met wat longeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pam87

met wat longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 21:28

mijn paard word over 3 weekjes 3
en ik wil binnenkort gaan beginnen met longeren
(wandelen heb ik al een paar keer gedaan)

hoe zouden jullie dat doen?
gewoon met halster of met hoofdstel?
met de slofteugel of???

Anoniem

Re: met wat longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:08

Bij het begin beginnen lijkt me het handigste. Ik zou in eerste instantie aan een halster longeren in een afgezette ruimte (waardoor je paard je dus nooit omver kan trekken). Hoofdstel kun je wel indoen om vast te laten wennen, maar ik zou in het begin de longeerlijn nog aan het halster bevestigen. Zodra je paard aan het hoofdstel gewend is, zou ik er een elastiek aandoen en pas als alles helemaal probleemloos verloopt een slof of touwtjes. Ik zou als ik jou was iemand om hulp vragen die hier genoeg ervaring mee heeft. Op die manier kan je paard het in een keer goed aanleren.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:03

mymy schreef:

met de slofteugel of???

niet doen, althans, als je je paard niet wilt verpesten...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:55

Als je niet vaker gelongeerd hebt, niet aan beginnen! Longeren is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Een ervaren pony alleen al van je af laten lopen naar de volte toe, is al moeilijk voor onervaren mensen. Een jonge pony snapt daar nog helemaal niets van, dus dat wordt moeilijk!

Maar als je het wel kunt, zou ik het doen zoals CCCCorine het verteld. Alleen zou ik persoonlijk niet voor de elastiek gaan, omdat ze daar naar mijn idee snel op gaan hangen of aan gaan trekken, wat niet de bedoeling is. Maar voor een discussie daarover moet je maar ff bij dat topic gaan kijken Knipoog

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:26

ik heb het zovaak gedaan
alleen dan gewoon met halster...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:07

Kun je met slofteugel longeren ?? Dat heb ik nog nooit gehoord of gezien! Maar ik en mijn vriendin beleren ook vaak paarden voor iemand en we hebben met wie we nou bezig zijn zo gedaan;
Eerst aan hoofdstel laten wennen en mee naar buiten genomen. In een afgesloten ronde ruimte, we hebben haar los gedaan en op de cirkel gejaagt. Dus we laten haar aan de kant rennen. En we hebben haar later toen ze het al beetje snapte dat stap langzaam was, aan de lijn gedaan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:31

ik zou mijn paard nooit met slofteugel longeren of rijden je verpest er alleen maar je paard mee. je kunt het beste longeren met halster in een afgezette ruimte Knipoog dat was al gezegd....en als ie weet wat de bedoeling is pas beginnen met t hoofdstel(met halster eronder) Mijn paard heb ik altijd zonder bijzet of elastiek gelongeerd totdat ze helemaal aan het zadel en hoofdstel gewend was. Toen heb ik de bijzet heel los vast gemaakt zodat ze al een beetje went dat er iets aan het bit vast zit.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:01

Waarom moet er bij een jonge pony meteen een bezet aan worden gemaakt? longeer gewoon een met een halster, gewoon heel simpel. Het is voor een jonge pony al moeilijk zat om een goede balans te zoeken. Als ze dit helemaal snapt, dan kan je over het halster een hoofdstel doen. De longeer lijn, aan het halster vast maken.
Als je, je pony hebt ingereden, dan zou ik pas gaan longeren met een bezet.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:07

Nouw, ik weet niet hoe groot jou paard is, maar bij paarden is het over het algemeen wel slim om*als je de mogelijkheid hebt* eerst in een longeerpiste rondjes te laten leren lopen en daarna pas met de lijn gaan longeren. En dat dan meteen met hoofdstel doen. Een pony kun je aan het halster wel redelijk bij je houden, maar een paard is een heel andre verhaal vanwege zijn kracht. *he woodstock?*

Ik zou aanraden om als je geen cirkel hebt hem meteen aan het hoofdstel te longeren. Denk er dan WEL aan om een kraal te bouwen met hindernissen eventueel, en hulp van iemand anders, want alleen een jong paard leren longeren zal niet lukken.

En tegen de tijd at je hem bij kunt gaan zetten is een touwtje wel fijn. Deze manier gebruiken we al jarenen de pony's lopen er over hte algemeen allemaal fijn op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:59

Woodstock schreef:
Maar als je het wel kunt, zou ik het doen zoals CCCCorine het verteld. Alleen zou ik persoonlijk niet voor de elastiek gaan, omdat ze daar naar mijn idee snel op gaan hangen of aan gaan trekken, wat niet de bedoeling is.

