hoe kun je netjes doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

hoe kun je netjes doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:00

het lukt me maar niet om netjes door te zitten, ik hobbel alle kanten op :S

mijn benen kan ik dan niet meer netjes op de plek houden enzv.

wie heeft er een trucje?

Dioxide

Re: hoe kun je netjes doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:07

Onspannnn Clown Gewoon zo relaxed mogelijk proberen te gaan zitten, je paard eerst even in een rustig arbeidsdrafje zetten en dan proberen door te zitten terwijl je een puf-ademhaling (dat wat ze bij een bevalling doen Haha!) nabootst.

Daardoor wordt je zelf ook heel relaxed, en zal je hopelijk wat makkelijker kunnen zitten. Ik denk namelijk dat je je teveel inspant tijdens het doorzitten Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:09

een liedje neurien en blijven ademen

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:31

Doe je voeten maar eens uit de beugels, dan kun je ook blijven zitten.
Je ontspant dan automatisch anders val je eraf.
Probeer je dan met beugels in te concentreren op die ontspanning.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:44

eerst oefenen aan de longeerlijn zonder zadel. je kunt het paard evt een bijzet om doen zodat hij wel nagevelijk loopt en zijn rug loslaat. op een plank kun je immers niet doorzitten Knipoog laat de punten van je tenen naar beneden wijzen, zover mogelijk richting de grond bewegen dus. dan maak je je been lang en ontspannen. liedje neuriën is een goede tip!
dan aan de longeerlijn met zadel, maar zonder beugels. weer met bijzet voor een paard wat zich loslaat zodat je ook kunt doorzitten. eerst weer je tenen naar beneden wijzen, als je dan ontspannen zit kan je je tenen weer omhoog laten wijzen en dus je hakken uitdrukken. als je dan weer gaat hobbelen doe je je tenen weer naar beneden en houd je jezelf eventueel ff aan het zadel vast om het ritme weer te pakken te krijgen.
als het op deze manier goed gaat moet het ook goed gaan als je alleen rijd.
let dus wel: goed doorzitten kan alleen op een nagevelijk paard wat zijn rug goed loslaat!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:37

gewoon lekker zitten, alle spieren loslaten. als je pony/paard een zachte galop heeft kan je het daarvanuit eens proberen, gewoon eerst ontspannen zitten in galop en dan vandaaruit een overgang maken naar de draf. en gewoon veel oefenen... ow ja, nog een tip, je kan op vanalles leren ontspannen te zitten, bijvoorbeeld als je met je fiets over een verkeersdrempel gaat, moet je eens gewoon proberen te zitten op je zadel, of op een zitbal kan je ook de bewegingen van het paard nabootsen en dan moet je gewoon proberen je helemaal te ontspannen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:22

Ontspannen zitten en voeten uit de beugels!!! Maak je lang en tel met de passen van je paard mee.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:10

En als je voelt dat je begint te totteren in je zadel, rijd dan weer licht.
Het heeft geen zin om niet-ontspannen door te zitten.
Je gaat dan pas weer verder met doorzitten als je wat 'uitgerust' bent, en je weer ontspannen op je paard kan zitten.
Beetje bij beetje opbouwen, dus Knipoog.

Rijd ook met je mond een beetje open; je lippen niet stijf op mekaar geklemd. Zo kan je gemakelijker adem halen, en ontspan je gemakkelijker. Een liedje zingen kan hierbij ook helpen Muziek!.

PS. Heb er zelf ook heel wat moeite mee Knipoog.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:47

Idd ontspannen. Ik heb het vooral geleerd door zonder zadel te rijden. Dat zit wat fijenr door dan met zadel vind ik. niet gaan klemmen met je benen en ze gewoon losjes af laten hangen.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:29

Toen ik een paar keer zonder zadel had gereden, ging doorzitten met zadel ook veel beter.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:37

Benen lang houden en goed ontspannen, rustig door blijven ademen, recht zitten en vooral niet vast gaan klemmen. Probeer de beweging te volgen en gewoon lekker blijven ontspannen.
Zonder zadel/beugels rijden is ook altijd een goede oefening.

Succes!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:50

Ik heb er met mijn paard ook vrij veel moeite mee (gehad) omdat hij echt ontzettend hoog opgooit in draf. Zodra ik echter echt op mijn kont ga zitten en mijn benen los probeer te laten hangen en op die manier gewoon mee probeer te gaan in de beweging gaat het een stuk beter. Probeer in ieder geval niet te gaan klemmen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:21

Zorg eerst dat je paard goed over zijn rug loopt, anders hobbel je er zelf vanaf en heeft je paard ook erg last van jouw gestuiter.

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:37

jemoet een beetje _/ zo gaan zitten en ontspannen klem anders je knieen aan je zadel vast dan gaan je benen niet zo alle kanten op

suc6

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:02

Volgens mij kan je beter niet klemmen, dan ga je veel sneller uit je evenwicht

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:20

gijsenkim schreef:
een liedje neurien en blijven ademen

*LOL* sorry, vond t wel grappig *LOL* (niet dat ik het dom vind ofzo zeker niet. Maar dat blijven ademen klinkt zo logisch -hoewel dat meestal niet altijd is- als je op je stoel voor pc zit Haha!)

