Soms snel en soms sloom??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Soms snel en soms sloom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 19:09

Ik heb dus nu al bijna twee jaar mijn eigen pony Coco, maar ik zit een beetje met een probleempje, waarvan ik dus niet weet wat ik ermee moet... Het zit namelijk zo: Coco is zeg maar een hele felle pony, die goed voor het been is, maar soms kan ze ineens zo sloom(?) zijn dat ze amper door lijkt te hebben dat ik haar been geef. Maar de andere keer reageert ze al als ik alleen maar een heeeeeeeel klein beetje aandrijf...

Hij zit dit nou... Ligt het aan mij of....?
En wat kan ik er aan doen??

Sizz

Re: Soms snel en soms sloom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:43

Hoe oud is je pony??? Als de pony nog vrij jong is kan dit door de onervarenheid komen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:02

Tjee, dat is vreemd... Kan je wat meer uitleg geven? Hoe oud is ze, rijd je wedstrijden, zo ja, welk niveau,...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:47

Is het werk dat je met de pony doet de ene dag veel en de andere dag soms weinig of niets ? Ga je in tijd lang door met veel werk, dus werk je te lang achter elkaar door ? Las je tussen oefeningen ook rustpauzes in voor de pony ? Wat voor voer krijgt de pony en varieer je dat afhankelijk van de hoeveelheid werk of is dat een vaste hoeveelheid per keer ?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:35

Haaaaiii Patries Haha!

Bedoel je dat ze fel is met springen en met dressuur soms wat traag is? Ik denk dat ze het gewoon leuk vindt om hard te gaan Tong uitsteken Nee ik weet het ook niet...

heb je al een supercocopakje gekocht? Cool

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:55

Het kan ook aan het weer liggen. Als het heel hard waait ofzo is mijn paard ook veel drukker dan wanneer het windstil en warm is...

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:57

op het moment dat ze niet aan je been is is ze hengstig

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:12

Nou eventjes denken... Ze is 8 jaar... En Nettie, ik bedoel dat ze met dressuur soms allebei is, en ook nog wel s op dezelfde dag... Ik werk bijna elke dag met haar. 1 tot 2 keer per week heb ik haar gewoon 's ochtends los in de bak, en dan jaag ik haar op... Ik rij wedstrijden (sinds kort officiëel). Officiëel rij ik B, maar onderling L1... Ook heb ik zaterdag m'n eerste officiële springwedstrijd, en onderling spring ik B, maar ik moet denk ik binnenkort naar de L...
Nou ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!! Vingers aflikken

en nee, ik heb nog geen supercoco pakje Tong uitsteken

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:40

Mijn merrie kan ook erg schieterig zijn op het been maar als ik haar een keer beledigd hebt kan ik schoppen wat ik wil. Dan sluit ze zich totaal af. Bijv galop aanspringen wil ze onder me vandaan rennen, als ik haar laat wachten kan ze soms zo pissig worden dat we bijna stilstaan. Een minuut later schiet ze weer onder je vandaan.
Oplossing? Tijd denk ik.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:41

nou nou, mijn bedachte oplossing: draag steeds een zweep bij je, ook als ze heel vrolijk en vooruit is, op het moment dat je haar voelt vertragen geef je eerst been, doet ze het dan niet direct een tik. leer haar een constant tempo aan te houden.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 16:27

Biepje schreef:
nou nou, mijn bedachte oplossing: draag steeds een zweep bij je, ook als ze heel vrolijk en vooruit is, op het moment dat je haar voelt vertragen geef je eerst been, doet ze het dan niet direct een tik. leer haar een constant tempo aan te houden.

Nou rijd ik eigenlijk altijd zonder zweep, ik heb nooit geleerd met zweep te rijden... Nou kan ik het wel, maar ik weet niet hoe zij daarop reageert (met t of d??? Bloos ) Misschien zou ik het ooit eens moeten proberen, maar dan ben ik bang at ze straks neit meer zonder kan... Trouwens bedankt allemaal!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:11

Welke momenten wordt ze sloom?

Heeft het te maken met de mate van ontspannenheid van je paardje?

Ikzelf voel hetzelfde. Een ontzettend vlug paardje rijd ik en nu beginnen we eindelijk het tempo onder controle te krijgen in draf en begint ze ontspannen te lopen en regelmatig voel ik dan na een tijdje rijden ook die sloomheid. Laatst vertelde ik dat iemand en die begon eerst te lachen, want ja. Als een paardje bekent staat als eentje die niet langzaam kan lopen en jij doodleuk vertelt dat ie slomm was en totaal niet op je been reageerde en niet meer voorwaarts wilde. Dat geloven mensen niet echt.

Maar layter suggereerde zij dat het waarschijnlijk met ontspannenheid te maken heeft ofzo. Tja, toch maar met zweepje erbij om als het nodig is je paardje even weer wakker te maken. Volgens mij zal het je helpen om als ie wat slomer wordt gewoon even wat meer middendraf en 'wakker' maken. Even een afwisselend galopje tussendoor, misschien dat dat helpt.

