Meebewegen in de galop: afleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Meebewegen in de galop: afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:58

Ik rijd Amo nu een jaartje, en in het begin was hij niet vooruit te branden. Zeker in de galop moest in ontzettend veel moeite doen om hem erin te krijgen en te houden. Met mijn zit moest ik heb naar voren duwen om meer sprong te laten houden, en moest hem blijven aansporen.
Inmiddels springt hij aan op een kleine hulp, en is hij erg voorwaarts. Maar ik blijf zo raar meebewegen met hem Lips are sealed Ik duw niet meer met m'n zit, maar mijn bovenlijf beweegt ongelooflijk heen en weer. Zo erg dat het zelfs mijn vader opvalt ( = paardenleek).
Ik had dit vroeger niet, dacht er ook niet over na, ik zat gewoon stil. Nu ben ik er steeds meer op aan het letten, maar het is moeilijker dan ik dacht. Als ik dan eindelijk denk dat ik redelijk stil zit, kijk in naar m'n schaduw en beweeg ik nog mee Lips are sealed

Heeft er iemand nog (bruikbare) tips, behalve dan heel veel oefenen?

Askja

Re: Meebewegen in de galop: afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:45

Begin met een klein beetje verlicht te zitten in galop en stabiliseer in die verlichte zit je bovenlichaam. Dan ga je langzaam steeds meer rechtop en in het zadel zitten. Maak je daarbij lang en blijf voor je kijken, zak niet in elkaar. Hou je bekken stil, dus niet 'je zadel poetsen'.
Als je paard uit de galop dreigt te vallen, geef dan even been of een tikje met je zweep en blijf verder stilzitten. Galoppeer niet met je paard mee met je zit (hij moet het zelf doen!), maar probeer je voor te stellen dat je 'met hem meezweeft'. En blijf eraan werken dat je paard 'voorwaarts denkt'.
Mocht het toch moeite blijven kosten omdat je paard niet zo voorwaarts is, probeer dan eens een ander paard te lenen om het galopperen op te oefenen. Succes ermee, ik hoop dat je hier iets mee kunt! (er zijn vast nog wel meer goeie tips te verzinnen)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 15:29

Dankjewel voor de tips Lachen Het is niet meer het probleem om hem voorwaarts te houden, dat lukt wel, maar het is alleen mijn zit Knipoog

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:34

Volgens mij als je teveel meebeweegt in de galop steun je teveel in je beugels (ben je een soort van aan het lichtrijden) dus misschien moet je eens proberen om zonder beugels te galoperen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 13:51

catootje schreef:
Volgens mij als je teveel meebeweegt in de galop steun je teveel in je beugels (ben je een soort van aan het lichtrijden) dus misschien moet je eens proberen om zonder beugels te galoperen.

Dat is het niet, ik rij vaak zonder beugels Scheve mond Voel me nu een beetje een wanhopig geval eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:55

catootje schreef:

Juist niet.
Van mijn instructrice moest ik in de galop (net als Askja al zei) eerst een stukje in de verlichte zit (= steunen op de beugels) galopperen.
Daarna rustig gaan zitten waarbij je wel diezelfde steun op de beugels houdt.
Door iets mee te veren in je enkels, goed voor je uit te kijken en je paard voorwaarts te laten denken, blijf je automatisch stiller zitten.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 15:53

Ik ga alle tips eens uitproberen Lachen Iemand anders nog?