mijn paard wil niet stilstaan! wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SSandy

mijn paard wil niet stilstaan! wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 18:46

Mijn paard wil niet stilstaan! Wat ik ook probeer ze loopt gewoon door. ze pakt het bit beet dus heb ik ook niks meer te zeggen. Als ik trek dan pakt ze nog meer beet. Als ik in draf tempowisselingen aan het rijden ben wordt ze helemaal gespannen en wil ze steeds sneller. Mijn instructrice gaf mij de tip om hem gewoon tegen de bakdraden aan te sturen maarjah als ik nu ho zeg dan loopt ze daar al heen dus dat heeft ook geen nut. Wie heeft nog een idee???

Neverhere

Re: mijn paard wil niet stilstaan! wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:19

Zet haar op de kleine volte, en dan bedoel ik ook klein! Dus nog kleiner als 10 meter. Je maakt de volte kleiner en kleiner totdat je voelt dat ze haar tempo aanpast, dan maak je de volte weer iets groter.

Gaat ze weer sneller, volte weer kleiner maken.

Een paard moet op de volte het binnenachterbeen meer onderzetten, dat betekent dus meer werk, meer moeite moeten doen.

Telkens als ze aanbiedt terug te komen in tempo mag ze weer van de volte af. Gaat ze weer sneller, begin je weer met een kleinere volte.
Het terugkomen oefen je uiteraard op je zit. Je hand mag je stilhouden en hooguit mogen ze een beetje tegenhouden, niet trekken!

Als je hier consequent mee bent, heeft ze snel genoeg in de gaten dat terugkomen - minder werk betekent en zal ze beter op je zit gaan reageren.

Succes ermee.

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:12

misschien doe je het ook al, maar geef haar ontspanning als ze dan eindelijk stilstaat. dan niet meer in die mond blijven trekken. De ontspanning is haar beloning voor het stilstaan en als het goed is, moet het dan wel lukken (na een tijdje)

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:14

enneuhh,
Waarom is ze zo gespannen. Heeft ze nare ervaringen, heeft ze ergens last van, of zit het in haar aard (dat laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk..)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:51

Als het paard echt alleen maar wil lopen, gewoon naar voren schoppen en laat maar lopen, maar langer dan dat zij willen!!!

Anders gewoon op een kleine volte zetten, maar ook zeer klein, dat ze wel moet stoppen.

Bakranden zijn alleen voor uiterste nood!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:39

Hoe reageert ie aan de hand?

Kan hij dan wel stilstaan, of is dat ook zoek als je hem leidt aan de hand?

Misschien even terug naar werk aan de longe en werken met je stem. Zodra je stemhulpen effect krijgen, wordt het misschien makkelijker. Rustiger kun je hem misschien krijgen door zachtjes te praten dat hij rustiger mag lopen en zodra hij dat doet met je stem belonen.

Een gespannen paard laten uitrazen net zolang totdat ie op is, dat werkt naar mijn mening niet. Een paard dat gespannen is zal koste wat het kost naar mijn idee zich helemaal bekaf rennen, ongecontroleerd hoeken afsnijden en zo hard mogelijk. Lijkt me niet ideaal, voor dwarse paarden ligt dat anders, maar gespannen paarden die eigenlijk nog niet beter weten lijkt het me geen oplossing.

Probeer aan de hand ook al iets meer respect te krijgen van je paard naar jou. Achterwaarts op commando etc.

Met tegen het draad aansturen lijkt me ook minder. Houten omheiningen houden een paard meestal nog wel tegen, maar stel dat ie in een idiote bui een keer bedenkt door het draad te vliegen. Dat lijkt me beter om te voorkomen.

Succes in ieder geval nog!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:42

O ja, even over de tempowisselingen in draf.

Misschien beter even een stapje terug doen en alleen een laag tempo vragen in draf? Zodra je daar ontspanning in hebt kun je dan verder gaan met tempowisselingen en leren dat hij daarbij ook ontspannen kan blijven. Eerst het basistempo oke en dan pas een stapje verder gaan denk ik...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:48

Vraag of iemand hem eerst wil vast houden als jij het comando ho geeft en dan zo afbouwen. Helper houd eerst vast gaat dat goed gaat ze er alleen naast staan gaat dat goed, ietsje verder enz. Met een beetje oefenenen en veel belonen lukt het wel een keer. En geduld houden.

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:21

maradamas schreef:
misschien doe je het ook al, maar geef haar ontspanning als ze dan eindelijk stilstaat. dan niet meer in die mond blijven trekken. De ontspanning is haar beloning voor het stilstaan en als het goed is, moet het dan wel lukken (na een tijdje)

maar het probleem is dat ze helemaal niet stil staat, alleen als ik haar een hoek instuur! toch bedankt voor de tip!

SSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:22

heel erg bedankt voor alle tips!
ik ga alles gewoon ff proberen en dan zien we wel weer!!