Als paarden aan het elastiek gaan lopen trekken/erop gaan hangen, dan vind ik het ook tijd om het elastiek te vervangen door bv. touwtjes. De reden dat ik met een elastiek zou beginnen in plaats van direct al aan touwtjes is dat ik toch sterk het idee heb dat het veiliger is. Als paarden nog geen druk op het bit gewend zijn, zullen ze op een elastiek meestal minder reageren. En mochten ze heftig reageren, dan geeft zo'n elastiek tenminste nog mee, vandaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:30

CCCCorine schreef:
De reden dat ik met een elastiek zou beginnen in plaats van direct al aan touwtjes is dat ik toch sterk het idee heb dat het veiliger is. Als paarden nog geen druk op het bit gewend zijn, zullen ze op een elastiek meestal minder reageren. En mochten ze heftig reageren, dan geeft zo'n elastiek tenminste nog mee, vandaar.

Touwtjes is net zo veilig, je moet gewoon zorgen dat je goed materiaal hebt. Ik heb bijvb touwtjes met aan 1 kant allebei een kleine musketon zitten.
Deze musketon breekt bij veel druk, dus mocht een paard vallen of vast komen te zitten per ongeluk dan breekt de musketon en is het paard los.

Mijn mening is dat je paarden niet de mogelijkheid moet geven om te leren dat ze kunnen hangen/trekken zoals op een elastiek. Aanleren is makkelijk, afleren is stukken moeilijker.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:32

En wij hebben bij de touwtjes aan allebei de kanten deze touwtjesaan de singel bevestigd met een stuk elastiek ertussen wat dus ook meegeeft.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:16

ze is ong 1.65

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:21

mymy schreef:

met de slofteugel of???

Hoofdstel is meer dan voldoende!
Kan je paard wennen aan het bit en zijn gewicht leren in balans te houden aan de longe tijdens de drie gangen....
Niet te veel aan prutsen, werkt enkel averechts!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:48

Ik ben nu ook weer met een jong paard bezig. Eerst longeerde ik hem ook met halster maar daar trekt haar behoorlijk aan. Ik heb vandaag de longeerlijn aan het bit vastgemaakt ( door de bitring, over het over, aan de andere bitring) Dit ging goed.
Overigens ben ik niet tegen het longeren met bijzet, maar het paard moet wel eerst een beetje weten wat longeren inhoud. Moet gemakkelijk beide kanten om willen lopen. Door bij te zetten leren ze te wennen aan de druk op hun mond.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 21:18

Ik zou voor het longeren gewoon een kaptoom nemen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:46

Longeercirkel afzetten. Longeren met kaptoom. Voor de eerste keer even een helper mee laten lopen met het paard totdat ze het longeren doorheeft.

Daarna kun je er een keer een hoofdstel aandoen, maar wederom het kaptoom er over heen. Dan een keer een longeersingeltje, na een week of vier beetje bijzetten met bijzetteugels of touwtjes. Dan is een keer zadeltje, beugels eraan, beugels loslaten hangen en dan tegen april erop.

Nooit longeren op alleen maar een hoofdstel, dat kan bij ervaren paarden maar niet bij een beginneling.
Het gevaar is te groot dat het diertje schrik van het bit krijgt en dat moeten we ja niet hebben.
Op den duur kun je als ze het accepteert met een dubbele longeerlijn werken, maar daar moet je wel handig in zijn. Ik doe het zelf wel maar meestal zijn ze dan wel een maand of twee aan de longeerlijn bezig. Ze leren dan alvast een beetje teugelhulpen.
Pas als het paard begrijpt wat de bedoeling is en zeker loopt en luistert mag je op alleen het hoofdstel maar dan nog de lijn aan de buitenkant vastmaken en het liefst nog aan het hoofdstel erbij. Zodat het absoluut niet het bit door de mond getrokken kan krijgen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 08:37

Als je paard al een paar keer mee hebt geleid aan het hoofdstel zullen ze niet meer zo snel schrikken. Teminste ik heb dat nooit ervaren dat een paard dat deed !! ( ze zullen er vast wel zijn )

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:37

Kafue schreef:

Nooit longeren op alleen maar een hoofdstel, dat kan bij ervaren paarden maar niet bij een beginneling.
.

Nooi problemen mee gehad!
Wij longeren eerst aan het halster, mits je natuurlijk een op het halster stuurbaar paard hebt!
Daarna hoofdstel om, bitje erin en gaan met die banaan!
Ligt natuurlijk ook aan het feit hoe je je longeerlijn vastmaakt!

Ook jonge paarden moeten de druk van het bit kennen.
Ik laat ze altijd eerst een paar keer los in de bak met het hoofdstel (bit) om (wel zonder teugels natuurlijk), om vervolgens aan de longeerlijn druk te herkennen op het bit!
Dus als ze hem willen peren zij onderscheiden wanneer zij tegendraads zijn wat druk is en als zij braaf zijn, er geen druk is!

