KK Correctie bit???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

KK Correctie bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:12

Ik vraag me af of er misschien mensen hier zijn die ervaringen hebben met een correctie bit?? Mijn paard accepteerd zijn bit moeilijk, dus misschien is dit een oplossing??

Alvast bedankt!

Suel

Re: KK Correctie bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:35

Hai Marloes,

Ja, ik heb zo'n bit. Ik kan er een aantal dingen over zeggen. Het is een goed bit voor paarden die heftig zijn. Echt tegen het bit aan drammen en bijv. de kaken op elkaar neigen te zetten en zo een bit vast te houden.

Voor zulke paarden is het een fijn bit, omdat zij dit bit minder snel en goed vast kunnen pakken. Mijn ervaring op dit punt is hier dus ook positief. Bovendien heb je vaak dat vrij heftige paarden onrustig in het hoofd worden, waardoor de ruiter vaak ook onrustig op de hand reageert. In dit geval is de stang (hij is nog aardig dik) ideaal om voor een rustige ligging in de mond te zorgen. Op zo'n moment dus beter dan een enkelgebroken bit die het paard hooguit irriteerd op het moment dat deze schaart.

Echter, wat ik al zei, het is ideaal om heftige paarden te corrigeren, maar ik vind het alles behalve ideaal voor een paard wat het bit gewoon niet aanneemt. Ik heb zelf ervaren dat je in het begin het paard er goed mee kunt corrigeren, maar daarna toch eigenlijk weer moet overstappen op een gewoon, zacht bitje. Ik vind zelf dat paarden op dit bit gewoon slecht nageven. Ze lopen er wat "tegenaan" in mijn beleving. het is echt een "correctiebit". In mijn optiek is het niet aannemen/accepteren van het bit ook rijtechnisch op te lossen, maar daar kan ik naast zitten. Ik ben alleen bang dat zo'n bit in dat geval gewoonweg niet het gewenste resultaat beoogt, omdat de nadruk dus teveel op het bit komt te liggen. Een paard wat van voren niet aanneemt heeft vaak problemen in de motor. Het aannemen van het bit moet toch een gevolg zijn van...

Dus, behalve dat ze stervensduur zijn, zou ik het voor een paard wat het bit niet aanneemt niet aanraden. Dan zou ik eerder voor een dubbelgebroken bit kiezen en wat spelen met de dikte. Zowiezo is het nooit slecht om van bit te wisselen. Ik wissel zelf regelmatig...

Maar, je mag die van mij wel een keer uitproberen, hoor...
Laatst bijgewerkt door Suel op 04-02-05 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:37

Suel schreef:
Hai Marloes,

Ja, ik heb zo'n bit. Ik kan er een aantal dingen over zeggen. Het is een goed bit voor paarden die heftig zijn. Echt tegen het bit aan drammen en bijv. de kaken op elkaar neigen te zetten en zo een bit vast te houden.

Voor zulke paarden is het een fijn bit, omdat zij dit bit minder snel en goed vast kunnen pakken. Mijn ervaring op dit punt is hier dus ook positief. Bovendien heb je vaak dat vrij heftige paarden onrustig in het hoofd worden, waardoor de ruiter vaak ook onrustig op de hand reageert. In dit geval is de stang (hij is nog aardig dik) ideaal om voor een rustige ligging in de mond te zorgen. Op zo'n moment dus beter dan een enkelgebroken bit die het paard hooguit irriteerd om het moment dat deze schaart.

Echter, wat ik al zei, het is ideaal om heftige paarden te corrigeren, maar ik vind het alles behalve ideaal voor een paard wat het bit niet aanneemt. Ik heb zelf ervaren dat je in het begin het paard er goed mee kunt corrigeren, maar daarna toch eigenlijk weer moet overstappen op een gewoon, zacht bitje. Ik vind zelf dat paarden op dit bit gewoon slecht nageven. Ze lopen er wat "tegenaan" in mijn beleving.

Dus behalve dat ze stervensduur zijn, zou ik het voor een paard wat het bit niet aanneemt niet aanraden. Dan zou ik eerder voor een dubbelgebroken bit kiezen en wat spelen met de dikte. Zowiezo is het nooit slecht om van bit te wisselen. Ik wissel zelf regelmatig...

