waarom rt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

waarom rt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:34

Er word toch op praktisch alle vragen 'neem les' geantwoord, dus je hoeft je vraag al niet meer te stellen, want t antwoord heb je al.

Ik wil niet aanvallend zijn. Zeker niet, nu ik les heb wéét ik dat het onmisbaar is als je een goed lopend paard wilt hebben. Maar toch vraag ik me af waarom rt er is als je altijd 'neem les' krijgt te lezen.

wie o wie heeft een antwoord voor mij?

en waarom heb ik t gevoel dat een van de 1ste berichtjes gaat beginnen met: 'neem les? Clown *LOL*

Sizz

Re: waarom rt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:50

Neem jij eens les Clown
Nee, er worden ook wel handige tops gegeven af en toe, maar niet alles kan bepaald worden vanaf de pc.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:52

Vaak kunnen we nuttige tips geven, maar soms kan je beter een paard- en ruitergericht antwoord aan een instructrice vragen. Wij kunnen wel zeggen wat er bij ons geholpen heeft en wat jou zou kunnen helpen, maar een instructrice kan nog altijd het beste antwoord geven, ze kent nu eenmaal jou en je paard en wij niet!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:09

Inderdaad...sommige tips zijn handig om thuis uit te proberen maar als het er echt een probleem is moet je dit toch oplossen met een instructeur...hoewel ik nu helemaal geen les meer heb betrap ik mezelf toch op foutjes als pianohandjes e.d. Deze dingen zijn zo vanzelfsprekend maar je hebt er toch iemand bij nodig om erop te hameren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:27

omdat je feitelijk niet zonder les kan. Als je les hebt worden in principe al een berg problemen verholpen.

Ik kan niet zonder les, das duidelijk! zie mijn avatar

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:32

tss, g&K *afkeurende, hoofdschuddende smiley* , wie geeft jou nu les?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:49

g&k ik zou nu ook niet meer zonder les kunnen. Maar toch stuiter ik af en toe nog op 'kleine' probleempjes waarvan ik denk: hmm daar zou ik wel wat tips voro willen, maar dat kan ik dan niet op bokt zetten. Of ik kan het wel maark durf niet. Want of je hebt een rel, of je moet les nemen. Met heel veel geluk krijg je ook daadwerkelijk de tips waar je om vroeg...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:58

op heel veel vragen kun je alleen maar neem les als antwoord geven..

je kunt namelijk vanaf hier moeilijk zien of de ruiter wat verkeerd doet of dat er iets met t paard niet in orde zit...
en een instructische kan de combo zien en opsommen wat er werkelijk fout gaat..
wat hier vanacter een beeldscherm moeilijk is..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:00

Phara, die tips kun je toch ook aan je instructrice vragen? Zij is degene die jou en je pony kennen en weet hoe je het op moet lossen.
Tuurlijk kun je hier je vragen stellen en er zullen heus goede ideeën bij zitten, maar je weet nooit wie het zegt en of het wel de juiste manier is.

Bij voorbaat zou ik dus al geen tips aannemen van gijsenkim, als je alleen al naar die avatar kijkt kun je al met zekerheid stellen dat het met die meid nooit goed gaat komen... Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:01

pharagirlke schreef:
g&k ik zou nu ook niet meer zonder les kunnen. Maar toch stuiter ik af en toe nog op 'kleine' probleempjes waarvan ik denk: hmm daar zou ik wel wat tips voro willen, maar dat kan ik dan niet op bokt zetten. Of ik kan het wel maark durf niet. Want of je hebt een rel, of je moet les nemen. Met heel veel geluk krijg je ook daadwerkelijk de tips waar je om vroeg...

heel stuk getypt is het weg gvd!

Als je een goede instructeur heb heb je geen problemen dus OF je hebt een goede instructeur OF je kan niet met je instructeur communiceren OF je wil andere dingen dan waar je instructeur mee bezig is.

Rome en aken zijn ook niet in een dag gebouwd

Soms wil de ruiter al een Z proef af willen leggen terwijl de instructeur nog bezig is met de basis.....

dit was in het kort wat ik te melden had Haha! Haha! Haha!

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:03

Ik vind het wel fijn rt, ik krijg mn verzorgpony dankzij een tip van bokt eindelijk in de goede galop op de rechterkant Haha!
Natuurlijk zijn er dingen die niet vanachter de computer kunnen worden uitgelegt, maar soms is het wel fijn om het een beetje in theorie te weten zeg maar Bloos

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:06

Vind RT wel fijn om wat gedachten uit te wisselen zeg maar, hoe anderen met probleempjes en problemen omgaan en om af en toe lekker te discussiëren over het hoe en wat van trainen.