Trouwens met een zweepje rijden is beslist niet verkeerd hoor, ikzelf doe het ook nooit eigenlijk, maar soms heb je net even een corrigerend tikje met de zweep nodig ter verduidelijking van je beenhulp ofzo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:30

hoeveel tijd zit er tussen de veranderingen?
kan ze binnen het uur veranderen of zit er meer tijd tussen?
als ze als een blad aan de boom verandert kan ze idd beledigd of iets zijn.
ik denk zelf ook aan die opbouwende hengstigheid.
ga voor jezelf maar na of het periodes zijn.
sommige merries krijgen daar ook meer last van naar mate ze ouder gaan worden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:22

Ik spreek even voor mezelf, want ik voel zelf ook dat altijd snel maar soms sloom.

Het kan dus echt met de minuut verschillen. Niet dat ze tijdens het ridjen 20 keer omslaat ofzo. Maar altijd loopt ze van begin af aan ontzettend hoog tempo en enthousiast. Maar af en tpoe, wanneer ik dus goed aan het werk ben gegaan met voltes en laag tempo rijden en ontspanning. Dan krijg ik af en toe van die periodes dat ik toch echt veel beenhulpen nodig heb om haar te laten reageren. Dan komt ze gewoon terug en loopt ze ontspannen aan de teugel. Maar ja, dan loopt ze niet echt actief ofzo. Dan moet ze echt even wakker weer gemaakt worden met een middendraf ofzo.

Ik rijd ook een merrie, maar weet toch echt zeker dat dit niet is omdat ze hengstig is. Het is bij mij pas begonnen sinds dat ik haar wat ronder ben gaan rijden en ze steeds meer ging ontspannen en ze qua tempo steeds beter ging lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:05

even over je zweepvraag:
Als je de zweep goed gebruikt dan word ze niet afhankelijk van die zweep, je geeft eerst beenhulpen, je paard negeert die, dan geef je een tik vlak achter je kuit, je paard heeft door dat hij zon 'irritante tik' (want echt pijn doet zon tikje normaal niet) krijgt wanneer hij niet luistert en loopt door. Als je dit zo doet merkt je paard dat als hij wel meteen reageert hij die 'irritante tik' niet voelt. Dus gaat hij sneller reageren.

ik heb Explosion ook sneller leren reageren door een tikje te geven als hij niet meteen reageerde (moest ook van mijn lesgever)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:48

Ik zie eigenlijk te weinig informatie staan maar mss kan het aan je manier van trainen liggen.Ik merk aan mijn eigen pony dat als ik een paar dagen achtereen dressuur rijdt hij ook wat trager wordt dan vindt hij het niet leuk meer ik probeer daarom zo veel mogelijk af te wisselen zodat het steeds leuk blijft voor hem maar ook voor mij.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:54

Mischien slaapt hij de ene keer, en de andere niet Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:28

Enig idee hoe het te verklaren is dat ze bij mij vandaag direct na de galop even totaal terugkwam en inactief in draf liep aan de teugel, terwijl ze normaal gesproken altijd flink het tempo erin heeft?

Na dan even 'wakker' te maken (bv. door direct een stuk snellere draf te vragen of een overgang naar stap en opnieuw aan te draven) is dat snel weer over!

Het is dus niet per dag afhankelijk en heeft ook niet te maken met het veel dressuren een paar dagen na elkaar. Soms dan komen we op standje ontspannen aan de teugel na een heerlijk losse galop (standje sloom, direct voel ik dat dan na de overgang naar draf al dus niet na suf eerst een aantal rondjes de bak rond draven) en dan moet dat dus op een bijzondere manier echt even uit het hoofd gezet.

Ze blijft dus over het algemeen snel, maar soms (en dat dan soms meerdere keren per training) komt ze ineens ontzettend terug. En zeker weten dat het niet met beledigd voelen om het een of ander iets is.

Blijft raar..!

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 15:02

aaah ik zie hier iemand die mijn probleem precies snapt Haha! ,, (Bienotje Tong uitsteken ) Inderdaad,, ze kan heel erg snel omslaan, ook als ze niet hengstig is... Beledigd zijn, dat lees ik veel. Hoe zit dat dan precies?? Op wat voor momenten is ze beledigd,, wat heb ik gedaan om haar te beledigen?? Trouwens allemaal bedankt voor de reacties! Maar als ik met zweep ga rijden,, denken jullie niet dat ze fel reageert?(aangezien er nog nooit met weep gereden is,,) En inderdaad,, sommige mensen geageren lacherig dat die speedy van mij door mezelf sloom genoemd wordt Tong uitsteken Ik rijd eigenlijk nooit een week elke dag... Soms doe ik niet zo veel en soms aat ze 's ochtends lekker los in de bak (Waar ze ook opgejaagd wordt) Maar ik rijd zeker 5 keer per week serieus...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:37

sorry,ik weet het niet.
als ik alles zo lees ga je bijna aan een spierenkwestie denken.
een soort verzuring maar dan net even anders.
dit kunnen ze uit het bloed halen.
iets anders zou ik in dit geval ook echt niet kunnen bedenken.
ben er wel heel benieuwd naar.
in elk geval succes er mee,en sterkte.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 09:18

Hoe wordt ze dan beledigd?? Dat wil ik nl. wel even graag weten Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:04

Ponnies zijn raar Lachen
Mijn pony heeft het ook. De eene keer draaft hij al aan als je maar denkt om aan te draven. De andere keer heeft hij net een spoortje nodig om aan te draven. Wat doe je eraan? Accepteren, je bent zelf ook niet iedere dag hetzelfde. Mijn pony is nu 13, dus aan zijn onervarenheid zal het niet liggen.