Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kaja schreef:Doe regelmatig buigingsoefeningen...
Je zult een stap (of meer) terug moeten doen, als je travers al niet juist is, kun je ook niet terug grijpen naar je travers.
Zorg dus eerst dat je travers en vooral ook je eigen houding op orde hebt, voordat je een stap verder zet...
frieske schreef:ik ben het niet zo met katja eens..
een paard moet een goede lengtebuiging hebben en moet als elastiek zijn, daarmee kun je apuymenten deels makkelijker uitvoeren en zal de travers een stuk makkelijker gaan.
als je eenmaal de apuymenten onder de knie hebt zal de travers, schouderbinnenwaarts en alle andere buig oefeningen een stuk makkelijker uit te voeren zijn.
En haike waarschijnlijk ligt het er ook aan dat je waarschijnlijk zoals iedereen een kant sterker/slapper hebt en de apuymenten niet zo soepel gaan aan een kant.
ga jezelf niet forceren door de slappe kant alsmaar te rijden of de slappe kant juist te vergeten omdat het te zwaar wordt.
zorg dus eerst dat je paard een elastiek is en goed op je been reageerd en zn achterhand gebruikt (is belangrijk) begin daar mee in stap en als dat ruimschoots voldoende is ga je verder in draf (en als het niet lukt reageer het niet op je paard af want je weet teminste waar het aan ligt en je wilt er hulp mee)
succes ermee
ps ik hoop dat het een beetje duidelijk is!!
gr esther
frieske schreef:is net hoe je het bekijkt!!
ik zeg ook niet dat mensen die net een b proefje kunnen rijden direct moeten gaan apuyeren!!!
apuyeren maakt de buiging bij de genoemde oefeningen makkelijker zoals schouderbinnenwaarts, wijken etc.
als je de apuyementen onder de knie hebt zal een paard de resterende oefeningen ook zo onder de knie krijgen mits het paard een goede ruiter heeft!
aangzien dat ik zag dat haike M dressuur rijd moet dat wel goed komen.
je leert het paard dus een goede lengtebuiging te krijgen en vooral de achterhand te activeren en naar de beenhulp te luisteren!
gr esther
Ctal schreef:Ik merk bij mezelf dat de travers ook prettiger gaat nu de appuyementen mee worden genomen. Ik vind de appuyementen op de een of andere manier prettiger. Het is ook dezelfde buiging.
) Kaja schreef:Ctal schreef:Ik merk bij mezelf dat de travers ook prettiger gaat nu de appuyementen mee worden genomen. Ik vind de appuyementen op de een of andere manier prettiger. Het is ook dezelfde buiging.
Wanneer je aan lengtebuigingen werkt gaan inderdaad de zijgangen beter! Maar je kunt niet je travers laten voor wat het is en aan een appuyement gaan beginnen. Je moet werken aan buigingsoefeningen,
zorgen dat je paard beter wordt en je begrijpt....
Wat gaat er mis bij de travers, zoek er een oplossing voor!
Je kunt niet de M klasse doorlopen met een slechte travers...
Daar heb je alleen jezelf en je paard mee...
Zoek dus het probleem in je travers en je zult weinig problemen tegenkomen in je appuyement!
haike schreef:Ok, Kaja, hoe kan ik de travers beter krijgen?
(heb gister uitgevonden dat ik als ik zonder beugels rijd veel minder neiging heb 'tegen' te gaan zitten, kan ook niet want dan val je eraf)
! runningkawa schreef:wijken vind ik totaal niets met sb travers of appu te maken hebben.
er is ook geen sprake van buiging.
Kafue schreef:runningkawa schreef:wijken vind ik totaal niets met sb travers of appu te maken hebben.
er is ook geen sprake van buiging.
Wijken heeft niets met travers te maken dat klopt maar een paard wordt er wel soepel en lenig van. Het op de volte oefenen van wijken, travers, renvers maakt een paard soepel bovendien heb je geen ondersteuning van het beschot dus ook niets om aan te kleven. Dat je die drie dan doet is ter afwisseling, omdat je niet te lang hetzelfde moet oefenen.
Kaja schreef:
Wijken gebeurt enkel met een lichte stelling in de nek!
Het paard is verder recht. Om een paard zijwaartse druk voor de kuit aan te leren is de volte leuk,
maar erna heb je niets meer op die volte te zoeken.
Op de volte vragen we lengtebuiging, iets wat niet in het wijken voor komt!
Kafue schreef:Kaja schreef:
Wijken gebeurt enkel met een lichte stelling in de nek!
Het paard is verder recht. Om een paard zijwaartse druk voor de kuit aan te leren is de volte leuk,
maar erna heb je niets meer op die volte te zoeken.
Op de volte vragen we lengtebuiging, iets wat niet in het wijken voor komt!
Dat is maar net hoe je daar het wijken rijd. Het is nuttig voor het soepel maken van de schouders en de achterhand van het paard. De oefening hoef je ook niet 100% in lengtebuiging uit te voeren. Als het paard maar goed overschenkeld.
Het gevoel van de ruiter wordt zo ook beter ontwikkeld alsmede het wegstappen voor de eenzijdige kuitdruk.
Ik neem het iedere dag zowel tijdens training als les nog weer even mee.
En zo heeft ieder zijn eigen manier van trainen en zijn eigen manier van oefeningen rijden.
! Kaja schreef:
Kafue, is dit niet de discussie welke wij al eerder gevoerd hebben en welke totaal niet met dit topic te maken heeft?
Ik wees je al eerder op het feit dat wijken een nuttige oefening is om de coordinatie van een beginnende ruiter te ontwikkelen bij het laterale werk, toen was je het niet met me eens, dus wat insinueer je nu?
Ik leer mijn paarden (en klanten) te wijken op de lange en korte zijde, ik vind dat wijken niets te maken heeft met de lengtebuiging omdat dit simpelweg niet in het wijken voor komt.
Ieder zijn manier van trainen, maar wijken behoeft geen lengtebuiging en is daardoor geen buigingsoefening en heeft daar dus simpelweg niets mee te maken, dus ook niet met dit topic!
Kafue schreef:Kaja schreef:
Kafue, is dit niet de discussie welke wij al eerder gevoerd hebben en welke totaal niet met dit topic te maken heeft?
Ik wees je al eerder op het feit dat wijken een nuttige oefening is om de coordinatie van een beginnende ruiter te ontwikkelen bij het laterale werk, toen was je het niet met me eens, dus wat insinueer je nu?
Ik leer mijn paarden (en klanten) te wijken op de lange en korte zijde, ik vind dat wijken niets te maken heeft met de lengtebuiging omdat dit simpelweg niet in het wijken voor komt.
Ieder zijn manier van trainen, maar wijken behoeft geen lengtebuiging en is daardoor geen buigingsoefening en heeft daar dus simpelweg niets mee te maken, dus ook niet met dit topic!
Wat nu Kaja ga je me nu ook al in de topics aanvallen en jouw systeem aanprijzen?
.