En soms kun je, naast je les Knipoog , zeker wel wat aan RT hebben, juist omdat je er dan zelf wat over na gaat denken...

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:19

Ik ben het volledig met Remember eens!

RT is een mooi (sub)forum om gedachten uit te wisselen, tips te vragen en evt. extra duidelijkheid te vragen.

Maar al leer je nog zoveel van ervaringen van anderen, van achter een computer leer je niet rijden Knipoog
Plus ik vind het heel belangrijk dat je gerichte aanwijzingen krijgt die bij de combinatie paard/ruiter passen. Tenslotte is iedereen weer anders!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 22:34

maarja. Ik heb nou les. Ik kan het goed vinden met mijn lesgeefster, en ze geeft goede tips. Maar als je nou meer tips ofzo wilt zeggen ze heir alsnog van: neem les.
Maar soms hebik zo iets van; hoe meer je probeert hoe meer kans op slagen...

en tuurlijk worden hier fijne (en soms wat minder fijne) discussie's gevoert. Maar dan nog. Waarom kan je niet bv zetten van: *tip* en dan na je tip: maar zonder les... of je hebt wel les nodig of ...... (verzin maar wat ivm les) en niet gewoon 'neem les' daar heeft ts niets aan... Lachen
*wil nu niet aanvallend overkomen Nagelbijten / Gniffelen hoop dat dat niet zo is*

edit:
Citaat:
Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paard? Stel hier je vragen of geef anderen tips!

de tip is heel simpel. Neem les. vandaar mijn vraag. 'waarom rt?'

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 07:57

Neem jij toch eens les >;)

Clown

Ik ga helemaal met Remember mee!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:55

Voor alle hierboven gestelde argumenten valt wel wat te zeggen.
Soms tref je echter iemand aan op een paard (of pony) waarbij zowel door het plaatje (als er een foto bij staat) als door de vraagstelling al de indruk wordt gewekt dat de problemen niet 1-2-3 bekeken of op te lossen zijn.
Of degene die het topic leest weet zelf geen antwoord, en wil toch behulpzaam overkomen..... Knipoog
Het kan ook nog voorkomen dat je iets leest waarvan je denkt dat het ronduit onveilig is, dan is de beste tip ook: zoek hulp, ga niet zelf aanmodderen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:52

ik weet wel waarom RT er is. Omdat je dan tenminste voor de 2834784395e keer kan vragen hoe je je pony aan de teugel rijdt of waarom je paard altijd zo rent met het springen. En voor de gevorderden is er nog altijd de eindeloze slof en LDR/klassiek discussie.

Ik doe het tegenwoordig anders. Als er een interessante vraag is (en die zijn al zeer zeldzaam, vraag ik eerst door naar hoe TS het heeft proberen op te lossen en wat de instructie als tips heeft gegeven. Dan weet je vaak al meer dan genoeg, en daarop gebaseerd geef ik een paar tips die alleen maar kunnen worden toegepast als TS weet waar ze mee bezig is. Dus niet 'schop hem naar voren' maar 'voorkom dat hij achter je been raakt door veel schijnovergangen'.

Kortom, RT is niet echt boeiend meer; soms komen er nog wel eens wat meer bespiegelende stukjes (een tijdje terug iemand over 'weet jij waar je mee bezig bent') of een gerichte nuttige discussie maar over het algemeen is het huilen met de pet op. De sticky wordt al helemaal niet gelezen, het niveau van de vragen en de antwoorden is ook bedroevend, of het zijn een soort religieuze fanaten die met oogkleppen op antwoorden geven.

Niemand hoeft zich aangesproken te voelen Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:44

De opmerking over de sticky's is een goede! Veel eindeloos herhaal discussies kunnen gesmoort worden door een verwijzing naar een sticky en een slotje.

