hupje in de draf.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

hupje in de draf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:26

hoi..
mijn paard heeft een hupje in de draf..(als hij nageeflijk moet lopen)
de een zegt rug problemen,, --> veel longeren zodat zn rug los word..
dit leek ook super te helpen.. hupjes waren bijna weg toen ik weer ging rijden..

gister ergens anders les gehad.. en toen begon ze ineens weer.
daar zeiden ze dat ze zichzelf moeilijkt maakt..
t gebeurt zeg maar vooral als ik m iets meer voorwaards laat lopen
maar daar moest ik er gewoon niks van aantrekken en doorrijden. zij zei dat komt allemaal vanzelf wel, je blokt niet, je bent super zacht in de mond dus daar kan t niet aan liggen..

wat denken jullie..
doorgaan met longeertherapie
of doorpakken met gewoon doorrijden en niks van aantrekken..

naam

Re: hupje in de draf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:33

Ik heb t zelfde probleem (gehad) met mijn paard.
Bij mijn paard was het het probleem dat hij de buitenteugel niet wilde accepteren.... Door hem dus toch goed op die buitenteugel te houden, heb ik t probleem opgelost. Mijn paard maakte het zichzelf dus idd ook moeilijk!... maar door gewoon op een juiste manier te blijven werken. loste het probleem zich uiteindelijk vanzelf op!

succes ermee!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:29

bedoel je met een hupje dat hij onregelmatig loopt?

In dat geval zou ik eerst alle medische oorzaken uitsluiten, en als daar niets uit komt zul je er van uit moeten gaan dat het een rijtechnisch probleem is. Een paard gaat niet uit zichzelf onregelmatig lopen, dat doet hij als reactie op zijn ruiter.

Als dat het geval is is de kans groot dat je teveel met je teugels werkt en te weinig activiteit vraagt. Doet hij het ook als je hem vrije teugel geeft?

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:43

ik heb precies hetzelfde gehad, als ik hem meer voorwaarts moest rijden dan kwam er dat hupje in! erg irritant! ben er in de les mee bezig geweest en nu doet hij het nagenoeg niet meer. ik moest dan de druk wat van mijn buitenteugel af laten. werkte na een tijd goed!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:14

Ik heb hetzelfde probleem, zodra ik vanuit stap wil aandraven maakt Joey een hupje, ook als ik hem meer voorwaarts wil rijden doet hij dat.
(hij mankeert 100% zeker niets aan zijn benen, schouders, rug o.i.d.)
Denk dat hij het gewoon moeilijk vind, of het zichzelf moeilijk maakt, hij wil op links niet graag nageven en links is hij ook wat 'harder'.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 14:15

t is geen kreupel hupje..
ze doet t alleen als ie voorwaards moet en dan ook nageeflijk..
te veel druk heb ik niet..
ik zou juist wel wat meer druk mogen hebben..
haar stap is ook niet helemaal zuiver..
ze maakt in de stap zg maar een lange en korte pas..
maar das niet echt een probleem want dat komt wel weer als ie t accepteerd dat nageeflijk lopen fijner is..
(volgens instructise van gister,, ze zei dat moet je gewoon negeren en niet aan willen werken, dus niet gaan prutsen..
als straks die draf beter gaat en ze gaat door krijgen dat nageeflijk echt fijner is als met je kope er tegen in dan denk je in eens he? waar is die onzuivere stap gebleven..)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 14:16

Hetja schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, zodra ik vanuit stap wil aandraven maakt Joey een hupje, ook als ik hem meer voorwaarts wil rijden doet hij dat.
Denk dat hij het gewoon moeilijk vind, of het zichzelf moeilijk maakt, hij wil op links niet graag nageven en links is hij ook wat 'harder'.

die van mij doet t niet met aandraven mits ik m ontspannen nageeflijk heb...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:23

daantjuhhh schreef:
Hetja schreef:

die van mij doet t niet met aandraven mits ik m ontspannen nageeflijk heb...

Inderdaad, same problem...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:55

Bij een overgang is het krachtgebrek van achter uit!
Tijdens het draven kan ik eigenlijk geen beeld schetsen hoe dat eruit ziet????

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:00

daantjuhhh schreef:
(volgens instructise van gister,, ze zei dat moet je gewoon negeren en niet aan willen werken, dus niet gaan prutsen..
als straks die draf beter gaat en ze gaat door krijgen dat nageeflijk echt fijner is als met je kope er tegen in dan denk je in eens he? waar is die onzuivere stap gebleven..)

Ik denk dat jouw instructrice gelijk heeft. Ik had hetzelfde probleem met mijn paardje..ook dat hupje in de draf. Mijn instructrice zei ook dat ik het moest negeren en toen was het binnen no time over.

