Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 10:34

Toen ik mijn paard kocht was zij al (nog) behoorlijk scheef, zo scheef dat ik altijd een ongelijke druk op de teugels had, dat zij werkelijk scheef over de hoefslag liep (in galop bv. op een travers-achtige manier) en de rechtergalop gewoon helemaal niet kon. Aangezien ikzelf toen nog nooit had gehoord van een scheef paard heb ik het ongetwijfeld ook zelf verergerd.

Sinds een +- een jaar ben ik nu echt bezig om haar en mijzelf te verbeteren onder leiding van een instructrice. Het leek de laatste tijd allemaal steeds beter te gaan, ze bleef dan wel een moeilijke kant houden waar ze moeilijker stelling aannam maar de problemen die ik voorheen had leken verdwenen.

Sinds een week of 2 gaat het voor mijn gevoel plotseling steeds slechter. Haar slechte kant lijkt in een keer haar goede te worden en omgekeerd... Ik begrijp hier werkelijk helemaal niets van en ik heb ook geen flauw idee wat ik nu fout doe. Ze begint plotseling steeds slechter te reageren op mijn binnenbeen en loopt hier gewoon dwars doorheen. Kortom, het lijkt erop dat ze weer schever wordt.

Wat zouden jullie doen in een dergelijk geval? Wat zijn nu echt goede oefeningen om haar weer rechter te krijgen? Ik begin hier inmiddels een beetje moedeloos van te worden, ik doe zo mijn best om het allemaal op te lossen maar blijkbaar doe ik toch van alles verkeerd..

Bets

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:47

Elk paard kan wijzigen van zijn natuurlijke buiging. Als je lange tijd met hetzelfde werk bezig bent, dan kan de buiging gaan wijzigen. Het is zelfs zo dat paard in uur tijd ook nog diverse keren kan wijzigen. Dus het is goed voelen wat je paard doet en wat voor informatie je van je paard verkrijgt. Er staat veel informatie vermeld over natuurlijke buiging van paard en hoe je het op kunt lossen op o.a. http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ en op www.paardenbegrijpen.nl
Veel succes ermee. Mocht je nog vragen hebben, stuur me maar een pb.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:08

Idd heeft elk paard zn goeie en minder goeie kanten.. ook de best getrainde paarden blijven hier last van houden.

Ik vind het apart dat het opeens weer anders is allemaal.. heb je misschien een extra rustdag gegeven of ben je afgeweken van een je normale trainingspatroon waar dit uit voort is gekomen?

Wat jij schrijft over 'door je binnebeen vallen' is wel heel aannemelijk.. door welk binnenbeen valt die presies heen? Waarscheinlijk ook aan de kant waar die het bit ook meer vasthoud he?

Een hele goeie oplossing om je paardje de juiste stelling te laten aannemen in een wending is om hem een pasje opzij te zetten voor j binnen been en dus een beetje over de schouder naar buiten te laten wijken. Op die manier kan die niet zn buik tegen je binnenbeen leggen en moet die wel druk aannemen op je buiten teugel (wat al moeilijker is omdat die je binnenteugel vasthoudt) en je binneteugel los laten. Als die nou niet reageerd op de hulp van je been mag je best streng zijn en met je zithulp en eventueel een tikje achter je been erbij opzij zetten hoor! Als die het doet moet je hem wel belonen!

In het begin zal je dit misschien wel om de pas moeten doen om hem van je binnenbeen af te houden en contact te laten nemen met je buiten teugel na een tijdje zal die het steeds beter door hebben en en dat is 1x 1 pasje opzij al genoeg om hem eraan te herhinneren dat die op zn eigen benen moet lopen.

Om je paardje recht te maken is het belangrijk dat je veel rechtuit rijdt. Heb je strand of een lang recht pad ergens in de beurd? Misschien langs een weg ofzow? Elke dag een uur lang rechtuit stappen, eerst ernaast lopen en later erop en mte een lange teugel. Pas als die op zn eigen benen recht uit kan lopen ga je een beetje nagevelijkheid vragen.. aan de druk die hij zoekt van je hand en benen kun je min of meer wel aflijden of die recht is of niet. Heel belangrijk is dat je niet constant de druk gaat geven die hij van jou vraagt omdat die het dan al snel lekker makkelijk vind! dus als hij trekt aan jou binnenteugel laat jij hem los!

