Niet willen lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaristo

Niet willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 23:17

Ik zit nu al een paar weken met een probleempje. Mijn paard wil niet meer lopen als er geen andere paarden meer voor hem zitten. Wanneer ik extra been geef krijg ik alleen reactie de lcuht in (bokken/steigeren) Vroeger was het even zweepje erover en hij liep weer voorop, dit kan nu helemaal niet meer. Niemand weet hier de rede van. Iemand misschieen een idee waarom hij zo doet? of heeft iemand hetzelfde probleem of een oplossing? Wil heel graag gewoon ook normaal kunnen rijden zonder dat hij achter andere aan wil.

Biepje

Re: Niet willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:28

hm, ik zou geen idee hebben waarom, maar in mijn creativiteit heb ik een aantal mogelijke oplossingen bedacht Pling : je kan gewoon op hem achter een ander paard stappen, draven,... (ik zou niet sneller gaan) en dan eens een kleine volte en er weer achter, en dat vaak herhalen. of je kan dat paard steeds verder voor je uit laten gaan tot hij echt wel ver weg is, maar je paard heeft dan misschien nog het gevoel dat hij erachteraan loopt. of als je het durft en persoonlijk vind ik dat nog altijd de beste oplossing, je kruipt erop en je blijft gewoon net zolang zitten tot hij weg gaat van de anderen. hij moet het gewoon leren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:36

zo hadeen wij een eigenwijze pony op de manege genaamd DAZZLE...
die probeerde t ook altijd..

ik reed met m mee in de les voorop bij de beginners dis gaat dan nog..
maar toen waren de beginners klaar en gingen naar binnen..
dus DAZZLE,, neeej wacht op mij!!!
en die reest zo onverwachts de bak uit achter de kids aan.
dus ik m op de rem zetten en omkeren.. terug jij die bak in.. jij gaat ng maar mooi ff 10 minuten werken..

dit moet dan ook van de eigenaresse, want dit kan hij natuurlijk niet flikken met beginners..
dus ik die bak in..
bokken.. steigeren..
nou wat heb ik t 10 minuten moeilijk gehad...
sjongen jonge met moeite en getrek,,er 1 x afgepleurt,, nou toen brak bij mij echt de bom..
ik was 18 en t was een klein dik D pony'tje.. nou daar laat ik mij dus echt niet door op de kop zitten..
ik ben doorgegaan totdat ie 5 minuten normaal liep..
maar god, wat een gezweet,,
iedereen aan de kant kijken..

ik ben geen beginner, t is een klein pony'tje..
en kun je naagaan hoe moeilijk ik het heb gehad..
ik zou er als ik jou was hulp van iemand bij halen die goed kan blijven zitten of (als jij zelf wel kan blijven zitten) jou goede aanwijzingen kan geven..
en miss kun je m eerst is alleen longeren en dan er pas opgaan..
ik weet namelijk dat t echt niet makkelijk is...
maar 1 ding zou ik vooral niet doen en dat is opgeven..

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:55

Ja maar het probleem is dat er dan paarden achter mij zitten en die krijgen dan waarschijnlijk een schop van mijn paard (is nu 1 keer gebeurd) Ik stap er gewoon zelf op ben niet bang, ook nog nooit van hem gevallen (heb t geluk dat hij heel erg makkelijk zit) Je zou inderdaad zeggen blijven proberen maar hij leert het volgens mij noot..Er is bij ons niemand die weet wat ik er mee moet en ik rij op een grote manege

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:34

Tja, er is maar 1 oplossing als je het zelf niet aandurft, iemand het voor jou op laten lossen.
Want als je gaat toegeven aan zijn gedrag is het een steeds groter probleem.
Dus beter 1 keer goed opgelost dan maar aanmodderen.
En dat zal vast wel steigeren bokken en weet ik wat voor een verzet opleveren, maar je zal echt consequent moeten zijn.
Anders lukt het je nooit dit op te lossen!!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:17

zuidema schreef:
Tja, er is maar 1 oplossing als je het zelf niet aandurft, iemand het voor jou op laten lossen.
Want als je gaat toegeven aan zijn gedrag is het een steeds groter probleem.

Ze had net geschreven dat ze niet bang is.Ik ben het er wel mee eens dat je hem nu steeds zijn zin geeft door maar achter een ander aan te rijden.Is het je eigen paard of een manegepaard?Als het je eigen paard is kun je dan niet alleen rijden je hoeft dan toch niet altijd in een groep mee te rijden.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 17:44

Het is mijn eigen paard. Ze hebben al gezegd het lijkt een soort verlatings angst. Op het moment dat ik alleen ben gaat het goed, maar ben ik begonnen met rijden met bijvoorbeeld 3 mensen in de bak en ze gaan weg dan gaat het fout. Rij ik in een groep en er zit even niemand meer voor hem gaat het ook mis, het lijkt net of hij zich in de steek gelaten voelt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:37

Marssiej schreef:
Het is mijn eigen paard. Ze hebben al gezegd het lijkt een soort verlatings angst. Op het moment dat ik alleen ben gaat het goed, maar ben ik begonnen met rijden met bijvoorbeeld 3 mensen in de bak en ze gaan weg dan gaat het fout. Rij ik in een groep en er zit even niemand meer voor hem gaat het ook mis, het lijkt net of hij zich in de steek gelaten voelt..

dus het is niet echt staakgedrag?
zo nee. Níet toe geven maar wel rustig met hem praten. Boeie of die bokt of steigert, als je kan blijven zitten gewono rustig met m blijven praten tot ze kalmeert, kalmeert ze heeeeel fel belonen. Val je: niet erg! gewoon der weer op en weer rustig met er praten. Zodat ze over haar angst heen komt
denk dat ik het zo zou proberen op te lossen. Heeft ze toevallig een naar verleden ofzo? ik zou ook uitzoeken waarom ze zo reageert Lachen