Het is een trens!!!!
Er zitten geen scharen aan!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:38

ik heb mn vorige pony met zo'n bit gereden. Hij was behoorlijk stug en dood in de mond, maar op dat bit reageerde hij best goed... Ik vind nu dat ik het probleem rijkunstig op had moeten lossen, maar toen vond ik zo'n bit echt een uitkomst!

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:40

Kylan schreef:
Suel schreef:
Hai Marloes,

Voor zulke paarden is het een fijn bit, omdat zij dit bit minder snel en goed vast kunnen pakken. Mijn ervaring op dit punt is hier dus ook positief. Bovendien heb je vaak dat vrij heftige paarden onrustig in het hoofd worden, waardoor de ruiter vaak ook onrustig op de hand reageert. In dit geval is de stang (hij is nog aardig dik) ideaal om voor een rustige ligging in de mond te zorgen. Op zo'n moment dus beter dan een enkelgebroken bit die het paard hooguit irriteerd om het moment dat deze schaart.

Echter, wat ik al zei, het is ideaal om heftige paarden te corrigeren, maar ik vind het alles behalve ideaal voor een paard wat het bit niet aanneemt. Ik heb zelf ervaren dat je in het begin het paard er goed mee kunt corrigeren, maar daarna toch eigenlijk weer moet overstappen op een gewoon, zacht bitje. Ik vind zelf dat paarden op dit bit gewoon slecht nageven. Ze lopen er wat "tegenaan" in mijn beleving.

Dus behalve dat ze stervensduur zijn, zou ik het voor een paard wat het bit niet aanneemt niet aanraden. Dan zou ik eerder voor een dubbelgebroken bit kiezen en wat spelen met de dikte. Zowiezo is het nooit slecht om van bit te wisselen. Ik wissel zelf regelmatig...

Het is een trens!!!!
Er zitten geen scharen aan!!

Ik weet niet over welk bit jij het hebt, maar het KenK correctiebit is een stang, gevormd naar de paardenmond. Althans, volgens de Divoza en de beschrijving van mijn eigen bit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:21

Bij sommige paarden is de tongboog te groot, deze boog drukt dan in het gehemelte. Hier moet je wel op letten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:44

Misschien kun je in de winkel vragen of je hem eerst een keer mag proberen..
Tis toch veel geld

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:09

Officieel heet de K&K Correctiebit een ongebroken trens want er zitten zoals op een stang geen scharen aan. Het is gewoon een trens zonder breekpunt.

Een gewone trens heet "gebroken trens"
Een africhtingstrens heet "dubbelgebroken trens"
En een ongebroken trens zegt het al.

De verwarring ontstaat denk ik omdat er in het correctiebit een tongboog zit die ook bij een stang voorkomt. Desalniettemin blijft het een ongebroken trens.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:15

Ik zou voor jou geen correctiebit aanraden. Dit bit is alleen maar voor paarden die heel erg op de hand hangen, paarden die trekken aan de teugels of heel erg tegen de hand zijn. Het is vrij zwaar geschut en je dient te weten hoe er mee om te gaan. Daarbij is het niet de bedoeling dat je de trens blijft gebruiken het is puur een hulpmiddel om het paard weer licht op de hand te krijgen. Als je er niet mee kunt rijden zul je meer kwaad als goeddoen.

In jou geval zou ik inderdaad proberen je probleem rijtechnisch op te lossen eventueel met gebroken bit, want als ik jou verhaal lees heeft jou paardje gewoon nog niet zoveel vertrouwen in het bit.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:38

Bacannie schreef:
Het is vrij zwaar geschut en je dient te weten hoe er mee om te gaan.

ik volg dat nooit, de een zegt dat een stang (ongebroken trens) vriendelijker is dan een gewone trens en de ander het tegenovergestelde.
Een correctiebit is toch niet scherper dan een rechte stang want heeft toch geen kantelwerking? (in tegenstelling tot het africhtingsbit). Tis zelfs gevormd naar de mond. Oke als je paard een hangend rooster heeft is het natuurlijk wel vrij pijnlijk zoals germie al zei Bloos!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:50

Lenn schreef:
ik volg dat nooit, de een zegt dat een stang (ongebroken trens) vriendelijker is dan een gewone trens en de ander het tegenovergestelde.
Een correctiebit is toch niet scherper dan een rechte stang want heeft toch geen kantelwerking? (in tegenstelling tot het africhtingsbit). Tis zelfs gevormd naar de mond. Oke als je paard een hangend rooster heeft is het natuurlijk wel vrij pijnlijk zoals germie al zei Bloos!

