nieuw paardje, problemen!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

nieuw paardje, problemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:29

Huilen [img]hoi Bokters

ik ben nieuw dus hoop dat ik dit goed doe. Hoe ik het hier mooi moet maken zou ik niet weten maar ik heb wel jullie hulp nodig.
Ik heb een paardje gekocht. Toen ze net aankwam was ze heel gevoelig in de mond en reageerde ze prima. Nu drie weken later is ze zeer hard in de mond. Moeilijk te stoppen..., hoofd in de lucht,....
Ook met de galop zit ik met problemen. Ze verspringt constant in kruis, contra of foute galop.
Wie helpt me?

PS: Ik zeg er wel bij dat ik geen hééél goede ruiter ben en dat we met vier op het paardje rijden. We willen recreatief rijden met de nadruk op licht dressuuroefeningen.
[/img]

KiWiKo

Re: nieuw paardje, problemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:40

Ik denk dat er rijtechnisch iets fout zit. Ik zou op zoek gaan naar een goede instructeur, die heb je ook nodig als je alleen maar recreatief wil rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:42

@ Miekedar: wil je alsjeblieft wat aan die kleur van je bericht doen? Het is geen lezen zo!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:48

hoe verander je de kleur of voeg je een foto in?

PS: ik weet het wel een goede instructeur.Maar momenteel zit ik zeeeer krap bij kas en hoop ik via deze site toch wat nuttige info bijelkaar te sprokkelen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:59

Kijk bij FAQ voor de foto's en alles.

Ik zou persoonlijk niet met 4 man op 1 paard rijden, iedereen heeft een verschillende rijstijl, en misschien is de 1 heel zacht in z'n hand, en de ander heel hard, dat kan gevolgen hebben voor het paard! En toch zou ik echt les nemen, het wordt hier veel geroepen, maar zo kunnen jullie samen het paardje weer verbeteren, en je eigen manier van rijden natuurlijk.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:59

Ben je zeker dat er niets mis is met haar tanden / rug / ...?

Hoe rijden de andere ruiters?

Als die andere ruiters hard in de mond van het paard zijn en jij gaat daarna rijden kan je onmogelijk verwachten dat hij licht in de mond gaat zijn.

Maak goede afspraken met alle ruiters.

Overleg wie wanneer rijdt en wat er gedaan wordt: (dressuur, springen, wandeling, longeren,...) zodat het niet té veel wordt voor het paard.

En zoek iemand die jullie allemaal kan begeleiden. Liefst dezelfde persoon zodat jullie op gelijke golflengte komen.

Wees consequent in afspraken, wat bij de ene ruiter (niet) toegestaan wordt mag de andere ook (niet) toestaan.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 10:39

Goede afspraken zijn er wel. Het ben ik en mijn dochter die er op rijden en een vriendin en haar dochter.
Het is inderdaad wel zo dat de kinderen (12 en 14) nog niet genoeg vertrouwen hebben in het paardje en wat hard zijn in de mond. We zullen er aan werken.
Ik weet het les volgen, we volgen wel allemaal groepsles maar geen privéles.
Een privéles kost bij ons 15 euro voor een half uurtje. Voor mij persoonlijk is dat veel geld zeker als je weet dat we dan met twee zijn dus 30 euro per week voor ieder een half uurtje les. Per maand dus ongeveer 120 euro dat bovenop het stalgeld komt. Ik moet gaan geloven dat paardrijden een dure hobby is.Als je teminste iets wil leren. Kan het nu echt niet anders??
De tandarts is geweest (twee weken terug) en er zijn twee wolfstanden getrokken en de scherpe kantjes bijgevijld; Ze is door de dveearts gekeurd bij aankoop en OK bevonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:59

Wat je zou kunnen proberen is er even een tijdje maar 1 persoon op te laten rijden.
Verder geloof ik gerust dat een 12 en 14 jarige het vertrouwen nog niet hebben. Maar in dat geval zou ik ze met een halster laten rijden en de teugels aan het halster bevestigen, zodat ze niet teveel in haar mond kunnen zitten.
Verder zou ik ook nog even naar het bit kijken, is het niet te dik? Een dunner bit kan vaak beter zijn dan een dik bit. Helemaal als het bit zo dik is dat de pony zijn kiezen niet op elkaar kan krijgen.

En ja, paardrijden is een dure sport. Maar zoals met alle sporten: wil je het goed leren zul je er toch echt geld aan moeten uitgeven....Lips are sealed

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:49

Les is inderdaad heel belangrijk. Maar dat hoeft toch niet elke week iedereen een keer te doen?
Dan houd je de kosten een beetje onder controle. Les is namelijk wel de manier om dit soort dingen aan te pakken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:05

Ik denk dat je toch echt niet onder les uitkomt.
Vooral niet als je ziet hoe erg het paardje al achteruit is gegaan.