Succes ermee!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:21

ik had dit ook met een jong paard.
niet bij een overgang maar wel tijdens het draven.
ik weet niet hoe oud jouw paard is maar de mijne was jong.
mijn instrukteur vertelde mij dat dat kwam omdat hij zich nog aan het zoeken was. [in het tempo]
naarmate ze wat beter in balans gaan lopen en de achterhand word sterker verdwijnd dit.
ik zou er gewoon de tijd voor nemen,eer dat je een paar maandjes verder bent zal het[een heel eind]verdwenen zijn.
hou maar vast aan je instruktie.
succes. Knipoog

hilleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:50

Mijn paard deed het ook een tijdje vooral op de wedstrijd en als ik haar aan het werk zette. Doordat huppeltje probeerde ze onder het werk uit te komen, volgens mij. Ik heb een poos van alles uitgeprobeerd maar uit eindelijk hielp het volgende zodra ze hupelde zette ik haar op een kleine volte aan de binnen teugel (buitenteugel wel er wat bij) en duwde ik haar met mijn binnenbeen haar kont naar buiten (ze draait dan een hele kleine volte) en als ik dan voelde dat ze na gaf reed ik gewoon weer verder waar ik mee bezig was. Je kunt het proberen maar je moet het dan wel consequent mee doorgaan en niet naar 1 keer of 2 keer mee stoppen. Als je haar 1 keer voelt huppelen gelijk het hele ritueel weer herhalen. Maar vooral rustig blijven en niet boos worden. Ik hoop voor je dat het lukt en dat je er samen uit komt!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:23

Het kan zijn dat je te veel beenhulp geeft om voorwaarts te willen gaan of dat het paard zich te veel op de voorhand laat vallen. Het paard raakt dan uit balans. Het gebeurt ook veel als je teveel druk neemt en niet genoeg toestaat in een overgang. Bij het aandraven maakt het paard dan een huppeltje. De oplossing zit in juiste hulpen en een goede aanleuning. Als je stapt, goed in balans zitten en je lijf stil houden, zodat je het paard niet hindert of uit balans haalt, een paar stappen actief door laten stappen en de achterbenen goed laten onderbrengen. Vanuit de achterhand in de draf laten vallen. Je moet het paard dus niet ineens naar voren rijden en daarmee overvallen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 18:28

GoldStar schreef:
Het kan zijn dat je te veel beenhulp geeft om voorwaarts te willen gaan of dat het paard zich te veel op de voorhand laat vallen. Het paard raakt dan uit balans. Het gebeurt ook veel als je teveel druk neemt en niet genoeg toestaat in een overgang. Bij het aandraven maakt het paard dan een huppeltje. De oplossing zit in juiste hulpen en een goede aanleuning. Als je stapt, goed in balans zitten en je lijf stil houden, zodat je het paard niet hindert of uit balans haalt, een paar stappen actief door laten stappen en de achterbenen goed laten onderbrengen. Vanuit de achterhand in de draf laten vallen. Je moet het paard dus niet ineens naar voren rijden en daarmee overvallen.

aanleuning en de druk is t probleem niet, want ik heb juist vaak te weinig druk..
en stil zitten doe ik ook zeker weten..
en in de overgang maakt ie geen hupje.
T is mij gister duidelijk gemaakt door internationale SWG amazone dat t niet aan mijn houding of druk ligt..
want dat dacht ik ook,
ik was bang dat ik m toch op de een af andere manier aan t blokken was. maar volgens haar was dit zeker niet t geval.
ik ben dus bang dat hij wat te slap is in die achterhand..
overvallen met een overgang doe ik ook zeker niet..
die bereid ik juist extra goed voor om een hupje te voorkomen..
ik zorg voor dat ik aandraaf voor een goede aanleuning..
vervolgens druk ik mijn benen zachtjes aan en laat mn ghanden iets toe zodat ze de ruimte heeft om naar voren te gaan.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:05

Hetja schreef:

Dat probleem heb ik wel eens, dat hij vanuit stap naar draf een hupje maakt. Bij mij kwam het doordat ik (tenminste dat denk ik) niet genoeg toestond. De mijne heeft het ook een keer tijdens de uitgestrekte draf gedaan, maar hoe dat komt weet ik niet.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:35

Ik denk dat je in je laatste reactie zelf het antwoord al gevonden hebt. Op het moment dat jij nageeflijkheid vraagt en hij hierop nageeft zal hij, zodra jij been bijgeeft om een overgang te rijden of meer tempo op te zoeken, zich achter moeten aanspannen. Dit vind hij waarschijnlijk nog moeilijk. Dus inderdaad de achterhand is nog te slap. Op het moment dat hij niet nageeflijk is hoeft hij ook achter niet aan te spannen en zal hij niet huppen. De achterhand sterker maken is puur een kwestie van trainen. Dit kun je onder het zadel doen maar ook aan de longe. Je kunt het allebij proberen om te kijken wat bij jouw het beste resultaat geeft. Met goed rijden kun je het oplossen met goed longeren kun je ook een begin maken. Misschien is afwisselen een idee? Haha! Maar zorg er wel voor dat als je met hem werkt je goed met hem bezig bent want hoe langer hij in "zijn eigen houding" loopt hoe "meer hij zich gaat blokkeren in de rug". Zorg er voor dat je er regelmatig begeleiding bij hebt. Van de grond lijkt het heel anders dan vanaf het paard. Een keer iemand anders op je paard om zelf te kijken kan ook een hoop duidelijkheid bieden. Veel suc6 met hem