Correctiebit heeft wél een kantelwerking... als het bit gewoon in de mond ligt, ligt het met de platte kant op de lagen. Zodra je de teugels aanneemt en op druk zet kantelt het bit en gaat met de smalle kant op de lagen werken. Dat maakt dat het bit werkt c.q. corrigeert... De tongboog zit erin omdat het bit dan beter in de mond ligt en het bit beter zijn werk op de lagen kan doen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:37

Naar mijn weten heeft het correctie bit geen kantelwerking en het africhtingsbit wel en is dat juist het onderscheid tussen deze twee bitten.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:57

Joh, wat jij wil... Slapen Ik haal mijn informatie uit het boek: Het paard, het bit en de ruiter, maar de schrijfster zal er dan wel geen verstand van hebben volgens jouw redenering... Vork Knipoog

Ik citeer:
Het K&K Correctiebit is zo gemaakt dat het precies de vorm van de paardenmond volgt en het is dan ook heel belangrijk dat het bit de juiste breedte heeft. Door zijn vorm ligt het automatisch goed in de mond, ook als het paardehoofd zich niet op de loodlijn bevindt. Behalve door de bijzondere vorm valt het bit op doordat het in het midden plat is. Hierdoor wordt de druk van het mondstuk over een groot oppervlak verdeeld. Een dik bit werkt ook in op een groot oppervlak maar heeft voor veel paarden als nadeel dat ze hun mond niet meer goed kunnen sluiten.
Een unieke eigenschap van het K&K correctiebit is dat het op twee manieren in kan werken op de paardenmond. Normaal gesproken ligt de platte kant van het bit op de tong en de lagen en blijft zo liggen als de ruiter een licht contact mer de mond onderhoudt. Als de ruiter harder aan de teugels trekt kantelt het bit echter naar achteren waardoor de smalle kant op tong en lagen drukt. Zodra de ruiter zijn inwerking vermindert glijdt het bit weer terug in zijn oorspronkelijke positie en ligt dan weer breed en vlak op de tong. Hierdoor worden ook bij een hardere inwerking de mondhoeken niet naar achteren getrokken.
Het K&K correctiebit werkt alleen goed als de ruiter een lichte hand heeft en het bit ook daadwerkelijk weer terug laat glijden nadat hij de teugels sterker heeft aangenomen. Alleen op deze manier leren paarden dat er een onaangename druk ontstaat als de ruiter harder inwerkt en dat het bit weer prettig aanvoelt als ze nageven. Etc. etc.

Zo staat er ook nog een heel stuk in over het africhtingsbit maar dat hoef ik na dit verhaal toch niet ook uit te leggen. Toch? Clown

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:32

hmm oke dat wist ik niet
het was niet mijn bedoeling om eigenwijs te doen hoor, ik heb gewoon altijd gedacht dat het geen kantelwerking had.
Bedankt voor het overtypen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:58

daar heb ik eigenlijk ook een vraagje over ,

mijn tinker gaat er buiten meestal ervandoor ,hij klemt het bit vast en is gewoon weg ,zou dit dan geen idee zijn om dit alleen voor buiten te gebruiken ???

lieve groet chas

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:56

Lenn schreef:
hmm oke dat wist ik niet
het was niet mijn bedoeling om eigenwijs te doen hoor, ik heb gewoon altijd gedacht dat het geen kantelwerking had.
Bedankt voor het overtypen

Geeft niets hoor! Als je nog eens iets wilt weten dan hoor ik het wel Knipoog

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:31

chas schreef:
daar heb ik eigenlijk ook een vraagje over ,

mijn tinker gaat er buiten meestal ervandoor ,hij klemt het bit vast en is gewoon weg ,zou dit dan geen idee zijn om dit alleen voor buiten te gebruiken ???

lieve groet chas

Ik heb dit bit ook en gebruik hem soms voor buiten, ideaal als je maar zacht met je hand bent! Ik krijg van mijn paard alleen maar meer verzet als ik te grof word. Ik kan met dit bit m,n handen stil eraan houden en ze blijft nageeflijk, toch gebruik ik nu meestal gewoon m,n dubbel gebroken busje...