Net als Lielle sla ik rt vaak over op mijn "boktdagje" weer de vraag: staat mijn paard zo aan de teugel, voorzien van een foto met een paard met ontwrichte onderkaak, zo hard wordt ie naar beneden gesjouwd. Vaak heb ik de verleiding moeten weerstaan om niet een heel banketstaaf opmerking te maken(zoals, neem eens les dan leer je dat aan de teugel niks met teugels te maken heeft, of: je kan er beter een katrol aanhangen dan doen je armen niet zo zeer)

Maar ja, meestal zijn het jonge dingen die heel trots op zichzelf zijn en die jonge hartjes mag je niet plattrappen.
Misschien toch een strengere selectie door forumleden of moddies.
En wie weet stelt er dan toch nog een een wel interessante vraag.
En de rest, gewoon overslaan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:02

Ik moet zeggen dat ik hier ook niet veel post, alleen als ik echt wat toe te voegen heb en het een serieuze vraag vind, of als ik het een interessant onderwerp/discussie vind en er graag meer van wil weten.

Maar je komt inderdaad zo ontzettend veel dezelfde soort vragen tegen, en de meeste van die vragen zijn om treurig van te worden!

Sticky wordt geloof ik nooit geraadpleegd nee....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:05

En n.a.v. deze vraag heb ik er net 1 doorverwezen naar sticky, en 1 verteld dat een 5 jarig meisje niet op een bloedmooie zwarte raspony thuishoort maar op een 3 wieler.

Ik ga maar snel naar een ander topic, anders heb ik binnen de kortste keren echt ruzie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:05

en dat geldt niet alleen voor RT maar ook voor WD en VMR Lips are sealed

Vestandig Amondi

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:15

waarom er zo vaak gezegd word om les te nemen??? heel simpel!
voor standaard dingen zijn er standaard oplossingen. als het probleem standaard is en goed wordt omschreven kun je daar een (aantal) standaard oplossing(en) voor geven. maar komt er iemand met de vraag: "hoe rijd ik een paard in", tja dat is simpelweg gewoon niet uit te leggen en is het enige verstandige advies; ga les halen. dit antwoord wordt puur gegeven omdat je dat niet via de pc kunt uitleggen aan iemand en er ook dus geen standaard antwoord op is omdat alle paarden anders zijn. natuurlijk komen er nieuwe, vaak jeugdige, bokkers bij die met vragen komen die wij als huidige bokkers al meermaals besproken hebben. ik vind dat ook de nieuwe generatie bokkers daar de kans voor moeten krijgen en niet gelijk moeten worden doorverwezen naar een sticky ( ondanks dat ze wel de moeite kunnen nemen om eens daar te kijken). wij hebben ook die kans gekregen om onze problemen te bespreken. maar zoals ik al zei; soms kun je maar 1 echt goed advies geven en dat is les halen, simpelweg omdat wij niet kunnen zien hoe de ruiter rijd en hoe het paard is enz.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 12:57

waarom zou een 5-jarige niet op een bloedmooie raspony mogen?
(even offtopic misschien)

Ik neem ook vaak niet de moeite om naar het sticky te gaan, omdat ik weet dat ik vragen als 'hoe krijg ik hem onderin' of 'help hij steigert' of 'gebruikt hij zijn achterhand' niet moet stellen.Dat kan je niet via een foto zeggen want dat zijn momentopnames. Je weet niet wat er aan vooraf gegaan is.
Maar als je paard niet goed in galop gaat bv : neem les
draaft je paard niet erg goed: neem les

oke. Les is belangrijk, Maar je kan toch tips geven bij dat neem les. Er zijn vragen waarvan ik ook denk: een lesje is het enige wat helpt. Maar er zijn ook vragen waar ook wat tips bij gegeven kunnen worden... Als je geen les hebt is een goede les niet zo op 123 geregeld, en in tussen tijd moet je toch iets doen? ik heb 1x per week les. Als ik maandag op iets stuiter dan zit ik daar dus tot vrijdag mee... en zo zullen er nog wel wat meer zijn. Nu binnen kort ga ik 2x per week lessen maar toch. Als je maar 1x per week les hebt zit je daar wel mooi een week.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:16

pharagirlke schreef:
waarom zou een 5-jarige niet op een bloedmooie raspony mogen?
(even offtopic misschien)

5 jaar is een kleuter! Kunnen amper fietsen, en met lego spelen. Ze gaan ook naar de kleuterschool! Waarom gaan ze niet gewoon naar het atheneum? Misschien zijn ze daar nog te jong voor?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:20

Ik vind het soms wel jammer. Ik vind het prettig om bepaalde dingen in andere woorden nog eens te horen / te lezen, de theorie eens rustig te overdenken, vragen te stellen die niet direkt van belang zijn maar wel een achtergrond geven. Eens andere manieren van denken mee te maken, totaal andere invalshoeken.
Niet in plaats van les, maar naast les.

En instructeurs zijn meestal ook maar mensen...