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. Bloos succes iig

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 14:31

Hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Citaat:
Als je lange tijd met hetzelfde werk bezig bent, dan kan de buiging gaan wijzigen.

Maar is dit nu een fout teken of hoe moet ik dat zien? Mijn paard had voorheen altijd veel moeite met oa. de galop, stelling en buiging op rechts. Ze reageert vaak niet voldoende op mijn binnenbeen en valt hier dan gewoon doorheen. Zo kon ik haar linksom wel een aantal pasjes laten wijken voor mijn binnenbeen maar rechtsom leverde dit vooral een hoop protest op in de vorm van versnellen en hoofd in de lucht gooien. Wanneer ik bv. op een volte door vraag met mijn binnenbeen (bij geen reactie dus) springt ze vaak in galop aan.

Dit alles ging de laatste tijd een stuk beter maar sinds een week of 2 heb ik echt het gevoel dat we weer bergafwaarts gaan. Waar het op rechts dus eigenlijk haast geen protest meer oproept reageert ze plots op links weer heel slecht op mijn binnenbeen en loopt ze hier doorheen. Ik zal ongetwijfeld iets anders zijn gaan doen als voorheen maar ik kan mezelf niet bedenken wat.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:42

MarchaL schreef:
Hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Citaat:
Als je lange tijd met hetzelfde werk bezig bent, dan kan de buiging gaan wijzigen.

Maar is dit nu een fout teken of hoe moet ik dat zien? Mijn paard had voorheen altijd veel moeite met oa. de galop, stelling en buiging op rechts. Ze reageert vaak niet voldoende op mijn binnenbeen en valt hier dan gewoon doorheen. Zo kon ik haar linksom wel een aantal pasjes laten wijken voor mijn binnenbeen maar rechtsom leverde dit vooral een hoop protest op in de vorm van versnellen en hoofd in de lucht gooien. Wanneer ik bv. op een volte door vraag met mijn binnenbeen (bij geen reactie dus) springt ze vaak in galop aan.

Dit alles ging de laatste tijd een stuk beter maar sinds een week of 2 heb ik echt het gevoel dat we weer bergafwaarts gaan. Waar het op rechts dus eigenlijk haast geen protest meer oproept reageert ze plots op links weer heel slecht op mijn binnenbeen en loopt ze hier doorheen. Ik zal ongetwijfeld iets anders zijn gaan doen als voorheen maar ik kan mezelf niet bedenken wat.

Vaak blijf je even in dezelfde training hangen, dus op dezelfde kant blijf je langer bezig waardoor de buiging van paard kan veranderen. Maar dat is geen schande. Het is op te lossen. Als je maar de symptonen van paard herkent. Je hebt nu problemen op linkerhand. Wat je kunt doen is op volte beginnen met buigen, je paard heeft hier nu meer moeite mee en wil moeilijk naar rechts zijn gewicht meer overbrengen, hangt dus meer op linkerteugel, meer gewicht op linkerteugel dus.
Je begint op volte links en je vraagt zoveel stelling dat je paard dus de volte niet verkleind maar even groot houd. Wil je paard toch de volte verkleinen, dan vraag je net iets meer stelling zodat je paard moet buigen en de volte ietsje moet vergroten. Het is kwestie van korte kant van paard oprekken en dat is in dit geval de rechterkant (je paard is rechtsgebogen op dit moment) Dat is goeie oefening. Op moment dat je paard dus wat opschuift en gewicht uit zichzelf wat meer in balans brengt (let wel erop dat je zelf goed op je binnenbeugel leunt en je niet door paard naar buiten laat zitten, dus dat je buitenbeugel lager hangt ten opzichte van je binnenbeugel) dan zijn zowel jij als je paard in balans, gelijkmatige aanleuning zul je dan krijgen en zal je paard ontspannen. Gegarandeerd. Probeer het maar eens.
Succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:01

Als je paardje nou in verzet gaat op de linkerhand met het naar buiten wijken in de volte kan je natuurlijk ook gewoon op de rechterhand contragesteld rijden en der naar binnen laten wijken. Soms vinden paarden dat makkelijker moet je gewoon ff uitproberen

Wat ze soms ook goed doen is als je eerst gaat longeren zonder er iets aan zodat ze lekker ff bewegingsvrijheid hebben en ze zelf hun rug losmaken met lopen zonder dat jij hun daarin kan belemmeren.