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 04:30

Het klinkt inderdaad heel aannemelijk dat het probleem in de achterhand zit. Maar dan moet je paard het ook bij andere overgangen hebben in zekere mate, lijkt mij.
Je zegt dat de stap vaak ook wat onregelmatig is. Komt dat omdat je paard nogal gehaasd is en korter gaat lopen omdat hij ingehouden wordt? Een onregelmatige stap is ook iets dat goed verholpen moet worden als dat nodig is.
Veel overgangen trainen als het alleen maar om een zwakke achterhand gaat, en uitsluiten dat er misschien meer aan de hand is lijkt mij het beste.
Is de galop wel regelmatig? En heeft je paard geen moeite met plotselinge wendingen en rechte lijnen lopen?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:53

Is het paard al wat ouder???

Ze gaan hupjes maken wanneer ze wat ouder zijn en het niet meer zo goed kunnen bijbenen. Ga gewoon in een rustig tempo rijden. Als je paard een beetje warm is zal het huppen in een hoger tempo ook meevallen.

Met ouder bedoel ik geen 25, ook met 15 kan dit voorkomen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:11

doet ze dat hupje met het binnenvoorbeen?

en alleen op rechte stukken of juist als je een wending instuurt?

mijn pony deed het ook wel, maar mij wel verteld dat het dan juist bij het binnen achterbeen wegkwam.

doordat hij dan niet voldoende de achterhand gebruikte en daardoor
een soort extra pas moest maken met het voorbeen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:16

Ik heb ook op een pony gereden die dat deed. Ik moest het ook negeren van mijn toenmalige instructrice en zorgen dat hij in een regelmatig en goed tempo liep. En verder zijn we toen dingen gaan oefenen en hebben er eigenlijk geen aandacht aan besteed...

wesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:17

hALLO

Een van de redenen kan ook zijn dat je paard een mindere balans heeft. Het is goed om te longeeren doe dit 2 keer per week. Juh moet je paard helpen zijn natuurlijke balans te vinden. Dit doe je door hem naar voren op twee teugels te houden en er niets van aan te trekken. Je moet heel veel rechtuir rijden op binnen hoefslag en hoefslag hierdoor kun je zijn balans verbeteren , maar wat er ook gebeurd alles naar VOREN oplossen

gr

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 01:00

mijn paard is 8.
nageeflijk rijden lukt echt wel. ik hoef niet te trekken..
gewoon mij teugels op contact en been er aan..
zo gauw ik iets meer been geef laat ik m mn hand ook meenemen..
zo gauw mijn paard nageeft en dat doet ie eigenlijk zo gauw als ik erop zit ik ontspan mijn hand en kan ik ontspannen zitten..
t hupje zit alleen in een middendraf zeg maar. (binnen voorbeen)
niet bij t aandraven.
paard is niet gehaast of gespannen.
de stap is altijd wel iets ongelijk geweest.
maar als ik veel rij en longeer is dat ook veel minder bijna niet te zien.

ik heb nu samen met mn instructise afgesproken om t af te wisselen..
2 x rijden 1 x longeren..

Volgens mijn instructise's heegft t niks te maken met mijn rijstijl..
ik zit stil, hou mn handen stil, ik blokkeer niet. ik heb een ontpannen hand.. paard is ook absoluut niet bang in de mond.

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:19

Je hebt op 1 teugel mee spanning dan op de andere het is meestal de binnenteugel om daar mee te sturen. Daardoor wordt het paard aan die kant heel sterk in de mond en krijgt hij geen stelling meer. Mijn mening/ tip RIJ OP 2 TEUGELS EN 2 BENEN. Mijn pony heeft het ook gehad en op deze simpele/logische manier is het er af gekomen. Anders loopt die als het ware "Teugelkreupel" Succes!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:24

IkenKas schreef:
Je hebt op 1 teugel mee spanning dan op de andere het is meestal de binnenteugel om daar mee te sturen. Daardoor wordt het paard aan die kant heel sterk in de mond en krijgt hij geen stelling meer. Mijn mening/ tip RIJ OP 2 TEUGELS EN 2 BENEN. Mijn pony heeft het ook gehad en op deze simpele/logische manier is het er af gekomen. Anders loopt die als het ware "Teugelkreupel" Succes!!!

De druk bevind zich altijd op de gekozen buitenteugel. Op de lange zijde in de bak is het paard licht gesteld naar binnen, dat is maar een paar mm en dan heb je iets meer druk op buiten dat is logisch. Rijden doe je altijd met twee benen. Spanning mag dus niet, druk wel.
Het is vragen en als het paard nageeft komt de ontspanning.
je moet actief wegdraven vanuit het achterbeen naar voren dan komt er ook geen hupje.
De druk die je erachter in rijd laat je voor weer afvloeien.
Je moet wel een elastisch contact hebben met de mond van het paard. Als het contact wegvalt moet je dat eerst weer herstellen voordat je aan mag draven.