TE diep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

TE diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:20

Volgens mij zijn hier al 1000-en topics over geweest. Sorry daarvoor, maar ik stel mn vraag toch..

In stap gaat het allemaal prima, niet te diep, gewoon zo als het hoort. Maar zodra ik aandraaf.. Hij loopt sommige stukken ook wel goed, maar bepaalde stukken gaat hij heel diep lopen. Ik doe niks speciaal met mijn handen, ik sluit niet meer als anders.

Dan zullen de meeste hier zeggen, gewoon vooruit drijven. Maar hij is de laatste tijd best slecht aan mn been. Daar zijn we nu ook mee bezig. Veel overgangen rijden, atent maken op mijn been en consuquent zijn. Maar als hij te diep loopt dan moet ik hem echt vooruit schoppen, dat werkt ook niet echt..

Heeft iemand een andere oplossing? Of kan ik 'm beter eerst aan mn been krijgen, en daarna pas gaan werken aan het te diep lopen?

(Het beter aan mijn been krijgen gaat ook niet erg goed, als iemand hier een goede tip voor heeft, zou ik die ook graag willen horen Knipoog )

Alvast bedankt Lachen

karton

Re: TE diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:35

Ik heb trouwens les. Maar omdat ik om de week doe (de ene week mijn moeder, de andere week ik), en ik al zeker 2 weken ziek ben geweest en er deze week weer niet ben, wil ik er toch iets aan doen Vork

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:40

dit is echt een heel bekend probleem waar veel jonge paardjes last van hebben in het begin.

Wat bij de meeste heel goed werkt is hem in het begin er heel erg uitrijden met zn neus, dus zorgen dat die altijd voor de LL blijft lopen maar wel nagevelijk is.. VW/NW is een goeie oefening maar dat kan je het beste doen onder begeleiding. Probeer tijdens het losrijden ook heel veel overgangen te maken zoals je al zij.

Als die los gereden is en je hem oppakt moet je ook heel veel overgangen blijven rijden, als die laks aan je been begint te worden (vaak aan het einde) kan je overgangen als van stap naar galop maken.. daar word de mijne altijd weer wat heter van en loopt ze weer lekkerder. Ook nu probeer jehem constant met zn neus iets voor de LL te rijden zodat als die zich oprolt in de wendingen dat die dan op de LL zal lopen en op dat momend dus ook nog op je been zal reageren waardoor je hem er weer uit kan drijven.

succes

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:16

Zorg idd dat je paard goed aan 't been komt (zie vele topics over dat onderwerp...) en als ie toch te diep gaat, verander dan iets: rijdt bijv een (schijn)overgang terug, of juist een klein stukje galop.
Probeer niet met je hand dat hoofd op te tillen en straf niet af als ie bij de verandering tè hoog komt met het hoofd, maar rijdt 'm dan voorwaarts verder: hij komt vanzelf wel weer naar beneden.

Succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:47

Eesrt maar eens een stapje terug doen, zorgen dat het paardje onvoorwarlijk aan het been komt. Verder in draf iets meer voorwaarts maar neit sneller, meer impuls vragen krachtiger drijven desnoods even kietelen met de zweep. Zorg dat de 8hand er dieper onder komt, dus meer drijven maar niet sneller. opwaartse ophouding wil wel eens helpen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:24

Kafue schreef:
Eesrt maar eens een stapje terug doen, zorgen dat het paardje onvoorwarlijk aan het been komt. Verder in draf iets meer voorwaarts maar neit sneller, meer impuls vragen krachtiger drijven desnoods even kietelen met de zweep. Zorg dat de 8hand er dieper onder komt,
dus meer drijven

maar niet sneller. opwaartse ophouding wil wel eens helpen.

Ik ben het met Kafue eens, door eerst even een stap terug te zetten en je paard goed voor het been te krijgen!
Een paard welke niet goed voor het been is kan immers ook niet juist nageeflijk lopen! Dus niet zo focussen op de voorhand, maar meer op de achterhand.

Kafue schrijft "meer drijven" en daar ben ik het niet mee eens!
Je moet niet méér drijven, je moet zorgen dat je reactie krijgt, met de juiste impuls rijden.
Zweepje erbij... reactie vragen....bij geen reactie nogmaals vragen....
nogmaals geen reactie, kleine zweephulp achter je kuit....

Als je paard op de zweephulp naar voren schiet, of zelfs op een reactie van jouw kuit, houdt hem dan niet tegen, wijs liever met je armen/handen richting de mond, laat hem weten dat elke reactie naar voren juist is, al gaat hij bij wijze van spreken van stap naar galop, belonen, hij wordt vanzelf subtieler daarin...

Elke keer opnieuw, consequent zijn, als je dat niet bent is ligt de fout bij jezelf waarvan je paard de schuld krijgt (tussen haakjes, zeg maar)
omdat jij hem na een tijdje weer tot de orde gaat roepen als er fouten in het rijden en gaan van je paard slopen!

En als je paard omhoog komt met zijn hoofd en zijn neus er uit steekt, ga er dan niet aan zitten, zorg dat 'ie voorwaarts wordt (en blijft) en het hoofd komt vanzelf weer op de juiste plaats, als jij maar degene bent die het hoofd plaatst waar je het hebben wilt!
OK dan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:50

Ophouding en been tegelijk. Niet trekken!!! Dat heeft geen zin, de pony gaat dan alleen nog maar meer in de mond hangen. Als ik jouw was zou ik eerst het gaspedaal vinden en het hoofd vergeten. Als je pony niet aan het been is heeft het niet zoveel zin om dit probleem op te lossen omdat de basis niet goed is.

Maak je pony eerst aan het been, ga dan aan de teugel rijden en als hij te diep gaat lopen, maak met je handen een ophouding en geef wat been erbij.