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:07

mijn oude paardje heeft dit ook gehad waarschijnlijk heeft je paard ook twee oongelijke voeten voorvoeten meestal, met hogere verzenen andere laag dit komt door de belasting van de voeten de een meer als de andere vandaar deze groei. Je moet hiermee opletten mijn paardje is daarna door zijn schouder gegeaan door dat de belasting op een gegeven moment te groot werd. Ze ging door het been wat ze dus het meest belasten door de scheefheid je kunt het beste misschien een afspraak maken met instructeur die bekend is met de antoine de bodt methode dit werkt super of anders gewoon veel binnenhoefslagen rijden en de voorhand voor de achterhand plaatsen en voor3waarts blijven rijden ten alle tijden.
succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:54

Haah marchal, je bent niet de enige die hiermee kampt!

Ik ben mijn paard meer links aan gaan trainen, omdat ze erg rechtsgebogen was. Toen werd ze bevangen en heeft 2 maanden stilgestaan. Toen ik verder ging met rijden, was ze ineens linksgebogen!

Bij rechts valt ze nu naar binnen, wil niet buigen e.d
precies hetzelfde als ze eerst op links had.
Nou is haar linkerzijde de langsbespierde zijde, en de rechterzijde is de kortbespierde zijde.
Dus dat word weer rechts oprekken.

En goed inschatten wanneer ze recht is, maar als het goed is moet dat zeker lukken want je merkt het gelijk! heerlijk nageeflijk, lekker buigen naar allebei de kanten en soepel!

succes ermee!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:21

Paardrijden gaat gepaard met vier stappen vooruits en weer drie terug. Dus dat eens een keer ineens weer slechter gaat dat is normaal.
Wel is het zo als je bevoorbeeld je heel erg gefocust hebt op de "slechte"kant je die sterker getraind kunt hebben waardoord de "goede"kant ineens zwak wordt.
Je moet training links en rechtom gelijk op laten lopen en niet de ene kant meer trainen dan de andere.

Bij het rijden en vooral nu continue schoudervoor denken en rijden.
En als ze door je binnenbeen loopt zul je haar beter aan je hulpen moeten maken, maak haar maar wakker. Zweepje of sporen willen wel eens wonderen doen. Effe wakker schudden.
Oefeningen voor het recht richten, schoudervoor, schouderbinnenwaarts. Maar vooral tijdens het rijden in iedere gang continue schoudervoor. Goed de hoeken doorrijden. En het wijken is ook prima, bijvoorbeeld op de open zijde van de volte maakt het paard soepel zodat hij ook makkelijk recht kan lopen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:07

Haha! Geen zorgen TS, we zitten allemaal wel eens met de handen in het haar Haha! !

Je paard rechtrichten is van belang, wil je je paard correct rijden, net als jij correct dient te zitten, anders kun je je paard ook niet correct rijden! Als je paard nou rechts vastpakt en links het bit niet wilt aannemen moet je het paard rechts proberen met een soepele hand te laten nageven en links onder alle omstandigheden contact met de mond houden. Je dient recht boven je paard te blijven zitten met gelijke steun op de beiden beugels en ervoor zorgen dat je kuit aan de holle zijde aangesloten blijft!
Je moet dus gelijkmatig inwerken voor wat betreft je teugelhulpen, je zit en je beenhulpen.

Zorg voor afwisseling en houd beide kanten aan om je paard gelijk te ontwikkelen en blijf het rechtrichten aanhouden, niet verwaarlozen, want dan kom je geheid later weer in de problemen Knipoog !

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 10:57

Bedankt voor al jullie antwoorden, hier heb ik echt iets aan OK dan!

Ik moet er inderdaad op letten dat ik niet overmatig een kant ga trainen en de andere ga verwaarlozen, daar betrap ik mezelf ook weleens op Bloos

Citaat:
Je dient recht boven je paard te blijven zitten met gelijke steun op de beiden beugels en ervoor zorgen dat je kuit aan de holle zijde aangesloten blijft!

Wat jij hier zegt herken ik heel goed, ik voel duidelijk een verschil aan de holle zijde. Aan de ene kant ligt mijn been gewoon tegen het paard, aan de andere kant heb ik vaak het gevoel dat mijn been er iets meer vanaf ligt. Kan ik hieruit opmaken dat ik zelf dan ook scheef zit?

Citaat:
En als ze door je binnenbeen loopt zul je haar beter aan je hulpen moeten maken, maak haar maar wakker. Zweepje of sporen willen wel eens wonderen doen. Effe wakker schudden.

