Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
het gekke is, en ik denk dat de topicstarter met hetzelfde zit, dat mijn paard (het is een tinker
) zeer snel reageert. als ik de teugels opneem en met mijn zit werk staat ze meteen stil. ze reageert goed op benen en zit. alleen dat hoofd nog
kwpn_amber schreef:Hard in de mond en nageeflijk, dat gaat niet echt samen lijkt mij.
De fout die volgens mij veel gemaakt word is:
allemaal ophoudingen maken en dan bijdrijven.
Handen stil en been wanneer het paard zich eruit wil drukken(paard voorzijn dus),
dan worden ze vanzelf wel 'zacht in de mond'.
lees nu dat het een vierjarige is en begrijp de andere reacties ook beter. van mij ist absoluut geen vierjarige en had ik het zelf ook anders gedaan. ik heb het gewoon over een heel ander type paard dat ik zelf ook niet vaak rijd, en ging ervanuit dat dat bij de TS ook zo was.
*
griebels schreef:Elk jong paard wat ingereden is, is zacht in de mond. Is hij als 4jarige hard in de mond, is er toch iets wat de ruiter fout heeft gedaan
Kaja schreef:Hard in de mond en nageeflijk passen niet door een deur, zelfde verhaal als ja en nee door een deur....
Maar sommige jonge paarden ( en veel paarden waar je net opstapt, welke nog geen rem en weinig gas hebben) kennen heg noch steg en zijn daadwerkelijk stug in de mond!
Ze zijn stuurloos en vooral in het begin is het net een muur waar je aan zit en geen deur....
Na verloop van tijd wordt die muur vanzelf een deur en kun je er wat meer aan zitten, is rechts niet meer "overdreven" rechts sturen, maar juist op een subtiele hulp! En vervagen stemhulpen meer naar de achtergrond, het kwartje gaat vallen en ze snappen je beter!
Ik denk dat de instructeur of instructrice dit bedoeld!