Niet gewenste wissels!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Niet gewenste wissels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 10:33

Ik heb mijn paardje nu 4 maanden ongeveer, hij heeft hiervoor M1 gelopen bij zijn vorige eigenaresse.
Na 2 wedstrijd zitten we op B+5 maar thuis trainen we L / M Niveau.
Eigenlijk alles gaat heel goed, Schouderbinnenwaarts, Middendraf, Strekken, Contragalop gaat super.

Nu zijn we dus van de week begonnen met wat wissels, om te kijken hoe dat gaat. En nu na 3 dagen springt hij ze heel fijn als hij fijn verzameld galloppeerd.
Maar nu vind hij het wel heel leuk worden. Clown

Zodra ik van de hoefslag af galloppeer, bijvoorbeeld op de 2e hoefslag wil hij wissels gaan springen. Dan gaat hij al helemaal verzamelen en gaat hij lekker drammen.
Ik ben dus nu weer hard aan het oefenen dat hij toch echt op mij moet wachten tot hij mag overspringen. Veel over de tweede hoefslag gallopperen en ook contra galop over de 2e hoefslag, zodra ik hem uit zichzelf voel verzamelen drijf ik hem door naar middengalop, waarna ik hem daarna weer rustig terugneem naar een normale handgalop.

Hebben jullie nog tips?

Remember

Re: Niet gewenste wissels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:52

Ik denk dat je zo wel goed bezig bent om het op te lossen, verder zou ik wachten met 'wissels oefenen'. Zo af en toe is een keertje een wissel meepakken kan geen kwaad als hij het leuk oppakt, maar nu gaat het zeg maar de verkeerde kant op terwijl je je nog helemaal niet bezig hoeft te houden met die wissel.

Áls je een wissel spring echt laten wachten, laat hem ook is een keer doorverzamelen en dan niet wisselen, dus niet altijd wegrijden als je geen wissel wilt, hij moet ook leren bij je te blijven en níet wisselen. Verder zou ik me als ik jou was meer met de contragalop en eventueel een eenvoudige wissel bezighouden, daar heb je op dit moment namelijk meer profijt van. Dat hij die wissels springt is mooi meegenomen, kun je daar verder op gaan oefenen tegen de tijd dat het Z in zicht komt Knipoog

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 11:35

Oke bedankt! Lachen
Het was ook inderdaad meer even kijken hoe het oppakt. Omdat hij de contragalop zo makkelijk doet, ik kan alle figuren rijden die ik wil in de contragalop. Mijn instructrice vond het beter als hij dan de wissels ook kent inplaats van dat hij alleen de contra kent, dan heeft hij het ongeveer gelijk geleerd en hoef ik over een tijd niet aan hem te leren dat er meer dan contra is. Knipoog

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:57

Ik zou inderdaad wachten met wissels oefenen, want je hebt ze nog lang niet nodig. Mijn paardje kon de wissels toen ik haar kreeg ook hardstikke goed aangezien ze altijd gesprongen heeft. Zelf heb ik de wissels achterwege gelaten tot ik Z1 + 10 was om grapjes te voorkomen in mijn contra galop.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:30

zoals al gezegt is...geen wissels meer rijden, wat ik zo wie zo niet snap is wanneer je zelf nog B start je al bezig gaat houden met wissels, dit kan averechts werken en als je in de M terecht komt geeft het alleen maar problemen.
ik denk dat je, je meer bezig moet houden met de B en L1 oefeningen en bewaar de rest voor later.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:39

Als je goeie oefening wil hebben om je paard op jouw te laten wachten in de wissels, kun je contragalop gaan doen en op volte zetten in contragalop. Je houd je binnenbeen naar achteren (als je in contra zit op volte) en je buitenbeen op singel en ga voorzichtig je paard naar binnen buigen via stelling. Op moment dat je voelt dat je paard lekker naar gaat lopen en klaar is voor wissel, verleg je je binnenbeen naar voren en je buitenbeen naar achteren en je paard zal juist wisselen. Dat is goeie oefening om je paard op jou te laten wachten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:15

Op zich los je het probleem zo heel goed op Haha! Haha! Haha!

Alleen ga ik met Judithh mee, en zeg wacht..... wacht met wissels tot je ze echt moet oefenen........ neemt niet weg dat je zo nu en dan best wel eens een wisseltje kan springen hoor, maar je moet ze niet daadwerkelijk oefenen Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:19

gijsenkim schreef:
Alleen ga ik met Judithh mee, en zeg wacht..... wacht met wissels tot je ze echt moet oefenen........ neemt niet weg dat je zo nu en dan best wel eens een wisseltje kan springen hoor, maar je moet ze niet daadwerkelijk oefenen Haha!