voor het doorzitten;
ex was ook onmogelijk om door te zitten. Wat ook helpt is hele kleine stukjes doorzitten en dan telkens verlengen bv 2 passen even lichtrijden en dan 3 passen en weer lichtrijden. En dat telkens opbouwen (natuurlijk niet in een uur) en dan na een week probeer je 1 of anderhalf rondje doorzitten. Hangt er van af hoe snel jij je beter voelt bij het doorzitten. Ben je gespannen voor het doorzitten? (nerveus zeg maar) dan helpt dit ook want je leert het doorzitten te vertrouwen (klinkt raar) Bloos

veel zonder beugels doorzitten, dan maak je automatisch je benen wat langer (ik toch) en misschien eens zonder zadel hobbelen?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:07

Proberen om ontspannen recht te blijven zitten, je kan wel ontspannen en er als een zoutzak ophangen, maar dat werkt ook niet!! Bij mij gaat doorzitten beter als ik vanuit stap aandraaf en dan gelijk blijf doorzitten, dan wanneer ik als ik aan het lichtrijden ben, ga doorzitten. Niet gaan knijpen met je knieën, dan kan je nooit ontspannen zitten, ik zet meestal een beetje druk op mn beugels, en mn billen goed in het zadel, zodat je goed kan meegaan met de beweging.
De laatste tijd gaat het doorzitten op Adolf redelijk goed Haha! ik vind tegenwoordig doorzitten lekkerder zitten dan lichtrijden Lachen

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:04

idd gewoon ontspanne -makkelijker gezegt dan gedaan maarja-
het gaat ook stukken gemakkelijker als je op een paard/pony zit die helemaal los door zijn lijf is anders zit je idd niet lekker!

en het is zo... sommige pony's/paarden zitten gewoon niet lekker ik kan goed/netjes doorzitten (vind ik dan Tong uitsteken ) maar ik zat laatst op een paard waar ik alle kanten mee op hobbelde ik oefende wel meer en uiteindelijk lukte het wel maar sommige paarden/pony's gooien nou éénmaal hoog op!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:01

Zonderbeugels oefenen Haha! .
Enzorgen dat je alvorens je aandraaft al correct zit, kijk ook omhoog naar de lucht.
Zing maar een liedje : "Hoog Sammy kijk omhoog Sammy want daarboven.....
Oefening baart kunst dus gewoon heel veel doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:29

Ontspannen zitten alleen is echt niet genoeg. Tenminste, als je dat letterlijk opvat en helemaal zonder spierspanning op je paard gaat zitten (en ik denk niet dat dat hier bedoeld wordt). In het boek van Tineke Bartels staat een mooi woord voor wat wel de bedoeling is: vormspanning. Je moet door een bepaalde lichte mate van spierspanning je zit 'vormen', zonder te klemmen en te verkrampen. Zelf merk ik dat mijn buikspieren hierbij heel belangrijk zijn. Door die in het ritme van de draf steeds zachtjes aan/in te trekken, kan ik mijn bekken met het paard licht mee laten veren en blijf ik stil zitten. Probeer maar eens door te zitten met een uitgezakte buik: geheid dat je alle kanten opstuitert!
Ook dat 'helemaal diep in het zadel zitten' wat veel mensen aanraden, vind ik zelf niet altijd de juiste manier. Zeker bij een jong paard dat nog geen sterke rugspieren heeft, of een paard dat zijn rug niet goed ontspant, zit ik liever licht, dus niet echt 'in' mijn paard.

nisuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:28

heej meis
k weet wel een manier
als je een paar dagen zonder beugels gaat rijden dan heb je een betere zit en moet je je goed in evenwicht houden dus dit was mijn tip
doedoei
nisuh

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:09

Tja zoals ik het geleerd heb, nou ja in ieder geval bij m'n verzorgpaard (zij gooit namelijk ook heel hoog op) is eerst gewoon lekker zonder zadel rijden. Nja lekker is anders (heb d'r toen ook een keer naast gelegen Clown Knipoog), maar het is wel heel erg effectief, probeer het anders eerst eens in een heel relaxt rustig drafje. Daarbij kun je al beter doorzitten dan bij middendraf (logisch Clown Tong uitsteken) Nja succes ermee in ieder geval!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:28

Askja schreef:
Ontspannen zitten alleen is echt niet genoeg. Tenminste, als je dat letterlijk opvat en helemaal zonder spierspanning op je paard gaat zitten (en ik denk niet dat dat hier bedoeld wordt). In het boek van Tineke Bartels staat een mooi woord voor wat wel de bedoeling is: vormspanning. Je moet door een bepaalde lichte mate van spierspanning je zit 'vormen', zonder te klemmen en te verkrampen. Zelf merk ik dat mijn buikspieren hierbij heel belangrijk zijn. Door die in het ritme van de draf steeds zachtjes aan/in te trekken, kan ik mijn bekken met het paard licht mee laten veren en blijf ik stil zitten. Probeer maar eens door te zitten met een uitgezakte buik: geheid dat je alle kanten opstuitert!
Ook dat 'helemaal diep in het zadel zitten' wat veel mensen aanraden, vind ik zelf niet altijd de juiste manier. Zeker bij een jong paard dat nog geen sterke rugspieren heeft, of een paard dat zijn rug niet goed ontspant, zit ik liever licht, dus niet echt 'in' mijn paard.

Dat is waar, ontspannen zitten in de vorm van niet knijpen enz., want anders ben je een zoutzak op een paard!!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:48

doe net alsof je broek aan je zadel is geplakt, dus als je gaat bonken scheurt je broek Haha!
k swing altijd met mijn heupen van voor naar achter met de ritme mee... Bloos

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:45

niet gaan zitten maar ietsje gaan staan.. niemand die het ziet maar je zit wel onwijs stil en heb controle over je benen Haha!