Bokt!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:20

Hallo,

Ik heb een pony(grijze welshcob) die bokt. Niet in stap en draf maar alleen in galop. Als ik alleen met haar rij, gebeurt dit(bijna nooit) maar in een groep dus wel. Dan doet ze haar hoofd naar beneden en probeert ze je eraf te bokken. Ze heeft mij er één keer af gekregen en toen was ik bewusteloos geraakt en had ik een hersenschudding. Weet iemand hoe ik haar kan laten ophouden met bokken? het is erg vervelend.
Ook snijdt ze in de bak de hoeken heel erg af. Voornamelijk in galop. Wat kan ik hieraan doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Kim

lautjuh85

Re: Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:31

Probeer haar in de galop goed voorwaarts te houden, zodat ze niet kan bokken.
Een paard wat goed voorwaarts loopt kan niet bokken als jij er op tijd bij bent.
Zorg dat je haar een schop geeft zodra ze het hoofd tussen haar benen wil doen en til je buitenhand met een schokje omhoog.
Zo krijgt ze geen kans om te bokken. Dat ze de hoeken afsnijdt moet je je eerst nog niet druk om maken. Er is nog nooit een paard van de wereld afgelopen... Dus dat komt allemaal vanzelf.
Zorg eerst maar dat je haar goed voorwaarts hebt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:42

zit je wel netjes rechtop of belemmer je je paard ergens? geef je de goede hulpen?

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:33

mijn zus had dat ook aan de hand als ze in groep moest galloperen bokt haar paard ook. maar zij reed met losse teugel en liet haar paard spelen.
ze moest dan vd lesgever haar teugels op maat nemen dus contact houden en dan voorruitrijden. nu doet haar paard het niet meer.
mss kan het jouw probleem ook oplossen
veel succes

Piet321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:51

mistery schreef:
Ook snijdt ze in de bak de hoeken heel erg af. Voornamelijk in galop. Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb precies hetzelfde probleem: in stap en galop krijg ik het aan mij toevertrouwde manegepaard wel aardig door de bocht maar in galop... zucht ... Hij racet er vandoor en snijdt de hoeken scherp af, laat zich min of meer naar binnen vallen. Ik heb het vandaag met sporen geprobeerd: daar reageerde hij wel op (iets beter door de bocht) maar hij ging er vooral veel harder door lopen. Volgende keer wil ik proberen bewust een prikje met de sporen te geven (binnenbeen) en tegelijkertijd meer ophouden met de buitenteugel. Misschien helpt het. Als het paard andere paarden ziet galoperen wordt hij ook onrustig en wil te pas en te onpas aangaloperen. Het zweepje op de binnenhals wil ook wel wat helpen.

Dat afsnijden schijnt echt met het binnenbeen opgelost te moeten worden. Ik probeer ook steeds tegen mezelf te zeggen: "binnenbeen, buitenteugel, binnenbeen, buitenteugel" zodat ik er ook om denk om het te doen.

Succes!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:57

lautjuh85 schreef:
Probeer haar in de galop goed voorwaarts te houden, zodat ze niet kan bokken.
Een paard wat goed voorwaarts loopt kan niet bokken als jij er op tijd bij bent.
Zorg dat je haar een schop geeft zodra ze het hoofd tussen haar benen wil doen en til je buitenhand met een schokje omhoog.
Zo krijgt ze geen kans om te bokken. Dat ze de hoeken afsnijdt moet je je eerst nog niet druk om maken. Er is nog nooit een paard van de wereld afgelopen... Dus dat komt allemaal vanzelf.
Zorg eerst maar dat je haar goed voorwaarts hebt.

Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan hebt dat een voorwaarts paard niet kan bokken, maar ik kan je wel vertellen dat het niet klopt wat je zegt.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:05

Citaat:
Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan hebt dat een voorwaarts paard niet kan bokken, maar ik kan je wel vertellen dat het niet klopt wat je zegt.

Je leest de zin maar half...
Ik zei kan niet bokken als je er op tijd bij bent.
Als ze al merkt dat ie met zijn kop tussen zijn benen gaat lopen, moet je em gewoon een schop geven. Dan krijgt ie er de kans niet voor.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:14

Ik denk dat je het eerste gedeelte van de zin wel weg kan laten dan, want een paard hoort altijd goed voorwaarts te zijn. Knipoog

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 18:52

voor zover ik weet belemmer ik haar nergens en ik zit ook goed rechtop. Mijn instructeur zegt er ook nooit iets over. En qua hulpen gaat het ook goed.ik leg mijn buitenbeen ietsjes naar achter en ze zit in de goede galop. Voor overgangen van stap naar draf hoef ik alleen maar mijn stem te gebruiken..als ze dan iets door moet stappen/draven beetje ansporen en het is ook weer goed. Dus ik denk dan het niet echt aan mijn hulpen ligt. Maar voor het afsnijden zal ik ook maar eens extra goed opletten dan ik mijn binnenbeen erbij hou.
maar ik ga morgen even een aantal dingen proberen. Ik zie wel hoe dat gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:49

Tja.

Mijn paardje bokt nogal eens uit protest; als ze iets moet doen waar zij totaal geen zin in heeft. Een eigenwijze haflinger.
Dan bokt ze. en dan geef ik haar een tik. dan bokt ze nog hoger, dus ik geef een nog hardere tik, en dan laat ze het erbij.
Kom op zeg, t moet nog gekker worden!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:54

mistery schreef:
Als ik alleen met haar rij, gebeurt dit(bijna nooit) maar in een groep dus wel. Dan doet ze haar hoofd naar beneden en probeert ze je eraf te bokken. Ze heeft mij er één keer af gekregen en toen was ik bewusteloos geraakt en had ik een hersenschudding. Weet iemand hoe ik haar kan laten ophouden met bokken? het is erg vervelend.