Precies niet blijven focussen op de wissels. Goed contragalop oefenen en op veel verschillende plaatsen KEERTJE wisselen als het goed aanvoelt. Ik gaf hierboven alleen aan een goeie oefening wachten van paard voor wissels Haha! .

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:00

Bets schreef:
Als je goeie oefening wil hebben om je paard op jouw te laten wachten in de wissels, kun je contragalop gaan doen en op volte zetten in contragalop. Je houd je binnenbeen naar achteren (als je in contra zit op volte) en je buitenbeen op singel en ga voorzichtig je paard naar binnen buigen via stelling. Op moment dat je voelt dat je paard lekker naar gaat lopen en klaar is voor wissel, verleg je je binnenbeen naar voren en je buitenbeen naar achteren en je paard zal juist wisselen. Dat is goeie oefening om je paard op jou te laten wachten.

Ik mag dit juist niet doen van mijn instructrice als ik haar goed begrepen heb.
Hij moet op het omleggen van mijn benen omspringen, en doordat ik mijn buitenbeen naar achter leg, hoort hij achter als eerste om te springen. En niet eerst omstellen en daarna omspringen, hij moet recht zijn.

Nog even voor de duidelijkheid;
De contra zit er al goed in en de rest ook. Dan zie ik het probleem niet zo waarom ik hem niet goed voor elkaar kan hebben ook al rijd ik "nog maar" in de B met hem. Ik moet er toch in beginnen.
Het is ook niet dat we het fanatiek gaan oefenen, maar het moet er wel inzitten dat ik het over een tijd verder op kan gaan pakken. Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:11

Je paard houd gewicht naar binnen op volte, als je hem eerst over laat spring, zal paard naar binnen springen en is hij juist niet recht. Altijd eerst paard omstelling naar de richting waar paard naar toe moet, anders kan binnen achterbeen er niet onder komen. Haha! En zal paard niet goed overspringen. Geloof me ik heb er ervaring mee en het werkt. Ik werk alleen maar aan rechtrichten, het recht zijn enz. Werk via klassieke methode.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:36

Ik heb ook geleerd dat je juist door het paard in de correcte stelling te zetten het paard gaat rechtrichten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:52

poes schreef:
Ik heb ook geleerd dat je juist door het paard in de correcte stelling te zetten het paard gaat rechtrichten.

Ja rechtrichten doe je al voor de wissels, want anders zal paard niet juist wisselen (vaak in 2 delen). Alleen een rechtgericht paard laat zich buigen in beide zijdes Haha! en zo zal de wissel in 1 sprong goed zijn.
Wat ook goeie oefening mocht zijn (beetje off topic) een diagonaal pakken en paard op laten schuiven naar hoefslag, dus stel dat je in rechter galop zit neem je de diagonaal, eerst buig je je paard naar links zonder je benen te wisselen, vervolgens laat je paard richting hoefslag opschuiven (zie het beetje als wijkend achtig, maar dat is het niet, dit even voor de duidelijkheid) dan komen zowel linkervoorbeen als linkerachterbeen goed achter elkaar en zal paard goed gaan wisselen op moment dat je benen omlegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:09

als je nu begonnen bent met wissels kun je er beter op dooroefenen. Waarom zou je het nu weer laten liggen, alleen maar omdat je nog geen wp voor het Z2 hebt Verward Koe

Heel veel wachtoefeningen rijden, zoals hierboven omschreven. Zoek de situaties steeds op waarin hij zelf wil wisselen en laat hem dan heel bewust niet wisselen. Blijf zelf heel duidelijk in je hulpen om de 'goede galop' te handhaven.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:43

Zep schreef:
als je nu begonnen bent met wissels kun je er beter op dooroefenen. Waarom zou je het nu weer laten liggen, alleen maar omdat je nog geen wp voor het Z2 hebt Verward Koe

Heel veel wachtoefeningen rijden, zoals hierboven omschreven. Zoek de situaties steeds op waarin hij zelf wil wisselen en laat hem dan heel bewust niet wisselen. Blijf zelf heel duidelijk in je hulpen om de 'goede galop' te handhaven.

Ben het met het bovenstaande eens. waarom hiermee stoppen en het later weer moeten overdoen.
Gewoon die wissels verder aanleren zodat je paard het echt op jouw hulp doet. hiervan wordt je contragalop beter.

Gewoon lekker verder oefenen tegen de tijd dat je contra in de proef moet doen kun je het allbei