angst in de galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eleonora

angst in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:09

ik rijd altijd op een vast manegepaard.Nou ben ik een half jaar geleden erag gevallen in de galop,en nou ben ik nog steeds bang om op dit paard te galopperen.Alles gaat goed,de hele les kan ik er mee lezen en schrijven,maar zodra het galoptijd is dan breekt het zweet mij alle kanten uit Ik kan me dan gewoon niet meer ontspannen,supererg!!!
Mijn instuctrice zegt dat ik het gewoon moet doen,maar ik ben bang dat als ik er weer aflig,dat ik nooit meer op een paard stap.Hoe bouw ik het nou weer op????

secricible

Re: angst in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:20

goh, hoe herkenbaar. Precies hetzelfde probleem gehad, dat ik viel van een pony in de galop. Reed nog maar net galop, dus dat ging al heel goed.

Heb eerst een hele tijd niet meer gegallopeerd, ben daarna gegaan op de sloomste pony van de hele manege, echt een klier onder het rijden, dat wel, zodra hij niet achter de rest aan mocht en dan in de galop gewoon achter de ruiter voor me gebleven en in een heel rustig tempo op die pony gegallopeerd, heel lang zo gedaan,g eloof wel3 maanden. Daarna stapte ik toch maar op een andere pony, die een stuk sneller was. Vanaf dat moment geen problemen meer gehad.
Longe is misschien ook een optie?

Dikkie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:22

Dit probleem heeft een vriendin van mij ook gehad en die heeft zitlessen genomen op dat paard. Gewoon weer een aantal lesjes aan de longe. Het heeft bij haar erg geholpen. Kan ook geen kwaad voor je zit, zeker als je onzeker bent!

Succes er mee, en ik hoop dat je erover heen komt!

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:59

ja die zitlessen zijn wel een optie ja.Ik heb het alleen op dit paard.Hij word ook wel slingerharrie genoemd,vandaar.Verder is hij pefekt om op te rijden.Mijn instructrice adviseerde mij om een keer met mijn ogen dicht te rijden Sigaar Maar volgens mij komt dat helemaal niet goed. Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:35

Ik heb dit probleem ook gehad, ook bij 1 pony, toen ik nog op de manege reed. Toen heb ik er een hele tijd niet op gereden, een paar maanden wel niet. Toen ging ik er weer op, heb toen nog een hele tijd niet gegalopeerd, en toen toch maar de stap gezet. En ik vond het geweldig, ik herinnerde me ineens weer hoe lekker hij zat, en hoe erg ik het gemist had Lachen

Dikkie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:42

Met je ogen dicht?! Nee dat lijkt me ook niet zo prettig als je al bang bent. Enige voordeel is misschien dat je, als je valt, de grond niet op je af ziet komen Clown

Met ogen dicht kan heel ontspannen zijn, maar ook erg gevaarlijk lijkt me.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:56

als ik ga galoperen dan pak ik alleen 1 lange zijde,want die hoeken,daar zit het probleem,hij snijd ze af en niet zon klein beetje ook.(.Bij mij dan)Zo ben ik er toen ook afgedonderd.ik verloor mijn evenwicht.Wie kan mij nog 1 keer uitleggen wat ik moet doen om hem wel door die hoeken te rijden?Bij een ander paard lukt het mij wel. Verdrietig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:06

binnenbeen buiten teugel.

(om m door de hoek te krijgen) en niet opgeven. Gewoon die hulpen blijven geven tot ie t doet.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:14

Ik ben er ook zo eentje die er twee keer in galop ongenadig is afgestuiterd. Party!! Toen ik weer kon gaan rijden ben ik begonnen met een aantal zitlessen (prive), puur om mijn stabiliteit te verhogen. Ik rijd nu ook met wat langere beugels. Verder heb ik eerst een tijd op een ander (rustiger) dier gereden, zelfs pas na een paar maanden voor het eerst weer gegaloppeerd toen ik overtuigd was dat mijn zit stabiel was. Daarna steeds verder opbouwen naar degene waar ik afgevallen ben. In eerste instantie zelfs met een beugelriem los om de hals gereden als noodstop. Niet dat ik het toen nog nodig had.

Wel effe doorbijten, maar het is het waard.... Pling

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:33

Als jij bang bent moet je instructrice jou nooit 'dwingen'
Neem de tijd voor het vertrouwen terug te winnen in de galop.
Dan maar een tijdje niet galoperen.
Rustig opbouwen bijvoorbeeld eerst aan de longe of op een heel braaf, fijn galoperend paard/pony.

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:59

goh ik hoop dat dit mij nooit overkomt, angst in galop!

ben het met de bericht hier boven eens!!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:22

Als je het wel graag wilt maar elke keer zo gespannen wordt, probeer dan gewoon nergens bij na te denken. Probeer al je negatieve gedachten om te zetten in positieve. Als je gaat denken hoe eng het wel niet is, gewoon denken hoe gaaf het is om te galloperen! Ga desnoods een vrolijk liedje fluiten ofzo, daar ontspan je zelf door en als jij ontspannen bent is je pony dat ook!

Rebbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:47

eleonora schreef:
ja die zitlessen zijn wel een optie ja.Ik heb het alleen op dit paard.Hij word ook wel slingerharrie genoemd,vandaar.Verder is hij pefekt om op te rijden.Mijn instructrice adviseerde mij om een keer met mijn ogen dicht te rijden Sigaar Maar volgens mij komt dat helemaal niet goed. Haha!

