken van de hals komt uit het goed onderbrengen van de achterhand. Als je de rug sterker wilt maken zul je overgangen moeten rijden binnen een gang en tussen gangen. Je kan ook cavaletti gebruiken, of balkjes op de grond. Het paard moet dan de benen beter gebruiken en daarmee ook de rug. Ik begin meestal met longeerwerk. Uit het longeren van het paard haal ik de informatie die ik nodig heb om te bepalen wat er aan de hand is, daarna maak ik een longeer programma met oefeningen om de problemen te verminderen of te elimineren, daarna begin ik pas met rijden. Als ik twijfels heb over pijn, irritatie of beperkingen, dan laat ik eerst een DA komen om medische problemen uit te sluiten. De DA doet alleen paarden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:45

de tiedeman zou ik heel ver weggooien want die doet meer kwaad dan goed Bloos!
als een paard met z'n hoofd in de lucht loopt (dus z'n rug weg drukt)geeft ie duidelijk aan dat er iets zeer doet. b.v. rug, hals, tanden (hoe lang is het geleden dat ie naar de tandarts geweest is)
of een slecht passend zadel (kan ook een martelwerktuig worden)
9 van de 10 zadels passen niet goed (helaas.. maar waar!!)en soms hebben paarden daar behoorlijk veel last van
praten kunnen ze niet dus gaan ze staken ,zwiepen met de staart, rug wegdrukken,knarsen enz.
dat is voor een paard de enige manier om te laten merken dat er iets aan de hand is!!
ik zou het paard eerst goed na laten kijken door een tandarts ,osteopaath, chiropractor, fysiotherapeuten en daarna door een goede ruiter een aantal weken laten trainen zodat ie de goede spieren weer leert te gebruiken
want dat ie met z'n hoofd naar beneden loopt (door de tiedeman)
wil nog niet zeggen dat ook z'n rug gebruikt
met de tiedeman ben je nog geen stap verder
eerder een stap terug want zo rijd je hem nog vaster Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:42

De thiedemann, tja wat zullen we daar eens van zeggen.
Net zoals met iedere hulpteugel beduvel je jezelf met zon teugel oke het is veilg als rem, als hij doet het hoofd niet verder omhoog en dergelijke.
Maar in principe als je gewoon goed van achter naar voren rijd heb je dat niet nodig.
De vraag is waarom drukt het paard de rug weg. Komt het omdat jij nog veel moet leren, hij een zere rug heeft of gewoon niet juist getraind is.
Voor het sterrenkijken kun je wel een slof eraan knuppen of een thiedeman of wat dan ook maar het is een symptoomoplossing je bereikt er niks mee want hulpteugel weg kop in de lucht.

Hoe nu verder. Je moet leren dat je de 8hand van het paard activeert. Als de 8hand onder komt komt derest vanzel. Niet denken aan voor op mij part loopt hij met het hoofd op de maan jij rijd hem van achter naar voor. Veel overgangen om het sterker te maken. Dan komt voor vanzelf.
Dus mijn adviies weg met die hulpteugels en rijd hem van achter naar voren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:39

Inderdaad het zadel e.d. eens na laten kijken. En het kan inmiddels best zo zijn dat er ook een flinke onderhals gekweekt is met de thiedemann. Ook dat is dan weer moeilijker om te corrigeren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 09:37

bedankt voor de tips! en met slof rijden daar ga ik me nooit aan wagen.

de eigenaresse heeft 2 x iemand naar haar rug laten kijken,
ze heeft een gevoelige rug.
dat merk je ook als je haar borstelt.
daarom rijden we ook met een gelpad.

verder durf ik er niets van te zeggen tegen haar, om nogmaals
iemand te laten kijken en naar het zadel te laten kijken.

ik heb wel eens eerder commentaar/ suggesties gegeven,
en ze zei laatst dat dat haar heel erg pijn heeft gedaan, omdat
ik haar het gevoel had gegeven dat ze niet goed voor haar paard
zorgt en haar goedheid in twijfel breng, terwijl haar paard haar alles
is en ze de gezondheid van het dier voorop heeft staan
(het paard ziet er ook heel goed uit).