Het is bij mijn paard vaak ook een kwestie van wakker schudden, als ik bv. met een zweepje rij reageert ze vaker stukken beter op mijn binnenbeen. Helaas kom ik dan ook direct bij probleem twee uit, mijn paard wordt wel zo ontzettend nerveus en gespannen als ik met een zweep rij. Ik heb zelf geen idee hoe dit komt, dit was al zo toen ik haar kocht. Zodra ik er een zweepje bij pak is alle ontspanning in een klap weg en daar bereik ik dan dus ook niet zoveel mee...

Citaat:
Paardrijden gaat gepaard met vier stappen vooruits en weer drie terug. Dus dat eens een keer ineens weer slechter gaat dat is normaal.

Dat geloof ik zeker maar een ding begrijp ik eigenlijk niet; bij scheve paarden (of natuurlijke scheefheid) wordt er altijd gesproken over een holle en een bolle kant, bij de holle kant zou de bespiering korter zijn als bij de andere. So far so good maar hoe kan de bespiering nu plotsklaps veranderen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:03

MarchaL schreef:
Dat geloof ik zeker maar een ding begrijp ik eigenlijk niet; bij scheve paarden (of natuurlijke scheefheid) wordt er altijd gesproken over een holle en een bolle kant, bij de holle kant zou de bespiering korter zijn als bij de andere. So far so good maar hoe kan de bespiering nu plotsklaps veranderen?

Zoals je hierboven al vermeld, als je te lang op dezelfde kant bezig bent, of met dezelfde oefening, kan de buiging veranderen van paard. En dus ook de bespiering.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 11:08

Dat begrijp ik. Ik bedoelde echter ''hoe kan ik het verschil dan in een dag tijd merken''. Het is eigenlijk echt van de een op andere dag omgeslagen en dat vind ik typisch. Wat dat betreft ben ik echt een leek in dit soort dingen, ik probeer er zoveel mogelijk over te lezen en leren maar er blijven altijd wat dingen onduidelijk Bloos

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:19

MarchaL schreef:
Dat begrijp ik. Ik bedoelde echter ''hoe kan ik het verschil dan in een dag tijd merken''. Het is eigenlijk echt van de een op andere dag omgeslagen en dat vind ik typisch. Wat dat betreft ben ik echt een leek in dit soort dingen, ik probeer er zoveel mogelijk over te lezen en leren maar er blijven altijd wat dingen onduidelijk Bloos

De ene keer is het ook makkelijker te voelen als de andere keer als paard/pony wijzigt van buiging. Ik kan je dat ook moeilijk uitleggen. Bloos De ene keer moet ik echt goed beredeneren wat paard doet en wat hij gisteren deed en wat je op dit moment voelt. Maar ja elk paard is anders, elke ruiter is anders. Het is een levendige demensie die elkaar moeten begrijpen en de situatie moeten beoordelen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:55

MarchaL schreef:

Sta jij nooit op met spierpijn of een stijve nek Knipoog ???
Wie weet heeft je paard vastgelegen, een spier verrekt of wat dan ook... Blijven levende dieren die net als ons iets kunnen mankeren Knipoog !

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:29

ik kan aan mijn chaps goed zien dat ik met ongelijke druk rijd. de rechterkant van mijn chaps is veel meer afgesleten dan de linkerkant...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:57

[quote="

Dat geloof ik zeker maar een ding begrijp ik eigenlijk niet; bij scheve paarden (of natuurlijke scheefheid) wordt er altijd gesproken over een holle en een bolle kant, bij de holle kant zou de bespiering korter zijn als bij de andere. So far so good maar hoe kan de bespiering nu plotsklaps veranderen?[/quote]

Dat is een gelijkdelijk proces, je traint de voor jou slechte kant meer dan de goede en daardoor wordt de slechte kant beter en de goede kant slechter.
En ineens valt je dat op. Als je nu verder traint moet je ervoor zorgen dat je beide zijden even lang traint. Ook al is de ene kant beter als de andere zijde.
Kuiten moeten altijd aanliggen.

Die holle en bolle kant denk ik eigelijk nooit zo over na, ik train mijn paard en door de oefeningen maak ik hem soepel. Vraag takt, aanleuning, ontspanniing, schwung en ineens komt daar het rechtrichten om de hoek. Daar moet je in het begin niet teveel bij stil staan, als je maar eerst die eerste vier punten hebt en je het paard soepel maalt komt recht vanzelf.