galophulpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:44

Ik ben nu al een tijdje bezig met het leren van de goede galophulpen aan mijn paard, maar op de een of andere manier doe ik toch iets fout aangezien hij vaak of verkeerd of overkruisd aanspringt.
Hoe kan ik hem dus het beste aanleren om in de goede galop aan te springen.
Ik wel les dus dat zit wel goed maar zij is er natuurlijk niet altijd bij dus wil ik het voor mezelf ook goed voor elkaar hebben.

En nog een vraagje, hoe kan je het beste voelen of je paard in de goede galop zit?

parouscha

Re: galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:48

Je kunt voelen of je in de goede galop zit, dan maakt het binnenbeen van het paard zelf een ruimere sprong, of ben ik de war en maakt het buitenbeen van het paard een ruimere sprong Bloos

De galop hulp die ik geef is, buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel , buitenteugel een beetje sluiten, en met je binnenbeen aandrukken na de galop

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:56

parouscha schreef:
Je kunt voelen of je in de goede galop zit, dan maakt het binnenbeen van het paard zelf een ruimere sprong, of ben ik de war en maakt het buitenbeen van het paard een ruimere sprong Bloos

Het binnenbeen maakt inderdaad een grotere sprong. Ik denk dat de voorbereiding minstens zo belangrijk is als de hulp zelf. Zorg dat je een goede drang naar voren hebt en dat hij lekker op je hulpen let. Been=weg. Dan zorg je dat je een beetje stelling om je binnenbeen hebt, niet al te vee, dan leg je je buitenbeen iets naar achter en je binnebeen op de singel drukken! Je kan dan helpen om 'galop' te zeggen. Lukt het niet, neem hem dan terug en probeer het opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:52

Kun je al fijn een paar pasjes doorzitten in draf?
Het gaat al gemakkelijker als je dat een beetje oefent.

Ga een paar meter voor de hoek doorzitten.
Zorg dat je midden op je paard zit, dus niet een beetje scheef.
Dat je je handen stil kunt houden (lukt dan niet, schaam je niet ff een plukje manen vast te pakken)
kijk goed in de richting waarin je gaat en niet omlaag.

Leg je buitenbeen achter de singel en je binnenbeen op de singel en druk hem met je binnenbeen in galop als je in de hoek bent.
Doe niet teveel met de teugel, hoogsten wat buiten teugel erbij, maar dat is minimaal.
Stemhulpen erbij zijn ook niet erg.
Springt hij aan, zeg dan ook direct braaf.
Blijf dan ook goed op je kont zitten Haha!
Kijk goed vooruit in de richting dat je gaat.

Sprong hij niet in galop aan, maar versnelt hij alleen wat en je kunt niet meer fijn zitten.
neem hem rustig weer terug in een fijne draf en probeer het ff later gewoon opnieuw.

idd een paard in de goede galop grijpt met de binnenbenen het meeste naar voren.
je voelt het het beste in de wending, je gaat soepeler de bocht door in de goede galop.

Zit je in de verkeerde galop, rij eens een rondje door en probeer te voelen en onthouden hoe dat aanvoelde en vergelijk dat later met de goede galop.

Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:23

jonge paarden leer ik dat altijd aan door m'n binnenste zitbeenknobbel omhoog te doen,zodat ze aan die kant naar voor kunnen springen,m'n buitenbeen doe ik naar achter maar ik raak hem er niet mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:40

ga je niet onbewust wat voorover hangen om te zien of hij juist aan springt? dat deed ik nl altijd met gevolg dat exje áltijd verkeert aan sprong.
Gewoon mooi recht gaan zitten, binnen been aan de singel buitenbeen achter de singel, en vlak voor ie gaat aanspringen eens 'knijpen' in de binnenteugel wil ook wel helpen.

als je paard zijn binnenbeen wat verder naar voor grijpt dan zijn buitenbeen dan zit je juist. Je kan ook naar de schouders kijken als je niet zeker bent.

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:19

hey,

Het belangrijkste is, is dat je altijd dezelfde hulpen gebruikt.

Ik leer een paard altijd in de goede galop aan te laten springen door mijn buiten been iets meer te gebruiken door hem ook zacht aan te drukken veel paarden reageren hier op door de achterhand naar binnen te zetten en zo in de goede galop aan te springen, als ze het dan doen ga je je buiten been steeds minder gebruiken.

En vergeet niet dat een intelligent paard een oefening vlekkeloos beheerst als het minimaal 400 x de oefening gedaan heeft!!

En denk telkens zelf goed na of je altijd de zelfde hulp geeft en beweeg alleen je benen dus niet met je boven lichaam naar voren, achteren of naar binnen of buiten te gaan hangen, hierdoor breng je je paard ook uit balans.

veel suc6 ermee.

xx Alice

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:24

binnenbeen gaat altijd het eerste vooruit. als je pony moeite heeft met in de goede galop aan springen laat hem dan iets naar buiten kijken.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:51

Binnenheup naar voren houden, paard op de buitenteugel houden.
Soms wil het wel eens helpen om te gaan lichtrijden op het verkeerde been en vanuit het lichtrijden aan te galopperen.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:33

Hmm ik heb het altijd zo geleerd om alleen m'n buitenbeen naar achter te leggen en dan springt ze gelijk in galop aan. Maar ik denk dat het vooral een kwestie is, om je paard altijd dezelfde hulpen te geven als je wilt galopperen. Wat voor hulpen jij ook gewend bent.
En inderdaad zoals werd gezegd, lichte stelling naar binnen aannemen en naar voren kijken, de kant op waar jij heen wil. Als je aan het galopperen bent kun je altijd naar de schouders kijken of je in de goede galop zit.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk opgeschreven is.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:35

Zelf doe ik ook de uitleg van hierboven niet Lachen
alleen buitenbeen verleggen is genoeg.

Toch beschrijf ik bovenstaande dingen, omdat dat een vaak voorkomende manier is en veel paarden die hulpen dan ook kennen Lachen
Op maneges word zo ook vrijwel altijd weggeleerd.