Ik heb ook een keer aan de longe gereden met mijn ogen dicht, op een paard dat niemand ooit aan de teugel kreeg. Toen ik erop zat, dit was ook voor mijn zit, moest ik mijn ogen dicht doen. Dit is zo'n heerlijk gevoel, je kunt dan echt meegaan in de beweging van het paard. En verrek, hij liep aan de teugel!!! Zeker eens proberen met je ogen dicht!!!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 01:05

Ze zeggen niet zomaar dat je er weer op moet gaan zitten als je er af valt. Knipoog
Snap je angst heel goed en dat je het niet prettig vindt om dan weer te gaan galoperen. Vraag anders gewoon om een privélesje galop, op een rustige pony waarin jij vertrouwen hebt.. Als je je probeert te onstpannen helpt dat ook al goed. Als je ontspannen op je paardje zit en je paardje vertrouwt, en gwoon rustig de hulpen geeft....... is er niks aan de hand Knipoog

komt wel goed, ben je zo overheen

questie van doen en als je niet durft een privélesje nemen

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:39

mijn paard heeft erge moete mel de galop.
een keer ben ik met haar overdekop gegaan, ik lag er net niet onder, ze ging door haar voorbenen heen.

de 2de keer zakte ze ook door haar voorbenen heen, ze kon haar evenwicht nog houden, maar daadoor zwiepte ze mij voor haar benen, waardoor ik los moest laten en eronder kwam.
was beurs, en het was geen pretje.
hoef op mn hoofd en op mn borst gehad.
ik heb me zelf in het zadel gehezen, en ik ben gaan stappen.
omdat ik alleen was, heb ik een vriendin gebelt.
ik heb er over gepraat, Huilen
ik zat trillend op mn paard, en ik durfde er haast niet meer af, ik was echt bang.

dat praten heeft mij eenorm geholpen.
ik ben heel veel gaan longeren, omdat ik bang was.
dat longeren geeft je kennis over het ritme van je paard.
ik zag haar ritme in galop, en ben er op gaan zitten.
eerst stap p de volte, toen draf, en toen zat ik opeens in de galop.
heerlijk weer.

dit is mijn ervaring, hoop dat je er iets aan heb.
ik ben nogal een waaghals.
je paard moet je vertrouwen geven, geen angsten.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:21

Inmiddels heb ik een eigen paard en ik denk dat ik met de galop idd aan een longeerlijn begin,puur voor het gevoel.Dan kan ik mij daar op concentreren,en de rest komt dan (hoop ik ) wel. Haha!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:45

Eleonora, ik weet precies hoe jij je voelt.
Ik ben zelf ook van mijn - overigens superbrave - maar wel heel grote paard afgevallen in galop en heb sindsdien niet meer gegegaloppeerd.
De laatste tijd zelfs niet gereden, maar niet om die reden.
Ik ben nu aan het longeren en daar geniet ik enorm van. Straks als ik weer een zadel heb, dan ga ik er weer op, maar wel op mijn manier.
Zitlessen dus, eventueel net zolang tot ik het idee heb dat ik echt goed zit. Van daaruit ga ik uitbouwen op mijn eigen tempo en natuurlijk met begeleiding. Ik ga geen dingen doen die ik niet durf; dan maar even nog niet galopperen. Ik probeer te gaan genieten van de dingen die ik leer en van de dingen die steeds beter gaan.
M.a.w. ik probeer het positief te benaderen en ik moet en hoef niets te doen wat ik niet durf.
Ik vetrouw erop dat jij en ik allebei over onze angst heenkomen.
Veel sterkte gewenst en vooral heel veel plezier.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:27

Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij mij komt het niet door een val maar domweg omdat ik ongeveer 2 jaar lang niet op een galopperend paard heb gezeten. Mijn paard had een peesblessure en toen ze opgeknapt was, was ik bang om te galopperen omdat ik dacht dat het een te grote belasting voor d'r zou zijn. Nu rij ik ook op een manege, op manegepaarden, om wat beter te leren galopperen. Ik galopeer wel maar zit ongelooflijk gespannen. Ook niet goed. Hopelijk als ik het vaker doe, gaat het vanzelf weer over....geen idee. Ik ben er nu al anderhalf jaar mee bezig, met dat lessen. Er zit al iets verbetering in maar niet veel.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:34

Neem inderdaad zitlessen anders, of probeer eerst rustig met iemand die je paard en jou kan longeren op gemakje. Zodat je eerst kunt concentreren op jezelf en op je zit, zodat je niet zo gespannen bent, degene die longeert kan dan jouw paard beetje in de gaten houden en eventueel aanwijzigingen geven. Bouw dit gewoonweg rustig op om weer vertrouwen in elkaar te krijgen. Neem je tijd ervoor.
Succes

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 18:03

ja,daar heb ik moeite mee,en concentreren op mijn zit en het paard onder controle houden.Ik ben gewoon bang dat hij niet naar mij luistert,en daardoor zit ik er als een plank op,waardoor het paard ook nerveus word. Slapen Slapen

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:25

Het is dus een cirkel die je op de een of andere manier moet verbreken..

Omdat je eraf bent gevallen ben je bang om te galoperen. Je paard voelt dat je angstig bent en doet daarom waarschijnlijk vervelend waardoor jij nog banger wordt...
Tja, het eerste wat je moet doen is van je angst om te galoperen afkomen.

Ga op ponies die jij wel vertrouwt met galoperen. Probeer je vertrouwen en het 'galopeergevoel' weer op te bouwen.
Zodra je weer voldoende vertrouwen in jezelf hebt om op die 'vervelende' pony te gaan, doe dit dan idd eerst aan de longeerlijn.
Als dit weer goed voelt kun je het weer los proberen.

Vell suc6, en maak je maar niet druk. Iedereen is weleens bang, zelfs de meest ervaren ruiters! Knipoog Haha!