verder is het een draver, die veel op de baan heeft gelopen en
ik weet niet hoe het daar aantoe gaat maar daar zou het ook aan kunnen liggen.

de eigenaresse heeft haar toen gekocht toen ze net zadelmak gemaakt was,
en we zijn haar nu dus aan het trainen...

we hebben het er gister nog even over gehad en ze wil toch liever
dat ik een thiedemann gebruik, omdat ze de rug wil sparen...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:43

Paard is gevoelig op de rug maar toch alles doordrukken? Tja, dan kan je er omhangen wat je wilt maar ben je vooral bezig met symtoombestrijding ipv de oorzaak aanpakken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:54

Ik rijd ook met een Thiedemann. Dit omdat Liekie veel verzet toont de laatste tijd (uitproberen). Liekie steekt zijn neus omhoog, en dan bedoel ik ook echt omhoog. Zijn neusgaten zijn het hoogste punt en dus niet zijn oren ofzo...
Ik gebruik hem echter niet om zijn rug te gebruiken of hem 'in de krul' te krijgen, puur zodat ik hem kan stoppen als hij weer zijn kuren heeft.
Het zorgt er dus voor dat hij zijn hoofd niet meer in de lucht kan steken...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:07

Citaat:
verder is het een draver, die veel op de baan heeft gelopen en

Kijk hier heb je al een beetje een antwoordt.

Ik zie dit soort dingen heel vaak bij dravers, het zijn immers geen rijpaarden maar dravers.
Deze zijn vaak heel stug. En toch zijn er mensen die er dan een dressuur paard van willen maken.(begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen mensen met dravers maar soms vragen deze mensen dingen van de dieren die in weze lichamelijk gewoon niet kunnen).

Staat het dier nog wel eens voor de wagen? Een goede wagen is een goede manier om de rug sterker te maken.
Een sterkere rug verkrijg je ook door de buikspieren te trainen.
Om deze te trainen gooi ik ze aan de dubbele.longe.

Misschien wat minder gefixeerd zijn op de hoofdhouding en wat andere oefeningen erbij pakken.....hoofd links recht vragen, veel voltes.

Maar voorals nog als het dier echt zo'n gevoelige rug heeft is het dan nog wel eerlijk?
Dravers die lange tijd op de baan hebben gelopen mankeren vaak ook wat(slijtage).

Hoe loopt ze zonder ruiter en zonder zadel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:29

Ik zou toch echt een keer naar dat zadel laten kijken, en de rug. Misschien heeft ze wel last van kissing spines. Een gelpad om rugproblemen te verdoezelen? Ik had dat ding al lang weggekeild. Een gelpad kan namelijk ook niet een niet-passend-zadel weer passend krijgen.

Wat ik zou doen:

1) fysio erbij halen.
2) er een westernzadel opleggen
3) als dat verandering geeft: kijken naar een ander dressuurzadel....

Thiedemann zelf vind ik geen probleem, maar lichamelijke problemen moeten worden uitgesloten.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:01

Als je de Thiedemann voor de veiligheid gebruikt, is dat geen probleem.
Je moet het paard dan wel met lange teugel kunnen en durven rijden. Immers dan werkt de Theidemann niet in.

De Th. kun je verkeerd gebruiken door met te korte teugels of met een verkeerde instelling (die vaak voorkomt) te rijden. Dat heeft geen heilzame uitwerking op de rug en het op de goede manier dragen van hoofd en hals.

De ruiter en de eigenaar kunnen het dus wel goed bedoelen, maar het resultaat is dat het er niet altijd beter van wordt.

Het idee om een draver te gaan gebruiken als rijpaard hebben veel mensen. Als je een draver wilt "ombouwen" naar een rijpaard, dan moet je wel weten waar je aan begint en hoe je dat moet doen. Je moet dat dus kunnen. Als je het niet eerder gedaan hebt of als je rijervaring beperkt is, zou ik een ervaren ruiter inschakelen om te helpen.