Tja en dan constructies gaan bedenken om het zo goedkoop mogelijk te houden daar ben ik in deze situatie eigenlijk niet zo voor. Het beestje voelt zich duidelijk niet op zn gemak. En dan kan een portie theorie die je hier kan krijgen er weinig aan veranderen. Een instructeur zou moeten beoordelen hoe jullie op het dier rijden en waar de knelpunten zitten. Verder heeft het dier misschien last van zn rug dus een kraker of fysio zou mss ook geen overbodige luxe zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:05

De tip om de 2 jonge meiden dan met een halster te laten rijden vind ik een goede zo kunnen ze hem niet in de mond zitten.Zeker omdat er na 3 weken al zo hard in de mond is en dit wordt als jullie zo door gaan alleen maar erger.Verder ben ik het met de rest eens ga goed les nemen.Jullie rijden al les kun je daar niet mee ophouden dan spaar je dat geld uit voor een prive les.Ik denk dat je in dat 1/2 uur meer leert als een uur in de groeps les.

Waarschijnlijk hebben jullie het paard samen gekocht maar met zijn 4en op 1 paard rijden vind ik wel erg veel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:13

Les is idd behoorlijk belangrijk, maar je kunt ook afwisselen jij de ene week en je dochter de andere week. Of allebei iedere week een kwartier.

Houd altijd voor ogen dat je een paard van achter naar voren rijd en de mond niet als rem dient.
Als oefening houd het bit maar eens in je handen en laat je dochter de ophoudingen maken en het sturen, gevoeld moet je je voorstellen dat dat in je mond zit.
Streef naar een licht elastische aanleuning.
Met zijn vieren een paard is best wel veel. Natuurlijk is paardrijden een verschrikkelijk dure hobby. Het is maar net wat je wil, voor ons geen paar keer per jaar uit eten, geen bioscoopbezoekjes, geen kast vol mooie moderne kleren hoor. Alles gaat naar het paard bij wijze van spreken.
Je kunt ook boeken van de bibliotheek lenen en lezen daar leer je ook een hoop van.
Aanraders bijvoorbeeld Eenvoud der dressuur van C.van Baalen.

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:09

Hallo,

Het gebruik van een martingaal kan ook helpen dat de hulpen naar de mond verzacht worden. Tevens is het misschien wijs het paardje van achter naar voren te gaan rijden maar dan met een "losse teugel"dit zodat de zit van de ruiter onafhankelijker wordt en je je handen rustiger kan gaan houden maar dat het paard niet in de mond belemmerd wordt. Als er van voren niet zoveel druk opgezet wordt zal het paard ook zijn rug minder gaan wegdrukken waardoor het gehele plaatje rustiger wordt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:54

Auriana schreef:
Hallo,

Het gebruik van een martingaal kan ook helpen dat de hulpen naar de mond verzacht worden. Tevens is het misschien wijs het paardje van achter naar voren te gaan rijden maar dan met een "losse teugel"dit zodat de zit van de ruiter onafhankelijker wordt en je je handen rustiger kan gaan houden maar dat het paard niet in de mond belemmerd wordt. Als er van voren niet zoveel druk opgezet wordt zal het paard ook zijn rug minder gaan wegdrukken waardoor het gehele plaatje rustiger wordt.

Denk dat het verstandiger is dat ze eerst met gewone teugels leren rijden dan zulke dingen aanschaffne...en martingaal verzacht niets!! En daar komt bij even hard gezegd: dat ik het vrij onverantwoordelijk vind om een paard te kopen zonder genoeg ervaring...en begeleiding bovendien! Iedereen kan een paard kopen, maar het onderhouden gaat het meest kosten...denk daar voortaan even goed aan...denk dat je paard als ik het zo lees op een cruciaal moment zit: haal hulp want anders is je paardje binnenkort een stuurloos en gevoelloos object! Sorry, maar je moet er echt hulp bij halen, zeker in een periode van 3 weken als dit gebeurd

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 10:56

bedankt voor alle tips
Voorlopig rijden alleen ik en mijn dochter er nog op. We zijn gisteren gaan rijden en ik heb gereden met zo weinig mogeijk contact. Het ging in het begin niet zo goed maar na een tijdje werd ze zeer nageefelijk. Ik had in een mum van tijd een zalig gevoel. Daarna is mijn dochter erop gegaan. Met veel vertrouwen. Ze kreeg ze mooi rond en is er zelf in geslaagd op een ontspannen manier enkele zijgangen te rijden. Galop laten we even zo. We werken nu even aan ons zelf en dan gaan we rustig verder. Hebben voor donderdag een privé les geboekt (voor de dochter) en vrijdag gaat een heel goede ruiter er eens mee galoperen om te zien wat het probleem is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:13

Een stap op de goede weg zogezegt. Eerst eens werken aan jezelf aan je dochter. Het boeken van priveles is een prima zaak.
Hulpteugels vind ik altijd een beetje onzin vooral in het beginstadium. Als een paard hard in de mond wordt tijdens de periode dat je het zelf rijd en traint ben je altijd zelf schuld.