Dat ik met een dubbele lijn heb gewerkt is alweer zo'n 7 jaar geleden, daarna heb ik alleen maar stuiteraars gehad, te panisch of te driftig voor dubbele lijnen, het vereist ook wel de nodige ervaring en als het mis gaat kost je dat een hoop vertrouwen!

Zorg dus dat je voldoende ervaring hebt met dubbele lijnen en allerlei hulpteugels etc. Het kost meer tijd om vertrouwen te herstellen dan het af te breken!

Ben het wel met Kafue eens, maar zij weet wat zij kan en heeft er ook ervaring mee, dus pas goed op met het jonge spul Knipoog !

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 15:13

wemkelover schreef:
Als je paard al een paar keer mee hebt geleid aan het hoofdstel zullen ze niet meer zo snel schrikken. Teminste ik heb dat nooit ervaren dat een paard dat deed !! ( ze zullen er vast wel zijn )

ik heb al vaak genoeg gewandeld met hoofdstel dus dat is ze wel gewend Haha!

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:40

ik weet niet of iemand anders dit al heeft gezegt maar tog: ik zou als ik jou was eerst heel vaak gaan lopen met 'm, wat dan ook belangrijk is is dat je aan allebei de kanten loopt, dan is het op beide handen makkelijker met longeren, dat je veel stemhulpen aanleert, daarna met hoofdstel gaan wandelen en precies hetselfde doen als met het halster en dan zou ikrustig gaan beginnen met logeren let op: niet te vaak doen oppeens, als ie het eenmaal kent gaat een jong paard zich vervelen!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:06

Ik zou met hoofdstelletje doen, als je paard daar zoals je zegt al aan gewend is. Met hoofdstel heb je et iets meer controle als je paard rare sprongen gaat maken Lachen

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:52

tamaraatjuh schreef:
Ik zou met hoofdstelletje doen, als je paard daar zoals je zegt al aan gewend is. Met hoofdstel heb je et iets meer controle als je paard rare sprongen gaat maken Lachen

rare sprongen dat doet zel wellus haha Clown

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:31

Wat ik nog steeds erg belangrijk vind bij een jong paard, is dat je weet welk effect de longeerder heeft op het paard. Het is mezelf ook wel eens overkomen, dat m'n paard zich omdraaide aan de longe - terwijl dat achteraf een hele brave reactie was omdat ik verkeerd ging staan en het paard zich van mij afwendde.

Verder heb ik een voorkeur voor een longeercirkel, dan heb je minder gedoe en ze hebben aanleuning aan de buitenkant wat het vaak wat gemakkelijker maakt.

Halster of bit? Als ie gewend is aan het bit kan dat natuurlijk in, maar maak de longeerlijn er nog niet aan vast - ze moeten toch geen slechte ideeen van een bit krijgen - en jij moet niet denken dat de oplossing alleen in een flinke ophouding ligt!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:02

Kendra schreef:
Wat ik nog steeds erg belangrijk vind bij een jong paard, is dat je weet welk effect de longeerder heeft op het paard. Het is mezelf ook wel eens overkomen, dat m'n paard zich omdraaide aan de longe - terwijl dat achteraf een hele brave reactie was omdat ik verkeerd ging staan en het paard zich van mij afwendde.

Verder heb ik een voorkeur voor een longeercirkel, dan heb je minder gedoe en ze hebben aanleuning aan de buitenkant wat het vaak wat gemakkelijker maakt.

Halster of bit? Als ie gewend is aan het bit kan dat natuurlijk in, maar maak de longeerlijn er nog niet aan vast - ze moeten toch geen slechte ideeen van een bit krijgen - en jij moet niet denken dat de oplossing alleen in een flinke ophouding ligt!

Maar dat lijkt mij ( Bloos ) logisch...
Een flinke ophouding werkt averechts omdat een jong dier het bit niet kent en dus ook geen ontzag toont, vaak raken ze in paniek en geloof me dat wordt skieën.... Haha!

Ik maak mijn lijn overigens ook niet direct vast aan het bit, ze tonen toch geen ontzag en om vervolgens de mond en het vertrouwen te sparen, maak ik mijn lijn vast aan de neusriem of de neusriem met een bitring!

Je ziet vanzelf in, tenminste bij voldoende ervaring, wanneer dat je hem alleen op het bit vast kan maken d.m.v hem er dubbel door beide ringen te halen of via de oren ( Haha! er achter langs dan hè?)...
Maar tegen die tijd is een paard al aardig gewend aan het bit en kun je ook met hulpteugels in de trend van een "touwtje" o.i.d gaan werken!