Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gewoon zo relaxed mogelijk proberen te gaan zitten, je paard eerst even in een rustig arbeidsdrafje zetten en dan proberen door te zitten terwijl je een puf-ademhaling (dat wat ze bij een bevalling doen
) nabootst.

laat de punten van je tenen naar beneden wijzen, zover mogelijk richting de grond bewegen dus. dan maak je je been lang en ontspannen. liedje neuriën is een goede tip!
.
.
. 
gijsenkim schreef:een liedje neurien en blijven ademen
sorry, vond t wel grappig
(niet dat ik het dom vind ofzo zeker niet. Maar dat blijven ademen klinkt zo logisch -hoewel dat meestal niet altijd is- als je op je stoel voor pc zit
)
ik vind tegenwoordig doorzitten lekkerder zitten dan lichtrijden
) maar ik zat laatst op een paard waar ik alle kanten mee op hobbelde ik oefende wel meer en uiteindelijk lukte het wel maar sommige paarden/pony's gooien nou éénmaal hoog op!
.
), maar het is wel heel erg effectief, probeer het anders eerst eens in een heel relaxt rustig drafje. Daarbij kun je al beter doorzitten dan bij middendraf (logisch
) Nja succes ermee in ieder geval! Askja schreef:Ontspannen zitten alleen is echt niet genoeg. Tenminste, als je dat letterlijk opvat en helemaal zonder spierspanning op je paard gaat zitten (en ik denk niet dat dat hier bedoeld wordt). In het boek van Tineke Bartels staat een mooi woord voor wat wel de bedoeling is: vormspanning. Je moet door een bepaalde lichte mate van spierspanning je zit 'vormen', zonder te klemmen en te verkrampen. Zelf merk ik dat mijn buikspieren hierbij heel belangrijk zijn. Door die in het ritme van de draf steeds zachtjes aan/in te trekken, kan ik mijn bekken met het paard licht mee laten veren en blijf ik stil zitten. Probeer maar eens door te zitten met een uitgezakte buik: geheid dat je alle kanten opstuitert!
Ook dat 'helemaal diep in het zadel zitten' wat veel mensen aanraden, vind ik zelf niet altijd de juiste manier. Zeker bij een jong paard dat nog geen sterke rugspieren heeft, of een paard dat zijn rug niet goed ontspant, zit ik liever licht, dus niet echt 'in' mijn paard.