Een paard wordt neit hard in de mond geboren.
Het verspringen in de galop is vrijwel altijd een balansprobleem van ruiter. Meestal verstoort de ruiter de balans van het paard. Soms is het paard niet sterk genoeg voor de galop.
Dat je een ervaren ruiter er even op laat rijden en galloperen is prima maar laat die ervaren ruiter ook even jullie rikunst aanschauwen zodat hij ook kan zien waar bij jullie het probleem schot.

Als je maar in ogenschauw neemt dat je altijd in balans boven je paard moet blijven zitten en zo rustig mogelijk.
Onafhankelijke zit is heel belangrijk.
Het is fijn dat jullie met zijn tweeen zijn. Je kunt dan mooi elkaar zitlessen geven aan de longeerlijn.

Laat je ons nog weten wat de instructeur zei en de ruiter?

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:55

Ik ben het helemaal met de bovenste post eens.
Ja

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:03

ik hou jullie op de hoogte!!!

Kan er mij ook iemand vertellen wat het verschil is tussen alle bitten die men aanbied. De manegehoudster heeft met nu een bit gegeven dat wat dikker is met zo'n losse ringen. Ze zegt dat dit minder vervelend is voor ons paardje als we toch wat hard in de mond moesten trekken. klopt dit??

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:52

miekedar schreef:
ik hou jullie op de hoogte!!!

Kan er mij ook iemand vertellen wat het verschil is tussen alle bitten die men aanbied. De manegehoudster heeft met nu een bit gegeven dat wat dikker is met zo'n losse ringen. Ze zegt dat dit minder vervelend is voor ons paardje als we toch wat hard in de mond moesten trekken. klopt dit??

Ja, een dikker bit werkt minder sterk. Een dunner bit is zogezegd 'scherper', dit voelt het paard beter.
maar waarom trek je? Als je wil dat ze halt houdt doe je dat eerst met je zit, dan een klein kneepje in de teugels, dan je stem, en dan (eventueel) pas nog een kneepje.. trekken schiet niet op, als je er eenmaal mee begint wordt je paard er ongevoelig voor, en kan je blijven trekken. Plus: het is absoluut niet de bedoeling!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 08:58

Ik weet wel dat trekken geen zin heeft. Maar soms als ze in een foute galop zit of weer in kruisgalop zit is ze moeilijk te stoppen. Als niet zo'n ervaren ruiter heb je dan onbewust de neiging om te trekken. Als je alleen rijdt hebben we dat probleem niet zo. Een beetje sneller kan dan niet zo'n kwaad, er is toch niemand voor je om op te botsen. Het is vooral in groep ze wil dan voorbijsteken, dat mag niet en voor je het weet zit je te trekken.
We moeten nog veel leren ik weet het.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 08:33

zoals beloofd verslag van de privé-les. Het gaat al beter alleen de galop constant verspringen. Maar toch al een cirkel in de juiste galop.
Er is daarna een goede ruiter opgegaan die ook galopwissels kan. Bij haar deed ze het ook, ze heeft dan gepropeerd op een diagonaal een galopwissel te vragen en ze versprong alleen vanvoor. Ze kent het dus zelf ook niet goed. Besluit het is een fout zelf van het paardje. We moeten het er uit rijden maar hoe??? De meningen zijn een beetje verdeeld. De goede ruiter raadt ons aan om te proberen in de juiste galop aan te springen en daarna direct terug naar draf, belonen en terug aanspringen. De lesgeefster zegt dat het beter is in de foute galop te blijven en in galop te houden tot ze zelf juist verspringt, dan belonen.
Wat is jullie mening.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:18

Ik zou hem niet zomaar door laten galloperen.Mijn pony heeft nu ook zo'n fase.Ik heb hem heel lang niet in de rechter galop kunnen krijgen en nu dat goed gaat begint hij in de linker galop sinds een maand over te springen maar als ik hem gewoon door laat galoperen blijft hij gewoon door galoperen hij springt niet terug.Ik neem hem terug en spring overnieuw aan.Dat zeggen ook mijn beide lesgeefsters.We leggen soms wel een balk op de grond en dan laat ik hem daar weer over terug springen in de goede galop.Ik zou de eerste manier proberen en de stukjes steeds langer maken.