teugelkreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malou

teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 11:28

teugelkreupel

Mijn haflinger is in de winter vooral als het koud is teugelkreupel, als ik dan even gegalloppeerd heb, gaat het veel beter.
Wie heeft er een idee wat we hieraan kunnen doen

M3isSi3j

Re: teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:13

Wat versta jij onder teugelkreupel.. want volgens mij is een paard teugelkreupel als die kreupeld waarneer jij je teugels op maat neemt en goed loopt als je ze lang laat.. Dan houd het dus geen verband met of je gegalopeerd heb of niet..

Hoe oud is je haffiej? Zoals ik het voor me zie is het gewoon wat stijf en last van de kou hebben.. stap je in met een dekentje?

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:59

hoi malou ben jij malou Tong uitsteken als je snapt wat ik bdl haha ( met ferdy...)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:08

Je kan je paard eerst beter gewoon aan de lange teugel laten stappen, draven en galoperen. Zodat je paard warm is, daarna oppakken, mss gaat het dan beter???

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:46

Teugelkreupel kan ook komen doordat de ruiter maar aan een teugel trekt.

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:18

mijn pony is ook teugelkreupel mij is uitgelegd dat je ene teugel langer is dan de ander dat hij een kant moeilijker wil kijken dus mijn tips rij op je buitenhand en je binnen hand los,binnen been er aan en buiten been achter de singel.

en heb geduld!!!!! Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:15

Een paard moet je natuurlijk wel goed losrijden zodat hij soepel wordt en warm.
Een soepel warm paard kan zijn werk beter aan.
Teugelkreupel is een 100% ruiterfout.

Dus mischien kun je beter iets meer uitleggen wat er aan de hand is.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:30

Kafue schreef:
Een paard moet je natuurlijk wel goed losrijden zodat hij soepel wordt en warm.
Een soepel warm paard kan zijn werk beter aan.
Teugelkreupel is een 100% ruiterfout.

Dus mischien kun je beter iets meer uitleggen wat er aan de hand is.

Ik ga met Kafue mee. Wat doet je paard precies? En wat doe jij?
en hoe oud is je haffie? Misschien is hij gewoon wat stijf, omdat je zegt dat hij het vooral doet als het koud is.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:49

zoals jij het zegt lijkt me niet echt dat hij teugelkreupel is, anders zou hij het ook doen als het warm was. Ik denk dat hij stijf is, want na het losrijden gaat het beter zeg jij. Dus gewoon lekker losrijden.. Tong uitsteken en dan wat meer aan het werk met em

MariseLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:59

Hallo malou jij bent malou en je paard heet furby en als je eten aan het geven bent gaat ie bluppen als een vis met zn onderlip maar hij is wel lief en hij staat naast mijn paardje Haha! leuk hea? Clown
Tot morge Vingers aflikken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:58

sophie_kurk schreef:
zoals jij het zegt lijkt me niet echt dat hij teugelkreupel is, anders zou hij het ook doen als het warm was. Ik denk dat hij stijf is, want na het losrijden gaat het beter zeg jij. Dus gewoon lekker losrijden.. Tong uitsteken en dan wat meer aan het werk met em

Inderdaad Lachen
Een paard loopt over het algemeen teugelkreupel als hij vind dat er teveel druk op het bit staat. En niet omdat hij wil galoperen of iets.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:45

Hallo,
Doet je paardje dit al lang of is het iets dat pas deze winter is ontstaan? Ik weet niet hoe oud hij is maar het kan met wat slijtage (artrose) te maken hebben. Mensen met deze kwaal hebben het ook vaak in de winter, beetje startstijfheid. Rustig de training opbouwen dus, goed losstappen enzo (minstens 10 min). Als het niet afneemt zodra het warmer wordt, zou ik er naar laten kijken, omdat kreupelheid iets is wat je niet moet onderschatten. Vaak worden dingen afgedaan als teugelkreupelheid terwijl er daadwerkelijk iets aan de hand is.
Nu ook niet meteen schrikken, dat is niet de bedoeling, maar hou het in de gaten!

DEE

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:20

Volgens een stalgenoot was Liekie ook teugelkreupel afgelopen vrijdag. Donderdag hebben we gesprongen en toen heeft hij een balk vol op zijn voorbenen gehad.
Toen de DA er toevallig vrijdag was heb ik meteen om opheldering gevraagd. Teugelkreupel bestaat niet. Het is gewoon het stijf zijn.
Nou daar kon ik me beter in vinden aangezien hij die balk had gepakt.
Mijn instructrice gelooft ook niet zo in teugelkreupel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:32

Hallo,

Teugelkreupel bestaat wel, maar moet meer gezien worden als een taktfout van echt duidelijk kreupel. Men noemt het allen teugelkreupel.

Teugelkreupel onstaat door het verkorten van de beweging van het binnenbeen, omdat we het paard in de stelling (binnenbeen) rijden wordt het paard aan de binnenzijde iets korter,daardoor bestaat het gevaar dat het binnenbeen ook iets korter naar voren grijpt.(niet minder afdrukt ofzo)Daarom geven we ook met de binnenhand het meeste na.
Gaat men nu terugwerken met de binnenhand onstaat er een taktfehler oftwel taktfout..

Dit is een 100% ruiterfout.
Jouw paard was dus niet teugelkreupel maar echt kreupel omdat hij een blessure had.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:01

Ik ga met Kafue mee

zo zie ik het ook.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:42

Kafue schreef:
Hallo,

Teugelkreupel bestaat wel, maar moet meer gezien worden als een taktfout van echt duidelijk kreupel. Men noemt het allen teugelkreupel.

Teugelkreupel onstaat door het verkorten van de beweging van het binnenbeen, omdat we het paard in de stelling (binnenbeen) rijden wordt het paard aan de binnenzijde iets korter,daardoor bestaat het gevaar dat het binnenbeen ook iets korter naar voren grijpt.(niet minder afdrukt ofzo)Daarom geven we ook met de binnenhand het meeste na.
Gaat men nu terugwerken met de binnenhand onstaat er een taktfehler oftwel taktfout..

Dit is een 100% ruiterfout.
Jouw paard was dus niet teugelkreupel maar echt kreupel omdat hij een blessure had.

Ben het (ook al) helemaal met je eens.