heet na galoppere?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieselot

heet na galoppere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:51

ik heb pas mn paard na 2 jaar stilstaan weer langzaamaan opgepakt,en het gaat echt weer supergoed, ze is super aan mn been en wil graag werken, maar ze is wel redelijk rustig,zoveel te beter vind ik, zolang ze goed aan mn been is,
maar wat ik wel merk is,dat nadat we galoppere, ze echt heel heet wordt als we trug een overgang maken
Nadat ik een tijdje alleen maar stap-draf overgangen heb gemaakt, wordt ze weer wat rustiger,
dus nu probeer ik zoveel mogelijk overgangen naar galop te maken, zodat ze beseft dat het een gang zoals draf en stap is,doe ik hier goed aan?maar dan nog blijft ze overijverig...
als iemand anders er opgaat, vlak na een galop, doet ze dit niet en is ze zelfs moeilijk vooruit te krijgen, en dan ga ik er weer op en dan wordt ze weer heet, het is niet zo dat ze onder mij uit wil lopen, ze wil gewoon heel graag lopen! aan de ene kant ben ik er ook wel blij mee, aan de andere kant vind ik dat ze moet leren ook rustig te blijven na galop, dus wil ik wel weten wat jullie ervan vinden hoe ik dit moet oplossen Lachen het is overigens wel niet zo dat ze niet meer controleerbaar is hoor

Pikolino

Re: heet na galoppere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:15

heb je haar misschien een keer een harde schop of tik gegeven?
(eerlijk Tong uitsteken ) want als ze bij andere niet zo heet is....

anders zou ik gewoon zoveel mogelijk overgangen blijven rijden zodat ze het leert want er zit natuurlijk wel veel tijd in voordat het beter word Knipoog

ennum mag ik vragen waarom je der 2 jaar stil hebt laten staan Bloos ?

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 22:27

eerlijk..? Tong uitsteken neenee, ze heeft nog nooit iets echt misgedaan dus heb haar ook nog nooit moeten straffen, en zomaar zou ik zoiets nooit doen, daarvoor ben ik er veel te gek op Lachen maar bij iemand anders wil ze gewoon niet vooruit, en doet ze heel moeilijk en is ze liever lui dan moe, ze is dan ook redelijk gespannen terwijl ze dat niet is als ik er op rij dus ik denk niet dat het ligt aan iets waardoor ze bang van me is ofzo.. ik heb haar zelfs nog nooit een zacht tikje moeten geven

ze stond zo lang stil omdat ze eerst een rustpauze heeft gekregen en daarna een veulen,daarmee Lachen vond het niet erg zinvol om tussen die rustpauze en het veulen haar aan het werk te gaan zetten, als ze daarna toch weer stilstond

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:57

Je geeft zelf aan dat ze bij jou wel doorrent en bij anderen niet.

Lijkt mij dan dat het probleem bij jou ligt. Waarschijnlijk geef je haar het idee dat ze moet blijven racen na de galop. Probeer voor jezelf eens na te gaan waar dit mogelijk vandaan komt en probeer eens na de galop direct (zo vlot mogelijk) terug naar de stap te komen.

Dan denk jij terug en dat zal ook invloed hebben op je paard.

Lijkt me dat je hier goede begeleiding bij nodig zal hebben. Dus neem les Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:03

Als het in jou zit, is het makkelijk. Gewoon na het galopperen STOPPEN. Even een rondje aan de hand wandelen, en dan er weer op en opnieuw beginnen. Als je dat een paar dagen gedaan hebt, alleen maar even stoppen na het galopperen, rustig ademhalen en dan weer verder, en daarna kun je het af met een adempauze in stap. Je moet zelf gewoon weer even rustig worden en je zit en armen weer ontspannen! even kletsen met iemand kan ook geweldig helpen. Vriendin aan de kant zetten en na het galopperen een gesprekje houden, het liefst over iets lolligs.
Paarden voelen heel goed spanning en ontspanning aan...

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 13:43

hmm, ja het ligt wel aan mij, want ze heeft echt een gouden karakter
maar ik denk dat ik me mss beetje verkeerd heb uitgedrukt, want het is niet zo dat er geen controle meer is, ze reageert heel goed op een ophouding en zit, en als ik bvb van galop naar stap wil doet ze het ook direct, het is dan ook geen groot probleem, maar het is gewoon dat als ik alleen maar galop of uitgestrekte draf of iets dergelijks denk, dat ze het al doet, en dit is natuurlijk ook wel wat ik wil bereiken, maar evengoed na stap en draf (ze is dan ook wel goed aan mn been maar toch niet dat ze al bij een gedachte vooruit gaat...)
maar ze gaat zeker niet rennen ofzo..

@ lusitana: ja ik heb eens vlak na de galop er een vriendin opgezet die met haar wat ging stappen en draven, om te zien wat ze dan doet, en toen deed ze heel koppig en was niet vooruit te branden, en heel gespannen, en ik dacht van als ik er nu op ga, gaat ze ook heel lui zijn, maar ze wou weer dadelijk vooruit en was weer heel ontspannen, dus dit helpt tot nu toe nog niet...
maar zoals ik al zei is het ook geen groot probleem, en mss eerder een luxeprobleem maar ik vind dat ze "constant" moet blijven, als je weet wat ik bedoel (ben niet zo goed in iets uitdrukken Bloos ) toch bedankt voor jullie tips, en ga ze nog wel eens proberen! Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:25

Geen ander er op laten, want dat helpt JOU niet. Als je paard zo goed op je gedachten reageert (en zo werkt het bij de meeste paarden), kun je gewoon het ideale plaatje in je hoofd nemen. Dus gewoon je zelf inbeelden dat je dan na die galop weer in een prachtig rustig drafje rijdt... Probeer in alle gangen trouwens goed een ritme te houden. Tik-tok-tik-tok in draf, of in galop, patapam, patapam. En dan ga je weer terug naar die tik-tok.
Wat doet je paard als je het de hals laat strekken na het galopperen, of tijdens het galopperen? Daar kalmeren ze meestal ook van. De meeste ruiters durven galopperende paarden niet de hals te laten strekken, maar er zijn maar weinig paarden die dan harder gaan, de meeste komen terug in tempo.
Op de volte weer in draf zetten en meteen door een S van hand veranderen brengt ze ook weer op een normaal tempo (anders raken ze uit balans).
enfin, misschien heb je hier nog wat aan.

Succes.

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 19:36

oke bedankt, ik denk wel dat ik hier wat aan heb, ga het ook zeker uitproberen! Ja