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:44

Citaat:
Ik krijg van mijn paard alleen maar meer verzet als ik te grof word.

Ik heb nu op advies van de winkel een Pelham Trens gekocht ,met kinketting wilde eerst een tiedermann maar deze raden zij mij af (vanwege het over de kop kunnen slaan)
(als het niet werkt mag ik h`m terug brengen).
alleen ik moet dan met dubbele teugels gaan rijden ,en eerst gaan oefenen ,ik zal h`m gaan proberen maar alleen voor buiten .........
ben benieuwd ,zodra het beter weer wordt .........

groetjes chas

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:16

Denk bij elk bit , het is NIET het bit dat de mond verpest maar de handen die eraanzitten

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:45

bedoelen jullie dit bit?:
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:00

Dat is een correctiebit ja. Dus een ongebroken watertrens.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:45

Als je paard buiten erg sterk wordt, heb je met een stangetje toch echt meer te vertellen dan met een gewoon trensje. Ik spreek uit ervaring. Ik rijd mijn paard normaliter op een dubbelgebroken watertrens, maar voor de buitenritten heb ik het africhtingsbit gekocht. Voordeel van dit bit is, dat je het ook op de wedstrijden mag gebruiken, maar een correctiebit niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het boek ´het paard, het bit en de ruiter´ over het africhtingsbit te vertellen heeft (ik heb dit boek niet). Bacannie, zou je wat kernzinnen hier willen vermelden?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:02

@ Mirjam: Het K&K africhtingsbit heeft dezelfde vorm en werking als het K&K correctiebit. Het correctiebit is eigenlijk een simpele watertrens terwijl het africhtingsbit omschreven zou kunnen worden als een ingewikkelde bustrens. Bij het africhtingsbit loopt het mondstuk namelijk door in de mondhoeken om pas tegen de zijkant van het hoofd te eindigen in een bitring die de vorm heeft van een bustrens. Hierdoor zijn beschadigingen van de mondhoeken absoluut uitgesloten en ligt het bit heel rustig in de mond. Om goed te kunnen functioneren is het heel belangrijk dat het bit precies past.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 07:34

Bacannie schreef:
@ Mirjam: Het K&K africhtingsbit heeft dezelfde vorm en werking als het K&K correctiebit. Het correctiebit is eigenlijk een simpele watertrens terwijl het africhtingsbit omschreven zou kunnen worden als een ingewikkelde bustrens. Bij het africhtingsbit loopt het mondstuk namelijk door in de mondhoeken om pas tegen de zijkant van het hoofd te eindigen in een bitring die de vorm heeft van een bustrens. Hierdoor zijn beschadigingen van de mondhoeken absoluut uitgesloten en ligt het bit heel rustig in de mond. Om goed te kunnen functioneren is het heel belangrijk dat het bit precies past.

En toch werkt de bustrens harder in. Doordat de bussen de ringen 'vastzetten' is de kantelwerking wat groter.
Ik geloof dat je bij de pony's wel met het correctiebit mag rijden, en niet met de busvariant.
Het bit met de buswerking heet overigens geen AFRICHTINGSBIT (DIT IS EEN DUBBELGEBROKEN WATERTRENS), maar een SCHOLINGSBIT. De werking van een dubbelgebroken watertrens is totaal anders dan de werking van het scholingsbit.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:17

Bacannie, bedankt voor je reactie!

Het bit ligt inderdaad stil in de mond. Mijn paard geeft een fijne aanleuning ermee, vandaar dat ik het soms bij wedstrijden gebruik.

Het lijkt mij juist niet dat dit bit sterk kantelt in de mond. Dan gaat het bit toch heel anders in de mond liggen en hoe kan dat met een vaste buitenkant?

Een precies passend bit moet ik trouwens nog vinden. Je zit toch aan vaste maten vast. Het bit dat ik nu heb is iets te groot, maar met een maat kleiner wordt de mond wat afgekneld wat me nog slechter lijkt.