Ze klinkt als behoorlijk ongehoorzaam!!
Het duidt namelijk niet op een rugprobleem anders had ze het ook wel gedaan als je alleen reed.
Ze neemt dus gewoon een loopje met je. Als je nog niet goed weet hoe je kan voorkomen dat ze de hoeken afsnijdt heb je denk ik überhaupt nog geen overmacht op de pony dus kan je nog niet echt inkomen. Als ze je er af wil bokken moet je vooral haar hoofd omhoog houden (en een trap/tik verkopen)!! Raar dat je instructeur er niks van zegt, ik zou toch hem om advies vragen voor het gevaarlijk wordt Scheve mond

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:56

Alacairion schreef:
Tja.

Mijn paardje bokt nogal eens uit protest; als ze iets moet doen waar zij totaal geen zin in heeft. Een eigenwijze haflinger.
Dan bokt ze. en dan geef ik haar een tik. dan bokt ze nog hoger, dus ik geef een nog hardere tik, en dan laat ze het erbij.
Kom op zeg, t moet nog gekker worden!

Zodra ze bij mij bokt geef ik haar een schop, ik rij niet met zweep dus kan haar ook moeilijk een tik geven.
Alacairion schreef:
Tja.

Lenn schreef:

Ze klinkt als behoorlijk ongehoorzaam!!
Het duidt namelijk niet op een rugprobleem anders had ze het ook wel gedaan als je alleen reed.
Ze neemt dus gewoon een loopje met je. Als je nog niet goed weet hoe je kan voorkomen dat ze de hoeken afsnijdt heb je denk ik überhaupt nog geen overmacht op de pony dus kan je nog niet echt inkomen. Als ze je er af wil bokken moet je vooral haar hoofd omhoog houden (en een trap/tik verkopen)!! Raar dat je instructeur er niks van zegt, ik zou toch hem om advies vragen voor het gevaarlijk wordt

Xe is niet ongehoorzaam al zeg ik het zelf. Ze doet he ook niet altijd, maar afentoe, dan vooral buiten, geeft ze in de galop een bok..in een groep dus. In stap en in draf is ze verder hartstikke braaf, ze loopt netjes aan de teugel, ook lekker voorwaarts en ze reageert goed op mijn hulpen. Ongehoorzaam is ze dus niet. Eerder ondeugend. Het klopt wel denk ik dat ze een loopje met me neemt. Lang heb ik haar ook nog niet, dus ze probeert me nog steeds uit. Mijn instructeur is er ook niet altijd bij. Heb 1 keer per week les. Een goede instructeur is hij ook niet echt, mijn moeder is al een beetje aan het rond bellen of ik een andere kan krijgen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:14

[/quote]

Xe is niet ongehoorzaam al zeg ik het zelf. Ze doet he ook niet altijd, maar afentoe, dan vooral buiten, geeft ze in de galop een bok..in een groep dus. In stap en in draf is ze verder hartstikke braaf, ze loopt netjes aan de teugel, ook lekker voorwaarts en ze reageert goed op mijn hulpen. Ongehoorzaam is ze dus niet. Eerder ondeugend. Het klopt wel denk ik dat ze een loopje met me neemt. Lang heb ik haar ook nog niet, dus ze probeert me nog steeds uit. Mijn instructeur is er ook niet altijd bij. Heb 1 keer per week les. Een goede instructeur is hij ook niet echt, mijn moeder is al een beetje aan het rond bellen of ik een andere kan krijgen.[/quote]

Je zegt zelf al dat ze een loopje met je neemt dat is het zelfde als ongehoorzaam Haha! .Ik hoop dat je moeder een andere voor je vindt dan heb je hulp en los je het probleem wel op.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 18:47

Vandaag heb ik een buitenrit gemaakt met 2 anderen. Het ging echt super goed. Geen enkele bok gehad, keurige rustige galop. Morgen in de bak goed oefenen, kijken hoe dat gaat Lachen

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:09

Heb nu een paar keer in de bak gereden..Jammer genoeg is het geen binnenbak dus heel veel plassen. Maar ze liep keurig aan de teugel en in de galop heb ik haar eerst een tijdje op de volte gezet, daarna weer de hele bak rond en het gaat nu gelukkig steeds beter. Geen enkele keer meer een bok gehad (tot nu toe). Dus het gaat beter! Haha!

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:32

ik heb ook een probleempje met bokken
ik heb sinds kort een bijrijdpaard en ik was vandaag voor t eerst met m naar buiten, hij was de hele tijd heel braaf, lief tegen het paard wat mee was, hij was goed aan de hulpen enz. Alleen gingen we op een gegeven moment galopperen, en ik had de hulp nog neit gegeven of dat paard geeft een paar gigantisch hoge bokken en stijgert daarna ook nog een keer. Toen ik terugkwam bij de stal hoorde ik dat hij het meisje van wie het paard is er zondag ook op die manier heeft afgegooid. Ik ben gelukkig blijven zitten maar of dat de volgende keero ok lukt Verdrietig Heeft iemand hier een oplossing voor? In de bak doet ie het niet. Bloos