Als je met het paard aan de gang gaat, moet je kunnen aannemen dat: 1. er geen medische problemen zijn 2. er geen pijn of hinder veroorzaakt wordt door zadel en hoofdstel en 3. de ruiter het paard niet belemmert in de bewegingen. Als hieraan niet kan worden voldaan, zou je er niet aan moeten beginnen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 17:22

jeetje, ja ik heb zelf dus geen verstand van dravers.

het is mijn bijrijdpaard...

ik denk dat ik misschien heel voorzichtig eens met de eigenaresse
moet gaan praten, want het laatste wat ik wil is het paard pijn doen
en naar de vernieling helpen en ik denk dat de eigenaresse er hetzelfde overdenkt.

hoe moet ik dat dan aanpakken? eerdere commentaren heeft ze dus
als heel erg aanvallend opgevat en ze heeft gezegd dat ze het allerbeste met haar paard voorheeft en dat ik haar goedheid dus
in twijfel breng en dat dat haar heel veel pijn heeft gedaan, en wie denk je wel dat je bent om mij te bekritiseren?

misschien moet ik het er maar een x met de instructrice overhebben
en kan zij het aankaarten bij de eigenaresse...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:17

Er komt echt wel iets bij kijken om van een draver een rijpaard te maken. Je kan voorstellen om de instructrice en de eigenaar een plan van aanpak te maken en dat er een trainingsschema voor het paard wordt opgestelt. Je hebt dan realistische doelstellingen, die altijd kunnen worden bijgesteld. Ook kan er rekening gehouden worden met de rijervaring van de eigenaar en de bijrijdster. Daarnaast kan de instructrice "huiswerk" geven, waarmee de eigenaar en bijrijdster aan de slag kunnen. Uit dat trainingswerk blijkt dan dat het paard vooruit gaat of niet. De instructrice kan dat dan beoordelen in de rijles en bepalen wat er weer moet gebeuren. Op die manier houd je de vinger aan de pols en kan er minder mis gaan. De inhoud van de diskussie beperkt zich dan tot de kern van de zaak en de gevoeligheden die mee kunnen spelen, omzeil je er mee.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:14

Als je zelf beter wilt leren rijden, zou ik op een rijpaard gaan rijden en daarbij goede instructie nemen. Als je redelijk tot goed kan rijden is bijrijden geen probleem. Als je goed kan rijden, wordt je vanzelf gevraagd. Je kan dan ook ervaring met meer paarden opdoen en je ervaring uitbreiden. Dan is het ook leuker en eenvoudiger om met een draver aan de slag te gaan. Het gaat dan ook niet tenkoste van je eigen rijtechniek. Als je daar te vroeg mee begint, leer je ongemerkt te veel verkeerde dingen aan. Dat is lastig voor het paard, maar ook voor jezelf. Verkeerde dingen leren je heel moeilijk af. Dat is vaak meer een gevecht tegen jezelf dan iets leuks bijleren. Op een goede basis kan je zelf verder bouwen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:14

Er lopen hier in de omgeving heel wat dravers die bereden worden. De meeste amazones reden op een rijpaard redelijk tot goed. Als je ze op een draver ziet rijden, lijkt het niet meer op recreatief- of dressuurrijden. Zelfs de basis van het rijden wordt niet meer goed gedaan. De meeste amazones jagen de paarden over het tempo in draf, de hals strekken en laten zakken doen ze pas als ze er bijna bij neer vallen. Bij een echte draver duurt dat even. Pling Uit ontspanning de hals strekken en het hoofd laten zakken zie je niet. De hele training van een draver naar rijpaard wordt vaak verkeerd opgepakt. Dat is heel jammer. Die dravertjes worden goedkoop gekocht, het gevolg is een lange moeilijke weg om er een redelijk rijpaard van te maken. Als je een draver als redelijk rijpaard wilt gaan gebruiken, moet je weten waaraan je begint, het ook zelf kunnen doen of het uit handen geven aan iemand met meer ervaring. Dat is beter voor het paard en voor de minder gefrustreerde ruiter.